Linglong, Sailun, Star, Barum etc - er billigdekk automatisk dårlige?

Anbefalte innlegg

Tror det er endel her innpå som uttaler seg uten å ha prøvd, jeg har kjør to lange sesonger tilsammen ca 20000km (de er ganske slitt nå, og blir byttet denne sesongen) Men ikke sporer de selv med 235.35.19 på en a3 på vestlandsveier, angående støy så er ikke en a3 den mest støysvake bilen uansett..

Men de er helt klart i nedre delen av skalaen når det kommer til støy:) (støyer veldig lite)

Jeg har og en s6 med fullsmidd 2,5 liter og rundt 700hk, jeg vurderer faktisk og kjøpe tilsvarende dekk til den også (og nei jeg jobber ikke som dekkselger)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bilprogrammet , fifth gear heter det vel, testet nye billigdekk mot piggfrie dekk og slitte, men godkjente Premium dekk. På bremsetest vant vinterdekkene, med nye billigdekk på 2.plass. Så, heller nytt billigdekk enn eldre og slitt premiumdekk. På sving var det andre resultat, men er vel bremseegenskap folk som kjører normalt oftest er opptatt av.

 

Vi har kjørt Nankang i flere år på flere forskjellige biler, og jeg kjøper det gjerne igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange som jobber med dekk her skjønner jeg, eller??

Grunnen til at det vi kaller billigdekk er billig har mye med forskning, reklame og størrelsepå bedriften å gjøre.

Sailun f.eks trenger ikke forske på gummiblandinger og mønster, dette er ting billigmerkene kopierer fra de ledene aktørene, dette resulterer i et kjempekutt i kostnadene.

Noe bedre vil de beste/sterkeste merkene være da de bruke MYE tid på forskning, men ikke nok til at man merker så stor forskjell ved normal kjøring og nedbremsing.

 

Mye negativt om billigdekk at de er harde og dårlig på vått føre, men dette er like mye et resultat av at det er gamle dekk og dårlig lagring.

Ferske billigdekk stiller så likt med dyrere dekk at du hadde ikke merket forskjedd, det tørr jeg påstå.

 

Ser også at mange nevner nankang, dette er jo ikke å definere som et billigdekk lenger mener jeg.

 

Når det kommer til vinterdekk så er det ofte at de billigere typene er de beste for oss i norden, de skårer dårlig på rullemotstand som indikerer at dekkene er myke og ikke har denne "sprettball" effekten et dekk med lav rullemotstand har som er testet på våt asfaltistedefor asfalt dekket av snø.

 

Når det kommer tijl valg av pigg eller piggfrittså må man jo se ant hvor man bor/jobber/kjører, er det snø/slaps som er standard for veien du kjører på så trenger du jo ikke piggdekk, men bor du i et kuldehøl som det fryser på is 3 av 5 morninger du skal på jobb, ja da snakker vi piggdekk.

 

Ved valg av sommerdekk så må man jo se ant kjørestil og hvor man bor.

Kjører du på grus/asfalt, vått tørt, motorveie eller kun i by, alt spiller en rolle i valg av dekk.

 

Finnut ditt kjøremønster/kjørestil og kjøp deg dekk som passer til dette om man ikke har noen erfaringer, det er liten vits å kjøpe michelin pilot serien til en bil som blir brukt i f.eks kun Oslo, disse dekkene er jo supre, men litt overkill.

 

Til slutt, ikke vurder om dekk er dårlig på vått føre ved understyring i en rundkjøring eller nedbremsing på vått føre når du har 100 i 70 sona og moser ræva til han du kjørte bak og lå alt for nære, kjør med vett, hold avstand og bruk huet.

Dekk og bil er aldri bedre enn sjåføren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten sammenligning.

 

Billig olje (biltema) vs dyr olje (castrol)

Grunnen her er mye av det samme, forkning og grunnstoffer.

Castrol har høyere innhold av de dyreste grunnstoffene/tilsetningstoffer enn det biltema bruker i sine, og kaller ikke f.eks en delsyntetisk olje delsyntetisk før de mener den har nok innhold til at den kvalifiserer, men det betyr ikke at biltema sin olje ikke er bra.

Biltema sin er bra nok i massevis på biler den er beregnet til, noen motorer har yttre og indre påkjenninger som f.els castrol bruker millioner på å fremstille og få godkjent av de forskjellige bilmerkene. Derfor blir den gjennomsnittlige prisen høyere, jeg kunne fint kjør på biltema sin olje på 2/3 av mine biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan gjerne dra fram at man ikke merker forskjell på dyre og billige dekk på "normal kjøring", men det er vel ikke det som er poenget?

 

Flere ting man ikke merker forskjell på ved normal kjøring:

- om bremsene er tipp topp eller har nedsatt 70% bremseeffekt ved en nødbremsing

- om man har bilbelte på seg eller ikke

- om bilen har en krasjsikkerhet på NCAP 5 nivå eller om bilen kollapser som bare kina-biler kan i en kollisjon

 

"Alle" dekk funker bortimot helt likt på normal kjøring, det er hvor grensene for grep går som er vesentlig/kritisk når det kommer til stykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interresant tråd :)

 

Har selv kjørt på Minerva 225-40-18 på 99' A61.8tq og var veldig fornøyd med de. overaskende bra grep på vått føre.side grepet i de var langt bedre en Premium dekket jeg byttet fra.... fine på støy og slite styrke.

 

Til dere som setter sikkerhet i høysete og aldri ville funnet på å sette på et billig dekk.

Regner dere da ikke kjører med dekkstrekk, extrem lavprofil , extrem senk eller feil hjulstilling ? Som også er viktige faktorer for trygge kjøre egenskaper :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alt oem og rett hjulstilling no :P vil forsatt ikkje anbefale linglong

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interresant tråd :)

 

Har selv kjørt på Minerva 225-40-18 på 99' A61.8tq og var veldig fornøyd med de. overaskende bra grep på vått føre.side grepet i de var langt bedre en Premium dekket jeg byttet fra.... fine på støy og slite styrke.

 

Til dere som setter sikkerhet i høysete og aldri ville funnet på å sette på et billig dekk.

Regner dere da ikke kjører med dekkstrekk, extrem lavprofil , extrem senk eller feil hjulstilling ? Som også er viktige faktorer for trygge kjøre egenskaper :)

 

 

De dekka på bilen din som du byttet ut de var nesten ikke slitt og nesten nye de eller ?

Sammenligne nye dekk med de gamle er jo skikkelig smart da.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange som jobber med dekk her skjønner jeg, eller??

Grunnen til at det vi kaller billigdekk er billig har mye med forskning, reklame og størrelsepå bedriften å gjøre.

Sailun f.eks trenger ikke forske på gummiblandinger og mønster, dette er ting billigmerkene kopierer fra de ledene aktørene, dette resulterer i et kjempekutt i kostnadene.

Noe bedre vil de beste/sterkeste merkene være da de bruke MYE tid på forskning, men ikke nok til at man merker så stor forskjell ved normal kjøring og nedbremsing.

 

Mye negativt om billigdekk at de er harde og dårlig på vått føre, men dette er like mye et resultat av at det er gamle dekk og dårlig lagring.

Ferske billigdekk stiller så likt med dyrere dekk at du hadde ikke merket forskjedd, det tørr jeg påstå.

 

Ser også at mange nevner nankang, dette er jo ikke å definere som et billigdekk lenger mener jeg.

 

Når det kommer til vinterdekk så er det ofte at de billigere typene er de beste for oss i norden, de skårer dårlig på rullemotstand som indikerer at dekkene er myke og ikke har denne "sprettball" effekten et dekk med lav rullemotstand har som er testet på våt asfaltistedefor asfalt dekket av snø.

 

Når det kommer tijl valg av pigg eller piggfrittså må man jo se ant hvor man bor/jobber/kjører, er det snø/slaps som er standard for veien du kjører på så trenger du jo ikke piggdekk, men bor du i et kuldehøl som det fryser på is 3 av 5 morninger du skal på jobb, ja da snakker vi piggdekk.

 

Ved valg av sommerdekk så må man jo se ant kjørestil og hvor man bor.

Kjører du på grus/asfalt, vått tørt, motorveie eller kun i by, alt spiller en rolle i valg av dekk.

 

Finnut ditt kjøremønster/kjørestil og kjøp deg dekk som passer til dette om man ikke har noen erfaringer, det er liten vits å kjøpe michelin pilot serien til en bil som blir brukt i f.eks kun Oslo, disse dekkene er jo supre, men litt overkill.

 

Til slutt, ikke vurder om dekk er dårlig på vått føre ved understyring i en rundkjøring eller nedbremsing på vått føre når du har 100 i 70 sona og moser ræva til han du kjørte bak og lå alt for nære, kjør med vett, hold avstand og bruk huet.

Dekk og bil er aldri bedre enn sjåføren.

 

Du har noen poeng her , men å påstå at nye billigdekk er like bra som nye premiumdekk er vel solid skivebom.

Bare å se på tester av dekk det. Når forskjellen på vannplaning fort kan bli 10 km/t større hastighet med bra dekk.

Da snakker vi om en sikkerhetsmargin som kan være forskjell på liv og død faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De dekka på bilen din som du byttet ut de var nesten ikke slitt og nesten nye de eller ?

Sammenligne nye dekk med de gamle er jo skikkelig smart da.;)

 

Splitter nye linglong vs slitt nankang (?) Og nankang var forsatt bedre :P ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å si, prøv dekka selv. For ikke gjenta meg selv så er mange "Budget" dekk bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styr unna linglong iallefall. lifsfarlige iallefall di jeg har prøvd i vått vær. Eller så kjøper jeg somregel billig dekk og har ikke hatt noe problemer. Men nå kjører jeg heller ikke mye om/når det regner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørestil, kjørestil, kjørestil :P der det ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De dekka på bilen din som du byttet ut de var nesten ikke slitt og nesten nye de eller ?

Sammenligne nye dekk med de gamle er jo skikkelig smart da.;)

 

Nei , er ikke akkurat kjent for å være skikkelig smart jeg.... Men de jeg bytta fra var langt fra utslitt, men bytta fra 17 til 18 " hjulsett.... Men uansett samma det etter snart 20 år med bil har jeg vel prøvd nok gode og dårlige dekk til å kunne si at jeg er godt nøyd med minerva dekka....

 

Å siden vi først er inne på det vil jeg påstå det er bedre å kjøpe litt rimeligere dekk å ta seg råd til å bytte før mønsteret er på grensa til ulovlig enn å blakke seg på premiumdekk å ikke ta seg råd til å bytte før 1,6 mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som nevner treadwear her? Vil nå si det har mye å si uten å nevne at dekk merket er dårlig.

høy treadwear = harde dekk, lavere = mykere dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interresant tråd :)

 

Har selv kjørt på Minerva 225-40-18 på 99' A61.8tq og var veldig fornøyd med de. overaskende bra grep på vått føre.side grepet i de var langt bedre en Premium dekket jeg byttet fra.... fine på støy og slite styrke.

 

Til dere som setter sikkerhet i høysete og aldri ville funnet på å sette på et billig dekk.

Regner dere da ikke kjører med dekkstrekk, extrem lavprofil , extrem senk eller feil hjulstilling ? Som også er viktige faktorer for trygge kjøre egenskaper :)

 

Minerva er ikke billig dekk heller, er mer midt på mid-range.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minerva er ikke billig dekk heller, er mer midt på mid-range.

 

Ifølge hvem? Sikkert mange som et fornøyd med dem, men de markedsføres og selges som budsjettdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd noen billige dekk. Stort sett kjørt conti eller yokohama.

I dag handlet jeg meg noen Kumho Ecsta SPT KU31 som jeg skal kjøre med på Golfen.

Det blir jo en godværs bil. Men skal jo prøve den på bane også.

 

Jeg er ganske spent på disse dekkene. Da de kostet meg 472,- pr stk.

 

Jeg har ikke alt for store forhåpninger, men jeg blir jo glad om de funker til å kose seg litt på bane med også.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interresant tråd :)

 

Har selv kjørt på Minerva 225-40-18 på 99' A61.8tq og var veldig fornøyd med de. overaskende bra grep på vått føre.side grepet i de var langt bedre en Premium dekket jeg byttet fra.... fine på støy og slite styrke.

 

Til dere som setter sikkerhet i høysete og aldri ville funnet på å sette på et billig dekk.

Regner dere da ikke kjører med dekkstrekk, extrem lavprofil , extrem senk eller feil hjulstilling ? Som også er viktige faktorer for trygge kjøre egenskaper :)

 

Der ser man hvor forskjellig det kan være, jeg har ca3 år gamle omtrent halv slitte Minerva 235/40-18 på min A6 98' 1,8t de er horribelt dårlig på våt vei. Rett frem er de grei til og med om det er mye vann i veien men i krapp sving og rundkjøringer er de skikkelig dårlig på styre hjulene. Jeg har noen Federal 595 mener jeg de heter på to av felgene og når jeg byttet disse frem ble bilen en helt annen å kjøre, de er omtrent like slitt. : klø :

 

Ikke lett å bli klok på dette med dekk, men jeg har prøvd mye billig og noe dyrt. Dyre dekk har jeg totalt sett hatt best opplevelse med, og da har jeg egentlig aldri vert direkte missfornøyd med. Jeg prøver å kjøpe skikkelige dekk på vinteren slik at man er godt skod da.

 

Men siden jeg ofte kjører på drøye dimensjoner, liker å bytter felger ganske ofte så blir det gjerne rimelige dekk. Jeg har også mange biler så prisen betyr en god del. Vis man er lit uheldig og må ut med 12-15 tusen for fire 19" Continental dekk på sommer bilen så blir det ikke nye 20" til 10-12 tusen på en av bruksbilene samme år. Må man i tillegg ha fire nye Hakkapelitta 20" vinter dekk til 13-tusen på T5'en så sier det seg selv at det blir for dyrt på et år. : eek :

 

Billig dekk har jeg hatt noen sett jeg har vert veldig fornøyd med, de fleste settene har vert grei nok mens noen få sett bare var drit og blitt byttet ut eller solgt.

 

Men jeg har opplevd endel "tull" med billige dekk som høyde kast (Nangkang, Linglong, Khumo-(vinter dekk) og Wanli eller noe sånt) , korder/tråder som ryker (det var nangkang NS2) og dekkesider som revner eller sprekker opp (BCT) slik at man må bytte dekkene lenge før mønsteret er slitt. Det er ting som har skjedde til og med med de billig dekkene jeg i utgangspunktet var fornøyd med, og på den måten har de gjerne ikke blitt så billig likevel.

 

Så jeg vil vel totalt sett si det slik har man råd å kjøpe skikkelig og dyre dekk så gjør det, er man på et stramt budsjett kjøp gjerne billig. Kjører man lite kan man gjerne kjøpe billig og bytte de hvert 3 år slik at man ikke ruller rundt på 8 år gamle dekk for det er ikke bra. :fy:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt landsail på transporteren min, disse syns jeg fungerer bra for meg. Byttet felger, kjøpte landsail på nytt. Billige dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt på Sportiva sommerdekk,fornøyd med de.(på min forrige golf mk6) Syns de var støysvake og bra feste til min kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge hvem? Sikkert mange som et fornøyd med dem, men de markedsføres og selges som budsjettdekk.

 

Min oppfattning iallefall (samt det dekkbutikken jeg har brukt her i Stavanager har gitt meg når jeg har spurt etter mid-rang dekk), jeg har Minerva vinter (225/40/18) på passaten og sommer (215/35/17) på poloen, og er veldig fornøyd med begge. Ikke merket noe problem på vått føre utenom når jeg virkelig utfordrer sentifugalkraften og da er det knapt de mister feste og har ikke skjedd at jeg har mistet styringen eller bremsekraften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant som du sier Bjørn Gisle. Noen fasit på dette finner vi aldri.

 

Ser det er noen som er voldsomt opphengt i bremselengde osv, at det er helt avgjørende for liv og død.

Man kan se på det i så mange nyanser man vil.

Hva med fart? Påvirker det bremselengden? Det er selvsagt ikke tvil om at premiumdekk har bedre kvaliteter på endel ting, men det finnes ikke noe galt i og velge ett billigere dekk så lenge man vet hva man kjører med og tilpasser seg dette.

Ett spesifikt dekk har jo ufattelig stor forskjell i egenskapene sine utifra hvilken størrelse det er på dekket, hvilken bil det står på osv.

 

Som sagt eg ser overhode ikke noe galt i og prøve billigere dekk så lenge du blir kjent med dekket.

 

For min egen del har eg hatt stort sett alltid premiumdekk da det er disse eg har hatt flest ganger positiv opplevelse med, men eg har og negative erfaringer med premiumdekk på f.eks vått føre, støy, slitasje osv.

 

Når det gjelder billigdekk eg har hatt så har disse stort sett fulgt bilene eg har kjøpt.

Har flere negative enn positive opplevelser her.

Men, etter mange anbefalinger i store dimensjoner kjøpte eg halvveis gjennom forrige sesong federal 595 evo dekkene i 255/35/20 til min a6 allroad 4f.

Selv om eg bare har kjørt 3-4000km med disse har eg danna meg opp en mening om at de er bra. Ingen store overraskelser på vått føre, støysvake, liten rullemotstand, veldig lite sporing da de har avrunda skulder. Noe banedekk er det nok antagelig ikke, men til daglig bruk i den dimensjonen ihvertfall, helt super. Kommer nok til og fortsette med disse.

 

Verste eg har hatt var noe som het Wanli.. Parkerte bilen og reiste offshore 14 dager, kom tilbake og dekka var helt flat på den sida de hadde stått parkert. Var som og kjøre på 4 mursteiner de første 10-15 km.. Gikk rett i søpla.

 

Uansett smaken er som baken, og eg tror mange "eksperter" kunne moderert seg litt med og si i gåseøyne at alle som kjører billigdekk ikke tar sikkerheten alvorlig.

 

Når det er sagt så har eg alltid kjøpt premiumdekk på vintern.

Hvorfor? Jo fordi eg føler meg tryggere med det, samt at kjøre opplevelsen eg har blir mer gledelig. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo en selvfølge at det er personen som sitter bak rattet som gjør den viktigste " jobben " i en bil:)

 

Det er jo fint at de som kjøper billigdekk mener de klarer å kjøre etter forholdene når de vet at dekkene de kjører med ikke er så gode på vått føre.

Jeg har kjørt bil siden 84 og har ikke hatt noe uhell på veien som var min skyld siden slutten av 80 tallet. Jeg vet ikke om jeg er så flink til å tilpasse meg underlaget at jeg tar sjansen på kjøpe billig og dårlige dekk.

Jeg kjører ikke dekkene helt ned heller.Bytter før det kommer ned til 4mm mønster igjen på dekkene.

Og kommer jeg i en økonomisk klemme sånn at jeg ikke har råd til å kjøpe de dekkene jeg vil ha i 19" så kjører jeg heller med 16"

Synes det er rart at det er mange som kjøper dyre felger og så setter på jalla dekk.

Begynner vel å bil gammal....................:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo en selvfølge at det er personen som sitter bak rattet som gjør den viktigste " jobben " i en bil:)

 

Det er jo fint at de som kjøper billigdekk mener de klarer å kjøre etter forholdene når de vet at dekkene de kjører med ikke er så gode på vått føre.

Jeg har kjørt bil siden 84 og har ikke hatt noe uhell på veien som var min skyld siden slutten av 80 tallet. Jeg vet ikke om jeg er så flink til å tilpasse meg underlaget at jeg tar sjansen på kjøpe billig og dårlige dekk.

Jeg kjører ikke dekkene helt ned heller.Bytter før det kommer ned til 4mm mønster igjen på dekkene.

Og kommer jeg i en økonomisk klemme sånn at jeg ikke har råd til å kjøpe de dekkene jeg vil ha i 19" så kjører jeg heller med 16"

Synes det er rart at det er mange som kjøper dyre felger og så setter på jalla dekk.

Begynner vel å bil gammal....................:P

 

Nettopp :) din mening. Noen syns det er rart og bruke ei månedslønn på dekk og.

Poenget mitt er at vi har alle forskjellige synspunkt, og da syns eg man skal respektere det. :-)

 

Er veldig bra tiltak og starte en slik tråd da man kan få frem ulike erfaringer med dekk, så la oss diskutere nettopp det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.