TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Det får du svar på om ikke så lenge tror jeg :)

 

Ferrari and Lamborghini already had their go against my Tesla P85D. Now let's see how a really fast Porsche fares against it.

 

The Tesla seems to launch way faster than most exotics when they aren't using launch control. Nobody seems to want to use launch control, because it damages the clutch pretty badly. But I'm still curious to see whether a launch-controlled exotic car can beat the P85D at the jump.

 

So my next video would be of a rematch race between my Tesla against my Lamborghini Aventador (with launch control activated). For science!

 

Journalister får vel stå for sine egne uttalelser, sensasjons-journalistikk er jo ikke direkte et ukjent fenomen. De som har lagt ut disse filmene har iallfall NULL skriverier om "knusing" i sine beskrivelser.

 

Publisert 23. des. 2014

Ever wonder if a 691-hp Tesla can beat a 691-hp Lamborghini in a drag race? I did. So I raced my new Tesla Model S P85D against my Lamborghini Aventador.

 

Publisert 27. des. 2014

How does the new AWD Tesla Model S P85D compare against a new Ferrari 458 Italia? We took the two of them onto a quarter mile strip of road to find out.

 

https://www.youtube.com/user/regovids/videos

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant artikkel :http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gud bedre så mye feil og misvisende informasjon i en artikkel.. Han burde skrive om noe han kan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant artikkel :http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html

 

Jeg har kommentert det ovenfor tidligere. Hvorfor skal lading av elbil regnes som marginalstrøm, men ingenting annet? Hvorfor skal f.eks strømmen som går med til raffinering slippe unna? I følge mr. Sletten noen poster opp er er forøvrig definisjonen at all unødig bruk av strøm = marignalstrøm. Utfordringen er imidlertid at han selv definerer på samme måte som journalisten av artikkelen hva som er unødig. I følge han og journalisten er lading av elbil unødig, mens produksjon av fossil drivstoff helt tydelig ikke er det. Det som vi nok alle kan være enig i er at vi bruker mer en nødvendig, uansett energiens form og farge.

 

Det som er interessant er at om man tenker som journalisten så vil det være mer hensiktsmessig om vi i Norge solgte det meste av strømmen ut av landet, og heller varmet opp huset med en moderne vedovn, la ned industri(eller?), osv.. Ref. f.eks klimakalkulatoren.no gir vedfyring et C02-utslipp på gjennomsnittlig 0,1001 kg CO2-ekvivalenter/kWh, og nyere rentbrennende ovner er mer klimavennlige enn eldre ovner. I følge artikkelforfatteren på side3 vil vi derfor kunne si at reduksjon av strømforbruk til oppvarming med hjelp av vedfyring her i Norge strengt tatt vill bidra til å kunne stenge ned denne typen kullkraftverk som spyr ut 0,1350 kg C02-ekvivalenter/kWh. De to i Hellas ville da altså kunne avgå med døden og regnestykket blir således positivt. Alle med litt regneferdigheter ser av listen i artikkelen at vi skal ikke langt ned på verstinglista før regnestykket mitt faller i grus.

 

Samtidig er det nok en gang svært interessant å se hvordan man noe uelegant hopper bukk over alle utslipp som kommer fra leting og produksjon i olje og gassutvinning. Jeg tror godt om folk, og tror derfor at alle her egentlig forstår at den prosessen slett ikke kommer gratis i noen form. Det er henvist til flere kilder i kommentarfeltet under denne artikkelen på side3 som bekrefter at gjennomsnittlig produksjon av drivstoff slik vi kjenner det avstedkommer med 343gr C02 pr. liter (betydelig mer om man skal regne dette også som marginalstrøm). Et tall som da kan legges direkte til det utslippet bilen har når man selv kjører med den. For up-en i vår familie vil det da si at reelt utslipp pr. km er følgende: 105g/km +10% (forbruket er 10% over oppgitt) = 115,5 + (343 pr. l * 0,5l pr. mil)/10 = 132,65 g/km eller 1,3265 kg/mil. En e-up kjørt på f.eks gjennomsnittlig EU-mix pr. 2013 (420g/kWh) vil gi ca. 600-750 g/mil eller 60-75 g/km på en slik strøm-miks og basert på 1,4-1,7 kWh/mil i snittforbruk. Altså ca. halvparten. Om man dropper diskusjonen om marginalstrøm vil man i Norge se utslippstall på e-Up som er ned mot 0. Og ikke minst. E-upen og andre elbiler har ingen lokal utslipp. De av dere som ferdes i grisgrendte strøk 99% av tiden tenker kanskje aldri over dette, men vi som bor i, eller i nærheten av en større by ser helst at de som må kjøre, kjører utslippsfritt. Resten bør ta tog, trikk, t-bane, kjøre hybrid/el-buss, sykle eller gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

All stømforbruk er direkte tilknyttet til utslipp, TV og varmekabler på badet like mye som en EL-bil.

Vi bør spare på all energi så mye som praktisk mulig, også strøm.

 

Vi er vel likevel enige om at de store klistremerkene med "0g co2 pr km" er en stor løgn. Utslippene til elbiler er reelle, og derfor burde også avgiftene vert det.

 

Nå er det ikke noen form for transport som er helt fri for utslipp. Om jeg begynner å sykle til å fra jobb vil kroppen min kreve mer energi gjennom mat. Produksjon av en biff fra gress til serveringsfat er også ganske energikrevende...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg synes denne artikkelen er interessant er pga "noen" tror at elbiler ikke forurenser i det hele tatt.

Jeg mener at elbiler absolutt kan ha noe for seg men om "bare" elbiler er framtiden er jeg ikke sikker på.

Skulle gjerne hatt en Tesla jeg. Med firehjulstrekk;)

 

Ta en titt på denne http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

 

Hvis dette er riktig så er det vel smartere å bruke resurser på å få ned utslippene her vel ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

All stømforbruk er direkte tilknyttet til utslipp, TV og varmekabler på badet like mye som en EL-bil.

Vi bør spare på all energi så mye som praktisk mulig, også strøm.

 

Vi er vel likevel enige om at de store klistremerkene med "0g co2 pr km" er en stor løgn. Utslippene til elbiler er reelle, og derfor burde også avgiftene vert det.

 

Nå er det ikke noen form for transport som er helt fri for utslipp. Om jeg begynner å sykle til å fra jobb vil kroppen min kreve mer energi gjennom mat. Produksjon av en biff fra gress til serveringsfat er også ganske energikrevende...

 

Enig, vi bør spare. Husker ikke om jeg har nevnt det, men etter å ha kjøpt elbil er jeg blitt enda mer bevisst dette enn tidligere. Ser på det som en bonus for miljøet.

 

0g/km er nok i å for seg en løgn, men jeg vil ikke si at den er større en løgnen om snittforbruk og CO2-utslipp som oppgis ved kjøp av bensin/dieselbil.

 

Å fylle menneske-tanken med biff er vel om mulig verre enn å kjøre bil mener jeg å ha lest. Om det faktisk stemmer skal jeg ikke uttale meg om :o

 

Grunnen til at jeg synes denne artikkelen er interessant er pga "noen" tror at elbiler ikke forurenser i det hele tatt.

Jeg mener at elbiler absolutt kan ha noe for seg men om "bare" elbiler er framtiden er jeg ikke sikker på.

Skulle gjerne hatt en Tesla jeg. Med firehjulstrekk;)

 

Ta en titt på denne http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

 

Hvis dette er riktig så er det vel smartere å bruke resurser på å få ned utslippene her vel ?

 

Det kan du nok si, men da sier du egentlig samtidig at jeg og du skal slippe unna. Ikke sikkert det er det du mener, men det kan virke sånn når man leser det.

 

Det som forøvrig er litt festlig er at om man ser helt isolert på Norge, noe man nok ikke bør, så blir argumentasjonen til de sterkeste elbilmotstanderne syltyn. Der tar man gjerne med alt fra vugge til grav på elbil og strømmen kommer alltid fra disse to greske kraftverkene, mens for en bensinbil tydeligvis kun slipper ut det som kommer ut fra eksospipa når du starter motoren. I Norge med vannkraft vil en slik tankegang også for elbil gi nesten 0 g/km i utslipp. Men slik er det på ingen måte for noe, og som Jonatan sier er det slett ikke problemfritt å spise biff for å få energi til å gå en tur heller.

 

PS! Du kan ikke ha Tesla. For lav takhøyde for den lange kroppen din :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar både biff og bensinslukende S4, jeg. Perfekt kombo! :D

 

*Fnis*..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da fiser du vel avgårde kan jeg tenke meg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, vi bør spare. Husker ikke om jeg har nevnt det, men etter å ha kjøpt elbil er jeg blitt enda mer bevisst dette enn tidligere. Ser på det som en bonus for miljøet.

 

0g/km er nok i å for seg en løgn, men jeg vil ikke si at den er større en løgnen om snittforbruk og CO2-utslipp som oppgis ved kjøp av bensin/dieselbil.

 

Å fylle menneske-tanken med biff er vel om mulig verre enn å kjøre bil mener jeg å ha lest. Om det faktisk stemmer skal jeg ikke uttale meg om :o

 

 

 

Det kan du nok si, men da sier du egentlig samtidig at jeg og du skal slippe unna. Ikke sikkert det er det du mener, men det kan virke sånn når man leser det.

 

Det som forøvrig er litt festlig er at om man ser helt isolert på Norge, noe man nok ikke bør, så blir argumentasjonen til de sterkeste elbilmotstanderne syltyn. Der tar man gjerne med alt fra vugge til grav på elbil og strømmen kommer alltid fra disse to greske kraftverkene, mens for en bensinbil tydeligvis kun slipper ut det som kommer ut fra eksospipa når du starter motoren. I Norge med vannkraft vil en slik tankegang også for elbil gi nesten 0 g/km i utslipp. Men slik er det på ingen måte for noe, og som Jonatan sier er det slett ikke problemfritt å spise biff for å få energi til å gå en tur heller.

 

PS! Du kan ikke ha Tesla. For lav takhøyde for den lange kroppen din :P

 

Var redd for det med takhøyden ja.

 

Husk på det da: Hvis man ser på hvor strømmen produseres i den store verden så kommer mye av den fra kullkraftverk. Kullet kommer like lite som bensin/diesel rekanes på ei fjøl. Utvinning av kull forurenser ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var redd for det med takhøyden ja.

 

Husk på det da: Hvis man ser på hvor strømmen produseres i den store verden så kommer mye av den fra kullkraftverk. Kullet kommer like lite som bensin/diesel rekanes på ei fjøl. Utvinning av kull forurenser ;)

 

Like fullt kreves det enorme mengder strøm til å produsere drivstoff! Finne kull for å lage strøm for å lage drivstoff osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og andre veien, lage drivstoff for å finne, grave frem og frakte kullet til et kullkraftverk, som igen gir strøm til din EL-bil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og andre veien, lage drivstoff for å finne, grave frem og frakte kullet til et kullkraftverk, som igen gir strøm til din EL-bil...

 

Så var det diskusjonen om strøm til elbil er mariginalstrøm eller ikke da ;)

Uansett. Strøm benyttes i store mengder også ved fremstilling av fossilt drivstoff. Har ikke kilden her, men det finnes tall fra England for noen år tilbake siden der det fremkommer at det gikk med over 5000 GWh fra kullkraftverk pr. år bare til et raffineri. Det er over 5 milliarder kWh, nok strøm til at 1 250 000 elbiler kunne kjørt i overkant av 20000km hvert år. Viktig å merke seg er også at selv et middels bra kullkraftverk har betydelig høyere effektivitet enn enn en bensin-/dieselmotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som et apropos til utvinning av kull vs. bensin/diesel. Forskjellen er. Strøm kan produseres av vind, vann og lys. Alle disse er mer eller mindre utømmelige kilder med liten grad av forurensning. Strøm kan altså produseres nesten helt uten utslipp, over hele verden, og ressursene til dette er utømmelige og fornybare. Det er ikke olje. Kullkraftverket kan vi altså erstatte med "grønn" energi. Det samme kan ikke sies om olje. Olje er en begrenset ressurs, som det over tid blir mindre, og mindre av, og det som er igjen blir mer og mer ressurskrevende å utvinne.

 

Fusjon finnes, i sola. La oss bruke mest mulig av den energien til vår nytte i stedet for å pumpe kloden vår tom for ikke-fornybare ressurser som i tillegg forpester klimaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir mye kjedelig teori i denne tråden.. Personlig hadde jeg aldri drømt om at jeg skulle ha en elbil, ikke som nr 2 engang, for 2 år siden. Faktum er at etter Tesla kom, så fyller den mitt bilbehov og vel så det. Går godt, ser bra ut (subjektivt) og er billig i drift. Koster litt i innkjøp, men ellers super.

 

Mitt nr 1 punkt er at jeg tenker på alle som må ha drivstoff på sin bil.. Jeg kjører på strøm, så holder oljen litt lenger.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med deg ang strøm produsert miljøvennlig er veien å gå Sondre:) Men hvorfor blir ikke det satset mere på dette ?

Jeg mener at privatiseringen av kraftverkene tidligere var feil. Nå er det eierne som bestemmer , tar ut utbytte osv....¨

Hvis staten hadde eid så kunne man ha modernisert kraftverkene med tanke på miljøet. Det sitter saktegående(og meget gamle) turbiner i så og si alle vannkraftverkene rundt om i Norge. Hvis man hadde modernisert med ny teknologi så hadde man fått ut mye mere strøm enn i dag.

Dette kunne staten gjort med tanke på fremtiden. Som det er i dag så er det jo sånn at hvis det kommer mere strøm på markedet så går jo prisen ned.

da er det jo ikke noe poeng for eierne å bruke masse penger på nytt utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Ronny. Stikker ut og kjører Tesla : smil :

 

God helg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Handler jo om prøvekjøring.

Fikk testet P85D i går...: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk også en test av den her.. :D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mon tro om noen av teslafolket har begynt med dekaltrimming, jeg så en P85D her om dagen men syntes skiltet var mystisk lavt EL26xxx

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Tesla er tøft det, går fælt, men 700 El hk kan tydeligvis ikke måles med en ordentlig v8 biturbo ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha! radiobilen ble langt bak :D digg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teslan har lavt nivå på batteriet ;) blitt diskutert opp og ned den videoen på elbilforumene.

Blir vanskelig og ukorrekt sammenligning med mindre batteriet er full ladet. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe så kjedelig da at batteriet må være fulladet for og få skikkelig power ! Bedre med en tank der man bare må ha drivstoff på så går bilen like godt om den har 2 liter eller 60 liter på tanken...[emoji14][emoji14]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teslan har lavt nivå på batteriet ;) blitt diskutert opp og ned den videoen på elbilforumene.

Blir vanskelig og ukorrekt sammenligning med mindre batteriet er full ladet. :P

 

Så elbilen er rask på papiret? jaja... Da er det jo mulig å kjøre drag mot en Tesla med en moped da! Hvis den må inn å lade en halvtime før den kan kjøre mener jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.