Har noen prøvd Verktøy for hjullager bytte fra Biltema?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan bekrefte at dette passer på 82mm lager, som på f.eks. C4 quattro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som kan bekrefte at dette passer på 82mm lager, som på f.eks. C4 quattro?

 

De to nærmeste er 78 og 84mm så kanskje du kan bruke 78mm, eller hvis du har mulighet til å dreie ned 84mm skiva.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange tonn kan dette teoretisk sett operere da?

 

Er vel noen som kan regne ut utifra gjengestigning og tilført moment, la oss si at man tilfører 100kg på 1 meter latmann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den forrige C4 S4`en min måtte vi opp i 26 tonn... Høyre side fremme. Venstre side slapp ved 18 tonn.

Pressen hadde max kapasitet på 30 tonn. Kunne se hele chassie til pressen begynnte og bevege seg litt :P

Bak slapp begge ved ca 8 tonn.

 

 

Så lagerene kan sitte noe hinsides

 

Dette settet må jeg prøve :) Hører et lager bak som uler litt...

 

Det er ikke noe i veien for å bruke litt varme når et lager må presses med nesten 30 tonn.

Er ikke snakk om å varme noe rødglødende på langt nær.

Men en tempraturforskjell på 50 grader mellom lageret og godset gjør underverker.

 

1 meter stål utvider seg 1/100 mm per grad tror jeg det var : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe i veien for å bruke litt varme når et lager må presses med nesten 30 tonn.

Er ikke snakk om å varme noe rødglødende på langt nær.

Men en tempraturforskjell på 50 grader mellom lageret og godset gjør underverker.

 

1 meter stål utvider seg 1/100 mm per grad tror jeg det var : klø :

 

Bruker ofte å lunke navet før jeg begynner å skru lageret ut, oppvarmer det til ca 60-70 grader, kan ta på navet i ca 3sekunder før du brenner deg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange tonn kan dette teoretisk sett operere da?

 

Er vel noen som kan regne ut utifra gjengestigning og tilført moment, la oss si at man tilfører 100kg på 1 meter latmann.

 

Artig utfordring : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd detta sjøl, bytta lager bak på B4 Quattro, funka bra! Lageret satt litt bra, var LITT skeptisk ei stund, men kom et tørt smell, så var det løs!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som kan bekrefte at dette passer på 82mm lager, som på f.eks. C4 quattro?

 

Funka gull på min A6 C4 quattro (foran)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bolts_torque_B.gif

 

Her er formelen.

 

Kan du utdype denne litt? : klø :

hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funka gull på min A6 C4 quattro (foran)

Brukte du 78mm skive da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke laget for det i følge annvisningene fra Tema.

Er store krefter i sving på utstyret, så jeg tror ikke slagene fra en muttertrekker er og annbefale...

Jeg har ødelagt noen fjærspennere på det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte settet i dag og brukte det bak på en Audi 100 C4 Quattro, funket utmerket!

Ikke nødvendig og bruke muttertrekker, kun armkraft, det man trenger er ei 32mm fastnøkkel og ei 32mm pipe og en god lang

langarm og litt armkrefter, trenger ikke å være supermann for å bruke dette :) Kun litt teknisk innsikt ! Tommelen opp for biltema verktøyet denna gangen, absolutt verdt 849kr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skaffet meg et eksemplar av dette og fått testa det. Funker helt supert og er verdt alle 849 kronene:) Har skifta 3 hjullager på 90'en, 75mm lager. Prøvde også på et nav fra S2'en med 82mm lager og det klarte det også helt fint. En meget god invistering:glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må invistere i dette når jeg får råd! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte dette i helga og skal bytte bak på audien i løpet av uka. :)

Så de seks boltene som var med er altså til å skru ut navet med? Lurte litt på hvordan jeg skulle få byttet lageret uten å fjerne navet men nå skjønner jeg tegninga litt bedre!

Nok en gang har jeg blitt spart for en del tenking takket være forumet!:glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte dette i helga og skal bytte bak på audien i løpet av uka. :)

Så de seks boltene som var med er altså til å skru ut navet med?

 

 

Ja de skrur du ut navet med. Funker helt supert:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skikkelig bra sett, skifta bak på en t4 syncro her om dagen! Skikkelig bra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så veldig intersangt ut! Så man trenger bare ut med drivledd, spindel og så presse ut ? Regner med dette også vil fungere på en a4 quattro ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også bekrefte at dette fungerer meget bra! Har blitt flittig brukt i verkstedet vårt de siste ukene, både på golf 4 og s4 c4. Men en latmannsarm er et must...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så veldig intersangt ut! Så man trenger bare ut med drivledd, spindel og så presse ut ? Regner med dette også vil fungere på en a4 quattro ?

 

Fungerer veldig bra, er med pinnebolter/utrekksbolter til spindel så det bare skrur du ut, så må du ut med drivaksling/vippe ut ytre leddet.

Så er det bare litt teknisk innsikt som må til så gjør jobben seg selv omtrent, veldig greit og ha en 32mm fastnøkkel og en 32 pipe og en lang langarm, jeg har en selv på 60cm som er ypperlig (blir sterk som en bjørn)

Brukt det på A4 Q selv :) både foran og bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på her, dette fungerte utmerket! Byttet både foran og bak på en 01 A4 TDI Quattro i dag. Strøkent :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor fort går det å skifte lager fremme eller bak ved bruk av dette settet?

 

virker som det er gjort på no-time.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja 1time eller 2, ikke noe mere iallefall på A4 B5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.