Audi E-Tron Quattro concept, bilder, info og spekulasjonstråd!

Recommended Posts

Stillingen som elbilansvarlig i TP er også ledig :P

 

Haha:) vi får se hva Finn Kristian sier om utkastet mitt først:)

 

- - - Updated - - -

 

Sender deg en PM med info. Tusen takk! :)

 

Bare hyggelig:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg liker vanligvis ikke utseende på disse el-bilene. Men denne er megagrom!

 

Enig den blir rå:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes designet ser veldig bra ut. Noe mer moderat enn konseptbilen (naturlig nok), og mye mer harmonisk enn dagens Q5 og særlig Q7.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som har tittet på hjulene på denne, hvor store de er? Q5 har vel 255/45 20, kanskje noe rundt der? Få på 315/25 23 så man får redusert rekkevidden litt 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg har fått med meg, kan man regne med samme dimensjoner som dagens Q7.. Dvs 255/55R19, 285/45R20, 285/40R21 osv [emoji2]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron-quattro-concept.html

 

Den kraftige quattro-driften spiller også en viktig rolle. Tre elmotorer, en for forakselen og to for bakakselen, sørger for all den kraften du trenger. Den totale effekten er 436 hk, som forbigående kan økes til 504 hk for. Takket være et dreiemoment på mer enn 800 Nm sprinter Audi e-tron quattro concept fra 0 til 100 km/t på kun 4,6 sekunder – og når raskt den elektronisk begrensede topphastigheten som er på 210 km/t.

Spennende å se hva som faktisk kommer først av de omtalte forskjellige utgavene. Nå skriver jo Audi selv 504hk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regner med første utgave på norsk jord blir min 95kwh, 3 elmotorer og en 0-100 tid raskere enn concept utgaven.

Ser også ut som den kommer rikholdig med ekstrautstyr som standard slik som:

Navigasjon, 4x4, luftfjæring, alcantara osv. Iallefall det mange håper på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, en kan jo alltids håpe på litt mer som standard, men Audi er jo glad i lange lister hvor en kan krysse av ting, ser ikke hvorfor det skal være veldig forskjellig på denne?

På Jaguaren skiller det forøvrig 200k+ mellom minimum og fullt utstyrt utgave.

 

Jeg belager meg på minimum 100k++ ekstra for å få en brukbart velutstyrt bil (seter/skinn, oppgradert lyd, assistansepakker, hengerfeste etc).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tja, en kan jo alltids håpe på litt mer som standard, men Audi er jo glad i lange lister hvor en kan krysse av ting, ser ikke hvorfor det skal være veldig forskjellig på denne?

På Jaguaren skiller det forøvrig 200k+ mellom minimum og fullt utstyrt utgave.

 

Jeg belager meg på minimum 100k++ ekstra for å få en brukbart velutstyrt bil (seter/skinn, oppgradert lyd, assistansepakker, hengerfeste etc).

Det har du nok rett i:) Men hvis Audi skal selge denne bilen med konkurranse fortrinn i Europa må den være bedre utstyrt enn tilsvarende biler som ikke er elektrisk evt være billigere. Husk også at moms på ekstrautstyr slipper man på elektrisk bil. Men når det er mulig å krysse over 650 tusen i utstyr på A8 så blir man selvfølgelig litt pessimistisk;) tror denne bilen kan bli en positiv overraskelse i Norge på standard utstyr. Prisen så langt er iallefall lovende. Men du har nok rett i at man må belage seg på 740-850 for en bra utstyrt bil.

 

Sent fra min Moto G (5) via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun lading med 10amp er jo krise for hjemmelading... 33 timer til fulladet... kan jo være en showstopper... blir tom bilen ila uka...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kun lading med 10amp er jo krise for hjemmelading... 33 timer til fulladet... kan jo være en showstopper... blir tom bilen ila uka...

3fas 400V her, skjønner ikke problemet : haha :

 

Forøvrig så synes jeg det er nesten er bra at det er begrenset til 10A på 1fas. Alt for mange som lader med 16A på vanlige stikkontakter som blir overopphetet. Om det er praktisk for selve eierne er en annen sak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er begrenset av nek400. Faktisk ulovlig med lading på over 10A med vanlig stikk. Du kan derimot sette opp en ladestasjon hjemme og i de fleste tilfeller kunne lade med 32A 2 fas eller montere en trafo og få 32A 400v som er det kjappeste, men også dyrest:) vær obs på at noen nettselskaper krever at du søker om høyere laster enn 25A 2 fas pga skjevlast på nettet:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har montert hjemmelader med 32A.. Men slik jeg leser dette så vil ikke bilen støtte dette... skjønner godt det med Max 10 På vanlig stikk, men dårlig at man ikke kan utnytte hjemmelader. E golf støtter jo dette...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette med 10A kun gjelder Schuko (vanlig stikk). Hvis bilen klarer 22kW med 400V så er det en god sjans for at den klarer opp til 32A en fas også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tolket det som at det var begrensingen til "husholdningsstikk" som sikkert betyr schuko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt mer info i dinside artikkelen i dag:

https://www.dinside.no/motor/siste-nytt-om-audi-e-tron/69737045

 

Batteri:

De tekniske spesifikasjonene rundt batteripakken er derimot satt. Hele pakka er en koloss på 700 kilo, som måler 228 x 163 x 34 centimeter, og er selvfølgelig plassert i bunnen av bilen.

 

Totalt har bilen 432 litium-ion celler, som er pakket inn i 36 moduler med 12 celler i hver modul.

 

Som bruker har du da 95 kWh effekt til rådighet, selv om batteripakken utover dette har en god sikkerhetsbuffer i både topp og bunn.

 

Han bekrefter med dette at kapasiteten er større, uten å fortelle hvor mye. Da jeg regnet meg fram til 103,68 kWh, fikk jeg likevel et bekreftende nikk og smil i retur.

 

Lading:

Ingen annen bil kan per nå lades med større ladehastighet enn e-tron, som kan med lades fra 0–80 prosent på under 30 minutter, ifølge Audi – vel å merke under optimale forhold.

 

De bekrefter derimot at du får en svak dipp i ladefarten når du nærmer deg 80 prosent såkalt SOC – state of charge.

 

 

Fra en ordinær stikkontakt (schuko) kan e-tron bare lades med en maksimal effekt på 2,3 kW – altså 10 Ampere. Selv om du skulle ha kurser med større sikring, så vil det likevel begrenses til 2,3 kW i bilen. Da tar det svært lang tid å fylle et batteri på 95 kW. Til 80 prosent snakker vi om rundt 33 timer.

 

I tillegg til dette har bilen som standard en løsning for å kunne lade med 11kW fra et 400 Volts 3-fas anlegg. Dette er rett og slett noe de færreste husstander i Norge er utstyrt med, og brukerne er dermed forvist til 2,3 kW som hovedløsning.

 

Derfor er det nærmest et nødvendig onde å bestille bilen med tilleggspakken Connect.

 

Med denne takler bilen opp til 22 kW fra et 400V nett, men den største fordelen er at den da også takler opp til 32A fra et 230 Volts nett. Ulempen er at dette først blir tilgjengelig fra en eller annen gang i løpet av 2019, og er heller ikke noe man kjøpe til i ettertid.

 

Kan jo hende den klarer 16A en-fas / 3,6kW også (via type 2 og vegglader).

Share this post


Link to post
Share on other sites

jøss, men uansett ikke noe problem med 400v ladestasjon, levert flere av disse til tesla eiere da tesla tydligvis også er sær på det der:)

Det koster riktignok endel kr mer og du får en ekstra klump på veggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tolker det dit at det ikke hjelper med vegglader... må vel vente enda lengre på bilen da... til man får større ombordlader. Hva koster en trafo da?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er begrenset av nek400. Faktisk ulovlig med lading på over 10A med vanlig stikk.

Nettopp, men hvor mange av de vanlige el-bil eierne tror du følger dette? Ingen "normale" uten elektrofaglig kunnskap jeg har snakket med har noen gang hørt om dette.

 

 

 

Uansett så håper jeg det blir muligheter for å få mer enn 10A på 230V IT nett her. Det ville vært synd om det er dette som kommer til å begrense salget.

Likevel er det vel få som trenger fullt batteri til daglig bruk på denne bilen. Om man plugger til lading når man kommer hjem vil den holde seg relativt fulladet til når man trenger det.

 

Med hurtiglading på inntil 150kW så bør det uansett ikke være ett stort problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fler og fler heldigvis, bilprodusentene har blitt flinkere til å opplyse om dette og vag og bmw selger ofte med lader inkludert i nybilpris:) spesielt bmw er meget flinke på det! Men ja det er nok flertall av de som lader på skjøteledning eller vanlig stikk. Produsentene fra japan o.l er svært dårlig på å selge med lader har jeg inntrykk av:s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.