TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

De gir ikke blanke i andre medtrafikanter, de har fartssperre på 90 og samtidig har de sannsynligvis en rute som er i grenseland av kjøre og hviletid for å være konkurransedyktige fordi vi skal ha billigst mulig mat i butikkhyllene og de må konkurrere med sjåfører fra lavkostland som stjeler diesel. Det tar da ikke flere minutter å passere her? Klarer man ikke vente 30 sekunder i 90 så burde en kanskje tenkt på å være ute i bedre tid selv. Du kan også ta igjen tida du tapte ved å kjøre 110 km/t i 30 sek... Det er ikke like lett for lastebilsjåføren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vært som i Tyskland. Forbudt å bruke venstre felt på flerfeltsvei for kjøretøy som ikke kan holde minimum farstgrensen.

 

Mener da at det står i læreboka for lastebil som jeg har liggende at det er ulovlig å bruke venstrefeltet for tyngre kjøretøy.

 

Om jeg husker/blir minnet på det til helga så kan jeg ta og titte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste litt i kommentarfeltet da det klippet der ble lagt ut på FB (før media snappet det opp), der viste det seg at denne "vinneren" i Teslaen hadde gjort det samme med flere andre, både lastebiler og en bekjent av meg som måtte bråbremse med sin 4-serie BMW med kone og baby i bilen.. Forresten så var det tatt bilde av samme karen i Teslaen litt senere, da sto den stoppet av sivilpoliti i veikanten. Tydeligvis blåst i hodet på fulltid denne karen her, og tror ikke nødvendigvis biltypen han kjører der og da har så mye med saken å gjøre. Tipper det ikke er en oppførsel om plutselig oppsto den dagen han fikk tilgang til en Tesla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gir ikke blanke i andre medtrafikanter, de har fartssperre på 90 og samtidig har de sannsynligvis en rute som er i grenseland av kjøre og hviletid for å være konkurransedyktige fordi vi skal ha billigst mulig mat i butikkhyllene og de må konkurrere med sjåfører fra lavkostland som stjeler diesel. Det tar da ikke flere minutter å passere her? Klarer man ikke vente 30 sekunder i 90 så burde en kanskje tenkt på å være ute i bedre tid selv. Du kan også ta igjen tida du tapte ved å kjøre 110 km/t i 30 sek... Det er ikke like lett for lastebilsjåføren.

 

Sjåføren sier selv i den opprinnelige artikkelen at han brukte flere minutter på å kjøre forbi. Jeg forsvarer på ingen måte sjåføren av personbilen.

 

Ikke til deg spesielt, men siden man skal utvise stor forståelse for at man kan hente igjen tapte sekunder når man havner bak en slik lastebil så ber jeg om samme innstilling når man tar igjen syklister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjåføren sier selv i den opprinnelige artikkelen at han brukte flere minutter på å kjøre forbi. Jeg forsvarer på ingen måte sjåføren av personbilen.

 

Ikke til deg spesielt, men siden man skal utvise stor forståelse for at man kan hente igjen tapte sekunder når man havner bak en slik lastebil så ber jeg om samme innstilling når man tar igjen syklister.

 

Lastebilsjåfører vet at bilene er sperra på 90 og de bør hjelpe kolleger som vil forbi ved å redusere farten hvis det er behov for det.

 

Den dagen syklistene monterer bagasjebærer og begynner å kjøre ut varer til butikkene så skal jeg vurdere det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ganske hensynsløst av lastebilsjåfører (og andre som bruker flere minutter på en forbikjøring under fartsgrensen), har selv kjørt forbi på høyresiden etter å ha ligget bak slikt..

 

Når man først er forbi, har man noen muligheter: siden man har det travelt så kan man bare kjøre videre i 110 for å ta igen tapt tid.

 

Om man er innstilt på å "lære lastebilsjåførene en lekse" så er det vel nyttigere å legge seg forran den høyre og sakke av, så den venstre kommer forbi, og dermed hjelpe i det totale trafikkbildet. (Dette kunne lastebilsjåføren, og andre "sinker" egentlig fint klart selv)

 

forøvrig tror jeg manøveren som ble filmet her var lite gjennomtenkt, hva om lastebilen ikke hadde klart/rukket å bremse nok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å prøvde P85D i dag. Det går noe hinsides vilt med insane knappen inne. Det står 3,3sek fra 0-100 men det føltes raskere. Syns jeg merket god forskjell fra P85 men det er mulig det bare er meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fartssperra på lastebiler (de fleste, noen har mindre) er 90km/t, lovlig hastighet man kan ha med lastebil er 80km/t. Ikke at jeg ikke holder med lastebilsjåføren her, men rent teoretisk bryter han loven han også. Lastebiler har ingen forbud mot å bruke det venstre kjørefeltet, ikke såvidt jeg kan huske jeg lærte når jeg tok førerkortet, men da må jo isåfall trafikken i høyrefila gå saktere enn 80km/t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var som jeg sa til en eier av en P85D under en kort prøvetur. «Sånne biler burde ikke vanlige familiefedre(-mødre) få lov til å kjøre.»

Greit nok at det finnes biler som har samme akselerasjon, og som drar fra når farta går opp. Men en «familiebil», vel det blir rett og slett insane :P og litt utrygt. Min kjedelige S85 som i følge div tester klarer seg med ca. 5 sek opp til 100km/t føles ut som en moped etterpå.

 

Fordi som ikke har fullt så tjukk lommebok. S85D fikk SW-oppgradering i forrige uke og gjør nå unna 0-100 på 4,6sek i følge Tesla. Siden de er restrektive er det nok mulig å krype under 4,5sek med denne.

 

Var ute å prøvde P85D i dag. Det går noe hinsides vilt med insane knappen inne. Det står 3,3sek fra 0-100 men det føltes raskere. Syns jeg merket god forskjell fra P85 men det er mulig det bare er meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, er det noen som har "maxet" en tesla opp svingete fjelloverganger? Tenker da på god bakke + full gass og full brems over tid. Eg jobber til daglig med invertere og motorer som er noe kraftigere enn teala sine. Kontinuerlig last er på de 1280A med peak 1850A i 45sek. Der veier enn vannkjølt inverter 230kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes noen tall på peak-effekt over gitte tidsperioder, men nå finner jeg ikke disse. P85D koker nok fort «over» med kontinuerlig høy belastning siden maks effekten er såpass høy. Om kjølingen var bra nok på en slik ville batteriet uansett vært tomt på 10-15min om man tok ut maksimal effekt kontinuerlig. Det høres kanskje ikke allverden ut, og fikk meg til å tenke på følgende:

 

Det som svært få tenker over når man kjører en bensin- eller dieselbil, men som man får servert rett i trynet (speedometeret) når man kjører Tesla er til enhver tid brukt effekt i kW. Da ser man ganske fort at det er ikke mange kW/hk som trengs for å holde en bil i jevn fart. Ved vanlig kjøring (les Oslo/Akershus og rush) er det sjelden noe poeng å gi mer en 40kW (til motoren) = 54hk. Selv om bilen veier over 2 tonn holder det altså med 54hk for å akselerer bilen opp i fart jevnt med annen trafikk.

 

Sorry, det var en digresjon og en liten avsporing :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt noen biler med rundt 50hk, så vet godt hvordan det funker:-P

 

Og det er ikke bare Tesla som ville hatt tom tank etter full gass i rundt 15min, ikke så ofte det kan testes i norge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo vært noen ganger på Rudskogen, mye full gass der! Dere med radiobiler kan jo ta de med dit en gang.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, dere kan le ;)

 

Liten kuriositet for de som skulle tenke på dette med effektivitet i en bensinmotor kontra en elmotor. En diger Tesla Model S kjører greit 370-410km (snitt gjennom året rapportert fra eiere) på fullt batteri, det tilsvarer et forbruk mellom 180-210Wh/km (Joda det forsvinner strøm under produksjon og overføring også, men det tar vi ikke med siden det ikke er med for bensinbilen heller). En tilsvarende bensinbil (i størrelse og ytelser, så la oss ta en A7 3.0 TFSI) med snittforbruk på 0,76l/10km +16,3% (snitt overforbruk i forhold til oppgitt fra fabrikk) = 0,88l/10km. Dette vil med samme forholdstall svi av ca. 800Wh/km (9,09kWh energi pr.liter bensin), og dette er bare pump-to-wheel, altså fra bensinpumpe til hjulene. I tillegg kommer energi til produksjonen av bensinen som ligger et sted på mellom 1-2 kWh pr. liter i totalt energiforbruk, men vi tar som sagt ikke med det akkurat nå.

 

En Tesla kjører altså 400km på energi tilsvarende det du finner i 8,2-8,8 liter bensin.

En e-Golf som har enda lavere forbruk kommer fint 150km på energi tilsvarende 2,2-2,4 liter bensin

 

Lykke til med å få til noe sånt med en A7 eller en Golf med bensinmotor.

 

Hvis effektivitet er et tall som skal legges vekt på så er det vel rimelig klart hva som er smartest sett ut fra totalt energibehov.

Som et siste lite apropos. Hydrogenbiler mister ca. 50% av energien i hydrogenet bare i transformeringen fra hydrogen til strøm i selve bilen. Bare såvidt bedre enn en skikkelig effektiv bensinmotor (37%).

 

Dæven så nerdete man blir etter å ha konvertert til elbil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven så nerdete man blir etter å ha konvertert til elbil :P

 

Haha! Kjenner meg igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, dere kan le

 

*bla bla bla bla bla bla*

 

Dæven så nerdete man blir etter å ha konvertert til elbil :P

 

du er ikke bare nerdete, men på grensa til å kunne kalles fanatisk :) slik som du forsvarer detta makkverket av en bil :) (ikke ta det ille opp. selvom du nok gjør det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist å ikke kunne ha med seg mer enn 10l bensin omgangen da:-( jeg kan fint ta med et par hundre liter om behovet skulle være der:-)

 

Hehe, tenke seg til, sjelden jeg har mer enn 20-30..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er egentlig imponerende hvor lite energi som skal til for å forflytte seg og en svær bil!

 

.

 

Men..

 

.

 

Turbofemmer opp svingete vei med vinduene nede.. Må jeg si mer? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er ikke bare nerdete, men på grensa til å kunne kalles fanatisk :) slik som du forsvarer detta makkverket av en bil :) (ikke ta det ille opp. selvom du nok gjør det)

 

Fanatisk? På ingen måte. Når fakta blir fanatisk for deg så kanskje det er på tide å løfte blikket opp fra navlen?

 

Makkverk? Har du en selv da eller siden du har inngående kjennskap? Klart elbilen har sine mangler, og passer ikke for alle, men selv om du skulle synes at Tesla er for dyr, at en e-Golf har for kort rekkevidde, at elbil ikke passer dine behov, mangler lyd, osv så er det drøyt å kalle det makkverk.

 

Etter å ha kjørt elbil i 7mnd kan jeg i ærlighetens navn si at de gangene jeg har kjørt bensin/diesel så fremstår ikke akkurat disse som fremtiden for meg. Det rakler, rykker og napper selv med tipp topp automatkasse, og «gassresponsen» er totalt fraværende i forhold til hvilken som helst elbil. Men ingen av de er makkverk for det. De har sine bruksområder, og for noen vil det være helt utenkelig å ha en elbil som eneste bil pr. nå. Akseptert. Har selv en bensindrevet up! så hel-elektrisk er ikke bilparken, enda ;)

 

Trist å ikke kunne ha med seg mer enn 10l bensin omgangen da:-( jeg kan fint ta med et par hundre liter om behovet skulle være der:-)

 

Hehe, tenke seg til, sjelden jeg har mer enn 20-30..

 

Spikeren på hodet ja. Behovet, nettopp. Pr. dag bruker en elbil om man tar mitt transportbehov, energi tilsvarende 1,8l bensin. Med 3BG'en (130hk TDI) jeg brukte til jobb før gikk det med 6,2 liter diesel på samme kjørelengde (dagssnitt). Ser liksom ikke helt problemet, ei heller behovet for strøm på et batteri tilsvarende tusenvis av kilometer med kjørelengde når jeg trenger 70-100km 99% av tiden. Blir som å kjøpe svær stasjonsvogn, 4WD og hengerfeste fordi man kanskje skal ha mye bagasje, kanskje skal på ei hytte med dårlig vei, og kanskje skal kjøpe henger. Nordmenn i et nøtteskall altså :P Innrømmer glatt at jeg går i førstnevnte felle selv, bilen jeg har i dag er for stor 95% av tiden. Men, null lokale utslipp og jeg sparer småpene 15-1600,- i drivstoff + 4-600,- bomutgifter pr. mnd, og det er den eneste elbilen som som kan få meg og familien på langtur uten større vanskeligheter.

 

Siden økonomi kommer på banen. Innrømmer glatt at jeg ikke hadde svidd av så mye penger på en bil om ikke incentivene var på plass. Alternativet var en Golf eller Passat stasjonsvogn.

 

Tipper som sagt at pipa får en annen lyd her inne når VAG tryller frem et eller annet elektrisk med mer rekkevidde ;)

 

Over til prøvekjøring!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er verditapet og låneutgiftene mellom en 3bg og en tesla da? Kunne vurdert en elbil selv om de ikke hadde vært for at jeg ikke har hengerfeste på rs4'en og må ha en bil som har dette [emoji4]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Montere hengerfeste på RS4 da, så har du motor til å trekke noe med og:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

teslas-supercharger-global-network-reach

 

"Gratis" Året rundt, bilens levetid ut :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er verditapet og låneutgiftene mellom en 3bg og en tesla da? Kunne vurdert en elbil selv om de ikke hadde vært for at jeg ikke har hengerfeste på rs4'en og må ha en bil som har dette [emoji4]

 

Vi kan vel si det sånn at denne 3BG'en hadde over 300.000 km på telleren når den ble solgt. Kjøpte den når det stod 230.000 km der. Verksted/deleutgiftene på den bilen var såpass astronomiske i en periode at når bilens verdi nærmet seg 30-40.000kr og den ikke ble EU-godkjent og det kom en feil på turboen nesten samtidig så var det over og ut. Regnet på det, og på det verste kostet den meg over 6000,- pr. mnd i drivstoff, bom, verksted/deler (uten verditap). På tross av at jeg byttet en god del selv. Snitt pr. mnd uten verditap naturligvis lavere, men egentlig for høyt i forhold til bilens verdi.

 

Verditapet er naturligvis skyhøyt høyere på Teslaen jeg har nå kontra Passaten (Passaten hadde dog nesten 30.000,- i verditap i året, noe som er drøyt i %), men veditap er uansett i min verden et tenkt tall frem til dagen man selger. Verditapet på en Passat til +500.000,- hadde heller ikke vært pent :P

 

Regnet på det, og siden jeg hadde bestemt meg for ny bil ble regnestykket slik at en Tesla til 625-700.000,- kom likt ut totalt sett som en Passat til 475-550.000,-. Kunne jeg kjøpt en Golf/Passat stasjonsvogn (eller ditto) med el-drift, mulighet for skikkelig hurtiglading, og minst 350km realistisk rekkevidde til samme pris som en bensinutgave så hadde det nok kanskje blitt en slik.

 

Apropois verditap. Undertegnede og Ronny her kunne sluppet bedre fra det om vi hadde hatt litt is i magen og bestilt noen uker senere. Da hadde vi sikkert endt opp med D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.