S8 V10 med totalhavari på motor - Nå stuebord prosjekt

Anbefalte innlegg

Dette begynte jo å bli en meget seriøs tråd.....

Alle her har vel sine egne meninger og må få lov og ytre de,men må da tale å få svar på disse også ;)

Dette er jo som sagt et problem på noen av disse bilene,skjønner at ikke Møller vil ha noe med det å gjøre da de aldri har hatt noe kjennskap til den.

Det er surt,men sånn er det bare vil ikke forsvare Møller på dette men har både gode og dårlige erfaringer med Møllersystemet og dra fram eksempler på hva den ene og den andre ville ha gjort er jo blitt gjort tidligere her.

Har bilen hatt alle servicer på merkeverksted ?,er alle aksjoner/kulanse arbeid utført? er flere faktorer som spiler inn her er. Ikke så mange som tenker på at når de har service på merkeverksted vil det bli foretatt aksjoner og kontroll av problemer som har dukket opp på flere biler,dette blir aldri gjort på Snap Drive,Mekonomen etc.

Er det noen som burde ta dette på garanti er det forhandleren som har solgt bilen som burde ta dette på "goodwill" ,men har ingen plikt til og gjøre det.

Møller er ikke ansvarlig for dette uansett åssen man vrir og vender på ditt og datt,men kunne dog vært mer behjelpelig som igjen viser seg å variere mye mellom de forskjellige forhandlerene.

 

Det vi hadde "regnet med" var at Møller kunne hjelpe oss mot fabrikken, vi hadde ikke forventet at Møller Norge skulle dekke kosten.

 

Når det nevnes aksjoner, så har alle blitt fulgt opp, hovedsakelig av Audi Flensburg, da Audi i Norge sjelden har hørt om disse når vi ringer og spør. Et eksempel er de små boltene som fester karbonskivene til senter delen på bremsene. Disse skulle byttes til titan på en "Aktion" Dette gjorde AZF med et smil i frb. med en service, og sa at dette er en aksjon og da betaler Audi fabrikken.

 

Når vi spurte om dette i etterkant i Norge, så var svaret først at; "dette har vi ikke hørt noe om", så; "det er ikke nødvendig alikevel", og så; " dere MÅ bytte disse pga sikkerhet, og det koster 35k". Det tok de og 3 uker for å finne ut om bilen hadde reg.reim som skulle skiftes, før de kom tilbake og sa den hadde kjede.

 

Alle standard servicer som skal i serviceheftet har vært gjort i Norge på 30k km. Servicene på 10k km og 15k km intervall har ofte vært gjort hos Audi i tyskland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er vel saken den at Audi i Tyskland har bedt Møller om å ta denne saken, noe Møller nekter, eller har jeg misforstått noe her?.

 

korrekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite innspill ang dette med å yte service :

 

Min far hadde en toyota corolla som klokka( sånn typisk japansk digital klokke med endel forskjellige funksjoner ) hadde gått i stykker på. Garr. tiden på bilen var gått ut . Ny kostet 4000.- (: eek : ) Det de på Toyota verkstedet gjorde da var å ta ut en tilsvarende klokke ut av en corolla og byttet over til min fars bil. Den bilen som klokka ble tatt ut av var det nemlig garranti på enda. Fattern var kjempefornøyd og og ble trofast kunde.

 

Dette blir igjen veldig off topic, men det denne forhandleren gjorde var jo faktisk direkte svindel mot Toyota.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir igjen veldig off topic, men det denne forhandleren gjorde var jo faktisk direkte svindel mot Toyota.

 

Ja helt klart;) Men fattern var fornøyd han. Kan jo hende toyota tjener på det i det lange løp.............hvem vet: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Ikke så mye mer nei, har hatt en runde med Audi i Tyskland, og de ville veldig gjerne sett på det, men siden dette skjedde i Norge henviser de kun til at Møller skal undersøke dette. Møller har sagt at det er uaktuelt om vi ikke kjøper ny motor av dem.

 

 

Er dette resultatet av den direkte kontakten med quattro gbmh som du snakket om? Eller Audi sentralt i tyskland? Skulle jo tro at Audi sentralt kan kontakte Møller for å få dette igjennom på sin regning om de er interesserte i å se på saken/ordne opp. Eller hva mente de med at de veldig gjerne ville sett på det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som faktisk ER unnasluntrere/late/yter dårlig service i denne saken må vel egentlig sies å være forhandleren som solgte bilen. De mener det er vanskelig å få gjort noe siden bilen nå har norske skilt. Det har egentlig ingenting med saken å gjøre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, på akuratt denne har de ikke gjort mye hos møller, kun noen oljeskift og bremseklossbytter, men har nå 6-7 andre dyrere biler som er inne til regelmessige og hyppige service og reparasjoner, +en ny Q7/Amarok. Vil tro Møller gruppen tjener mer i året på våre servicer enn de ville gjort på nysalget av en enkelt S8. : rolleyes

 

På en måte skjønner jeg at møller ikke gidder å bry seg. Men ettersom dere er (må være) gode kunder hos dem med nye biler og servicer som nevnt, ville jeg forventet å få litt hjelp med kontakt mot fabrikken iallefall. Hvis det stemmer at dere har kjøpt ny q7 og amarok via møller bør det være grunn god nok til at de bør prøve å beholde dere som kunder. Jeg mener ikke at de skal dekke skaden, men som en gest til en god kunde kunne de forhørt seg med fabrikken iallefall. Regner med faren din ikke blir å kjøpe flere nye biler via møller, når de møter han med en kald skulder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo dette egentlig en goodwill sak. etter som bilen har gått over 100tkm og over garantitiden.

Det jeg kjennet til om goodwill, er att det er serdeles vanskelig å få dette gjennom når bilen har rundet 100.000km. er den 8år og har gått 60.000km er dette altså mulig.

Noe som også er ett krav er att bilen skal ha service av en autorisert forhandler. og innen for serviceplanen, med ett monn på 1mnd og 1000km. Altså absolutt max 25mnd og 31000km mellom service. Jeg har vært med om utrolig mange saker hvor folk ikke forstår dette etter feks ett kjedehavari og må dekke dette selv eller gjennom forsikring. Forsikringen gir også forhøyd egenandel i disse sakene ettersom det er slurv.

 

MEN! det som jeg kan tenke mer er det viktigste er att, når det gjelder goodwill så er det IKKE Fabrikken som dekker hele kaka. Importør og forhandler må dele på 50% av utgiftene (Dette er også individuelt fra land til land hvilke avtaler de har og mellom importøf og forhandler) I denne saken forstår jeg derfor godt hvorfor møller har vanskelig å ta i en sak som kan komme til å koste de masse penger.

 

Uansett koker det ned til. Bilen er over 2år og 100.000km. Man visste hva man gikk til da bilen ble kjøpt.

 

OGSÅ på garantisaker når bilene ikke er så gamle er det vanskelig å få noe ut når bilen har runda 100.000km, også på småsaker.

 

Om du var økonomi ansvarlig for møller. hadde du da tatt slike risikosaker? og hadde du gladelig dekt dette?

 

Men att møller er vanskelige å søke goodwill hos skjønner jeg ikke helt. Dette må være trass hos forhandler.

.

 

Og forstå att det er mer til VW, Audi og Skoda i norge enn Møller, finnes masse forhandlere som ikke er eid av de. OG det finnes nok møller forhandlere som også er lette og trivelige. å Dra alle over en kam er skammelig.

 

Mine cents i allefall.

Mener att det uansett grunn til havari ikke er noe penger å hente her. Hadde den vært kjøpt ny i norge så hadde man vært utrolig heldig om man hadde fått noe ved denne kmstanden.

 

Mvh BB.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva du ville fram til over, men det er jo klart at Møller på en eller annen måte burde stille opp her!

 

Den aller beste markedsføringen et firma kan få er fornøyde kunder. Hvis sluttprisen for kunden her er 300k for å sette inn en ny motor er jo realkostnaden for verkstedet ganske mye lavere enn som så. Hvis eieren av bilen i tillegg har kjøpt flere andre dyrere bilen fra samme forhandler/importør er det som å pisse i motvind å nekte å hjelpe kunden i en slik sak.

 

Hvis de ta tenker over hvor mye penger de evt. kan tape i det lange løp burde saken være klar. Dette ikke om kroner og øre i en enkelt sak, men om å opprettholde et godt image...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette går jo i det lange løp, hadde det vært snakk om 1 bil Møller måtte fiksa pga denne feilen hadde de nokk gjort det.

 

Dette var en produksjonsfeil(?) og er nokk ikke den første /siste som går i stykker, da må de jo fikse alle de andre og. Og det blir dyrt, da mister de heller den kunden , selv om kanskje det ikke er det smarteste.

 

Easy math.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette går jo i det lange løp, hadde det vært snakk om 1 bil Møller måtte fiksa pga denne feilen hadde de nokk gjort det.

 

Dette var en produksjonsfeil(?) og er nokk ikke den første /siste som går i stykker, da må de jo fikse alle de andre og. Og det blir dyrt, da mister de heller den kunden , selv om kanskje det ikke er det smarteste.

 

Easy math.

 

Er nok ikke det smarteste, nei. Har selv handlet mye deler der, men aldri mer. Fattern har vurdert å kjøpe en ny Amarok i rundt ett år nå, men dette utgår også. Hverken meg eller min far ønsker å være eller bli kunde hos Møller pga. dette, rett og slett fordi dem ikke viser evne til å faktisk ordne opp i noe som burde blitt ordnet opp i for lenge siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig trist at motoren ryker etter kun 120.000 km. Men det er fullt mulig. På min gamle Audi A4 B5 skjedde nettopp dette da den kun hadde gått 70.000 km. Bilen var da enda i eie av 1. eier i Tyskland og da byttet Audi motoren uten tvil på garantien.

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thomas: om det er tilfelle hadde jeg sendt en Mail til de om det. Det er kun det som hjelper om det hjelper i det hele tatt. Men sa har man ihvertfall gjort det lille man kan. Som så mye annet så er det kun handlinger som hjelper , ikke å sitte på rompa hjemme å klage på Internett ( nå tenker jeg ikke på deg men sånn generelt, ta eksempel for Stortinget , alle klager ingen gjør noe. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om Audi sentralt (som faktisk er produsent og ansvarlig for bilen) ikke engang tar saken på seg, hvordan i alle dager skal det da bli Møller sitt ansvar og kostnad? Hva om bilen så blir solgt videre til et annet land (selvfølgelig ikke sannsynlig med norske avgifter, men for å vise et vesentlig moment) er det da Audi importøren i Sverige, Danmark, Finland som skal ta saken på sin kappe da?

 

Hva ble egentlig resultatet av den direkte kontakten med audi/quattro gmbh som det ble nevnt tidligere i tråden? Tok de på seg noe ansvar? Og om de ikke gjorde det, hvordan blir det da Møller sitt ansvar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg forsto det ville Audi sentralt ha korrespondansen VIA Møller, eller var det feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om Audi sentralt (som faktisk er produsent og ansvarlig for bilen) ikke engang tar saken på seg, hvordan i alle dager skal det da bli Møller sitt ansvar og kostnad?
Hvem pokker der det som mener at møller skal DEKKE skaden her?? Så vidt jeg vet, så mener INGEN det. Les tråden en gang til!!

 

Å jeg som hadde planer om å handle Vw/Audi til neste bil..Jaja, får se på andre merker da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet at verken Møller eller Audi sentralt hadde påtatt seg ansvaret på bilen, selv om den bare har vandret litt over 100000km..

Garanti og reklamasjonen (som forøvrig aldri har eksistert pga bilen er import?) har gådd ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart det har vært garanti og reklamasjonsrett selv om det er import. Men garantien behøver ikke å bli det samme som forhandler har gitt. Slik jeg forsto saken så ønsket Audi AG at Skaala skulle ta saken via Møller men Møller ønsker ikke å være mellomledd engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har vell ingen garanti eller reklamasjon ansvar på ein bil dei ikkje har seldt.

Det er importør av bilen til Norge, som skal stille 5års reklamasjon. (sjølv på bruktbil)

Så lenge fabriksgarantien gjelder, så stiller Møller sjølvsagt opp. Men noko utover det er det jo heilt logisk at dei ikkje dekker.

Om ein importerer sjølv direkte, så er det forhandler i Tyskland, som er garantiansvarlig. Men vil tru dei forholder seg til Tysk forbukerlov, og ikkje Norsk.

 

Off-topic men:

Sjølv kan eg berre skryte over Møller.

Som på min NORSK-selde Audi A4 har fiksa vertfall følgene:

- Bremsklosser som hylte.

- Rutemekanikk som gjekk tregt.

- Baklykt som dugget.

- Drivakselmansjett.

- Sim ring på bakdiff.

 

- Og etter 100 000km og etter 3år

- Sensor på DPF

- Motorhavari/oljetrykkproblem (rep på over 30 000 + leigebil og bergning.)

- Xenon- lamper (som fortsatt lyste, men svakere)

 

Alt uten diskusjon og med topp service.: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem pokker der det som mener at møller skal DEKKE skaden her?? Så vidt jeg vet, så mener INGEN det. Les tråden en gang til!!

 

 

Vil tro Møller kunne tatt dette på garanti, og fått kostnadene dekt av VAG/Audi, om dem gadd. De har nok stor forhandlingsmakt, siden VW og Audi er populære biler her i Norge. Men når dem velger å ikke gjøre det, og om utfallet av dette blir at eier må dekke alt selv, så vil de ha negativ effekt på Møller, og igjen på Audi. Det er nok maks snakk om en håndfull kunder, men en håndfull er en håndfull.

 

Jeg leser iallfall dette som et utsagn om at Møller skal ta jobben og kostnaden, for så å kreve dette dekket av Audi i etterkant. Uansett hvor mange ganger jeg leser det. Men om Audi ikke er interessert i å dekke kostnaden, hva da? Da er det Møller som sitter med regningen.

 

Audi i Tyskland kan KREVE at Møller som distributør tar fatt i saken, mot at Audi dekker utgiftene på garanti. Kanskje det er verdt å tenke på hvorfor de ikke har gjort det da?? At Audi ønsker at Møller skal ta saken videre er ikke det samme som å ordne opp, det er å skyve problemet videre uten å engasjere seg. Med resultat at bileier finner en annen løsning bare for å få bilen i orden igjen, som å frakte den til Tyskland for å få byttet motor. Her er det vel Audi sentralt som har gjort kunden til en kasteball som til slutt gir opp, i motsetning til å ta ansvar for skadene og få ordnet opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange fine meninger her, men er det noen som har fått med seg hva som egentlig har skjedd med motoren? Hvorfor stemplene bestemte seg for å ta snarveien ut av blokka? Prøvde å google litt på dette, men fant bare noe i USA hvor en R8 V10 hadde havarert p.g.a sylinderslitasje og oppsamling av aluminium-sludge i sila til oljepumpa, som da hadde resultert i generalhavari. Der hadde lokale Audi butikken hevdet at motoren ikke hadde blitt ordentlig "innkjørt". (Bullshit)

 

Har du sjekka oljesila til faren din Thomas? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leser iallfall dette som et utsagn om at Møller skal ta jobben og kostnaden, for så å kreve dette dekket av Audi i etterkant. Uansett hvor mange ganger jeg leser det. Men om Audi ikke er interessert i å dekke kostnaden, hva da? Da er det Møller som sitter med regningen.

 

Neida. Var ment som at Møller fikset det på garanti, men at Audi betaler. Vil vel tro det er slik det skjer, om dette ble fikset på garanti. Møller reparerer, Audi tar regningen etterpå. Det med forhandlingsmakt var ment som at Møller, om de ser på de positive sidene ved å gi litt gass, bør engasjere seg "bitte litt".

 

Uansett burde Møller tatt inn bilen, kommet frem til en konklusjon. "Dette er en garantisak. / Dette er ikke en garantisak". Er det er garantisak, fiks bilen, forklar Audi at de har å ta regningen. Ellers kunne Møller nektet å selge en eneste Audi S8 her i Norge, nettopp fordi slike ting kan skje etter den "offisielle" garantitiden og at det er uholdbart av produsent og importør å la kundene dekke en skade som ene og alene skyldes produsent. Trolig ville nok Audi betalt dette så fort dem hørte det var en garantisak. De er selvfølgelig opptatt av å bevare ryktet sitt, at det "ligger i teknikken". Så jeg tror dem ser at det ikke hadde vært så fett om det kom ut i media at en av disse "forspranget ligger i teknikken" greiene deres er å kaste råder til villeste helvete gjennom blokka. Derfor er det utrolig lite sannsynlig at Audi ikke ville tatt regningen, spesielt mtp. at Audi veit dem er et av de mest populære bil-merkene her i landet (høyt å falle...).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet at verken Møller eller Audi sentralt hadde påtatt seg ansvaret på bilen, selv om den bare har vandret litt over 100000km..

Garanti og reklamasjonen (som forøvrig aldri har eksistert pga bilen er import?) har gådd ut.

 

Det der hadde du ikke sagt hadde du vært eier av en S8 V10 med motorras. Garanti er det selv om bilen er importert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett burde Møller tatt inn bilen, kommet frem til en konklusjon. "Dette er en garantisak. / Dette er ikke en garantisak". Er det er garantisak, fiks bilen, forklar Audi at de har å ta regningen. Ellers kunne Møller nektet å selge en eneste Audi S8 her i Norge, nettopp fordi slike ting kan skje etter den "offisielle" garantitiden og at det er uholdbart av produsent og importør å la kundene dekke en skade som ene og alene skyldes produsent. Trolig ville nok Audi betalt dette så fort dem hørte det var en garantisak. De er selvfølgelig opptatt av å bevare ryktet sitt, at det "ligger i teknikken". Så jeg tror dem ser at det ikke hadde vært så fett om det kom ut i media at en av disse "forspranget ligger i teknikken" greiene deres er å kaste råder til villeste helvete gjennom blokka. Derfor er det utrolig lite sannsynlig at Audi ikke ville tatt regningen, spesielt mtp. at Audi veit dem er et av de mest populære bil-merkene her i landet (høyt å falle...).

 

Audi vet at motoren er havarert etter 120k km, etter direkte kontakt fra eier, dette er vi enige om?

 

Om de vil ta tak i saken og ordne opp, om det så bare er i første omgang å konstatere feilårsak og om de er en garantisak eller ikke, så kan de kreve at Møller tar seg av dette, mot at de selv tar regningen. Det er uansett Audi som produsent som er ansvarlig, er vi enige om dette? Ikke Møller, ikke forhandleren i Nederland som solgte bilen til eier i Norge, ikke Audi Zentrum Flensburg der bilen har vært på servicer, fått utført aksjoner. Men Audi sentralt som har laget bilen.

 

Spørmålet er da hvorfor Audi ikke tar på seg saken, om det er sånn at det er utrolig lite sannsynlig at de ikke ville tatt regningen som du sier? De har alle muligheter til å gjøre det. Det virker som du er veldig overbevist om at Audi vil ta kostnaden på dette om bare de får sett på bilen, men hvorfor har de da ikke krevd Møller å ta tak i saken på deres vegne? Siden Møller er deres representant der bilen befinner seg?

 

Et annen moment utenom dette, er at om det er kjente produksjonsfeil med denne motoren som enkelte har nevnt her i tråden her, har det da vært tilbakekallinger/aksjoner for å forhindret at dette skal skje med flere/alle, og er dette utført på denne bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi vet at motoren er havarert etter 120k km, etter direkte kontakt fra eier, dette er vi enige om?

 

Om de vil ta tak i saken og ordne opp, om det så bare er i første omgang å konstatere feilårsak og om de er en garantisak eller ikke, så kan de kreve at Møller tar seg av dette, mot at de selv tar regningen. Det er uansett Audi som produsent som er ansvarlig, er vi enige om dette? Ikke Møller, ikke forhandleren i Nederland som solgte bilen til eier i Norge, ikke Audi Zentrum Flensburg der bilen har vært på servicer, fått utført aksjoner. Men Audi sentralt som har laget bilen.

 

Spørmålet er da hvorfor Audi ikke tar på seg saken, om det er sånn at det er utrolig lite sannsynlig at de ikke ville tatt regningen som du sier? De har alle muligheter til å gjøre det. Det virker som du er veldig overbevist om at Audi vil ta kostnaden på dette om bare de får sett på bilen, men hvorfor har de da ikke krevd Møller å ta tak i saken på deres vegne? Siden Møller er deres representant der bilen befinner seg?

 

Et annen moment utenom dette, er at om det er kjente produksjonsfeil med denne motoren som enkelte har nevnt her i tråden her, har det da vært tilbakekallinger/aksjoner for å forhindret at dette skal skje med flere/alle, og er dette utført på denne bilen?

 

Fordi Audi henviste Skaala til Møller. Møller satte seg på bakbeina fordi bilen ikke var importert av dem. Jeg er overbevist om at hvis skaden skyldes en kjent produksjonsfeil, så vil Audi ta på seg å reparere bilen på deres regning. Møller er vel selvstending så vidt jeg vet. Audi kan nok ikke kreve, men heller be om.

 

Les hele tråden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.