Linglong, Sailun, Star, Barum etc - er billigdekk automatisk dårlige?

Anbefalte innlegg

Jeg har 20" Bentley med 245/30-20 95Y XL Nankang Noble sport NS20, treadwear 240, og dette er 3 settet med Nankang jeg har. Fungerer nydelig og jeg har aldri opplevd noe tull, og jeg kjører mye! Ja, kunne kjøpt dobbelt så dyre dekk, men har en veldig sterk tvil om at de andre dekkene hadde vært så mye bedre.

Fungere bra på tørt, bra på vått, bra i sving, bra på kraftig brems osv. De små marginene man snakker om opp til dobbelt så dyre dekk klarer ikke vi å skille fra hverandre ved hverdagsbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp :) din mening. Noen syns det er rart og bruke ei månedslønn på dekk og.

Poenget mitt er at vi har alle forskjellige synspunkt, og da syns eg man skal respektere det. :-)

 

Er veldig bra tiltak og starte en slik tråd da man kan få frem ulike erfaringer med dekk, så la oss diskutere nettopp det ;)

 

Jepp, jeg synes det er tullete å bruke 3000kr dekket osv når man for halvparten får et dekk man ikke merker forskjell i kvalitet på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kunne kanskje valgt å ha Kumho på bruks bilen, men nå kjører jeg Yokohama.

Jeg går heller for premium på bruks bilen, da den kjører 16-20.000km i året. Og mye av dette er langkjøring på all slags føre.

Jeg vil være sikker på at jeg er trygg på hvertfall dekkene.

 

På solskinnsbilen er det ikke så viktig, selv om den skal prøves på bane, så er det mindre bruk. Og man kjører den bilen på en helt annen måte. Og er ikke så avhengig av å vite at dekkene er prima.

 

Men for all del, om man kjører mye rundt i sitt nærmiljø, eller ikke nødvendigvis "tukter" lengre kjøreturer med store varierende forhold. Og man finner ett merke/en dekktype som faktisk passer bilen godt. Ja, da er det faktisk helt OK.

 

Det som uansett er viktig å vite, er at selv om testene viser at Conti er bra, Pirelli er bedre og Nankang suger, så trenger ikke det bety at dette stemmer for nettopp din bil og den dekkdimmensjonen du bruker. Da dekkene kun brukes på en bil, så kan de gi ett helt annet resultat på en bil med andre karakteristiske kjøreegenskaper.

 

Men siden jeg kjører turer på opp til 900km på en dag/en vei og da passerer fjelloverganger og omr med svært forskjellig klima og utfordringer, så velger jeg merker jeg stoler på. Yokohama har vi på jobben svært god erfaring med. Sommer som vinter. Disse dekkene er aldri med på noen tester, noe jeg synes er synd. Kumho er noe vi også har gode avtaler på, så det går noen ansatt biler med dette. Men stort sett er det på en typisk bil nr 2/3.

 

Vi har inngått nye avtaler med leverandører på jobben, så jeg må nok finne noen andre dekk enn Yokohama fremover (vil jeg tro), men jeg regner med at jeg får gode priser til meg selv, på ett eller flere andre premium dekk.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte fredagen og deler av lørdagen på Rudskogen i 2015 med Yokohama gateslick fremme og Star Preformer bak, det var bøtte vått men gateslicksa satt som bare julig men Star Preformer bak var som det var to såpestykker som hadde erstattet dekka. Når det tørket opp så var eneste endringen at de ble pipe lyder.... Byttet til noen Marangoni Zeta i samme dim og de gjorde jobben mye bedre selv om de har vert lagret utendørs i 4år.

 

Eg er helt med på den at en kjøpe is bil ikke trenger premium dekk. Men kjører kun det beste som finnes både vinter og sommer på pampers mobilen som kjerringa traller rundt med. Den hadde nok endet i en betong vegg sist uke hadde det ikke vert for Hakka R2, ESP og ABS da en kompis møtte blankis i en 120grader sving og resten av veien var tørr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er Hankook dekk eg må ha nye i 215 35 19 for dunlop dekka eg har er ubrukelige eg orker ikke noe subbing og eg vil ha bilen i godkjent høyde som nå derfor så smale dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fornøyd med mine Hankook Ventus Prime 2, men usikker på hvordan Ventus S1 Evo er, eller om det er noe annet å velge i fra Hankook i 19". Vurderer å prøve de samme dekkene selv på Passaten, ettersom jeg er så fornøyd med de jeg har. Hankook har mer å velge i i 225/35/19 som jeg skal ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at alle som kjøper billige dekk sier at det ikke er noe problem fordi man anpasser farten etter forholdene. Jeg velger dyrere dekk pga alle andre idioter på veien. Gode dekk har reddet meg mer enn en gang..... Nå skal det sies at det er håpløst i Oslo. På vei til eller fra jobb er det alltid noen som ikke overholder vikeplikten, og enda verre, et par biler som kjører på rødt lys.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er noen som er voldsomt opphengt i bremselengde osv, at det er helt avgjørende for liv og død.

Man kan se på det i så mange nyanser man vil.

Hva med fart? Påvirker det bremselengden? Det er selvsagt ikke tvil om at premiumdekk har bedre kvaliteter på endel ting, men det finnes ikke noe galt i og velge ett billigere dekk så lenge man vet hva man kjører med og tilpasser seg dette.

 

Slik ser jeg det:

Om du vet at du har litt dårlige dekk, kan du anpasse farten deretter; det vil si for eksempel at du holder litt mer avstand til bilen foran, du slakker ned litt tidligere inn mot lyskrysset fordi du vet det kan være glatt der osv.

-De situasjonene jeg har vært nærmest kræsj, har alle kommet på tidspunkt når man ikke ser problemet komme.. -Og da har man ikke anpasset en dritt.

-Fin vintervei, 90 i 90-sona på bra vinterføre -plutselig en tulling som tar en forbikjøring i motgående kjøreretning, elgen som står rundt svingen. -Er da det kan være greit med det lille ekstra som kan være forskjellen mellom "nære på" og "klarte det nesten"

 

Ser at alle som kjøper billige dekk sier at det ikke er noe problem fordi man anpasser farten etter forholdene. Jeg velger dyrere dekk pga alle andre idioter på veien. Gode dekk har reddet meg mer enn en gang.....

 

Akkurat, Frode.

Mtp. hvor mye man bruker på bil, er det et mellomlegg jeg tar med god samvittighet å velge noe bra kontra noe billigere.

Siste gangene jeg har handlet dekk (på byttdekk) har jeg bemerket meg at om man treffer kampanjene, er prisforskjellene ofte et par pølsemenyer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Køyrer ca 40-50 000 km i året totalt på begge bilane våre, og køyrer no berre premium dekk. Ingen av dei budsjett dekka eg har testa har imponert meg. Første valget er nå Michelin Ps sport på sommer og hakka 8/conti piggfritt på vinter.

 

Gambler ikkje med livet mitt, til ungane eller kjerringa. Den dagen vi kjem ut for noke, så skal dekka ihvertfall ikkje være utslagsgivande.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt det samme , men ganske likt alikevel : Hadde en nabo/arb.kollega(eldre kar dette) Som mente i fult alvor at han var Norges beste sjåfør. (han hadde kjørt masse bil, buss og lastebil) Han trengte ikke å bruke bilbelte han fordi han var så flink å lese trafikken foran og rundt seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt alt fra Fortuna til Dunlop, og jeg har funnet ut at de dekkene som jeg til stadighet blir fornøyd med er Federall SS595. Har alltid vært skeptisk til billigdekk da de fleste er glatte på våt vei. Men Federal-dekkene har fungert utmerket på både hverdagskjøring i trege dieselbiler, banekjøring på et stk våt nurburgring samt toppfartstesting på Autobahn.

Neste gang jeg kommer til å kjøpe dekk, blir det samme dekket.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har noen poeng her , men å påstå at nye billigdekk er like bra som nye premiumdekk er vel solid skivebom.

Bare å se på tester av dekk det. Når forskjellen på vannplaning fort kan bli 10 km/t større hastighet med bra dekk.

Da snakker vi om en sikkerhetsmargin som kan være forskjell på liv og død faktisk.

 

De som mener billigdekk er livsfarlig har fått gamle dekk, uten tvil.

Jeg kjøpte federal fordi folk mente det var gode billigdekk, men blei vettskremt ved første regnversdag, var jo som å kjøre på is. Datostempling og mykheten i disse hjula var ikke holdbar, så jeg handla nye og ba om ferske dekk, var natt og dag.

 

Å nevne dekktester er ingen vits, disse testene er kjøpt, og det er ikke noe jeg påstår.

Jeg kjenner flere som driver i store dekkfirmaer og de får beskjed om hvilke dekk de skal ta inn til sesong pgs testvinnere FØR testen.

Har man noen gang kjørt på ferske "billigdekk" så oppfyller de kravene til de fleste, man får jo ikke lov til å produsere produkter som ikke oppfyller kravene.

 

At flertallet har positiv erfaring med dyre dekk er jo fordi dette i 9/10 tilfeller er ferskvare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At flertallet har positiv erfaring med dyre dekk er jo fordi dette i 9/10 tilfeller er ferskvare.

 

Dette medfører riktighet. De som selger "billigere" dekk får ofte litt eldre dekk, de selges ikke så fort ut, og derfor blir de kanskje gamle før de kommer på bilen til sluttbruker. Stort sett, har jeg ikke opplevd å få dekk som er stort sett mer enn 3-6mnd gamle når jeg har handlet premium. Men har opplevd å motta dekk som er godt over året gammelt når det har vært kjøpt inn billigere varianter på jobben.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som mener billigdekk er livsfarlig har fått gamle dekk, uten tvil.

Jeg kjøpte federal fordi folk mente det var gode billigdekk, men blei vettskremt ved første regnversdag, var jo som å kjøre på is. Datostempling og mykheten i disse hjula var ikke holdbar, så jeg handla nye og ba om ferske dekk, var natt og dag.

 

Å nevne dekktester er ingen vits, disse testene er kjøpt, og det er ikke noe jeg påstår.

Jeg kjenner flere som driver i store dekkfirmaer og de får beskjed om hvilke dekk de skal ta inn til sesong pgs testvinnere FØR testen.

Har man noen gang kjørt på ferske "billigdekk" så oppfyller de kravene til de fleste, man får jo ikke lov til å produsere produkter som ikke oppfyller kravene.

 

At flertallet har positiv erfaring med dyre dekk er jo fordi dette i 9/10 tilfeller er ferskvare.

 

Seriøst ????? Har kjørt med HELT nye billigdekk(sommerdekk) på bilen selv jeg. (3 mnd gamle ifg datostemplinga på dekka) På vått føre så satt jo piggdekka mine bedre i svinga jo ! Dette var jo så overraskende at jeg byttet litt fram og tilbake for å teste men med samme resultat. Dette er riktignok noen år siden. Så har jeg jo bekjente som har tilsvarende opplevelse også. Er for glad i livet til å gamble på dårlige dekk.

 

Til opplysning så blir testing av dekk utført sesongen før testen kommer på nett/ i avisa. Så årets sommerdekk ble testet i fjor sommer/høst.

Så at "noen importører/forhandlere" har fått tak i hvordan testen ble før den kom ut er vel ikke så rart. Jeg leste at noen dekk ble forsøkt "smuglet" inn i en test en gang. Det ble oppdaget. Å påstå at dekktester er kjøpt er en drøy påstand som du får være mere konkret på du.

 

Men det jeg vet er at å stole på dekkforhandlerene kan være lite lurt. Har flere opplevelser der jeg har fått anbefalt dekk:" Disse dekka er det beste du få på bilen din" som har vist seg som skikkelig møkka dekk. Dekkforhandlere er vel interessert i å tjene mest penger så de selger vel de dekka de tjener mest på eller ? Eller hvis du synes de premiumdekka er dyre så kan du vel banne på at samme forhandleren har noen billige dekk "som er like bra". Ja for da får han jo solgt dekk eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er i alle fall flere "Budget" dekk jeg har prøvd ut og vært meget fornøyd med under alle slags forhold.

Federal 595

Nexen

Nankang

Marangoni

 

 

Dekkene er kjørt på flere forskjellige biler jeg har eid, med positive erfaringer. Jeg betaler i alle fall ikke dobbelt så mye fordi det skal være "Premium" dekk og for merket.

 

Av de billigste jeg har prøvd er sunny Wanli og det var dårlige greier. Det er mange år siden, så kan selvfølgelig blitt bedre med åra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nordexx. Satt nesten nye på bilen når jeg kjøpte den. Det værste jeg noen gang har hatt. Kastet de. Livsfarlige. Burde vært forbudt å selge. Våtegenskapene var helt horrible, og på tørt sommerføre hadde jeg bedre grep med piggfrie vinterdekk.

 

Tester Vredestein Sessanta nå. Bra grep, men herregud for en støy. Dimensjon det er snakk om på Nordexx og Vredestein er 225/40-18

 

Dekket jeg tror jeg har likt best var Toyo Proxes etellerannet. Hadde disse i 235/35-19. Kombinasjonen av grep og støy var upåklagelig, men slites fort. Det er de verdt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes vel 2-3 (4) tusen ekstra hvert 5.-6. år er lite for å være 'sikret' best mulige dekk. Etter å ha kjørt 'billigdekk' (Roadstone, produsert på fabrikken til Bridgestone i Tsjekkia, tror jeg..) en periode, føler jeg vel at det er såpass stor forskjell etter etpar år, at bilen/madammen (og jeg) er verdt såpass. Billigdekk er sikkert bra, og sliter man ut dekk på 2-3 sesonger, er det sikkert mye mindre forskjell.

Huff.. Nå følte jeg meg nesten som de som 'må' ha piggdekk! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen billigdekk er dårlige. Noen er middelmådige. Noen er bra. Prøv å let opp tester. For å finne ut hvor bra de aktuelle dekkene er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At flertallet har positiv erfaring med dyre dekk er jo fordi dette i 9/10 tilfeller er ferskvare.

Mine tidligere nevnte Hankook, et dekk som ikke er som premium å betrakte (dog testvinner for 2-3 år siden), der var et par dekk et par år gamle og de andre "ferskvare". Merket ikke noen forskjell på de dekkene. Så føler ikke at din påstand holder vann, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine tidligere nevnte Hankook, et dekk som ikke er som premium å betrakte (dog testvinner for 2-3 år siden), der var et par dekk et par år gamle og de andre "ferskvare". Merket ikke noen forskjell på de dekkene. Så føler ikke at din påstand holder vann, dessverre.

 

Vet ikke om du har lest det jeg har skrivd, men jeg mener ferske billig dekk er mer enn bra nok.

Det å betale 10.000kr for et sett med michelin blir i mine lyne litt dumt når de skal på en 2005 golf 1,4.

 

Det finnes mange budsjetthjul, og det er selvfølgelig mange dårlige der ute på lik linje som det er dårlige dekk som koster mye. Men de mest kjente billigmerkene er mer enn bra nok for hverdagsbilen. Nå håper jeg flesteparten her snakker om daglig kjøring med normal bil, ikke rs4 eller r32 o.l da dette er biler som er kjent for å bli brukt litt hardere enn en touran 1,9tdi.

 

Håper det bare er kverrulering og synsing, eller blir du lurt for mye kroner eller bare er veldig merkebevisst.

Alt her var ikke til deg,Mats :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her inne som har erfaring med slike "billigdekk" i en litt mer voksen dimensjon?

Har en bror som ikke har spesielt lyst å legge 12k på bordet for nye Dunlop i 255/35/R19

Jeg har foreslått Vredestein Sessanta, men det var visst litt i dyreste laget også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her inne som har erfaring med slike "billigdekk" i en litt mer voksen dimensjon?

Har en bror som ikke har spesielt lyst å legge 12k på bordet for nye Dunlop i 255/35/R19

Jeg har foreslått Vredestein Sessanta, men det var visst litt i dyreste laget også.

 

Se på dekkonline.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det å betale 10.000kr for et sett med michelin blir i mine lyne litt dumt når de skal på en 2005 golf 1,4.

 

Men de mest kjente billigmerkene er mer enn bra nok for hverdagsbilen. Nå håper jeg flesteparten her snakker om daglig kjøring med normal bil, ikke rs4 eller r32 o.l da dette er biler som er kjent for å bli brukt litt hardere enn en touran 1,9tdi.

 

Spiller det virkelig noen rolle om du kjører golf 1,4 eller golf r32 når du må ta unnamanøver for noe som skjer uforutsett i trafikken? Er det ikke da heller en billig forsikring med de beste dekka slik at man i alle fall slipper å sitte å tenke "hadde jeg bare ikke vært så gnien når jeg kjøpte dekk så hadde dette kanskje gått fint" om uhellet skulle være ute?

 

Det er min personlige oppfatning rundt valg av dekk. Der sparer jeg ikke på kronene. Hvorfor velge "bra nok" når man kan velge best? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på dekkonline.com

 

Dekkonline er greit nokk det siden jeg bruker dem nesten kvar gang, men ser at Federal

ligger inne med 595 til bortimot halvparten bla.

Er snakk om en 2.0TFSI Quattro, så litt krefter har nå den bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkonline er greit nokk det siden jeg bruker dem nesten kvar gang, men ser at Federal

ligger inne med 595 til bortimot halvparten bla.

Er snakk om en 2.0TFSI Quattro, så litt krefter har nå den bilen.

 

eid samme bil og nettopp brukt federal 595 på den. funket bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.