Vanvittig billige dekk og felger?

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke man merker nevneverdig mye forskjell på forskjellige dekkmerker skal man følge fartsgrensene her i landet, evt. bortsett fra på vått føre og vinterføre.

Hvermannsen ligger helst 10km/t under fartsgrensene, og med dagens politikk å SENKE fartsgrensene på _alt_ av veier rundt om i landet burde selv en heiset golf1 med utslitte dempere, pizza-kutter hjul og ei bestemor bak rattet greie å komme seg frem med ett sett Linglong eller hva det nå skal være...

 

Skal man ut å kjøre gris derimot, da får man vel bortimot testet et dekks grenser (regner med de fleste her inne gir seg leeenge før dekket gir seg), og da er jeg enig i at dårlige dekk, men ikke nødvendigvis billige dekk, skiller seg en del ut fra de dyre dekkene.

 

På den annen side, et dekk i dimensjon 225/40ZR 18 har vel _litt_ høyere krav på både det ene og det andre (sikkerhetsmessig, hastighetsmessig osv) enn feks et 155/13 (pizza-kutter) dekk?

Poenget er, kjører man noenlunde normalt og ikke er "racerfører" hver gang på veien, tviler jeg på at de fleste trenger særlig mer dekkegenskaper enn fra et "billigdekk".

 

Men helt klart, kjører man litt rått, merker man forskjell, og spesielt på vått/glatt føre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke man merker nevneverdig mye forskjell på forskjellige dekkmerker skal man følge fartsgrensene her i landet, evt. bortsett fra på vått føre og vinterføre.

Hvermannsen ligger helst 10km/t under fartsgrensene, og med dagens politikk å SENKE fartsgrensene på _alt_ av veier rundt om i landet burde selv en heiset golf1 med utslitte dempere, pizza-kutter hjul og ei bestemor bak rattet greie å komme seg frem med ett sett Linglong eller hva det nå skal være...

 

Skal man ut å kjøre gris derimot, da får man vel bortimot testet et dekks grenser (regner med de fleste her inne gir seg leeenge før dekket gir seg), og da er jeg enig i at dårlige dekk, men ikke nødvendigvis billige dekk, skiller seg en del ut fra de dyre dekkene.

 

På den annen side, et dekk i dimensjon 225/40ZR 18 har vel _litt_ høyere krav på både det ene og det andre (sikkerhetsmessig, hastighetsmessig osv) enn feks et 155/13 (pizza-kutter) dekk?

Poenget er, kjører man noenlunde normalt og ikke er "racerfører" hver gang på veien, tviler jeg på at de fleste trenger særlig mer dekkegenskaper enn fra et "billigdekk".

 

Men helt klart, kjører man litt rått, merker man forskjell, og spesielt på vått/glatt føre...

 

Nei, man merker antageligvis ikke noe forskjell under vanlig kjøring, men vil antagelig få en overraskelse den ene gangen man har bruk for veigrep under en nødbremsing. Ja, jeg har prøvd(elg i veien som kom fort opp fra grøftekanten). 80 km/t er mer enn fort nok til at du vil få betydelige forskjeller. Jeg kjøper IKKE billigdekk lenger, for å si det sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tråden handlet vel egnentlig ikke om hvilket dekk(merke) som var best..

Men tror vel man hvertfall kan si at et (ut)slitt dekk av bra/kjent merke er dårligere enn et nytt dekk av billigere merke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, man merker antageligvis ikke noe forskjell under vanlig kjøring, men vil antagelig få en overraskelse den ene gangen man har bruk for veigrep under en nødbremsing. Ja, jeg har prøvd(elg i veien som kom fort opp fra grøftekanten). 80 km/t er mer enn fort nok til at du vil få betydelige forskjeller. Jeg kjøper IKKE billigdekk lenger, for å si det sånn.

 

Klart nødbremsing kan ha litt og si, men har du tørr asfalt og forholdsvis nye dekk, skal du ikke fortelle meg at du klarer deg så _veldig_ mye bedre med feks. et Conti dekk sammenlignet med feks et "billig" merke, det være seg Hankook, Kumho eller hva som helst. Det er i så fall marginale forskjeller. (På feks. 18" dekk).

 

Også er det det med å dra "alle" billig dekk over en kam da... :rolleye: Snakker jeg om billigdekk mener jeg dekk av ukjente/tvilsomme fabrikater, og ikke om de tilfeldigvis selges med 70% rabatt i akkurat den ene butikken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart nødbremsing kan ha litt og si, men har du tørr asfalt og forholdsvis nye dekk, skal du ikke fortelle meg at du klarer deg så _veldig_ mye bedre med feks. et Conti dekk sammenlignet med feks et "billig" merke, det være seg Hankook, Kumho eller hva som helst. Det er i så fall marginale forskjeller. (På feks. 18" dekk).

 

Også er det det med å dra "alle" billig dekk over en kam da... :rolleye: Snakker jeg om billigdekk mener jeg dekk av ukjente/tvilsomme fabrikater, og ikke om de tilfeldigvis selges med 70% rabatt i akkurat den ene butikken...

 

Tja, hva mener du med veldig mye bedre? Fire meter kortere bremsetrekning fra 80-0 synes jeg er en vesentlig forskjell. Og tørr asfalt, vel, har ikke vært plaget så veldig mye av det i det siste. Og på våt asfalt er de fleste enig i at det er store forskjeller. Hvorfor da dra inn at de antageligvis klarer seg greit på tørr asfalt(har dårlig erfaring der også jeg)? Jeg parkerer iallefall ikke bilen om det regner litt.

 

Definisjonen din av billigdekk er jeg helt enig i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, hva mener du med veldig mye bedre? Fire meter kortere bremsetrekning fra 80-0 synes jeg er en vesentlig forskjell. Og tørr asfalt, vel, har ikke vært plaget så veldig mye av det i det siste. Og på våt asfalt er de fleste enig i at det er store forskjeller. Hvorfor da dra inn at de antageligvis klarer seg greit på tørr asfalt(har dårlig erfaring der også jeg)? Jeg parkerer iallefall ikke bilen om det regner litt.

 

Definisjonen din av billigdekk er jeg helt enig i.

 

Greit, 4m kortere fra 80-0km/t er nå en ting, men som du sier, når det spretter en elg ut rett foran deg, så rekker du ikke bremse ned til 0 uansett, med mindre den er langt fra deg (og da heller ikke i faresonen). Da er det unnamanøver og bremsing som teller for å unngå et sammenstøt.

 

Stort sett er det vel rimelig sjelden i det hele tatt at man får slik "luksus" at man faktisk rekker å bremse helt til 0 km/t FØR et sammenstøt, uansett hvilken fart man er, og da spiller vel strengt tatt de siste 4 metrene veldig liten rolle? Bedre å kjøre ut i grøftekanten da mener jeg, enn en uunngåelig krasj med en elg, eller i fronten på en trailer...

 

Og på unnamanøvring vil jeg tro et 225/40-18 "plingdong" greier seg utmerket kontra de fleste andre. Så sant dekket er forholdvis nytt og i bra stand :)

 

Og sånn helt prismessig, er "noname" dekk til ca. halv pris av de _billigste_ andre leverandørene, av også "ikke helt state of the art merker", nesten et kupp... Det er nå i alle fall min mening.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har handlet der på,eller på dekkonline.com??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for all del hold deg unna dekkonline.. prøvde å handle der å kranglet i over en måned før jeg fikk pengene tilbake..

problemet er at di ikke ordner exportpapirer å derfor blir dekkene sendt i retur.

å det er umulig nesten å få tak i di.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei kom over denne siden...

Altså 225-40-18 dekk til 684kr stk!!! Det er billig det...

 

Noen som har handlet der?

 

Er det bare jeg som ikke klarer å finne hverken telefon nr. eller adresse på internettsiden til dekkexpress eller har de ikke oppgitt noen?

 

Dersom de ikke oppgir hverken telefon nr. eller kontakt adresse fremstår de ikke som spesielt seriøse og opererer vel heller ikke i tråd med norsk lov for e-handel (og nordisk)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang continental i dekk test og sponsing:

 

I min forrige jobb som bilmekanikker på strandveien auto var min sjef på en slik "test" og det var en test som var satt i gang av continental (nå var dette vinter dekk da men) og helt klart dassa continental allesammen, men som han sa da han kom på jebb igjen at continental dekka var ikke samme som vi får kjøpt i butikken og han mente det var en mye bedre og mykere gummi en de vi solgte og sjønte at dette var juks.

 

 

For ikke lenge siden så hadde Conti dekk på test i et stort norsk blad, da fant de jo ut at conti hadde levrt den andre dekk en du får i butikk, og hvar andeledes en de andre i testen. testen hvar 195,65x15 91 Q, de hadde levert 195,65x15 95Q, altså forsterede dekk uten merkin, resultat hva at de leverte da et dekk som var mere retnings stabilt pga stivere sider på dekke, conti sa at dette var vanlige dekk. dette bladet skal aldri mere teste conti skrev de, de følte seg lurt.

 

Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle likt å visst hvor lite "sponset" den testen var ;) Såklart finnes det ufattelig dårlige dekk. Men jeg har testet såkalt "dyre" dekk som jeg har blitt utrolig skuffet over så jeg setter min lit til å kjøre slik at jeg ikke trenger å panikkbremse å heller kjøpe litt "billigere" dekk : rolleyes

 

 

Kjøp ikke de billigste, og heller ikke de dyreste!!

Ganske enkelt

 

Kjøpte 225.40.18 hos Big Wheels for 1000 pr stk, helt greie dekk..

Litt bråkete, litt sleip på regn, men god nok for mitt bruk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt greie dekk.. Litt bråkete, litt sleip på regn, men god nok for mitt bruk!

 

det er vel akkurat det en slipper ved å kjøpe litt bedre dekk.....som sagt i tidligere post: du får hva du betaler for, enkelt og greitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noen erfaringer med dyre dekk, muligens de slites litt mindre enn de billigeste. Jeg kommer aldri til å kjøpe det dyreste continental dekket, når jeg kan slite tre sett med billigdekk på ett sett continental dekk..... Jeg har andre ting å bruke penga på enn dekk til 3000 kr stk, (19") og kjører heller etter forholdene. Er det mørkt er jeg ikke over 80, på smalere vei ikke over 60. da skal det ikke mange meterne til for å bremse.. regner det kommer det an på veien men som regel ikke over 80-90..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden har vel sklidd litt ut men følger spent med på folk sine meninger og holdninger til dekk og priser. En ting er iallfall sikkert,bilen min kommer ALDRI til å rulle på de dyreste Yokohama,Good Year eller lignende merker. Til bane-bruk skal jeg heller spandere på meg et sett med gateslicks å slite på. Til hverdags får den rulle på LingLong eller Wanli eller Kumho eller hva det måtte bli neste gang. Venter fortsatt på riktige adapter-spacere til mine Porsche felger som ligger klare med 225/40-18 Linglong dekk.....skal bli intressant å teste de på Sleden ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ligger klare med 225/40-18 Linglong dekk.....skal bli intressant å teste de på Sleden ;)

 

Jeg tipper bilen blir som en slede bokstavlig talt. Men jeg gleder meg til at du motbeviser det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, eg kjøre på Michelin Pilot Exalto 205/50 V 15" Audi 90 2,3 Quattro.

Bilen sitter som støpt på veien. Det er eit umulig og spinne på tørr asfalt. Det er vel det med dei fleste Quattroane.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper bilen blir som en slede bokstavlig talt. Men jeg gleder meg til at du motbeviser det. :)

har han ikke quattro da? er ikke noe stress da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Michelin Pilot Exalto

 

Stemmer. Det var det andre settet jeg prøvde på bimmern innimellom rundene med Conti. Er også veldig fornøyd med de. Mye samme gode egenskapene som Premium Contact.

 

Luis: selv en med quattro må svinge. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper bilen blir som en slede bokstavlig talt. Men jeg gleder meg til at du motbeviser det. :)
Bilen er en slede uansett.....mange kilo som skal forandre retning. Ikke uten grunn jeg kalte den Sleden,det navnet døpte jeg den allerede på vei opp igjen fra Arendal det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestilte Linglong dekka, skal teste dem, syns det var rart med ikke noe nr eller adresse på siden, men så fikk jeg svar etter 10 min eller.no på mail så da er det vært og teste det.

 

Ser at superdekk.no (shell) (på hareid) har fått inn Linglong som dem kaller budget dekk til 998 pr dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som jeg også har sagt tidligere så betalte jeg 1500,- dekket for mine GY F1 GSD3.....syns ikke det er mye penger for et kvalitetsdekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid kjørt med toyo proxes på radoen min, men ved sist eu kontroll hadde jeg litt dårlig råd pga endel andre slitedeler som ble byttet, jeg kjøpte derfor et sett med hankook som oppførte seg nesten like godt på tørt føre. Men, da en tulling glemte å se seg for når han kjørte ut på en forkjørsveg som jeg kjørte på så fikk jeg hjertet oppi halsen da jeg seilte avgårde som på is og det var bare litt fuktighet på veien etter en liten regnskyll. Toyo dekkene slites litt fortere men de kan hvertfall stoppe når det trengs. Forsikringa hadde jo selvfølgeli dekket skadene på min bil hadde jeg ikke klart å svinge unna, men jeg har sett flere kollisjons skada biler som ikke er de samme etter en smell! Jeg vil ikke risikere hverken meg eller bilen igjen ved å kjøpe "jalla" dekk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hankook er en av verdens største dekkprodusenter (om ikke den største) som er representert i 170 land over hele kloden. De har hovedkontor, forsknings og utviklingssenter i Korea samt tekniske sentra i USA, Tyskland, Kina og Japan. I 2003 eksporterte de dekk for mer enn 700 millioner dollar.

 

Hankook kan derfor ikke uten videre plasseres i båsen "Jalla Dekk" på linje med f.eks. LingLong dekkene fra Kina. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper Linglong dekkene er jalla, men syns faktisk ingen skal uttale seg før noen faktisk har prøvd dem...

 

Skal aldri forhåndsdømme, selv om man nesten 99% sikkert veit hvordan dem er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg lurer mest på hvordan dekkene er i +200km/t, kan noen teste det og så huske på å bremse litt også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.