Linglong, Sailun, Star, Barum etc - er billigdekk automatisk dårlige?

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt på Nokian og Michelin gjennom mange vintre, har jeg denne sesongen kjørt Sailun pigfritt da de fulgte med A4'en. Jeg må si meg positivt overrasket og har ikke merket noe spesielt negativt. Har fungert bra på snø, is, slaps og våt vei. Har også hatt en skikkelig nødbrems uten at det skremte meg på noen som helst måte. Jeg kommer vel riktignok ikke til å kjøpe slike dekk selv noen gang, men kan godt anbefale dem videre til noen som vil ha gode budsjettdekk.

Når det gjelder sommerdekk, har jeg kjørt Nankang NS2 i 225/35-19 en kort peridode. Det er dog ikke et dekk jeg ville anbefalt noen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også kjørt på Nankang, både sommer og vinter. Det gjør je ikke igjen..! Hvertfall vinterdekka var elendige, sommerdekk var også mindre bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også kjørt på Nankang, både sommer og vinter. Det gjør je ikke igjen..! Hvertfall vinterdekka var elendige, sommerdekk var også mindre bra.

Hvilke Nankang? Hørt det er stor forskjell på NS2, NS20 og AS..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det var ns2. I 225/40-18

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det overrasker meg mest at bilfolk som koster på bilen sin i hue og ræva med kjente kvalitetsmerker til dyre dommer av understell, bremser, felger, osv, osv... Men når det kommer til dekk, da skal det spares, skal helst være gratis. Skulle tro at folk som var såpass glad i bilen sin og tok vare på den ville vært over middels interessert i at de 4 små punktene som har kontakt med underlaget var av god kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det overrasker meg mest at bilfolk som koster på bilen sin i hue og ræva med kjente kvalitetsmerker til dyre dommer av understell, bremser, felger, osv, osv... Men når det kommer til dekk, da skal det spares, skal helst være gratis. Skulle tro at folk som var såpass glad i bilen sin og tok vare på den ville vært over middels interessert i at de 4 små punktene som har kontakt med underlaget var av god kvalitet.

Viktigere å ha dyre felger som alle kan se, dekkene ser ikke folk så der kan man spare :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og poenget med tråden misforståes fortsatt?

For prøve å få det inn med t-skje da; Om man kan få samme kvalitet til lavere pris, kjøper du fortsatt den dyreste bare fordi merket er kjent?

Poenget med tråden er å finne ut om det finnes gode dekk som ikke er like kjente eller dyre, men holder tilsvarende kvalitet som de fra øverste hylle men har blitt avskrevet bare fordi de har et rart navn og kommer fra Kina? Har alle prøvd alle dekk? Tipper ikke det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For prøve å få det inn med t-skje da; Om man kan få samme kvalitet til lavere pris, kjøper du fortsatt den dyreste bare fordi merket er kjent?

Poenget med tråden er å finne ut om det finnes gode dekk som ikke er like kjente eller dyre, men holder tilsvarende kvalitet som de fra øverste hylle men har blitt avskrevet bare fordi de har et rart navn og kommer fra Kina? Har alle prøvd alle dekk? Tipper ikke det.

Jeg kjøper kun dekk av kjent merke uavhengig av pris. Jeg forholder meg til tester, og tar IKKE sjansen på å spare noen kroner for å finne ut om et "Kina"-dekk som ikke blir anbefalt i en test kanskje kan være like bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne regelen gjelder vel fortsatt ?

DU FÅR HVA DU BETALER FOR.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøper kun dekk av kjent merke uavhengig av pris. Jeg forholder meg til tester, og tar IKKE sjansen på å spare noen kroner for å finne ut om et "Kina"-dekk som ikke blir anbefalt i en test kanskje kan være like bra.

Naturligvis tar jeg heller ingen sjanser, men jeg er ikke så arrogant at jeg avskriver samtlige dekkmerker uten å ha lest om de, sett tester, hørt erfaringer fra andre etc. Og det var jo det som var poenget med denne tråden.

Men om man kommer over et dekk som koster halvparten, men er nøyaktig like bra som feks Michelin, er det da galt å spare noen kroner, bare fordi de ikke heter Nokian, Continental, Michelin osv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne regelen gjelder vel fortsatt ?

DU FÅR HVA DU BETALER FOR.

Regel? Det er vel et ordtak, og et forholdsvis slapt et også. Ja i noen tilfeller så stemmer det, men i andre absolutt ikke. Ofte betaler man for merket...

Feks, min samboer Alexandra elsker interiør ting. Vi har mange pledd, altså vanlige pledd man har liggende i en sofa. Hun kjøpte nettopp et til 1200,- (!!), jeg merker ikke forskjell på dette pleddet og et ganske likt et fra Ikea til 19,-.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naturligvis tar jeg heller ingen sjanser, men jeg er ikke så arrogant at jeg avskriver samtlige dekkmerker uten å ha lest om de, sett tester, hørt erfaringer fra andre etc. Og det var jo det som var poenget med denne tråden.

Men om man kommer over et dekk som koster halvparten, men er nøyaktig like bra som feks Michelin, er det da galt å spare noen kroner, bare fordi de ikke heter Nokian, Continental, Michelin osv?

Jeg er såpass arrogant at jeg avskriver billigere dekk uansett hva folk sier og holder meg til kjente premium merker. Forøvrig bruker jeg kun Michelin og Nokian... Men man kan få premium dekk til en god pris også, vinterdekkene jeg har på i dag fant jeg til halv pris, det vil si at jeg sparte over 8k, og det er testvinneren fra Nokian.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er såpass arrogant at jeg avskriver billigere dekk uansett hva folk sier og holder meg til kjente premium merker.

Ikke ta dette ille opp, men hvorfor kommenterer du i denne tråden da? Bare for å la alle vite at du har premium dekk? Jeg er ikke ute etter dine meninger om billigdekk når du ikke har interesser om emnet annen å poengere at du ikke kjører "kinadekk".

Denne tråden er for å finne ut om det finnes gode dekk som ikke er så kjente enda, det er flere som lurer på dette. Ikke fordi man vil spare penger på bekosting av sikkerhet, men fordi teknologi når fler og fler produsenter i disse konkurransetider.

Og btw, pr nå kjører jeg Michelin PS2 på sommer og Nokian Hakka R2 på vinter så vet du det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ta dette ille opp, men hvorfor kommenterer du i denne tråden da? Bare for å la alle vite at du har premium dekk? Jeg er ikke ute etter dine meninger om billigdekk når du ikke har interesser om emnet annen å poengere at du ikke kjører "kinadekk".

Denne tråden er for å finne ut om det finnes gode dekk som ikke er så kjente enda, det er flere som lurer på dette. Ikke fordi man vil spare penger på bekosting av sikkerhet, men fordi teknologi når fler og fler produsenter i disse konkurransetider.

Og btw, pr nå kjører jeg Michelin PS2 på sommer og Nokian Hakka R2 på vinter så vet du det :)

Hankook, der har du et dekk som var billig og visstnok dårlig når det kom, som viste seg å være kraftig bra... 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hankook, der har du et dekk som var billig og visstnok dårlig når det kom, som viste seg å være kraftig bra... 👍

Nettopp, slike ting er interessant. Nå er jo Hankook relativt etablert men kanskje det er likedan med noen andre nykommere/ukjente?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang Barum, så satt det noe Barum dekk på A4 en når jeg kjøpte den for noen år siden, virka helt greie og fikk senere høre at Barum går for å være et veldig godt budsjett dekk I Tyskland; -)

prøvde også Nanakang sw2 et par vintere, første vinter fungerte det perfekt, mins like godt som conti Winter contact 5 som sto på fattern sin a4 quattro, vinter nr 2, stein harde og ubrukelige om det var under 10-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regel? Det er vel et ordtak, og et forholdsvis slapt et også. Ja i noen tilfeller så stemmer det, men i andre absolutt ikke. Ofte betaler man for merket...

Feks, min samboer Alexandra elsker interiør ting. Vi har mange pledd, altså vanlige pledd man har liggende i en sofa. Hun kjøpte nettopp et til 1200,- (!!), jeg merker ikke forskjell på dette pleddet og et ganske likt et fra Ikea til 19,-.

Jeg har ikke tall på de gangene jeg har kjøpt billig for å spare penger som det har vist seg at billig ikke har holdt mål.

Så det håper jeg jeg har sluttet med. Mye mere kvalitetbevist nå;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så MÅ en ikke kjøpe det billigste en finner heller da. Finnes noe mellom gull og gråstein liksom.. Er vel det som hele poenget her, selv om mange ikke helt klarer å ta hintet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noe spesiell egen erfaring, da jeg kjører premium dekk. Men driver et firma sånn på hobby-basis som dekkforhandler. Har ihvertfall notert meg en ting fra noen kunder, og det er at jeg selger IKKE Falken uten at kunden ber spesielt om det. Og selv da kommer kunden til å få klar beskjed ang slitestyrke. 2 dekk til en Ford Kuga, utslitt på 1 sesong (235/50-18). 2 dekk til en Volvo, 225/45-17, utslitt på en sesong. Selv kjører jeg for tiden på Pirelli P Zero Nero GT 225/45-17. Blir 3 sesongen, men bytter de snart ut. Kunden med Volvo'n ville ha Falken igjen da han hadde kjørt mye med kampingvogn og mye kjøring ellers også, så han mente det var "ok" at de var utslitt på 1 sesong.

Levert nettopp noen Kumho Ecsta L.S. dekk til en kunde, har bedt om tilbakemelding på disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke tall på de gangene jeg har kjøpt billig for å spare penger som det har vist seg at billig ikke har holdt mål.

Så det håper jeg jeg har sluttet med. Mye mere kvalitetbevist nå;)

Kvalitetsbevisst er jeg også i høyeste grad. Poenget her er jo nettopp å finne ut om det er kvalitet i noen av disse billige kinamerkene men du er jo så opptatt av å konkludere med at billig er 100% synonymt med dårlig kvalitet at du fortsatt ikke skjønner poenget med tråden.

Har ikke noe spesiell egen erfaring, da jeg kjører premium dekk. Men driver et firma sånn på hobby-basis som dekkforhandler. Har ihvertfall notert meg en ting fra noen kunder, og det er at jeg selger IKKE Falken uten at kunden ber spesielt om det. Og selv da kommer kunden til å få klar beskjed ang slitestyrke. 2 dekk til en Ford Kuga, utslitt på 1 sesong (235/50-18). 2 dekk til en Volvo, 225/45-17, utslitt på en sesong. Selv kjører jeg for tiden på Pirelli P Zero Nero GT 225/45-17. Blir 3 sesongen, men bytter de snart ut. Kunden med Volvo'n ville ha Falken igjen da han hadde kjørt mye med kampingvogn og mye kjøring ellers også, så han mente det var "ok" at de var utslitt på 1 sesong.

Levert nettopp noen Kumho Ecsta L.S. dekk til en kunde, har bedt om tilbakemelding på disse.

Har kjørt Falken FK452 tidligere (liten periode) og skal prøve FK453 i år så litt kjedelig å høre at de slites så fort, nå vet jeg jo ikke hvor mange kilometer vedkommende kjørte da, men siden det var med campingvogn så regner jeg med det var noen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så MÅ en ikke kjøpe det billigste en finner heller da. Finnes noe mellom gull og gråstein liksom.. Er vel det som hele poenget her, selv om mange ikke helt klarer å ta hintet :)

Vet ikke om det var meg du siktet til men er helt enig med deg jeg.: smil :

Hvis man normalt kjøper premiumdekk , men kan tenke seg å spare noen kroner så se litt på de dekkene som befinner seg mellom premium og kina dekk da vel : rolleyes Hvis du kjøper billig som du ikke er fornøyd med , bytter disse i bedre dekk , hvor mye penger sparer du da ?

Vet ikke om fullrun dekk er å få kjøpt lenger,men da de ble testet i dim 225/40-18 for noen år siden så turte ikke dekk testerne å kjøre i over 100 km/t : eek :

Dette var da dekk som skulle tåle 240 km/t.

Allikevel så var det folk her inne som anbefalte disse dekka : bh :

Jeg er veldig forsiktig i å anbefale bla dekk for andre. Jeg har ikke testet flere typer dekk på bilen samtidig ( så og si ingen gjør vel det ?)

Når jeg får nye dekk på bilen så er jo de som regel alltid bedre en de godt brukte jeg byttet ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt Falken og Toyo på MK2 grunnet at det var litt sære dimensjoner. Falken var glatt på vått, men ok ellers. Toyo var ok, men begge ble fort slitt i forhold til hvor lite de ble kjørt. Jeg er en av dem som hyler høyest ang kinadekk, men det er fordi jeg ser folk anbefaler dem som fantastiske dekk mest fordi dem er sorte, billige og holder somregel på lufta! :)

Forskjell frå sailun, linglong, nankang osv og til f.eks Toyo, khumo osv. Selv er jeg hardbarka Goodyearfan når det kommer til dekk. Selv om jeg pr nå kjører Continental siden det var det firmabilen kom på. Aldri hatt dekk som sitter bedre en Goodyear F1. Dog har jeg ikke testet ALLE premiumdekkene, men de fleste :P Jobbet med dekk i 10 år før jeg byttet jobb :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvalitetsbevisst er jeg også i høyeste grad. Poenget her er jo nettopp å finne ut om det er kvalitet i noen av disse billige kinamerkene men du er jo så opptatt av å konkludere med at billig er 100% synonymt med dårlig kvalitet at du fortsatt ikke skjønner poenget med tråden.

Har prøvd billige dekk , har snakket med folk , har lest tester og har lest positive/negative tilbakemeldinger her inne. Konklusjonen min er at pr i dag så er ikke de billigste dekkene gode nok for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.