Linglong, Sailun, Star, Barum etc - er billigdekk automatisk dårlige?

Anbefalte innlegg

Har prøvd billige dekk , har snakket med folk , har lest tester og har lest positive/negative tilbakemeldinger her inne. Konklusjonen min er at pr i dag så er ikke de billigste dekkene gode nok for meg.

 

Det var et godt synspunkt. Det er det jeg også frykter, at enda så er ikke billige dekk i nærheten av premiumdekk slik at prisforskjellen faktisk betyr noe, at man ikke bare betaler for merket men også kvaliteten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt Falken FK452 tidligere (liten periode) og skal prøve FK453 i år så litt kjedelig å høre at de slites så fort, nå vet jeg jo ikke hvor mange kilometer vedkommende kjørte da, men siden det var med campingvogn så regner jeg med det var noen :)

 

Tok en tlf til en kamerat (er han som jeg har levert Kumho Ecsta L.S. til nå), han kjørte på Falken FK453 i 2014. På en BMW 520d 2010 mod. 275/35-19. Bakdekka holdt 1 sesong. Helt greie dekk sier han, gode å kjøre på, men dårlig på slitestyrke. Disse ble kjørt ca 15000km. Nevner i samme slengen at en annen kunde har nettopp bestillt 4 stk Continental SportContact 225/50-17. Han ville ha det samme som stod på bilen pr d.d. De som står på bilen i dag ble levert på bilen da den ble kjøpt ny, og bilen er kjørt ca 50.000km nå.

 

For all del, kan godt hende jeg har feil, men for min del så er jeg tvilsom til Falken pga slitasjen. Som allerede nevnt, så er ikke dette et dekk jeg vil anbefale mine kunder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske lei av folk som mener premium dekk er den eneste som fungerer. Ja Nankang o.l er ikke like bra, spesielt på vått føre, men I 99% av tilfellene fungerer det mer enn bra nok, jeg har både hatt nødbremsninger og kraftige unnamanøvere I høy fart, på både vått og tørt føre uten å bli skremt.

fattern har conti sport contact 5 på sin b8 quattro, på vått føre sitter den betydelig bedre, så ja, det fungerer bedre. Men i de fleste tilfeller er ikke dette nødvendig.

 

Dere som mener pris ikke er en hindring for sikkerhet, hvorfor koster dere ikke på keramiske bremser, ølins understell, superlette felger o.l dette er også ting som gir kortere bremselengde og bedre kjøreegenskaper I en nødssituasjon.

Ganske sikker på at min b5 med oppgraderte bremser og understell oppfører seg bedre ved nødbrems fra høye hastigheter og unnamanøvere enn en helt orginal b5, tiltross for Nankang dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De desidert dårligste dekka eg har vært borti er de eg har nå. Dunlop sp ett eller annet. Disse dekka støyer sykt og er farlige på våt asfalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De desidert dårligste dekka eg har vært borti er de eg har nå. Dunlop sp ett eller annet. Disse dekka støyer sykt og er farlige på våt asfalt.

 

Jeg hadde Dunlop SP Sportmaxx på en 4er GTI, satt som et skudd! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De desidert dårligste dekka eg har vært borti er de eg har nå. Dunlop sp ett eller annet. Disse dekka støyer sykt og er farlige på våt asfalt.

 

Samme erfaring her skal ikke ha dunlop igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktigere å ha dyre felger som alle kan se, dekkene ser ikke folk så der kan man spare :P

 

Billigdekk har ikke det grepet som er mulig med lette felger. Blytunge billigfelger ødelegger grepet i bra dekk. Felger og dekk bør stå forhold til hverandre. Dyre felger og billige dekk, eller motsatt, er en dårlig kombinasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tunge billigfelger og billigdekk med dårlig grep er vel en ennå dårligere kombinasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så MÅ en ikke kjøpe det billigste en finner heller da. Finnes noe mellom gull og gråstein liksom.. Er vel det som hele poenget her, selv om mange ikke helt klarer å ta hintet :)

 

Helt riktig. Medium dekk er like bra som premium dekk. Mens det er de aller billigste som er dårlige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tunge billigfelger og billigdekk med dårlig grep er vel en ennå dårligere kombinasjon?

 

Akkurat like dårlig. Men billigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er tunge billigfelger dårlig? Hva med tunge originalfelger? En Bentley 20" veier 27kg med 245/30-20 dekk...

 

Skjønner at billige felger kan bulkes lettere pga dårlig aluminium, men ser ikke hvorfor tunge billigfelger skal være verre å kjøre med enn tunge originalfelger?

Hvorfor er tunge felger mer negativt for ett dårlig dekk enn en lett felg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tung felg gir økt roterende masse, noe som er negativt for både kjøreegenskaper og bremsing ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi Cantona felgene er blytunge, merker biler går dårligere når de står på.. Mye bedre med lettere replica hjul.. Men det er repsa som blir hata av alle "kvalitetsbevisste" læll ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tung felg gir økt roterende masse, noe som er negativt for både kjøreegenskaper og bremsing ;-)

 

og ikke minst uavfjæret vekt.

 

Men siden dette med Premium dekk og lette orginalfelger er så viktig.

 

Satte på sommerdekk på "ny bilen" min i går. Pirelli P zero dekk, og 19 orginale S-Line, BBS speedline felger. Å det er seriøst de tyngste hjula jeg har løfta på før ivertfall. Greit de var 19" men allikevel. Så veldig "tungtveiende" kan ikke dette argumentet være. Forøverig støya Pirelli dekka skuffende mye.

 

Har også liggende noen orginale vw / Audi 17 tommere, og de er både blytunge og bulka. Så spør du meg syntes jeg det er en smule opphausa tilstander rundt dette med "hvor farlig" det er å ikke kjøre på Premium dekk og orginale felger....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste billigdekket havner ca midt i testfeltet. Det er greit. Men testfeltet er ca 50/50 med premiumdekk og billigdekk så er midt i feltet omtrent likt med marginalt over de dårligst scorende premiumdekkene - og et stykke over alle de andre billigdekkene - som alle ligger alene i bunn. Hadde man tatt med 5 ekstra billigdekk i testen så hadde Landsail dekket havnet blant den beste tredjedelen.. uten at det hadde vært noe bedre dekk av den grunn ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultatene er kjøpt, er ikke mer å si om det. Nøyaktig samme dekk har lenger bremselengde året etter. Trenger ike være Lassie for å skjønne at det er noe muffens da. Er ekstremt mye penger å tjene på å bli nr 1 ett år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel like mye og si hvilken bil det er testet på? Er vel ingen tvil om at premiumdekken er generellt bedre, mens man kan være heldig og finne ett rimeligere dekk som fungerer bra til den bilen du har og :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det rare er at det virker som det er vanskelig å akseptere at det også finnes billigere dekk som faktisk er bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med landsail som kan si noe om testen? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2015/04/10/tema/dinside/aller/motor/bil/38632463/

 

Hvis dette er tilfelle så vær obs på hva slags asfalt dere kjører på folkens ;)

 

Det beste er nok om Apollo leverer med et skriv som forklarer hvilken type asfalt dekkene deres er glade i, så ingen går på en slik smell :P

 

For oss som må kjøre på den asfalten som tilfeldigvis er brukt der vi skal, så kan det nok lønne seg å velge et dekk som får god score uansett forhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er nok om Apollo leverer med et skriv som forklarer hvilken type asfalt dekkene deres er glade i, så ingen går på en slik smell :P

 

For oss som må kjøre på den asfalten som tilfeldigvis er brukt der vi skal, så kan det nok lønne seg å velge et dekk som får god score uansett forhold.

 

Ser du argumenterer ganske aktivt for å velge Premium dekk for å ha det optimale mtp sikkerhet.

 

av nyskjerrighet sjekka jeg prosjekt tråden din... og ser du valgte nangkang vinterdekk, i lavprofil dimensjon, med litt dekksrekk og og hjul som ganske sikkert er tyngre en hva bilen din orginalt er utstyrt med...

 

Dette kan da neppe være en det optimale valg mtp sikkerhet på norske vinterveier ?? Etter det jeg leser er vel de nankang piggfrie dekka dine i bunn av dekktestene : klø :

 

Ja sorry, dette sporer av fra topic. Men er så "lett" å komme med bastante og korrekte påstander... men ikke like enkelt å leve etter det.

 

Dette er en veldig interessant tråd. Men blir litt dominert av at det er lett å rope Premium dekk. Og at det er galskap å spare noen kr på sikkerheten.. ja for så vidt enig i det, men tråden handler om det finnes dekk som ikke er anerkjent som Premium som fortsatt er trygge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.