Anbefalte innlegg

over her så står det at Torsen trenger friksjon for å fordele krefter.

 

Vil det ikke da si at Haldex som er i Golf V og fremover være bedre til å komme seg frem med da den "føler" at fremhjulet går fortere enn bakhjula, haldex`en låser og gir kraft bak?

 

Men igjen, Torsen gir kun opptil 75% på en aksel (?), så aksel nr 2 vil jo uanset ikke få mindre enn 25%.

Noe som i en vanelig hverdag der man ikke har 1 hjul foran og 1 hjul bak over bakken i friluft..

 

Just my 2 cents..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å illustrere det jeg prater om over så ville en bil med Haldex (tverstilt motor) komme seg bedre frem enn denne audi A8`en som har Torsen ved slike forhold :

 

Noe som illustrerer at også bmw har ett elektronisk system for å justere frem og bakdrift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil! Du har et haldex system som kobler inn bakhjulstrekken ved behov. Dette skjer ved en elektrisk styrt "clutch" i diffen bak.

 

Haldex 4 som er det nyeste haldex systemet som er i bruk hos VAG nå,har alltid innkoblet kraft på bakjulene,og mener denne er på 5% etter det jeg husker fra selvstudiehefte.disse har en høytrykkspumpe som justerer drivkraften til bakhjulene i diffen.

du vill ikke merke at den kobler inn/ut som på tidligere utgaver,dettes systemet fungerer egentlig veldig greit etter det jeg har testet vertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quattro er et moro system som bidrar veldig mye ved normal kjøring. Men når du kommer til scenarier der forhjulene/bakhjulene står på blankpolert is hjelper det ikke hvor mye hjulgrep det andre paret har den vill ikke flytte seg av flekken. Man kan godt skryte opp i mente av quattro, de/den dagen dere opplever å sitte fast på denne måten og det andre hjulparet ikke hjelper til, så setter man store spørsmåltegn til quattro. ;)

 

Er vel snarere du som ikke kan bruke det?

Stopp i bratt bakke med is. Sett på sperra. Legg inn 1.gir, gi gass, slipp clutchen. Hvis du fortsatt står fast, da bremser du rett og slett, sånn at torsen diffen får motstand, og vips, krefter overført til bakhjulene, og du kommer deg frem : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex 4 som er det nyeste haldex systemet som er i bruk hos VAG nå,har alltid innkoblet kraft på bakjulene,og mener denne er på 5% etter det jeg husker fra selvstudiehefte.disse har en høytrykkspumpe som justerer drivkraften til bakhjulene i diffen.

du vill ikke merke at den kobler inn/ut som på tidligere utgaver,dettes systemet fungerer egentlig veldig greit etter det jeg har testet vertfall.

 

Har ikveld vært ute på is-dekte veier i Molde og testet nye Saab 95 med Haldex4, og det fungerte veldig bra. Merket ikke innkoblingen, og man kunne leke seg hvis man ville. Tok også fint løst i de bratteste bakkene vi fant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste ett sted på klikk.no at A3 og TT hadde haldex men fra A4 og oppover var "ekte" 4x4....

 

Men spørsmålet her er jo hva som er forskjellen på Xdrive og quattro i praksis.

Jeg har blitt gitt noen linker på ett annet forum (wikipedia) men klarer ikke helt å tolke det som blir skrevet om de forskjellige systemene...

Jeg er ikke akkurat veldig tenknisk av meg når det kommer til slikt ... hehe

 

A4 og oppover bortsett fra Q7 som vel har BorgWarner (?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel snarere du som ikke kan bruke det?

Stopp i bratt bakke med is. Sett på sperra. Legg inn 1.gir, gi gass, slipp clutchen. Hvis du fortsatt står fast, da bremser du rett og slett, sånn at torsen diffen får motstand, og vips, krefter overført til bakhjulene, og du kommer deg frem : smil :

 

:tilber: deg.. Herregud.. : klø :

På første og andre generasjonen quattro var ikke dette noe som helst problem, også nevnt tidligere. Etter 1994 så er det ikke bare å trykke på en knapp og av gårde kåre. At du må manuelt bremse de spinnende hjulene for å over føre krefter til de som står i ro tyder jo på et "skuddsikkert" system. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xdrive er like mannskjit som alt anna så lenge det ikke er sperre! Skal du ha en bil du kommer frem over alt (Stort sett) kjøp en Discovery 4 eller Hiluxen dem kjørte til nordpolen med. Ved vanlig kjøring merker du ingen forskjell om du kjører Subaru, Audi, Vw eller volvo.

 

Xdrive in action: 4,30 min ut i klippet

 

 

Bilen blir aldri bedre en det svakeste ledd, altså sjåføren!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket Haldex har da min 2006 A3 2.0 TDI Quattro, og hvordan spesifikt fungerer dette mtp % bak? Så jo ganske trist ut de siste videone med rulle på bakjula, trodde det lå masse stolthet i navnet Quattro GMBH jeg: eek ::confused: Og det står oppgitt som permanent 4wd på A3 på Audi`s nettsider? Det første klippet så jo imponerende ut, hvilket system hadde denne A6`en? Gleder meg uansett til å teste den når snøen kommer, regner med at det blir morsommere enn fwd i det minste:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xdrive er like mannskjit som alt anna så lenge det ikke er sperre! Skal du ha en bil du kommer frem over alt (Stort sett) kjøp en Discovery 4 eller Hiluxen dem kjørte til nordpolen med. Ved vanlig kjøring merker du ingen forskjell om du kjører Subaru, Audi, Vw eller volvo.

 

Xdrive in action: 4,30 min ut i klippet

 

 

Bilen blir aldri bedre en det svakeste ledd, altså sjåføren!

 

He he.. Er nok ikke på langt nok som quattro dette.. ;) Legg merke til at alle hjulene spinner, det at den ikke kommer seg opp er jo p.g.a. feste på dekk.

 

Dette derimot er rett og slett flaut.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he.. Er nok ikke på langt nok som quattro dette.. ;) Legg merke til at alle hjulene spinner, det at den ikke kommer seg opp er jo p.g.a. feste på dekk.

 

Dette derimot er rett og slett flaut.

 

 

Bra Range Rover`n hadde bedre dekk.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra Range Rover`n hadde bedre dekk.....

 

???

Er du ikke enig eller skal du bare krangle?? Selvfølgelig er Range rover noe helt annet med lavgir-serie og sperrer foran, midt og bak. Dette er en offroader "for fuck sake". Lavprofil hjelper ikke akkurat til her, poenget mitt og svakheten med torson er at den ikke bidrar med trekk på alle hjulene når et hjul eller to står i luften/eller har null grep. (Torque sense)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye morsomme videoer på nett, om man har planer om å kjøre over et sett ruller er tydeligvis X-drive vanvittig bra. Er det det eneste det duger til, siden det ikke fins en eneste video som viser det kjøre rett opp en bakke med snø? : haha ::nana: En liten bakke med is var tydeligvis for mye ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydelig at jeg har overvurdert litt hva navnet Quattro betyr og står for: rolleyes Har kjørt flere av fatterns 4wd biler opp igjennom årene, og trodde nå endelig at jeg skulle være på samme nivå.. De han har hatt er Subaru Legacy med sperre? og lavgir, Lada Niva med sperrer og lavgir, Suzuki Grand Vitara med sperre? og lavgir og dagens Impreza med lavgir og sikkert sperre. Alle disse var helt ustoppelige i alle situasjoner jeg har satt de i(endel kreativ kjøring oppigjennom..). Imprezaen er jo også en billig gammel plastrakett, dette burde en kostbar A3 overgå synes jeg:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydelig at jeg har overvurdert litt hva navnet Quattro betyr og står for: rolleyes Har kjørt flere av fatterns 4wd biler opp igjennom årene, og trodde nå endelig at jeg skulle være på samme nivå.. De han har hatt er Subaru Legacy med sperre? og lavgir, Lada Niva med sperrer og lavgir, Suzuki Grand Vitara med sperre? og lavgir og dagens Impreza med lavgir og sikkert sperre. Alle disse var helt ustoppelige i alle situasjoner jeg har satt de i(endel kreativ kjøring oppigjennom..). Imprezaen er jo også en billig gammel plastrakett, dette burde en kostbar A3 overgå synes jeg:o

 

Jeg har kjørt quattro på vintern i 5 år (A6 4F til A4 B6, A3 8L og gammel torsen med sperre) og vet hva det står for.. disse internett-videoene tar jeg med en god klype salt, for å si det sånn. Mye fanboys der ute som knapt har sett snø før :)

 

Har enda til gode å ikke komme opp en bakke, og da har jeg virkelig gått inn for det til tider.. hang glatt på et par subaruer og en suzuki opp en bratt hyttevei en vinter uten problemer, selv med en gammel typ44. Prøv det heller selv og gjør opp din egen mening, tror ikke du vil bli skuffet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal ikke tro på alt man ser er det noe som heter... Spiller vel liten rolle hva som skjer når man kjører på en rampe, ruller eller annet sånt tull. Det som teller, er jo hvordan det fungerer i det daglige, og at man kan å bruke det til sin fordel.

Her f.eks er en video fra virkelig bruk:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

???

Er du ikke enig eller skal du bare krangle?? Selvfølgelig er Range rover noe helt annet med lavgir-serie og sperrer foran, midt og bak. Dette er en offroader "for fuck sake". Lavprofil hjelper ikke akkurat til her, poenget mitt og svakheten med torson er at den ikke bidrar med trekk på alle hjulene når et hjul eller to står i luften/eller har null grep. (Torque sense)

 

Er både enig og skal krangle:)

 

Du har både i den her tråden og andre poengtert at du ikke er helt fan av quattro systemet og digger subaru sitt. Vi har skjønt det nå.

 

Poenget mitt er at skal man ta et valg mellom BMW eller AUDI så er det ikke Xdrive eller Quattro som avgjør, da ved normal kjøring til og fra jobb, henting av unger, litt leking på en parkeringsplass så merker man aldri forskjellen. Og itillegg kommer det så sykt ann på hvem som kjører bilen om man kommer opp bakken eller ikke. Seinest idag så var det (tilfeldigvis) en Subaru forester som ikke kom opp en kort bakke men 2 min etterpå kommer en liten suzuki swift rett opp. Swiften er det nesten kun forhjulstrekk, vil det si at den er bedre en subaruen? Så klart ikke, men her spiller fart, vekt og sjåføren litt inn.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driter egentlig i hele diskusjonen, da min Quattro tydeligvis er av det "gode" slaget:D

Man skal ikke tro på alt man ser er det noe som heter... Spiller vel liten rolle hva som skjer når man kjører på en rampe, ruller eller annet sånt tull. Det som teller, er jo hvordan det fungerer i det daglige, og at man kan å bruke det til sin fordel.

Her f.eks er en video fra virkelig bruk:

Men, når jeg så den videoen med Hummeren, minte det meg på en som hadde en H2 er for et par år siden og som ikke var fremmed for å kjekke seg litt med den. Fremkommeligheten var helt ræva - satte seg fast på flatmark med 30-40cm løssnø, og det samme gjorde en annen amerikansk pickup under "samme" forhold (Ford av noe slag) det samme året. Da mistet ihvertfall jeg troen på amerikanske "4x4", det er nå sikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er både enig og skal krangle:)

 

Du har både i den her tråden og andre poengtert at du ikke er helt fan av quattro systemet og digger subaru sitt. Vi har skjønt det nå.

 

Poenget mitt er at skal man ta et valg mellom BMW eller AUDI så er det ikke Xdrive eller Quattro som avgjør, da ved normal kjøring til og fra jobb, henting av unger, litt leking på en parkeringsplass så merker man aldri forskjellen. Og itillegg kommer det så sykt ann på hvem som kjører bilen om man kommer opp bakken eller ikke. Seinest idag så var det (tilfeldigvis) en Subaru forester som ikke kom opp en kort bakke men 2 min etterpå kommer en liten suzuki swift rett opp. Swiften er det nesten kun forhjulstrekk, vil det si at den er bedre en subaruen? Så klart ikke, men her spiller fart, vekt og sjåføren litt inn.

 

: smil :

 

Har vært stor audi fan lenge og har hatt 4 forskjellige quattroer (bare tre av de som er testet på vinterføre). Når folk ikke vill forstå hvordan systemene fungerer er det ikke så mye å gjøre med det. Etter fjorårets ganske hissige vinter og man kjører seg fast flere ganger, er jeg ikke veldig overbevist om at dette er et godt system lenger. Når 4wd blir 2wd så føler jeg ikke at systemet er så bra som alle skal ha det til, og dette gjør noe men en stolt quattro eier.

 

Kan virkelig ikke skjønne at ingen har vært borti dette scenariet før...?

 

Det eksemplet du viser til, så stod nå ihvertfall Foresteren der og spant på alle fire, de gangene jeg har satt meg fast så spinner jeg på to venstre framme og høyre bak. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driter egentlig i hele diskusjonen, da min Quattro tydeligvis er av det "gode" slaget

 

Typ44 med manuelle sperrer er tingen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Najib har jo helt rett ang hvordan quattro systemet fungerer, under sære forhold. Ja, det er mulig å spinne på ett hjul:P

 

Men som mange sier her, i det daglige, hvor det ikke er tørr asfalt og snø om hverandre så fungerer det utmerket:)

 

Og det er genialt å leke med:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typ44 med manuelle sperrer er tingen ;)

Det er det folka med peiling på Quattro sier, så da får jeg bare glede meg til snøen kommer:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de snart 3 årene jeg har kjørt S3 så har jeg satt meg fast ved en anledning, det var i Funäsdalen på isbanekjøringa når jeg kjørte ut av banen x antall ganger, men det som var problemet da var høyden på bilen (og forøvrig sjåføren som ikke kunne holde seg på banen, hehe:)). Får du nok snø under bilen så kan du ha hvilken som helst 4x4 uten å komme av flekken...

 

Har aldri hatt problemer med å komme meg frem ellers. Til og med full stopp i bratt bakke med is og snø med piggfrie dekk hadde jeg ikke problemer:) Så jeg har ingenting i mot 1.gen. haldex som S3'en har i alle fall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typ44 med manuelle sperrer er tingen ;)

 

Her er det "the real thing" og oftest det som mannen i gata forbinder med quattro :)

 

Som regel er det aldri noe problem før det blir satt på ordentlig prøve. Og "vanlig" quattro er som oftest godt nok, den dagen/vinteren da dere for en 2wd så kanskje det er mulig å diskutere 4wd systemer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt tynt å argumentere med at jeg kommer til å bli fornøyd med fremkommeligheten, for det har jeg også vært med min Golf IV fwd i alle år. Har aldri stått ordentlig fast med denne heller, men såvidt jeg har forstått kan dette ha mye med sjåføren å gjøre:p: smil : Selv min rwd BMW E46 kom jeg frem med forrige vinter, med litt planlegging... Men jeg forventer definitivt at Quattro skal være direkte OVERLEGENT min gamle Golf! Og håper det går an å leke seg skikkelig med Haldex også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.