Har noen prøvd Verktøy for hjullager bytte fra Biltema?

Anbefalte innlegg

Noen som har brukt settet og IKKE fått det av da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går iallefall kjapt foran, bare å fjerne calipper+skiva, løsne senterbolten i drivakselen, og løsne de 2 nederste stagene. Så er det bare å spenne opp verktøyet :) Bak er det jo de klassiske umbracoboltene i calipper"kloa", som somregel sitter som F*** og som også har blitt slitt etter tidligere reparasjoner. Ellers løsnet jeg bare bolten på den øverste bærearma, så fikk jeg vippet ut drivakselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her selv brukt det bak på en Transporter. Var i utgangspunktet veldig skeptisk, men fungerte bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt dette settet, pluss nye hjullagre bak begge sider A6 96 mod. Det er jo to stk på hver side. Men den kraftige bolten i settet går jo ikke igjennom hullet på det lageret med kon? Diameteren er altfor liten. Tenker jeg feil her nå?

 

EDIT : Seff, bare til å plukke vekk lageret fra ringen. Flott!

 

Noen som har bilde av hvordan boltene skal monteres for å nappe ut navet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt dette settet, pluss nye hjullagre bak begge sider A6 96 mod. Det er jo to stk på hver side. Men den kraftige bolten i settet går jo ikke igjennom hullet på det lageret med kon? Diameteren er altfor liten. Tenker jeg feil her nå?

 

Sitter ikke det kona lageret i skiva eller trommelen?

Den er demonterbar så da er det bare å legge den på noe stødig og banke lageret forsiktig ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kom på at lageret kan pilles ut. Men navet, hvordan fjernes det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at navet er løst. Bare til å dra det ut og pille ut lagrene. Ellers var det bare til å meisle litt på ringene til de gamle lagrene slik at de kom ut. Fikk faktisk ikke bruk for biltemaverktøyet. Hammer og meisel gjør susen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta 2 lager bak på C4 A6 Quattro i dag, og verktøyet fungerte glimrende. Men en latmansarm er et must.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette verktøyet fortjener en bump!

 

Har skiftet to lager denne helgen, venstre foran på min Audi C4 quattro, og høyre foran på min Polo 86c. Det fungerte utmerket, rent bortsett fra at den store bolten i verktøyet ikke gikk gjennom Poloens nav. Vel verdt investeringen, og fort spart inn når jeg ellers måtte ha tatt med meg fjærbenet til et verksted og betalt for at de skulle ha presset lagerne for meg.

 

Det eneste jeg mislikte var at den lille "bruksanvisningen" var et bortkastet stykke papir, og det lille kulelageret som skal brukes et eller annet sted i verktøyet gikk fort i stykker.

 

Poloens gamle lager satt så rustet fast at biter av ytre banen brakk av når jeg begynte å løsne lageret. Forbannede veisalt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kulelageret som jeg har i mitt sett funker knall. har kjørt verktøyet på en del biler nå. samt lånt det bort litt. og kulelageret er fortsatt i stor form, uten lageret så bir det vanvittig tungt og få ut lageret du prøver og ta ut eller presse inn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukt dette verktøyet en god del og kan ikke klage noe på det. annet en på xtrail så passer det heller veldig dårlig når man skal ta ut lagere da det skal ut "feil" vei. altså innover, men på vag funker det knall. ikke noe klage på fra min side :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har brukt settet og IKKE fått det av da?

 

Går ikke på passat 35i med ABS. Der sitter ABS kransen i veien så du ikke får ut navet. Får du ut det på annet vis kan du bruke det på demontering av lager og montering :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kulelageret som jeg har i mitt sett funker knall. har kjørt verktøyet på en del biler nå. samt lånt det bort litt. og kulelageret er fortsatt i stor form, uten lageret så bir det vanvittig tungt og få ut lageret du prøver og ta ut eller presse inn :)

 

Nåja, vanvittig tungt vet jeg ikke. Jeg presset inn lageret på fjærbenet til Poloen (et 62 mm lager) med en vanlig 1/2" skralle, uten dette lageret. Det var ikke nevneværdig tyngre enn når jeg presset ut det gamle, mens lageret fremdeles var helt.

 

Jeg får ta lageret med meg til biltema og høre hva de sier til saken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dte verktøyet fungerer glimrende. Utrolig nok klarte jeg å sette lageret feil vei når jeg presset det inn første gang. Oppdaget det når jeg skulle presse inn navet.

 

Ser også at de selger samme verktøy på alibaba.com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo alt biltema spesialverktøy direkte kopi fra det store utland. Eneste forskjell er røde esker mot svarte ellers.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo alt biltema spesialverktøy direkte kopi fra det store utland. Eneste forskjell er røde esker mot svarte ellers.

 

Eller kanskje de kommer fra samme fabrikken? For min del spiller det ingen rolle om det er "kopi" eller ei. Fordelen med Biltema er at vanlige folk har muligheten til å kjøpe spesialverktøy uten å måtte selge bilen først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente ikke at det var dårlig fordi.....ville bare påpeke at de ikke lager selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville bare påpeke at de ikke lager selv.

 

Vil våge å påstå at Biltema ikke lager noen ting selv. De får fabrikker til å lage ting for seg, eller kjøper ting som andre produsenter tilbyr på markedet (som også da kan finnes i andre butikker), men jeg er ganske sikker på at Biltema ikke har noen egen fabrikk av noe som helst slag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok du har rett i det, Per.. Gjelder nok alt av spesial-verktøy og det meste annet.. Bare å se på motorbukker, jekker, verktøyskap, elefant-jekker osv.. Akkurat samme som selges andre steder (f.eks Jula og Summit) med en annen farge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drit nå i hvor det er laget hen da :) verktøyet funker som bare juling det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ha brukt dette på flere biler å det funker kjempe bra genialt vektøy synes jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt verktøy. Eneste bakdelen hos meg var at jeg ikke hadde 32mm fasnøkkel eller skiftenøkkel som var stor nok. Men funka fjell med tang ;)

 

844A2C8C-AC42-47D1-85E1-C3C900C00690-411

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ha brukt dette på flere biler å det funker kjempe bra genialt vektøy synes jeg

 

Brukt det på passaten og ller må bytte på begge mine så lurte på og kjøpe dette sette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg at det bare er og bruke et gjengestag, med skrallepiper i forskjellige størrelser og skru ut lageret, iallefall hvis det stemmer som noen sier her at det ikke er tyngre uten det lageret.. Enda billigere enn Biltema også :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg at det bare er og bruke et gjengestag, med skrallepiper i forskjellige størrelser og skru ut lageret, iallefall hvis det stemmer som noen sier her at det ikke er tyngre uten det lageret.. Enda billigere enn Biltema også :P

 

Jepp, brukte gjengestag, kopper og litt kreativitet når jeg byttet :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.