#451 Skrevet April 23, 2015 Tesla er fine biler, og tror at el-biler er framtiden som mange andre. Men bilene går på dildo-drivstoff da [emoji14] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#452 Skrevet April 23, 2015 Dildo drivstoff! haha Er enig med Sondre. Jeg kjører selv Egolf, og denne har sine utfordringer med rekkevidde. Men med planlegging så er det meste reddet. Dog er mitt største hinder kø de stedene jeg skal lade. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#453 Skrevet April 23, 2015 (endret) "Gratis" Året rundt, bilens levetid ut Hjelper lite når den nærmeste er 5 mil unna. Én vei.. Litt merkelig igrunn, når Norge alene har nesten like mange Tesla'er som hele resten av Europa.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#454 Skrevet April 23, 2015 Hjelper lite når den nærmeste er 5 mil unna. Én vei.. ?? Den skjønte jeg ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#455 Skrevet April 23, 2015 At jeg ikke gidder kjøre 10 mil for å fylle 'gratis' strøm.. Var det ikke supercharger du siktet til, da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#456 Skrevet April 23, 2015 At jeg ikke gidder kjøre 10 mil for å fylle 'gratis' strøm..Var det ikke supercharger du siktet til, da? Nei, i det daglige så er det like greit å lade hjemme. Men skal du på tur med bilen, enten rundt i Norge, Sverige eller øvrig i Europa, så lader du raskt, enkelt og gratis på superchargere rundt om. Ferieturer med bil ble plutselig veldig billig i forhold til vanlig bil Sånn ser det ut i løpet av 2016. Skulle dekke de fleste behov. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#457 Skrevet April 23, 2015 En litt artig historie (selv for meg som ikke har elbil): http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/ Nettsiden er litt treig, sitat her: Provkörning av bensinbil By Tibor Blomhäll | 22 april, 2015 | Tesla Efter att ha hört så mycket bra om bensinbilar bestämde vi oss för att provköra en. De sägs ju förena billig pris med lång räckvidd och snabb laddning. Ett vinnande koncept på pappret – men hur är de i verkliga livet? Vi satte oss i lånebilen hos bilförsäljaren. Biltillverkaren säljer inte bilarna själva utan det är fristående kedjor av bilverkstäder som är mellanhand och säljer bilarna. Det kan låta som ett dåligt omen att köpa bilen från en bilverkstad som man ju vill besöka så sällan som möjligt. Men man kan tydligen inte köpa bilen direkt från tillverkaren utan måste gå via en sådan mellanled. Säljaren var väldigt ”pushig” och ville att vi skulle slå till på bilen direkt, men bemötandet är kanske bättre på andra håll. Vi satte oss i bilen som sagt och tryckte på START. Bilens bensinmotor hostade igång. Man kunde höra motorn låta och hela karossen vibrerade som om något skulle ha gått sönder, men säljaren försäkrade att allt är som det ska. Bilen har visserligen en elmotor och ett mikroskopiskt litet batteri, men de används endast till att starta bensinmotorn – elmotorn driver inte hjulen. Bensinmotorn använder sedan ett tank fullt med bensin, en fossil vätska, till att driva fram bilen genom att explodera små droppar av den. Det är tydligen de små explosionerna som man hör och känner när motorn är i gång. Bensinmotorn består av bokstavligen hundratals rörliga delar som måste ha en tolerans på hundradelar av en millimeter för att fungera. Vi börjar förstå varför det är verkstäder som säljer bilarna – de kanske hoppas på att något går sönder i bilen som de kan laga? Vi la i en växel och körde igång med ett ryck. Rycket kom inte pga någon extrem acceleration utan bensinmotorer är tydligen mycket mer ryckiga än elmotorer. Accelerationen uteblev över huvud taget, ty vi kunde inte få bilen att åka snabbare än ca 40 km/h! Vid det laget ylade bokstavligen bensinmotorn öronbedövande och hela bilen skakade våldsamt. Övertygade om att någonting måste ha gått sönder stoppade vi bilen. Säljaren förklarade då att bensinmotorn måste ”växlas” med jämna mellanrum. Mellan motorn och hjulen sitter inte en fast utväxling, utan en varierbar. Motorn kan ge kraft endast i ett begränsat varvtalsområde och måste därför växlas med olika utväxlingar till hjulen för att kunna fortsätta accelerera. Det finns 5 olika växlar vi kan välja med ökande hastighet som resultat. Det är -som vi fick erfara- dessutom väldigt viktigt att till varje fart välja en passande växel annars kan motorn antingen stanna eller rent av skadas allvarligt! Efter en hel del träning kan man dock vänja sig att välja rätt växel vid rätt tidpunkt – och det finns även automatiska växlar som kan göra sånt själva. I den manuellt växlade bilen fick vi hela tiden vakta motorn från skador. Väldigt stressande. Vi frågade om det ständiga motorljudet -som ärligt talat störde upplevelsen att kunna lyssna på radio- gick att stänga av. Men det gick faktiskt inte. Väldigt störande. Efter att ha fått upp bilen i fart genom intrikat växlande närmade vi oss sedan ett trafikljus. Att släppa upp gasen gav ingen nämnvärt bromseffekt, vi fick använda bromspedalen väldigt mycket för att sakta ner bilen. Förvånade hörde vi att bromsarna är helt mekaniska! Det enda de genererar är värme – inbromsning ger ingen återmatning av bensin till tanken! Låter som enorm slöseri, men än värre skulle det bli. När vi fick stopp på bilen fortsatte motorn att skaka och låta – trots att bilen stod still! Motorn fortsatte att förbränna bensin utan att röra bilen framåt. Kan det verkligen stämma? Jo, förklarade säljaren, det är så med bensinbilar att motorn alltid är igång och förbränner bensin även när bilen står still. Vissa modeller stänger dock av motorn vid rödljus förklarade han – låter onekligen mer vettigt. Efter en stund kom vi fram till en bensinmack där vi skulle kunna ladda bilen. Bilen påstod att den fortfarande hade halva tanken kvar, men vi ville ju testa den berömda supersnabba laddningen av bensinbilar! Så vi körde in till bensinmacken och öppnade tanklocket. Påfyllningsmunstycket påminner mycket om ett laddhantag, men det är inte elektroner som kommer ur den utan bensin. Bensin är en mycket cancerogen, illaluktande och brandfarlig vätska som framställs från sedan årmiljoner utdöda växter och djur. Sverige har ingen egen utvinning, utan bensinen måste importeras från andra länder. Flera av länderna som exporterar fossilt olja och bensin är politiskt mycket ostabila. Ett utav länderna med fyndigheter är dock vårt grannland Norge. Bensinen pumpas till en tank i bilen, som sedan kör omkring med ca 50 liter av den hälsofarliga vätskan skvalpande i den. Vi anslöt munstycket till bilen, men inget hände. Säljaren förklarade då att vi måste betala för att kunna tanka! Ungefär som vissa av de där extremt dyra snabbladdarna som vissa elbolag har satt upp. Efter att vi drog kreditkortet i läsaren påbörjades så tankningen. Det gick extremt fort! På endast någon minut fylldes bilen till max! Men det fanns två räknare på pumpen: en som visade antal liter vi har tankat och en som visade hur mycket det kostade oss. Och kostnadsräknaren snurrade så snabbt att vi knappt kunde hänga med i takten! Visst fyllde vi tanken full på två minuter, men det kostade oss också ofattbara 300 kronor! En full laddning skulle alltså kostat oss det dubbla – hela 600 kronor! Vi förbannade oss att vi tydligen valde en av de dyraste ockerställena i Sverige och började fråga säljaren efter vilka alternativ det finns? Hur mycket kostar det att tanka hemma och vilka gratisställen finns det? Säljaren tittade väldigt konstigt på oss och förklarade att det går inte att tanka bensinbilar hemma, och det finns inga gratis tankstationer. Vi försökte förklara vår fråga ifall han hade missförstått, men han hävdade envist att det går inte. Tydligen måsteman flera gånger i månaden åka till dessa tankstationer för att ladda sin bensinbil till ockerpriser – det finns inga alternativ! Vi tyckte det lät väldigt konstigt att inga bensinbilstillverkare lanserat sina egna gratis tankstationer? Det finns heller inga tankstationer där man kan tanka långsammare till billigare pris. Vi började räkna på bensinpris kontra bensinförbrukning och kom fram till chockerande slutsatsen att en bensinbil kostar ofattbara 12 kronor milen! Visst kan elbil också komma upp till dessa summor om den snabbladdas på en av de dyraste laddstationerna i landet – men för bensinbilar finns det inga billigare alternativ! Medan man laddar elbilen bekvämt hemma varje natt för 2 kronor milen måste bensinbilen åka omvägar flera gånger i månaden för att tankas för dessa ockerpriser – utan undantag! Månadskostnaden för en bensinbil kan -bara i bensinkostnad- lätt överstiga tusen kronor! Vi börjar förstå varför de är så billiga i inköp – driften är ju extremt dyr istället. Vi började också förstå varför det måste finnas så extremt många bensinstationer överallt, om alla bensinbilister alltid är tvungna att åka till dem för att tanka. Tänk dig om du endast kunde ladda din elbil bara hos elbolagens dyraste snabbladdare – och ingen annanstans! Med detta i bakhuvudet hamnade vi i en bilkö och blev förfärade över att bensinmotorn fortsatte att bränna dessa dyra bensindroppar även när bilen stod stilla, eller rörde sig ytterst lite. Med bensinbilar är det lätt att råka ut för kostnadsångest – känslan att bilen bokstavligen bränner upp ens pengar! Ingen billig hemmaladdning och ingen återmatning av bensin till bensintanken när man bromsar låter som ekonomisk vansinne – speciellt med tanke på att all bensin måste importeras från utlandet. Vi återvände med bilen till försäljarens lokaler, drog åt handbromsen och steg ur bilen. Bensinmotorn fortsatte att köra! Man måste tydligen manuellt stänga av dess förbränning av den dyra vätskan. Men vi ville se bensinmotorn, så säljaren öppnade motorhuven. Hela främre partiet av bilen var fullkomligt belamrat med slangar, kopplingar, vätskebehållare, och mitt i allt ett enormt skakande gjutjärnsblock som utgjorde tydligen motorns stomme. Det fanns inte ens en tillstymmelse av bagageutrymme fram i bilen! Trots sin enorma storlek, höga ljud och vibrationer ger motorn knappt över hundra hästkrafter ifrån sig. Motorn var dessutom stekhett, vi brände oss på den när vi kände på den. Trots att det var en sommarvarm dag så motorn behövde inte generera värme till att värma kupén. Apropå kupén blev vi oroliga över vad som skulle hända om man krockade med bensinbilen? Gjutjärnsblocket som upptog det mesta av motorrummet satt ju mitt i krockzonen! Vart skulle den ta vägen ifall vi krockade – skulle man få den i knät? Försäljaren försäkrade oss att motorn i så fall viks ner under bilen men vi kunde inte komma ifrån intrycket att motorblocket var väldigt mycket i vägen i framvagnen – säkerhetsbalkarna fick byggas runt den, vilket ju säkerligen försämrar deras funktionalitet. Slipper man den där hundra kilo tunga järnklumpen längst fram i bilen är det mycket lättare att bygga krocksäkra bilar. Dessutom har vi hört och sett på Internet hundratals bilder och filmer på brinnande bensinbilar. Bensintanken springer tydligen ofta läck efter en olycka så den brandfarliga vätskan rinner ut och antänds! Från motorn löper under bilen ett avgassystem – ett slags skorsten för motorns avgaser. När man förbränner den cancerogena bensinen bildas det en massa hälsofarliga gaser. Bilen rensar bort det värsta av de farligaste gaserna, men det som sedan släpps ut i fria luften bakom bilen är fortfarande ohälsosamt att andas in – och luktar väldigt illa! Och bensinbilarna tillåts släppa ut dessa farliga gaser mitt inne i våra städer? Förväxla inte bensinbilars avgasrör med bränslecellbilars – medan vätgasdrivna bränslecellsbilar endast släpper ut vattenånga spyr bensinbilar ut förutom hälsofarliga gaser även fossilt koldioxid som bidrar till jordens framtidskatastrofala uppvärmning! Vi tackade säljaren för visningen, skakade på huvudet och lämnade tillbaka tändningsnyckeln (ja, det heter så) till honom. Han insåg nog att det inte skulle bli någon affär för förutom ett enda lamt försök försökte han inte sälja på oss bilen mer. På vägen hem i sin elbil såg man med helt andra ögon på sina stackars medtrafikanter som fortfarande måste stå ut med sina bensinbilar. Men snart är det även deras tur att byta upp sig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#458 Skrevet Mai 10, 2015 http://www.klikk.no/motor/article1550137.ece "du kan få den med motorlyd" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#459 Skrevet Mai 12, 2015 http://www.topgear.com/uk/car-news/tesla-model-s-p85d-review-first-drive-2015-05-11 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#460 Skrevet Mai 13, 2015 (endret) Har vel aldri lest Top Gear tester før, men litt rart at det er grove tekniske feil i den synes jeg. Torque vectoring? Amerikanerne vet da vel ikke hva torque vectoring er for noe en gang.. Og dette her hadde jeg aldri trodd ville stå i en Top Gear test noen gang: "I still want a V8... Of course we all love the noise, the craftsmanship, of, say, the naturally aspirated screamer from the Ferrari 458 Speciale, but there's no denying the e-motor is an inherently more elegant engineering solution to the turning-energy-into-movement challenge: fewer moving parts, no messy multi-gear transmissions nor differentials" Nok en feil; Tesla'n har da differensialer. Og det er bare Applehead's som kan finne på å si at en el. motor er en mer elegant engineering løsning enn en fintunet bensinmotor Vet at el. motoren er en mye mer effektiv motor, men å kalle en el. motor elegant blir for meg helt feil Men så er jo jeg en Petrolhead. "messy multi-gear transmissions"?? HALLOO??? Ingenting er deiligere enn en girkasse som fungerer perfekt! Nei denne testen er kjøpt og betalt. Aldri i verden om Top Gear trioen hadde skrevet under på denne artikkelen her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#461 Skrevet Mai 13, 2015 Nå har jo "top gear trioen" pent lite å gjøre med artiklene i Top Gear Magazine da... Noe headingen i det minste bør hinte om: With 691bhp and 4WD, is this the ultimate electric car? Sam Philip finds out På samme måte som Autofil (heldigvis) ikke er penneført av Jan Erik Larsen, verken før eller etter Broom Så det blir kanskje litt feil å si at denne testen er kjøpt og betalt fordi at top gear trioen ikke ville stått inne for dette. Den er jo til og med skrevet etter at de er finito i Top Gear Men at et Top Gear produkt er fullt av faktafeil, det er vel å forvente, haha.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#462 Skrevet Mai 13, 2015 Ok.. trodde bladet var en spinn-off fra TV programmet og at de fulgte noenlunde samme stil, men tydelig ikke Har som sagt aldri lest Top Gear blad før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#463 Skrevet Mai 16, 2015 Det skal de ha.. de tenker miljø og kjører kollektivt også..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#464 Skrevet Juni 4, 2015 http://www.budstikka.no/bil/elbil/trafikk/her-star-elbilene-pa-rekke-og-rad-og-venter-pa-boter/s/5-55-94512 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#465 Skrevet Juni 4, 2015 http://www.budstikka.no/bil/elbil/trafikk/her-star-elbilene-pa-rekke-og-rad-og-venter-pa-boter/s/5-55-94512 Eh.. Etter bildet å dømme så blir det stoppet 2 Golfer for hver Tesla her Fail! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#466 Skrevet Juni 5, 2015 Stemmer nok det. Tenk så mye de i Golfen har spart på ikke å kjøpe Tesla Skjønner ikke helt hva de 2 fossilene gjorde i kollektivfeltet. Det er vel ikke bare 2-3 dager siden de mistet tilgangen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#467 Skrevet Juni 6, 2015 http://m.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror Er vist ikke så ekstremt effektive i forhold til fossil bil som elfolket kaller det. Men bra at så mange har kjøpt elbil så utviklingen fortsetter! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#468 Skrevet Juni 6, 2015 Skjønner ikke helt hva de 2 fossilene gjorde i kollektivfeltet. Det er vel ikke bare 2-3 dager siden de mistet tilgangen De stopper biler i kollektivfeltet omtrent hver dag, mange som tar sjansen for å spare en halvtime med kø. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#469 Skrevet Juni 6, 2015 http://m.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror Er vist ikke så ekstremt effektive i forhold til fossil bil som elfolket kaller det. Men bra at så mange har kjøpt elbil så utviklingen fortsetter! Tja, jeg vet nå ikke. Vi er vel fremdeles på ca. 3-4x om man ser på effektivitet i daglig bruk. Ikke verre enn å se på hvor mye energi som går med for å drive en e-Golf fremover i normal hastighet kontra en standard bensin/diesel Golf. Sistnevnte forbrenner ca. 4 - 7kWh med energi (+/- 0,4-0,7l) for å kjøre 10km. E-Golfen kjører samme distanse på mellom 1,3 - 2 kWh. Snittforbruk i min Model S 85 etter drøye 18000 km ligger forøvrig på 0,216 Wh/km = 2,16 kWh pr. mil. Etter bytte til sommerhjul på nøyaktig 2 kWh pr.mil. Godt under halvparten av snittforbruket på Bensin Up!en til fruen. Den veier 850kg, har 75HK, og gjør 60-100km/t på 10,3 sek. Teslabilen bruker vel 2,5 sek, Som forøvrig er 0,9 sek raskere enn en 3,0 TDI 245HK A6, når A6'en har rett gir liggende klart vel og merke Forbruket på Model S er forøvrig målt i tester til å være 3,5x lavere enn på nevnte A6. Om det blir enda bedre i fremtiden er jo det helt topp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#470 Skrevet Juni 7, 2015 Hvordan ser regnestykket ut for en Tesla som kjører på strøm fra supercharger da? Noen som har regnet på det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#471 Skrevet Juni 9, 2015 Hva mener du? At det er større/mindre tap i ladeprosessen? Mener uansett at det er en annen diskusjon. Skal man ta med det så må man også se på ulike fremstillingsmetoder for bensin/diesel og energibruken som går med til produksjon og deretter til transport, oppbevaring, etc. Kan forøvrig legge til at jeg nå i sol og fint vær kjører tur/retur jobb (ca. 70km) med et snittforbuk på ca. 1,8 kWh/mil. Leser på elbilforumet at man klarer småpene 1,1 kWh/mil med en BMW i3 nå som sola tittetfrem. Latterlig lite energiforbruk. Blir som å kjøre en bensin/dieselbil på under 0,1 l/mil i snittforbruk Poenget med disse regnestykkene for meg er to-delt 1. Man forbruker mindre energi = det blir mer miljøvennlig selv med EU-miks (+ man har ingen lokale NOX utslipp) 2. Kostnaden for drivstoffet er latterlig lav siden man bruker mindre energi på samme avstand, og energibæreren er vesentlig billigere pr. kWh Hvordan ser regnestykket ut for en Tesla som kjører på strøm fra supercharger da? Noen som har regnet på det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#472 Skrevet Juni 9, 2015 Hva mener du?At det er større/mindre tap i ladeprosessen? Lurer her på om Jostein ikke er klar over at det er gratis å bruke superchargers for S85 og oppover. Du som har hatt din en stund Sondre, har du hatt noe feil med din? Leser litt på elbilforumet og er jo de med feil som roper høyest. Vi har en S85 som nå har bikket 20k uten noe problemer (utenom en steinsprut.. ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#473 Skrevet Juni 12, 2015 Lurer her på om Jostein ikke er klar over at det er gratis å bruke superchargers for S85 og oppover. Du som har hatt din en stund Sondre, har du hatt noe feil med din? Leser litt på elbilforumet og er jo de med feil som roper høyest. Vi har en S85 som nå har bikket 20k uten noe problemer (utenom en steinsprut.. ). Hadde trøbbel med viskeren i starten, trodde jeg og Tesla. Byttet masse viskere uten at det hjalp. Viste seg etter nøyere sjekk at frontruta hadde en produksjonsfeil slik at krummingen i toppen ikke var korrekt. Fikk selvfølgelig ny frontrute. Ellers har det vært null og niks. Min er fra sept 14 og har snart 19k på telleverket. Tror nok de med mest trøbbel fikk bil en god del før det. Som sikkert andre har påpekt tidligere her er bilen satt sammen i amerikansk ånd, ikke etter tysk ordnung. I praksis uproblematisk, men de slurver mer med detaljene i USA virker det som. Spurt folk med andre amerikanske biler og det er visst bare sånn det er. Men for all del. De slurvet på Drammen Karosseri når de satt på ny fanger etc. etter oppretting av en liten bulk en lastebil pådro meg. Skal inn å fikse det nå i juni Siden det er så mange miljøbevisste inne her. Er det noen som har prøvd el-sykkel? Ser det finnes ombyggingskit til vanlig sykkel overalt nå om dagen. Finnes 1500w motor med et 48v 20ah batteri som skal gi opptil 50km rekkevidde. (mulig med lett bruk av fotene) Dette vil da gi et forbruk på 19.2w pr km eller 0.2kwh/mil om ikke hjernemassen er hostet ut av hode sammen med alle bakteriene siste dagene. Edit: Og toppfart på opptil 70km/t Og det er forbudt med sånn hastighet Heftig forbruk da, men luftmotstanden blir drøy nå man sitter rett opp og ned. Har ikke elsykkel selv, men har da noen foreldre som har. De elsker det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#474 Skrevet Juni 12, 2015 Noen som har problemet med det øvre bremselyset her da? Annenhver model s jeg ser for tiden har flere defekte led i bremselyset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#475 Skrevet Juni 13, 2015 Det er for å spare strøm:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...