Har noen prøvd Verktøy for hjullager bytte fra Biltema?

Anbefalte innlegg

Brukt det på passaten og ller må bytte på begge mine så lurte på og kjøpe dette sette

 

ja ha brukt det på tre passater:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går selvfølgelig og lage ett slik selv. Men det er vell ikke alle som har 80mm kopp liggende i garasjen. ( den koppen på fremsiden som lageret blir dratt inn i) så du må sikkert handle inn litt. Kansje du kommer under halve prisen da. Men du har mange forskjellige dimensjoner i dette settet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Sigmund sier, så er det slik kopp, og noen solide skiver på baksiden, som er fordelen med å kjøpe et slikt verktøysett ferdig. Men, hvis du klarer å lage dette selv, så all ære til deg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da takket dette for seg i dag...

 

Gjengene i gjengehylsa spant over...

 

Men skal si meg fornøyd med det ellers, brukt det snart til 20 hjullager bytter.

 

Noen som vet om man får kjøpt kun denne gjengehylsa som reserve del hos Biltema?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da takket dette for seg i dag...

 

Gjengene i gjengehylsa spant over...

 

Men skal si meg fornøyd med det ellers, brukt det snart til 20 hjullager bytter.

 

Noen som vet om man får kjøpt kun denne gjengehylsa som reserve del hos Biltema?

 

De bruker å være greie med å bytte ting som ryker, så ville prøvd det først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må prøves.

Har nølt litt med bytte på min da det som regel må justeres hjulstilling etter spindelen har vært ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt nødvendigheten med forhjulskomtroll egentlig. Om man ikke skifter noen stag eller foringer. Alt blir jo montert der de var fra før. : klø : men med dette sette så slipper du unna med mye Demonteringer ihvérfall. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet med dette verktøyet (og andre billige lignende) er for dårlig kvalitet i stålet PLUSS at det ikke er fine nok gjenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt nødvendigheten med forhjulskomtroll egentlig. Om man ikke skifter noen stag eller foringer. Alt blir jo montert der de var fra før. : klø : men med dette sette så slipper du unna med mye Demonteringer ihvérfall. ;)

 

x 2

 

Helt unødvendig med front/4hjulskontroll etter lagerbytte.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må prøves.

Har nølt litt med bytte på min da det som regel må justeres hjulstilling etter spindelen har vært ute.

 

Med dette settet behøver du ikke ta ut spindelen, du bare tar ut drivakselen og lar resten være på plass. Ingen justeringer er rørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, på Golf 4 må man skru av nedre innfesting mot bærearmene for få "vridd" ut drivaksel.

Men merker man godt så havner det på samme plass etterpå (noe jeg glemte første gangen) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer overraskende bra.

Trengte ikke latmannsarm, fikk løsnet det med stor fastnøkkel.:)

 

Med dette verktøyet er det største problemet å løsne nedre bærearm fra fjærbeinet, og da trenger man en hjelper og et langt spett. Hele jobben med hjullagerskift foran på A6 C4 var gjort på 1,5 time.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte du ha av nedre bærekule for å få til dette på C4? Holder det ikke å svinge max til motsatt side av hvor du jobber for å få ut drivaksel? Mener bestemt jeg ikke måtte løsne noe når jeg byttet mansjetter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig som du sier. Man kan svinge hardt til en side og poppe akselen ut. Ulempen her er at da kan man skade drivknuten. (Noe jeg gjorde)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig som du sier. Man kan svinge hardt til en side og poppe akselen ut. Ulempen her er at da kan man skade drivknuten. (Noe jeg gjorde)

 

Bumper litt her jeg. På hvilken måte kan drivknute skades om en gjør som skrevet over her?

 

Har kjøpt inn dette verktøyet nå og nye lager. Har en ulyd som jeg ikke helt skjønner. Kom etter bytte av bærearmer på venstre side. Lurer på om det er lageret, men kan jo være jeg har skadet knuten også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke se hvordan man kan skade drivknuten uten å bruke MYE makt..?

 

Byttet forresten bakhjulslager på Nazze i går, og jeg ble veldig overrasket når det originale 22 år gamle lageret løsnet med et lite knakk og bare skled ut! :D

Var så rustent at jeg så vidt kunne se at det faktisk var en segerring der, og på den innerste hadde endene rustet av så det ikke var hull men kun halvmåter igjen.. :P Hadde flaks, så den ytre lagerskåla satt ikke igjen på navet heller. Kan absolutt anbefale verktøyet, (ser de har en ny versjon på BT nå, noe dyrere.) men bruk nok olje på både thrustelageret og bolten!

Den verste delen av jobben var å få på bolten i bunn av demperen, fanden spare, den er knotete! Funka til slutt med en jekk på skrå og mye makt. :P

En fryd å kjøre på nylagt asfalt etterpå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan i grunn oppdatere litt her. Som jeg skrev tidligere, så hadde jeg en ulyd som jeg mistenkte var lageret. Viste seg å være korrekt. Men jeg klarte selvfølgelig å ødelegge ene lageret som jeg satte inn, så måtte bytte dette igjen. Brukte dette settet fra Biltema, og byttet 1 lager på under 1 time. Men da hadde jo alt nettopp vært oppe, så det meste løsnet greit.

 

Byttet lager fremme på en kamerat's A6 2,8q også, gikk helt greit.

 

Så det settet er veldig greit å ha i garasjen ja.

 

Eneste jeg har å sette fingeren på, var at den største "skiva" i settet var litt for liten når en skal presse inn nytt lager. Eller, det er jo brukende, men følte det ble litt upresist. Tok et flattjern type 12 cm langt og 60x10mm. Borra et 22mm hull i senter på dette, og bruker det når jeg skal presse inn lager. Føler jeg får litt bedre mothold og styring på bolten da.

 

Og de boltene for å trekke ut nav måtte kappes litt, gjengene fikk jo ikke tak i navet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.