#201 Skrevet August 4, 2016 En motor av skikkelig høy kvalitet ser jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#202 Skrevet August 4, 2016 Det blir ett bøsent bord! Hakket bedre enn det jeg laget for en stund siden! Dette av en Audi V8 motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#203 Skrevet August 4, 2016 Drit fett sjakkbrett Stian! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#204 Skrevet August 4, 2016 Dette hadde vanligvis vært et trist syn når man tar av bunnpanna 😀 Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#205 Skrevet August 4, 2016 Vært litt krefter ute her ja. Slik lå det da jeg tok av toppen [emoji1] Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#206 Skrevet August 4, 2016 Og på andre siden mangler stempelet! Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#207 Skrevet August 5, 2016 Hva har mest sannsylig skjedd? Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#208 Skrevet August 5, 2016 Hva har mest sannsylig skjedd? Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk ser ut som det er bensintilførselen på sylinder nr 6 som har stoppet, enten i fuel rail eller dyse. dysa er mer eller mindre smeltet fast i toppen sammen med ventilene. sylinder nr1 på motsatt har fått støyten og krølla seg sammen sidelengs. Ikke sikker på hvor lenge den gikk på 9 sylindre før det smalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#209 Skrevet August 5, 2016 Den skjønte jeg ikke; hvordan kan mangelfull bensintilførsel på 1 sylinder medføre dette? Og du ville vel fått en misfire engine alarm dersom dette var tilfellet; altså at den gikk på 9 sylindre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#210 Skrevet August 5, 2016 Den skjønte jeg ikke; hvordan kan mangelfull bensintilførsel på 1 sylinder medføre dette? Og du ville vel fått en misfire engine alarm dersom dette var tilfellet; altså at den gikk på 9 sylindre? Bensin kjøler. Får en motor for lite eller ingen bensintilførsel så blir det varmt, veldig varmt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#211 Skrevet August 5, 2016 Kjøler eller smører? Men skjer det på "millisekunder" i 80-sonen på en norsk vei, uten forvarsel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#212 Skrevet August 5, 2016 Det blir jo bare varmere og varmere, helt til det skjærer seg. Noe forvarsel er nok vanskelig å merke, til flere sylindre motoren har til verre er det å merke at en mangler. Hadde selv en BMW med V12'er, som gikk på 11 sylindre pga en dårlig pluggledning en gang. Oppdaget det ikke på at den dro noe dårligere, men helt tilfeldig når den sto på tomgang og man hørte på eksosen bak at det putret pga den sylinderen som ikke fyrte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#213 Skrevet August 5, 2016 Hvordan funker sylinderkutt da? Og på en moderne bil som dette, altså nyere enn en formoderlig BMW 850 fra 90-tallet, ville ikke en slik feil gi alarm i display? Har man tatt vare på loggen fra bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#214 Skrevet August 5, 2016 Det funker vel kun ved lav belastning på motor, og det er utrolig mange flere prosesser enn at det bare kutter bensintilførsel: F.eks på Polo BlueGT (med ACT/sylinderkutt) så slår dette bare inn ved lav belastning, mellom 1400 og 4000 rpm/ 25 til 100nm. Utover dette slår alle sylindre inn. Men i tilfellet over her så er det jo fullt mulig at en dyse utvikler en feil som gjør at den sender rette signaler tilbake til hjernen, men bare leverer ut 5% av korrekt bensinmengde for eksempel.. eller 0% forsåvidt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#215 Skrevet August 6, 2016 Her havarerte motor på norsk motorvei med bestefar bak rattet. Og trådstarter har ikke Schanke til etternavn så har vansker for å tro at bilen lå kontinuerlig på over feks 4000rpm. Men jeg bare undrer.. rart om man kan kjøre over lang periode med 9 sylindre uten at man enten hører det eller får alarm. Hvorfor utelukke mekanisk kollaps av sylinder, tennplugg, ventil osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#216 Skrevet August 8, 2016 Hvis en dyse gir for lite så sylinderen går magert så blir det varmt. Hvis dysa er tett og gir ingenting blir det ikke varmt. Olja smører stempelet og tilfører du ikke noe energi, så utvikler du ikke noe varme heller. For meg så ser dette ut som mekanisk havari av noe slag, men det er ikke lett å finne synderen i dette rotet av ødelagte komponenter her dessverre! Mest vanlig grunn til mekanisk havari er ventiler og rådelager, hvordan ser lagerene ut? Er det slitespor? Om en ventil har sluppet taket og detti ned i sylinderen er ikke lett å finne ut av når motoren ser ut sånn som dette EDIT: Ser jo at ventilene sitter der de skal....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#217 Skrevet August 8, 2016 nå er blokken plukket fullstendig i fra hverandre, og det er ingen biter igjen etter stempel nr6, bortsett fra alt det ekstra metallet som er fuset i toppen og på sylinderveggene... bortsett fra nr6 og motsatt nr 1 er de resterende 8 som nye å regne. alle lagere, ventiler, råder, dyser, etc er tipp topp. måtte til med slegge og spett for å få ut det stempelet som stod på tvers i sylinder nr1: eek : da skulle dere ha sett øynene på naboen som tilfeldig kom inn i verkstedet: haha : Hvis en dyse gir for lite så sylinderen går magert så blir det varmt. Hvis dysa er tett og gir ingenting blir det ikke varmt. Olja smører stempelet og tilfører du ikke noe energi, så utvikler du ikke noe varme heller. For meg så ser dette ut som mekanisk havari av noe slag, men det er ikke lett å finne synderen i dette rotet av ødelagte komponenter her dessverre! Mest vanlig grunn til mekanisk havari er ventiler og rådelager, hvordan ser lagerene ut? Er det slitespor? Om en ventil har sluppet taket og detti ned i sylinderen er ikke lett å finne ut av når motoren ser ut sånn som dette EDIT: Ser jo at ventilene sitter der de skal....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#218 Skrevet August 8, 2016 Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#219 Skrevet August 8, 2016 Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#220 Skrevet August 9, 2016 Tenningsbank.... trodde det stort sett var ufarlig i en sugemotor? Har selv knust to turbomotorer pga. dårlig mapping. Det går FORT! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#221 Skrevet August 21, 2017 Hvordan gikk det med stuebordet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...