TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Lurer her på om Jostein ikke er klar over at det er gratis å bruke superchargers for S85 og oppover.

 

Du som har hatt din en stund Sondre, har du hatt noe feil med din? Leser litt på elbilforumet og er jo de med feil som roper høyest. Vi har en S85 som nå har bikket 20k uten noe problemer (utenom en steinsprut.. :P ).

 

Vel, det er vel ikke helt riktig.

Du betaler for det, men summen er bakt inn i bilprisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du?

At det er større/mindre tap i ladeprosessen?

 

Mener uansett at det er en annen diskusjon. Skal man ta med det så må man også se på ulike fremstillingsmetoder for bensin/diesel og energibruken som går med til produksjon og deretter til transport, oppbevaring, etc.

 

Kan forøvrig legge til at jeg nå i sol og fint vær kjører tur/retur jobb (ca. 70km) med et snittforbuk på ca. 1,8 kWh/mil.

Leser på elbilforumet at man klarer småpene 1,1 kWh/mil med en BMW i3 nå som sola tittetfrem. Latterlig lite energiforbruk. Blir som å kjøre en bensin/dieselbil på under 0,1 l/mil i snittforbruk :P

 

Poenget med disse regnestykkene for meg er to-delt

1. Man forbruker mindre energi = det blir mer miljøvennlig selv med EU-miks (+ man har ingen lokale NOX utslipp)

2. Kostnaden for drivstoffet er latterlig lav siden man bruker mindre energi på samme avstand, og energibæreren er vesentlig billigere pr. kWh

 

Tenker på det totale strømforbruket på en Tesla supercharger ja.

Alle stasjonene har en egen høyspenningstransformator som er dimensjonert for maksbelastning(stor) og en step-up transformator pr supercharger som står under kontinuerlig drift uavhengig av belastning. I tillegg har du superchargerne som også har tap/egenforbruk.

Skulle vært artig og visst hva slags forbruk vi snakker om her, sett i forhold til antall kjørte kilometer med "superchargerstrøm". Dette vil ikke være helt ubetydelig, spesielt ikke på stasjonene med liten trafikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker på det totale strømforbruket på en Tesla supercharger ja.

Alle stasjonene har en egen høyspenningstransformator som er dimensjonert for maksbelastning(stor) og en step-up transformator pr supercharger som står under kontinuerlig drift uavhengig av belastning. I tillegg har du superchargerne som også har tap/egenforbruk.

Skulle vært artig og visst hva slags forbruk vi snakker om her, sett i forhold til antall kjørte kilometer med "superchargerstrøm". Dette vil ikke være helt ubetydelig, spesielt ikke på stasjonene med liten trafikk.

 

Det vet jeg dessverre ikke. Husker ikke regnestykket for ladetap ved vanlig lading i garasjen hjemme heller. Noe forsvinner naturligvis under transport i strømnettet, men dette gjelder absolutt alt strømforbruk. Deretter forsvinner selvfølgelig noe i laderne i bilen. Det blir som sagt som å regne inn alle elementer rundt produksjon av bensin, typisk well-to wheel.

 

Superchargerne består forøvrig også av rack med identiske ladere som de man finner i bilen. Om jeg ikke tar feil er det 12 stk på deling for 2 ladestolper. Det er derfor stolpene er merket 1A, 1B, 2A, 2B også videre. A og B er koblet sammen. Disse styres etter kommunikasjon med bilen slik at ladingen skjer mest mulig effektivt uansett om det er 1 eller 2 biler som lader.

 

PS! Etter at jeg var ferdig å skrive fant jeg info om at tapet i en SC er ca. 85%

Maks Output 135 kW / Maks Input 159,6 kW = 84,54%

Om dette er praktisk mulig å få inn og/eller ut vites ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er ordet jeg leter etter........jo, PARKERT!!!!!!!!!

 

 

Se spesielt fra 2:30 og utover.

 

Hjelper ikke med 700hk når de bare er der fra 70-130km/t elle noe sånt.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, disse bilene er nærmest ubrukelige til streetracing. Tilbake til tegnebordet! : bh ::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk a, Harald. Deg bak rattet i en sånn! Du hadde kost deg gløgg i hjel!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen har vel hevdet noe annet Harald ;)

Sånn blir det når man velger å ikke ha gir. Hadde bilen hatt 2. gir slik at momentetregisteret kunne strekkes så hadde dette sett annerledes ut, men man hadde også surra vekk en masse krefter mellom motor og hjul. Rote rundt med en girkasse med tusenvis av deler, og flere liter med olje som må byttes i tide og utide, akk så forrige årstusen :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja enklere å bytte ut hele bakakslingen med motor og hele pakka hver 20k km, pga at de sparte et par oljedråper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel være mange grunner til å bytte skiver / klosser så "tidlig" som 50000 km

 

Jeg måtte f.eks skifte klosser/skiver + Calipper på min VW Tiguan 2013 modell på 25000 km .....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremser har jeg spist opp på 15kkm med litt effektiv kjøring. Bytta skiver på 5kkm pga kast, klosser på ei helg.. Dette på forskjellige VAG, Ford, Japse.. Ikkeno spes med det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ja vel.. syns det fortsatt er svært tidlig å skifte etter 50.000km. jeg kjører vel fint det dobbelte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men elektrisk bremsing burde vel spare bremsene noe?

 

Mindre elbiler sliter jo med at bremsene er for lite i aktivitet, er dette noe av årsaken på Tesla også?

 

Men på den andre siden krever vel en rask og tung bil mye bremseslitasje....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet skiver og klosser foran på min 2014 Isuzu D max på 38.000km.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig ikke noe spesielt med Model S sine bremser. Det er helt vanlige Brembo 4-stempla alucalippere foran og bak, med henholdsvis 355 og 365mm skiver.

 

AmkGqVPXp3Q1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk a, Harald. Deg bak rattet i en sånn! Du hadde kost deg gløgg i hjel!

 

Nei, jeg får holde meg til gammel RS6.. koser meg gløgg ihjel der jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen har vel hevdet noe annet Harald ;)

Sånn blir det når man velger å ikke ha gir. Hadde bilen hatt 2. gir slik at momentetregisteret kunne strekkes så hadde dette sett annerledes ut, men man hadde også surra vekk en masse krefter mellom motor og hjul. Rote rundt med en girkasse med tusenvis av deler, og flere liter med olje som må byttes i tide og utide, akk så forrige årstusen :rolleye:

 

Skjlønner ikke hva du mener... girkasser som fungerer bra er jo ingeniør-porno.. :) Iallefall når det gires slik som i den RS7'n, får jo gåsehud av sånt!

 

Men jeg synes det er litt artig at en nesten like tung bil med 140hk mindre i "gammeldags motor med tusenvis av smådeler", girkasse og mellomaksel er raskere enn P85D'en. Iallefall når det er så mange som tror at P85D'en knuser alt av biler der ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble vel litt overasket da jeg leste i det siste autofil at den bmwen gikk 8 sek fortere rundt rudskogen en den Teslaen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vi se, litt info på vei :)

 

Ny bremser på den i annonsen fordi Tesla leverte noen skiver/klosser som ikke var veldig glade i vinter, slaps og salt på de første bilene. Sikkert fått nye bremseskjold også vil jeg tro. Kall det en aksjon som det heter på VAG-språket

 

@Sigve

Forsåvidt enig, men som du sikkert leser så får ikke mr. Rustad kjørt bilen slik han vil siden elektronikken holder igjen på kraften før han var ute av svingene. Kunne vært interessant å se samme biler kjørt av noen som ikke kan å kjøre på bane. Tipper forskjellen da ville vært en annen. Ingen unnskyldning, jeg bare leste hva han selv sa :)

 

@Harald

Du må gjerne synes det er porno med girkasse, og at det gir deg gåsehud er sikkert innafor. Helt greit for meg, men nå er det nå en gang slik at på en hvilken som helst elbil vil girkassen i daglig drift være totalt unødvendig. I hvert fall her i Norge. Banekjøring er noe annet, men hadde det vært det viktigste hadde jeg kjøpt en bil til banekjøring. Ville ikke hatt en banebil som daily driver :P

Også tror jeg vi må skille litt. Egget og høna og alt det der. Jeg har fremdeles til gode å treffe på noen som påstår at en P85D knuser andre heftige biler på bane. De som måtte tro noe slikt har ikke satt seg inn i hvordan bilen er bygd. I det daglige mener jeg imidlertid helt ærlig at elbil er overlegne sine fossildrevne brødre og søstre. Passer ikke for alle behov i dag naturligvis, men om vi legger 90-95% av daglig kjøring for brorparten av befolkningen til grunn så mener jeg det. Helt subjektivt naturligvis ;)

 

En liten Edit:

Leser forøvrig her på forumet, og andre steder med glede hvordan mange med nyervervet plug-in hybrid legger seg i selen for å få kjørt så mye som overhodet mulig på strøm. Tror ikke veien er lang over til ren el-drift neste gang for flere av disse når utvalget av elbiler med god rekkevidde, og ikke minst lademulighetene øker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot Tesla, men herregud det er morsomt å se eierne forsvare bilen i hver eneste diskusjon med nebb og klør. Eller hur Sondre? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot Tesla, men herregud det er morsomt å se eierne forsvare bilen i hver eneste diskusjon med nebb og klør. Eller hur Sondre? :P

Må si meg enig der Bjørn. I enhver diskusjon blir denne forsvart med stor entusiasme av sine eiere. Må være de optimale bilkundene dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hende den faktisk er bra også? ;) (Grøss&gru!)

Det er liten tvil om at den til tross for enorme batterier og skikkelig størrelses-overkill til 'miljøbil' å være er relativt økonomisk (og energieffektiv) i bruk, men jeg synes vel den passer like bra inn i kollektivfeltet og som supersubsidiert bomveidronning som børstraktorene på 80-tallet..

Personlig synes jeg det er merkelig hvordan de får de nesten 7000 18650-batterier til å vare såpass lenge, jeg synes alle laptopper med samme batterier gir seg i løpet av 3-4 år. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.