Linglong, Sailun, Star, Barum etc - er billigdekk automatisk dårlige?

Anbefalte innlegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må selv etter hvert ha noen dekk i 255.35.19 og tidligere gode erfaring med federal 595 evo dekka, men da med annet mønster en de som de har nå...

 

Men er det ligger 2 forskjellege 595 evo dekker et til 1182kr og et til 1434kr, for meg tilsynelatende like, noen som ser forskjellen på dem ?

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=23350740.129.6464&sowigan=So&Breite=255&Quer=35&Felge=19&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&weiter=40&sort_by=brand&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=E-E-73-2&details=Ordern&typ=R-248188

 

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=23350740.129.6464&sowigan=So&Breite=255&Quer=35&Felge=19&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&weiter=40&sort_by=brand&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=F-C-73-3&details=Ordern&typ=D-114145

 

ser like ut spør du meg men ser det er forskjell på effektivitetsklassene på de. Tror det er like dekk. Kan det være trykkfeil og at det er en annen load-hastighet indeks på det billigste kanskje ? Kanskje lurt ringe kundeservice før man bestiller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send ein mail å spør :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder bestilling, virker det som at de av og til får inn priser fra forskjellige leverandører og at man derfor får forskjellige priser på samme dekk. Men det er bare spekulasjoner fra min side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om du har lest det jeg har skrivd, men jeg mener ferske billig dekk er mer enn bra nok.

Det å betale 10.000kr for et sett med michelin blir i mine lyne litt dumt når de skal på en 2005 golf 1,4.

 

Det finnes mange budsjetthjul, og det er selvfølgelig mange dårlige der ute på lik linje som det er dårlige dekk som koster mye. Men de mest kjente billigmerkene er mer enn bra nok for hverdagsbilen. Nå håper jeg flesteparten her snakker om daglig kjøring med normal bil, ikke rs4 eller r32 o.l da dette er biler som er kjent for å bli brukt litt hardere enn en touran 1,9tdi.

 

Håper det bare er kverrulering og synsing, eller blir du lurt for mye kroner eller bare er veldig merkebevisst.

Alt her var ikke til deg,Mats :)

 

Kjøres det med 22" på den Golfen? :P

Kjøpte 4 Pirelli Cinturato 245/40/18 til Skodaen sist sommer til 1504,- pr stk inkl. frakt. Dette er et dekk som kom på delt 2.plass på Naf-testen.

Lite støy, komfortabel kjørefølelse, samt at det fungerte meget fint under de to nødbremsingene jeg måtte ta sist sommer; 90 km/t vått og 50 km/t tørt.

Dette er erfaringer fra en tsjekkisk stasjonsvogn med takboks og båtmotor, sikker på at Golfen klarer det samme.

 

Uansett, det finnes noe i mellom Sunny og Pilot Sport.. -Mange dekkprodusenter lager gode dekk som ikke er "supersportdekk". Disse er ofte mindre støyende og har mer holdbarhet enn toppklassen, og passer fint på biler som brukes på vanlig vis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøres det med 22" på den Golfen? :P

Kjøpte 4 Pirelli Cinturato 245/40/18 til Skodaen sist sommer til 1504,- pr stk inkl. frakt. Dette er et dekk som kom på delt 2.plass på Naf-testen.

Lite støy, komfortabel kjørefølelse, samt at det fungerte meget fint under de to nødbremsingene jeg måtte ta sist sommer; 90 km/t vått og 50 km/t tørt.

Dette er erfaringer fra en tsjekkisk stasjonsvogn med takboks og båtmotor, sikker på at Golfen klarer det samme.

 

Uansett, det finnes noe i mellom Sunny og Pilot Sport.. -Mange dekkprodusenter lager gode dekk som ikke er "supersportdekk". Disse er ofte mindre støyende og har mer holdbarhet enn toppklassen, og passer fint på biler som brukes på vanlig vis.

 

 

Akkuratt det jeg mener, man må ikke ha goodyear, michelin, dunlop etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som er verdt å merke seg, dekkprodusentene lager gjerne flere mønstre i samme dimensjon, og alle har forskjellige formål. Dersom man velger feil type er det ikke sikkert man blir fornøyd.

Jørgen Enoksen nevner at han har kjøpt Pirelli P7 Cinturato, som er et glimrende dekk for norske veier. Men Pirelli lager også dekk med mer sportslige egenskaper i samme dimensjon(f.eks PZero), som trolig ville gitt noe kortere levetid og muligens mer sporing på dårlige veier. Men de hadde fungert perfekt på en bil som har større krav til sportslige dekk enn en Superb. Halve trikset er å velge riktig dekk til sitt bruk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det bestilt Federal 595 Evo i 225/40/19, kjenner jeg er litt skeptisk siden jeg kjørte på Michelin PS2 i fjor men gir de en sjanse. Håper de ikke strekker nevneverdig på 8.5" felg.

 

Edit: Da ble det forandringer, blir som først planlagt 8x18 skodd med Falken F453 i 225/45 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt selv mye rart av dekk...

Har prøvd nangkang ns2 i 2 sesonger.. funket kanon på tørt.. var minimaaaale forskjeller fra dette dekket til conti sc5.. men vått, føltes noe glatte ut.. men funker til en vanlig mann i gata.

Hadde dunlop av et slag og toyo proxxes t1 sport ...dunlop dekkene var ikke noe bedre på tørt men forskjell på vått.. men toyo dekket var noe fastere på tørt å kanoon på vått! ;)

 

Har lyst å prøve Federal ss 595evo denne sommeren med 235/35-19 på 9.5" felg ;)

To

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NAF Sommerdekktest 2015: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2015/

 

 

Årets testdekk og poengsum:

 

Continental ContiPremiumContact 5, 9,5 poeng

Nokian Hakka Blue, 9,3 poeng

Pirelli Cinturato P7 Blue, 9,3 poeng

Goodyear Efficient Grip Performance, 9,1 poeng

Kumho Solus HS51, 8,9 poeng

Hankook Ventus Prime 2, 8,8 poeng

Dunlop Sport Blu Response, 8,6 poeng

Landsail LS 588 UHP, 8,3 poeng

Michelin Primacy 3, 8,2 poeng

Vredestein Sportrac 5 Giugiaro, 8,2 poeng

Barum Bravuris 3 HM, 7,9 poeng

Firestone Firehawk TZ300, 7,6 poeng

Goodride Sport SA-37, 7,3 poeng

Nankang Econex NA-1, 7,3 poeng

Apollo Alnac 4G, 7,2 poeng

 

 

Landsail er det første billige, kinesiske dekket som presterer bra i en av våre tester.

 

Det bremser svært godt både på vått og tørt underlag, gir gode rundetider på våt bane og har i tillegg bra komfort på dårlig vei. Kjøper du dette dekket, må du være oppmerksom på at evnen til å motstå vannplaning er ganske dårlig. I tillegg er kjørefølelsen på tørr vei dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes jo dette er viktige ting å vektlegge jeg da:

Kjøper du dette dekket, må du være oppmerksom på at evnen til å motstå vannplaning er ganske dårlig. I tillegg er kjørefølelsen på tørr vei dårlig

Og det får meg til å lure på hvordan nettopp disse egenskapene er på de som havner under dette dekket i denne testen.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt, men svake punkter gjelder også flere dekk som er antatt bedre kvalitet...

 

Michelin Primacy:

 

Men dekket faller igjennom på ett viktig punkt: Det har lang bremsestrekning på våt asfalt. Dette er den egenskapen vi vektlegger alle mest.

 

Dunlop:

 

Dunlop har noe lengre bremsestrekninger på våt vei enn ønskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PRISOVERSIKT for 4 billigste dekk på Dekkonline:

 

Continental ContiPremiumContact 5, 9,5 poeng = 3650,-

 

Nokian Hakka Blue, 9,3 poeng = 4912,-

 

Pirelli Cinturato P7 Blue, 9,3 poeng = 4100,-

 

Goodyear Efficient Grip Performance, 9,1 poeng = 3280,-

 

Kumho Solus HS51, 8,9 poeng = 3180,-

 

Hankook Ventus Prime 2, 8,8 poeng = 2798,-

 

Dunlop Sport Blu Response, 8,6 poeng = 3160,-

 

Landsail LS 588 UHP, 8,3 poeng = Finnes ikke på Dekkonline i testdimensjon

 

Michelin Primacy 3, 8,2 poeng = 3832,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo verdt å merke seg at Apollo, billigdekket "alle" skulle ha i fjor grunnet en oppsiktsvekkende 2.plass, ender på jumboplass i år.

 

Det beviser jo hvor store forskjeller det kan være fra år til år, og at det noen ganger er tilfeldigheter som avgjør testresultatene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også ha noe med kjøretøy og dimensjon som de brukte i år kontra i fjor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper type bil spiller en nogså viktig rolle når det kommer til test resultat.

 

Kjøpte for endel år siden ett piggfritt dekk av typen Nangang SV1 , 225/40 17.

Monterte dette på en Audi A4 FWD , Dette var ufattelig uforutsigbart og skummelt å kjøre med på så å si alle fører.

Null sidegrep.

 

Så disse ble plukket av like fort som de ble montert , og satt på orginal dimensjon igjen.

 

Vel , året etter monterte jeg samme dekka , på en Audi S6 V8 Avant. (altså samme dekk , men 1år eldre)

Og hvilken FORSKJELL , dekket satt som bare det , fikk prøvd seg mang en gang rundt om "quattroløypa" , og ble skikkelig imponert over hvor godt det satt.

 

Nå veide jo S6n 5-600kg mer enn A4n , og jeg har tro på at dette er mye av årsaken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper type bil spiller en nogså viktig rolle når det kommer til test resultat.

 

Kjøpte for endel år siden ett piggfritt dekk av typen Nangang SV1 , 225/40 17.

Monterte dette på en Audi A4 FWD , Dette var ufattelig uforutsigbart og skummelt å kjøre med på så å si alle fører.

Null sidegrep.

 

Så disse ble plukket av like fort som de ble montert , og satt på orginal dimensjon igjen.

 

Vel , året etter monterte jeg samme dekka , på en Audi S6 V8 Avant. (altså samme dekk , men 1år eldre)

Og hvilken FORSKJELL , dekket satt som bare det , fikk prøvd seg mang en gang rundt om "quattroløypa" , og ble skikkelig imponert over hvor godt det satt.

 

Nå veide jo S6n 5-600kg mer enn A4n , og jeg har tro på at dette er mye av årsaken

 

Og ikke minst, quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde Nankang på min gamle typ44 Quattro, uten at det hjalp med Quattro der. Usikker på eksakt merke, men veit det var med pigger og at det var det dekket flere på forumet hadde god erfaring med den tiden. Mest livsfarlige dekket jeg har kjørt med på vinter noen gang, til og med med ABS og 4x4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ikke minst, quattro.

 

Fremdriften var jo sellfølelig bedre på en bil med trekk på alle 4 , men quattro hjelper fint lite under nedbremsing og i sving uten pådrag.

Så at det hjalp med noen kg ekstra marktrykk , er det lite tvil om for min del. Dekket presterte bedre med høyere vekt.

 

Skal ikke forsvare billigdekk jeg , men erfaringen var god for min del.

Uten at jeg har prøvd såkalte "billigdekk" i ettertid på vinterføre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er folkets tanker om Falken ZE-914?

Etter hva "ordet på gata" sier har Falken typisk hatt endel dekkslitasje sammenlignet med andre, men, det kan jo være et kompromiss for sportsdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ze-912 på porsche hjula og syns ikke de slet noe voldsomt tiltross for mongo hjulstilling, kjørt 3 fulle sesonger og fortsatt endel dekk igjen:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør fordi jeg hadde sett for meg Toyo CF2, men de kommer ikke med rett hastighetsindeks fra Interdekk (som jeg generelt "nasjonaløkonomisk" foretrekker fremfor Dekkonline). Derimot finnes det Nokian Line(?) og Falken ZE-914 som alternativer. Vi snakker jo ikke akkurat om dekk som får mange km om året i dette tilfellet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør fordi jeg hadde sett for meg Toyo CF2, men de kommer ikke med rett hastighetsindeks fra Interdekk (som jeg generelt "nasjonaløkonomisk" foretrekker fremfor Dekkonline). Derimot finnes det Nokian Line(?) og Falken ZE-914 som alternativer. Vi snakker jo ikke akkurat om dekk som får mange km om året i dette tilfellet...

 

Sikkert bra begge de du referer til men nokian kommer bedre ut "allround" http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nokian/Line.htm

kontra http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Falken/ZE914.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har kjennskap til Falken FK453? Trenger litt smalere dekk til sommer (mest sansynelig 215/35/19) og utvalget er ikke voldsomt stort i prissiktet jeg ser på. ca 5k for fire.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falken Fk453 er breie dekk i forhold til dim har eg blitt fortalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.