Anbefalte innlegg

Jeg har ihvertfall funnet ut at BMW's X-drive er minst like bra som quattro.

Har sjekket opp teknisk info på alle mulige 4-hjulstrekk system og sto igjen med 4 noenlunde likestilte kandidater. De to andre er Subaru og Mitsubishi (i hhv WRX og Evo).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Impreza 4wd kan jeg skrive under på at er knallbra iallefall. I forhold til våre understyrte biler, så var det en helt annen verden å kontrollere Impreza. Men ja. Plastikkrakett. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i utgangspunktet så er quattro og Xdrive såkalt konstant 4x4 på alle hjul?

Men at forskjellene ligger i hvorde det virker?

 

4x4 på biler som Golf (4Motion) og feks. Rav4 etc er ikke konstant ikke sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde A3'n bare hadde Haldex. Dvs at den ikke har konstant trekk på alle 4, men at bakhjulene slår inn først ved gitte forutsetninger: klø :

 

Men fins mange her på forumet som kan mer om dette enn meg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde A3'n bare hadde Haldex. Dvs at den ikke har konstant trekk på alle 4, men at bakhjulene slår inn først ved gitte forutsetninger: klø :

 

Men fins mange her på forumet som kan mer om dette enn meg:)

 

Stemmer det, jeg mener såklart Audi med rettstilt motor og skikkelig quattro IKKE tverrstilt med Haldex.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på denne testen av 4wd

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste ett sted på klikk.no at A3 og TT hadde haldex men fra A4 og oppover var "ekte" 4x4....

 

Men spørsmålet her er jo hva som er forskjellen på Xdrive og quattro i praksis.

Jeg har blitt gitt noen linker på ett annet forum (wikipedia) men klarer ikke helt å tolke det som blir skrevet om de forskjellige systemene...

Jeg er ikke akkurat veldig tenknisk av meg når det kommer til slikt ... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex kan vel kontrolleres elektronisk om man kjøper noen ettermarkeds styringsmoduler eller noe slikt? Så de ikke lengre bare drar fremme til de mister grepet? Og at Audi ofte er understyrt er vel ikke egentlig 4x4'n som kun står for? Er vel litt mjuke i ræva å tunge fremme ofte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på denne testen av 4wd

 

 

Hva med å begynne med å sammenligne likverdige biler. Den eneste jeg kan se er direkte sammenlignbar er xc70 og denne vet alle stinker. Volvo har heller aldri påstått å ha en fullverdig firehjulstrekker her kobler bakhjula seg inn ved behov. Ser ut som som det er en 01mod av xc70 den første i denne klassen, mye kjappere ifra 03 og oppover. Subaru er ikke representert, de har 25% trekkkraft på hvert hjul, og en virkelig firehjulstrekker. Har du null friksjon på et hjulpar (f.eks at forhjulene dine står på is i en bakke med quattro, vill ikke torsonen overføre noe kraft til bakhjulene, selvom de står på asfalt, selvprøvd) En xdrive har vell i utgangspunktet mere trekk foran, men xdrive systemet er så kjapt at det vill føles som en fullverdig 4wd. Og her kan gått forhjulene ha null grep, bakhjulene vil koble seg øyeblikkelig.

 

Dette er den eneste testen jeg har sett quattro "slå" noen som helst andre 4wd. Tror fordelene til quattro ligger i aktiv kjøring IKKE i fremkommlighet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde A3'n bare hadde Haldex. Dvs at den ikke har konstant trekk på alle 4, men at bakhjulene slår inn først ved gitte forutsetninger: klø :

 

Men fins mange her på forumet som kan mer om dette enn meg:)

 

på min golf 5 er det haldex, men den gir alltid minst 10% kraft bak så vil egentlig kalle det ekte, golfen er jaffal ganske overstyrt, gir litt gass så kommer ræva med en gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du null friksjon på et hjulpar (f.eks at forhjulene dine står på is i en bakke med quattro, vill ikke torsonen overføre noe kraft til bakhjulene, selvom de står på asfalt, selvprøvd) )

 

 

Feil, man vil aldri få 0 friksjon så lenge hjulet berører bakken. Uansett om friksjonsforskjellen er stor vil man uansett ha fremdrift om man har ett hjul på is og ett på asfalt.

 

 

Dette er den eneste testen jeg har sett quattro "slå" noen som helst andre 4wd. Tror fordelene til quattro ligger i aktiv kjøring IKKE i fremkommlighet. :)

 

... og hvor ofte kjører man i terreng der hvor man risikerer å ha ett eller flere hjul i friluft med en personbil? : rolleyes har selv opplevd å komme opp flere bratte bakker der andre med slike leke-suver (RAV4, CRV etc) måtte gi tapt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... og hvor ofte kjører man i terreng der hvor man risikerer å ha ett eller flere hjul i friluft med en personbil? : rolleyes

 

Ikke veldig sjeldent faktisk, kanskje ikke i fri luft, men null friksjon. :) Har flere bakker i nærområdet der noen før deg har glanspolert snøen, når forhjulene mine treffer dette området er det null friksjon, hadde den klart og overføre kraft bakover hadde det ikke vært noe problem. Men fart blir løsningen da, hadde ikke vært noe problem med bedre 4wd system. : rolleyes:P

 

 

edit: det er kanskje ikke null friksjon på forhjulene men ikke nok til at den vill oveføre noe bak. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har selv opplevd å komme opp flere bratte bakker der andre med slike leke-suver (RAV4, CRV etc) måtte gi tapt..

 

Rav4 har et ålreit system, men crv og quashquai(?) er slike lekesystem. Prøv heller å sammenlign med mistubushi(?) eller Subaru her er det ikke lekesystem. Quattro er ikke et dårlig system, men må seg slått av andre mye bedre 4wd systemer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye interresant som kommer her :)

 

Men er det slik at hovedforskjellen på biler med konstant trekk på fire hjul er hvordan kreftene blir fordelt? (forran vs bak)

 

De med haldex må vel da være mer "avanserte" da det er fire hjul som det skal bestemmes kraft til..?

 

Eller er jeg litt på jordet her nå... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min golf 5 er det haldex, men den gir alltid minst 10% kraft bak så vil egentlig kalle det ekte, golfen er jaffal ganske overstyrt, gir litt gass så kommer ræva med en gang

 

Feil! Du har et haldex system som kobler inn bakhjulstrekken ved behov. Dette skjer ved en elektrisk styrt "clutch" i diffen bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 Motion in action.

 

 

Kanskje ikke så rart folk sier det ikke er praktisk forskjell fra haldex (2/4) og og torsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testa noen bmw'er med x-drive og kan ikke si annet ann at det har funka meget bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quattro er ikke et dårlig system, men må seg slått av andre mye bedre 4wd systemer. :)

 

Det er en påstand og ikke fakta, med mindre du har noe å underbygge det med.. ;) I praksis tør jeg påstå at quattro fungerer minst like bra som alt annet med permanent firehjulstrekk hva ren fremkommelighet angår, og jeg vil fremdeles se fakta som faktisk beviser noe annet før jeg forandrer mening. Og nå snakker jeg fremdeles om personbiler, ikke suv-biler med forhøyet bakkeklaring og lavserie..

 

I flg testen lenger opp her kom jo BMWen med X-drive seg knapt 10 meter opp bakken..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en påstand og ikke fakta, med mindre du har noe å underbygge det med.. ;) I praksis tør jeg påstå at quattro fungerer minst like bra som alt annet med permanent firehjulstrekk hva ren fremkommelighet angår, og jeg vil fremdeles se fakta som faktisk beviser noe annet før jeg forandrer mening. Og nå snakker jeg fremdeles om personbiler, ikke suv-biler med forhøyet bakkeklaring og lavserie..

 

I flg testen lenger opp her kom jo BMWen med X-drive seg knapt 10 meter opp bakken..?

 

Du for prøve til vinteren da. Husk "quattro fungerer minst like godt" er også en påstand. ;)

Et konstant 4wd vill alltid være bedre enn noe som baserer seg på elektronikk.

 

Så du mener at allroad på maks høyde kan sammenlignes med sportsenket 330?? Eneste sammenligningen på testen er suvene mot suvene, og allroad mot xc70 som ikke er 4wd. Skulle likt å sett allroaden mot en forester any day, i terreng og på snø, når det gjelder fremkommlighet vill den alltid bli knust. :)

 

Jeg anbefaler at du prøver til vinteren og ordentlig, i en bakke der du har blank is under forhjulene, og snø/grus/asfalt under bakhjulene. Da merker du at quattro ikke er så overlegent som du vill ha det til å være. Irionien i det hele er at hadde du hatt en urquattro hadde det ikke vært noen som helst problem å rive seg løs. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Så du mener at allroad på maks høyde kan sammenlignes med sportsenket 330?? Eneste sammenligningen på testen er suvene mot suvene, og allroad mot xc70 som ikke er 4wd. Skulle likt å sett allroaden mot en forester any day, i terreng og på snø, når det gjelder fremkommlighet vill den alltid bli knust.

 

Og dette baserer du på hva?: klø :

 

Er det dette det er basert på:

Subaru er ikke representert, de har 25% trekkkraft på hvert hjul, og en virkelig firehjulstrekker.

 

Tror du at selv om Subaru sier at det er 25% drift på hvert hjul,så kjører man med 25% konstant på hvert hjul?

Med en vanlig 4WD så vil det ikke være konstantdrift på mer en to hjul(1 foran og 1 bak).For å få permanentdrift på flere så må man montere sperrer,skal man ha drift på 4 hjul,med 25% på hvert hjul så må man ha sperre på front aksel,mellom aksel og på bak aksel. Når du har dette tar bilen seg godt fram hvis du kjører rett fram,men å svinge blir ett rent hel#"!e.

 

Har flere bakker i nærområdet der noen før deg har glanspolert snøen, når forhjulene mine treffer dette området er det null friksjon, hadde den klart og overføre kraft bakover hadde det ikke vært noe problem.

 

Har du sjekket om bilen din drar på bakhjulene? at ikke mellomakselen er ødelagt,eller bak diff?

Har to quattro biler selv og har kommet udramatisk opp bratte,islagte bakker uten problem. og da kjenner man at kreftene blir fordelt foran og bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri stått fast i noen bakker med quattro. Aldri. Jeg har tilogmed prøvd å sette meg fast. Stoppa midt i en av Trondheims bratteste bakker for å ta bakkestart på nysnø og is og tok av uten noen som helst problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye synsing her...

 

Hva skal du bruke bilen til?

 

Er det for å ligge bredt der muligheten byr seg?

Er det for å kjøre i 40cm snø inn til hytta?

Er det for å ha generelt bedre kjøreglede om vinteren, slippe hjulspinn ved påkjøringer, parkere på umåkete plasser i byen osv?

 

Forresten fungerer siste generasjon haldex som nå er på a3 svært godt og er permanent også bak(samme som tiguan og mange andre)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

 

Quattro er et moro system som bidrar veldig mye ved normal kjøring. Men når du kommer til scenarier der forhjulene/bakhjulene står på blankpolert is hjelper det ikke hvor mye hjulgrep det andre paret har den vill ikke flytte seg av flekken. Man kan godt skryte opp i mente av quattro, de/den dagen dere opplever å sitte fast på denne måten og det andre hjulparet ikke hjelper til, så setter man store spørsmåltegn til quattro. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.