S8 V10 med totalhavari på motor - Nå stuebord prosjekt

Anbefalte innlegg

Jeg så din far i lyskrysset i Arendal i morges, så den er i bruk igjen ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Arendal ETT lyskryss..? :o Snakker vi verdensmetropol..?

 

Enda mere OT, men satan, flytte til Kina? Du er ikke skyggeredd du heller akkurat Thomas! Hva slags jobb er det du innehar som gir deg slike muligheter?

Snakker om eventyr.. Si fra om du trenger en til å.. til å.. til å... Finn noe du kan bruke meg til da! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lyskryss og et par hundre rundkjøringer ;)

 

Og hadde det ikke vært for byens mange kjøreskoler som klaget, så hadde dette ene lyskrysset også blitt til rundkjøring... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda mere OT, men satan, flytte til Kina? Du er ikke skyggeredd du heller akkurat Thomas! Hva slags jobb er det du innehar som gir deg slike muligheter?

Snakker om eventyr.. Si fra om du trenger en til å.. til å.. til å... Finn noe du kan bruke meg til da! :D

 

Se på Amarok'en hans så ser du hvor han jobber ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant tråd, fant dere ut av årsaken til havari? Kan ikke se at det står nevnt her, mulig jeg var oversett det;)

 

Har snust litt på s6 06-11, men tør ikke kjøpe etter å ha lest her inne om V10 motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant tråd, fant dere ut av årsaken til havari? Kan ikke se at det står nevnt her, mulig jeg var oversett det;)

 

Har snust litt på s6 06-11, men tør ikke kjøpe etter å ha lest her inne om V10 motoren.

 

Tør snart ikke kjøpe noe slags bil lenger. alle har jo noe svakheter med motor virker det som. Bare di gode gamle motorene som virker som holder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor og gir forsikring hvis den er ny nok hjelper jo litt hvis man får det på slike biler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diskusjonen med møller orker vi ikke fortsette, men når bil og motor er tilbake vil den gamle motoren bli grundig dokumentert og demontert. Resultatene vil gå i et åpent brev til møller, audi ag og quattro gmbh, sammen med en lite skriv om vår opplevelse av hele prosjektet.

 

Hvordan gikk dette til slutt egentlig? Hvem tok ansvaret/regninga når alt kom til alt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og der drar du hvor mange tusen ansatte under en kam pga en rustsak som gjelder 1 forhandler? Får håpe folk er litt mer nyansert overfor ditt eget firma hvis det skulle oppstå en liten uenlighet engang da :)

 

Det var ikke dette du klaget på, men synes generelt endel medlemmer burde gå i seg selv og tenke over følgende. Endel mener at Møller er altfor dyre på deler og service og bruker konsekvent konkurrerende firmaer på både jobb og deler. Men hvis det skjer noe alvorlig galt med bilen deres, så skal den samme Møller som dere ikke bruker plutselig yte gratis service og hjelpe dere? Skjønner ikke hvilken privat bransje som praktiserer dette...

 

Man får nå mene hva man vil om Møller og ikke....

Men jeg har vert kunde her i Bergen hos Møller bil noe Volkswagen og noe Audi jeg har privat hatt noen runder med reklamasjon, jeg har eid noen import biler som de nesten ikke vil ta service på men det var tidlig på 2000-tallet. Vi har i dag flere leasing biler på jobben fra Møller og hver eneste gang de er inne til service eller noe så er det noe de ikke har fått gjort eller glemt samt at man føler seg generelt til bryderi når man kommer. Slik har det vert i alle de år jeg har trødd der. Jeg leverte en gang Passaten min på service i Tyskland, der kom de med hvite hansker å hentet bilen. De var rask smilende og til avtalt pris, de hadde også ytt ekstra service uten å forlange noe for det, de hadde helt andre rutiner og man følte seg "spesiell" som kunde. Den følelsen får jeg aldri her i landet.

 

Jeg importerte en Toyota fra Danmark til min mor, den ble tatt i mot hos den lokale Toyota forhandleren med åpne armer. Hver gang jeg har vert inne med den så føler man seg verdsatt som kunde, det er en Toyota Aygo til 135000,- kjøpt fra Danmark. Reklamasjon på no små greier var ingen problem samt at de hentet den inn for å montere gummi mattene i bilen bedre fast med gratis låne bil... jo det er ganske mye forskjell på møller og feks Toyota synn at ikke Møller ønsker å endre på dette for jeg tror de vil tjene på det på sikt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

motoren står desverre fortsatt til lagring...og jeg er fortsatt 10-11mnd i året i Kina :) Har ikke hatt tid til å se på den mens jeg har vært hjemme, får se til sommeren om jeg kan få ordna meg litt lengre fri, og få startet og dokumentere når vi plukker den ned.

 

Har Arendal ETT lyskryss..? :o Snakker vi verdensmetropol..? Enda mere OT, men satan, flytte til Kina? Du er ikke skyggeredd du heller akkurat Thomas! Hva slags jobb er det du innehar som gir deg slike muligheter? Snakker om eventyr.. Si fra om du trenger en til å.. til å.. til å... Finn noe du kan bruke meg til da! :D

hehe, jobber for Norsafe i Arendal.

 

Hvordan gikk dette til slutt egentlig? Hvem tok ansvaret/regninga når alt kom til alt?

ble brukt byttemotor i Tyskland. Fant en som var gått ca 50k. Audi verksted i Köln tok jobben. kom på ca 70k+mva

 

Interessant tråd, fant dere ut av årsaken til havari? Kan ikke se at det står nevnt her, mulig jeg var oversett det;)Har snust litt på s6 06-11, men tør ikke kjøpe etter å ha lest her inne om V10 motoren.

etter det jeg har hørt fra Audi og Porsche er det motorene før mai 2007 som har en svakhet i legeringen i blokk, veiv og råder. Hjelder V8, W8,W12, V10.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da utgår nok den s6 jeg så på finn da den er førstegangs registrert 2006. Da kan man heller ikke ha motor forsikring.

Kjipt at Audi ikke tar mer ansvar, men har kanskje ikke vært nok havarier enda til at de bryr seg?

Det sto forøvrig på dinside.no sin test om S6 4F at disse motorene bør ha lang levetid pga effektuttak pr.liter og tidlig moment kurve på motor!

 

Dette hadde sikkert vært riktig dersom audi sin legering hadde vært bra fra starten:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å ha nevnt det med legeringsfeil i de motorene; enten så har du det eller så har du det ikke. Og hvis motoren har den feilen så er det oppdaget før 50.000km. Mange har fått ny motor p.g.a for høyt oljeforbruk og Audi har da ofte sagt at motoren har vært kjørt inn feil, men egentlig så er det da dårlig legering i sylinderforingene som gjør at motoren begynner å bruke olje.

 

Jeg tror ikke det var tilfelle for Thomas, her har det nok muligens vært tilfelle av FSI soting som i værste kosekvens gjør at ventiler henger seg og da har man fullt havari. Det er ekstremt sjeldent at et registerkjede bare ryker helt uten forvarsel, det er som regel noen litt alarmerende lyder som varsler om at noe er i gjære. Da er det gliderne som begynner å bli dårlige og som gjør at kjedet blir slakt, og da får man raslelyder når motoren står på tomgang.

 

For min del så hadde jeg ikke vært noe engstelig for å kjøpe en Audi motor av denne typen fra 2007, det er jo bare å ta en tilstandsjekk før kjøp? Bruker motoren olje? Er det lyder her som ikke hører hjemme? Sjekk effekten på motoren eller sjekk med endoscop om det er masse sot innvendig eller ikke. Har du kontroll på dette så er det ikke noe som tilsier at disse skal være vandrende granater.. :)

 

Og som det står over her ett sted, om bilen var norsksolgt så hadde Møller hjelpet deg, om serviceheftet var fulgt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da utgår nok den s6 jeg så på finn da den er førstegangs registrert 2006. Da kan man heller ikke ha motor forsikring.

Kjipt at Audi ikke tar mer ansvar, men har kanskje ikke vært nok havarier enda til at de bryr seg?

Det sto forøvrig på dinside.no sin test om S6 4F at disse motorene bør ha lang levetid pga effektuttak pr.liter og tidlig moment kurve på motor!

 

Dette hadde sikkert vært riktig dersom audi sin legering hadde vært bra fra starten:)

 

 

ikke meningen å gjøre deg urolig, men den TDI motoren du har i Allroaden har et mye dårligere rykte når det kommer til registerhavari.... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor mange Rs4 fra 2007 er det som tusler rundt på forumet her og i Norge uten problemer? Har ikke vært noe kjent problem på de dette med havari, men dette er jo i bunn og grunn akkurat samme motoren som V10, men denne varver over 8000omdr!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter det jeg har hørt fra Audi og Porsche er det motorene før mai 2007 som har en svakhet i legeringen i blokk, veiv og råder. Hjelder V8, W8,W12, V10.

 

Det er vel nikasilbelegget i sylinderveggene som er dårlig, selve blokka er jo god som gull, og jeg har aldri hørt om problemer med råder og veiv? Disse sitter jo montert i lagere, og dette er støpejern og stål, i motsetning til blokka som er i aluminium, så her er jo ikke problematikken akkurat den samme..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin og konstruktivt innlegg Harald Søia:)

Har nesten bare hatt motorer som har vært søppel ifølge flertallet som skriver på forum.

 

Har hatt 5 stk A6 allroad 4f og 5 stk A6 allroad 4b så kan mine ting om di forskjellige "svakhetene", 2,5 tdi er nøye omdiskutert.

2,7 tdi har innsug/gass spjeld som en svakhet.

Enkelte 3.0tdi har i tilleg hatt problemer med register havari pga dårlige kjedestrammere, men dog for man ett forvarsel under oppstart når den er kald.

 

Har aldri hatt noen motorhavarier selv om jeg ikke går Main stream.

 

Har forøvrig ikke noe særlig til overs for motorer som har mindre enn 5 sylindre pga lydbilde og gangkultur!

 

Det kjipe er at dersom man kjøper en s6 07mod til 500000kr så kan man også i værste fall risikere motorhavari til 100k, da var det bedre med kamhavari på 2,5tdi til 40000kr.

 

Hvis det trådstarter skriver stemmer angående servicer, km

stand og at ting skjedde uten forvarsel, så mener jeg personlig at det ikke er holdbart fra en produsent som tross alt produserer noen av de kuleste bilene med mange fornøyde kunder som har visse forventninger til bilen selv om den er brukt noen år!

 

Men historien hadde kanskje vært annerledes hvis den var ny i Norge, da man kanskje kunne fått såkalt "goodwill" bytte av motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du er smertelig klar over VAG sine mindre pålitelige motorer, men som kjøper de allikevel.. :) Velkommen i klubben holdt jeg på å si. Har selv hatt/har G60, og 2,5TDI og 2 stk 2,7TT og nå min andre V10 :) Ingen av disse har noe kjempebra rykte, er stort sett noe dyrt som kan skje med de alle sammen.

 

Husk at oppfattelsen av ulyder o.s.v er ganske subjektivt, ikke alle som står med henda på motoren på tomgang og tar jevnlig sjekk innimellom for å høre og kjenne etter ulyder.. ;)

 

At en motor kan havere helt uten forvarsel er jeg veldig skeptisk til, det er alltid noe som forårsaker et havari, men ofte kan det nok være vanskelig å oppfatte/fange opp for de fleste. Hadde det vært kjedene som hadde en feil, slik at leddene ble slitt, eller at de plutselig røyk så hadde det jo vært noe helt annet, men det er ikke det som tilfellet! Kjedene i seg selv har det vel aldri vært noe feil med, på noen motorer? Det blir litt som å si at man ikke kan stole på registerreimene heller, men det gjør vi jo :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får trøste oss med at de andre premiumbilene også har sitt :) Koster å være kar!

Skal jo sies at når de først fungerer som de skal er det knall motorer. Har fått ulyd fra strammer/kjede på dama sin 3,0tdi allerede etter 130 000km, men fy for en deilig motor det er og spesielt i en a4 med manuell :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kjipe er at dersom man kjøper en s6 07mod til 500000kr så kan man også i værste fall risikere motorhavari til 100k, da var det bedre med kamhavari på 2,5tdi til 40000kr.

 

Men historien hadde kanskje vært annerledes hvis den var ny i Norge, da man kanskje kunne fått såkalt "goodwill" bytte av motor.

 

Husk at Gjensidige tilbyr motor og gir havari-dekning på alle biler opp til 8år og 200.000km. Også til S/RS. Har dette på RS6'n ;)

 

Goodwill er noe som Møller kan gi deg ja, men dette er ikke noe ekstra garanti de kaster etter alle som spør, det ligger litt i ordet, dette er jo penger de tar ut av egen lomme for å hjelpe trofaste kunder i slike tilfeller som over. Har hørt om flere saker hvor Møller har gått inn med penger for å dekke opp. Sist jeg hørte var en med en A6 3.0TDI hvor registeret røk på 150.000km++. Dette var en god kunde av den lokale Møller/VAG butikken og her fikk de ordnet slik at Møller og fabrikken dekte en god slump og kunden dekte en mindre del, tror det var rundt 30k han slapp unna med jeg. Da fikk han ny byttemotor montert til en verdi av over 200k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får trøste oss med at de andre premiumbilene også har sitt :) Koster å være kar!

Skal jo sies at når de først fungerer som de skal er det knall motorer. Har fått ulyd fra strammer/kjede på dama sin 3,0tdi allerede etter 130 000km, men fy for en deilig motor det er og spesielt i en a4 med manuell :)

 

Fortalt som en ekte entusiast... ;)

 

A4 B8? Må du fikse dette for egen regning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortalt som en ekte entusiast... ;)

 

A4 B8? Må du fikse dette for egen regning?

 

B7 07 mod. Har byttet høyre kjedestrammer og skal prøve å bytte venstre for å se om det kan gjøre susen. Hvis ikke må vi nok til med full pakke. Får se om vi fisker etter litt støtte da, men er jo ikke så galt skal man bare betale for delene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin og konstruktivt innlegg Harald Søia:)

Har nesten bare hatt motorer som har vært søppel ifølge flertallet som skriver på forum.

 

Har hatt 5 stk A6 allroad 4f og 5 stk A6 allroad 4b så kan mine ting om di forskjellige "svakhetene", 2,5 tdi er nøye omdiskutert.

2,7 tdi har innsug/gass spjeld som en svakhet.

Enkelte 3.0tdi har i tilleg hatt problemer med register havari pga dårlige kjedestrammere, men dog for man ett forvarsel under oppstart når den er kald.

 

Har aldri hatt noen motorhavarier selv om jeg ikke går Main stream.

 

Har forøvrig ikke noe særlig til overs for motorer som har mindre enn 5 sylindre pga lydbilde og gangkultur!

 

Det kjipe er at dersom man kjøper en s6 07mod til 500000kr så kan man også i værste fall risikere motorhavari til 100k, da var det bedre med kamhavari på 2,5tdi til 40000kr.

 

Hvis det trådstarter skriver stemmer angående servicer, km

stand og at ting skjedde uten forvarsel, så mener jeg personlig at det ikke er holdbart fra en produsent som tross alt produserer noen av de kuleste bilene med mange fornøyde kunder som har visse forventninger til bilen selv om den er brukt noen år!

 

Men historien hadde kanskje vært annerledes hvis den var ny i Norge, da man kanskje kunne fått såkalt "goodwill" bytte av motor.

 

Hvis du vurderer S6 så får du jo faktisk S8 til omtrent samme pris :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet jo ikke nøyaktig hva som har skjedd før vi plukker ned motoren hva som har feilet, men det var et stempel som kom ut av blokka :)

 

Det er vel nikasilbelegget i sylinderveggene som er dårlig, selve blokka er jo god som gull, og jeg har aldri hørt om problemer med råder og veiv? Disse sitter jo montert i lagere, og dette er støpejern og stål, i motsetning til blokka som er i aluminium, så her er jo ikke problematikken akkurat den samme..

 

Audi og quattro GmbH var veldig intressert i å få motoren tilbake, men de "leverte fra seg saken" til Møller. Hadde dette skjedd i dag ville vi kjørt bilen på henger rett ned til tyskland og latt et Audi Zentrum begynne på saken. Iflg. Audi Zentrum Flensburg var det vanlig at de byttet over til ny motor gratis ved et slikt tilfelle. (de hadde kun hørt om 1 før , S6 V10)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nå er jo den bilen jeg lurte på 9 år gammel på første gangs reg så da utgår slik forsikring.

Den bilen jeg lurte på, hadde visst fått en ulyd i motoren som han ikke hadde fått sjekket opp enda.

Han trodde det var en ventilløfter??

 

S8 hadde jeg handla for lenge siden, dersom min bedre halvdel hadde akseptert litt mindre bagasje plass til barnevogn osv....

Kjører forøvrig Audi A8 2000mod som var ment som en nr.2 bil, men dog som hovedbil frem til vi finner noe annet!

 

Kikker på A7/Q7/S6 og A6 allroad.

 

Har hatt 2 S modeller tidligere med V8, frister til gjentagelse:)

 

Er vel knapt noen som er mer nøye på proaktivt vedlikehold av Audi sine biler enn meg;)

 

Men alle har sin grense, og ett Evt.motorhavari på en V10 hadde jeg sett mørkt på uansett om jeg er Audi entusiast:)

 

Ellers så er jeg enig i mye av det du sier over Harald Søia!

Gratulerer forresten med Rs6 en du har kjøpt, lurer på om den gikk her i byen tidligere?

i så tilfelle er den sykt rå!

 

Konklusjonen blir at jeg bør satse på slutten av 07- og oppover dersom jeg skal ha S/Rs bil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet jo ikke nøyaktig hva som har skjedd før vi plukker ned motoren hva som har feilet, men det var et stempel som kom ut av blokka :)

 

 

 

Audi og quattro GmbH var veldig intressert i å få motoren tilbake, men de "leverte fra seg saken" til Møller. Hadde dette skjedd i dag ville vi kjørt bilen på henger rett ned til tyskland og latt et Audi Zentrum begynne på saken. Iflg. Audi Zentrum Flensburg var det vanlig at de byttet over til ny motor gratis ved et slikt tilfelle. (de hadde kun hørt om 1 før , S6 V10)

 

Hvilken forhandler var det du hadde kontakt med gjennom alt dette og er kunde hos? Vet hvertfall at hvis du hadde vært en god kunde hos oss så hadde vi sjekket opp dette for deg uten problem. Noe dekning hadde nok ikke vi gått med på da bilen er import etc. Vi hadde tidligere en sak med en annen s8 som var utenfor garanti og der ble det deling mellom møller/kunde/oss. Den var dog kjøpt ny hos Gumpen.

 

Gratulerer forresten med Rs6 en du har kjøpt, lurer på om den gikk her i byen tidligere?

i så tilfelle er den sykt rå!

 

Konklusjonen blir at jeg bør satse på slutten av 07- og oppover dersom jeg skal ha S/Rs bil

 

Den har hatt to eiere som har hatt bilen hos oss :) Først i byen så i Lillesand. Veldig fin historikk på den! Hvorfor kjøper du ikke en sånn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.