Defekt styreenhet for ABS?

Anbefalte innlegg

Dersom en skal prøve lykken på bruktmarkedet... til min 99 Passat fra hva hvilke andre biler kan jeg bruke styreenhet eller er det kun 99 Passat?

 

Hos meg er det ikke permanent feil/varsel, den kommer og går. Er dette vanlig for denne feilen med defekt styreenhet eller er det permanent feil (og alltid varsel) dersom denne er gåen?

 

Asmir: Hva skal du ha for å fikse dette dersom jeg sender enheten til deg?

 

Hadde dette problemet selv når jeg kjøpte meg bil sist. Den var der av og til. Plutselig var den vekk. Etter en stund kom den tilbake o.s.v.....

 

koblet opp mot vas`en til grenland auto for og feilsøke på abs styreenhet. Fikk ikke kontakt. Årsak; Defekt styreenhet. Pris ? ikke grattis...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket hos huggeri og dette var visst en vanlig del som de hadde i massevis av.... derfor har jeg to spørsmål:

- Hvorfor virker det som om at få kjøper dette brukt?

- Noen som kan finne delenummer til en 99 Passat slik at huggeri får sjekket om de har den samme? Kan det stemme at det er 8E0 614 111B?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket hos huggeri og dette var visst en vanlig del som de hadde i massevis av.... derfor har jeg to spørsmål:

- Hvorfor virker det som om at få kjøper dette brukt?

- Noen som kan finne delenummer til en 99 Passat slik at huggeri får sjekket om de har den samme? Kan det stemme at det er 8E0 614 111B?

 

mener bestemt at dele nummer som starter på 8E0 er til A4 B6......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det, isåfall mulig de deler nummer, jeg fannt delenummer her men vet ikke om det stemmer med min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket hos huggeri og dette var visst en vanlig del som de hadde i massevis av.... derfor har jeg to spørsmål:

- Hvorfor virker det som om at få kjøper dette brukt?

- Noen som kan finne delenummer til en 99 Passat slik at huggeri får sjekket om de har den samme? Kan det stemme at det er 8E0 614 111B?

 

Hei

 

Dette delenr stemmer på SENTRALEN i flere vag.. jeg har denne i min 98 passat 1.8t.. Jeg bestilte faktisk en slik ifra en hugger idag.. Du må lese av delenr på din egen sentral, å sørge for å få rett styreenhet til denne.. Jeg måtte kjøpe opp hele sentralen inkl styring, men slapp "billig" unna med 3000kr.

 

Om du er heldig, kan den fint loddes slik som beskrevet her flere ganger.. Men litt lett å ødelegge mere også.. men er jo vel verdt et forsøk.. Min hadde vært operert før min tid, så jeg måtte gi opp nå som feil nr 2 kom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sentral og styreenhet er ikke det samme? Isåfall hva er det egentlig jeg trenger?

 

Har fått tilbud om flere enheter med delenummer:

8E0614111, 8D0614111D, 8D061411E OG 8E0614111AH

 

Noen som vet om jeg kan bruke noen av de eller må det stemme 100% med den jeg har? (har ikke lest av mitt nummer enda)

 

Fikk pris på 2000 + mva, er det OK pris eller hva ligger de på normalt sett brukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delenr 8E0 xxx xxx x er nr som du finner oppe på toppen av selve sentralen.. På siden av sentralen, er det fastskrudd en styringsenhet med 6 skruer.. Denne har sitt egne boschnr, selv om den kun er solgt sammen med sentralen ny..

 

Du må finne en brukt sentral med samme 8E0 xxx xxx x nr som din, å så kan du strengt tatt ta av styringen av den å bruke på din egen sentral istedet for å bytte hele klumpen.. 1times arbeid, imot en lang kveld med påfølgende lufting av bremser osv osv..

 

Ut ifra det jeg har funnet ut, så må du ha 100% rett type til din bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket modellnummer nå (var LITT enklere enn jeg trodde, trodde en måtte demontere hele greia for å finne nummer jeg) og det var (desverre) 8E0 614 111B, desverre da det virker som det er mindre tilgang på brukte slike enn endel av de andre. Og dersom en må den identiske så er jo det dumt.. for styringen er da selvsagt også forskjellig fra de forskjellige sentralene? En kan ikke bruke styringen fra f.eks. en 111A eller 111H?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket modellnummer nå (var LITT enklere enn jeg trodde, trodde en måtte demontere hele greia for å finne nummer jeg) og det var (desverre) 8E0 614 111B, desverre da det virker som det er mindre tilgang på brukte slike enn endel av de andre. Og dersom en må den identiske så er jo det dumt.. for styringen er da selvsagt også forskjellig fra de forskjellige sentralene? En kan ikke bruke styringen fra f.eks. en 111A eller 111H?

 

Nei jeg tror ikke det er mulig å benytte andre styringer..

 

Jeg vet om et huggeri som har en slik.. Jeg kjøpte nettopp en slik selv, å fant 2 i norge..

se her: http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?qsquery=0273004283

 

Jeg kjøpte den i østfold...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. i vår fikk jeg samme greia.. lys i esp,abs og bremse lampa i dashbordet..

fikk feilkode på abs styresentralen( kan ikke opprette kontakt med sentalen)

Målte ledningsnettet til sentralen og fant ut alt skulle være greit..

 

Har en 2000 A4 tq mod sedan, sentalen på denne ligger midt under baksetet.(org nr 8D0907389E)

 

Sentralen kostet 19000,- hos møller + programering av sentalen.

Fikk beskjed at denne ikke kan fikses sånn helt utenvidere. Ganske mye altså, så kjøpte en fra opphøggeri i sverige(fra en s4 2000 mod)

 

Måtte inn til møller og prugramere sentalen einest.

Sentralen MÅ programeres til bilens sensorer(midtstillsgiver på rattet, og kregningsensor hvis det er ESP på bilen

 

Alt iorden nå og hele greia kosta meg mindre enn 5000,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 3 pip ved start, konstant abs-lampe og konstant blinkende bremselampe ensbetydende med defekt hovedenhet,eller KAN det skyldes andre ting som sensorer? Har enda ikke klart å få løs den ene sensoren jeg tror er gåen, og idag ødela jeg hele greien da jeg forsøkte på nytt. Må vel til å borre hele greien ut til slutt. Men hadde vært greit om noen visste hvorvidt feilen kan skyldes en sensor, eller om symptomene som sagt er ensbetydende med defekt hovedenhet slik noen har skrevet tidligere i denne tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 pip, lysende abs-lampe og blinkende bremselampe ja..

Da er feilen lokalisert, defekt styreenhet til abs.

 

Kan noen bekrefte dette, at så sant symptomene er som over så er defekt styreenhet ENESTE plausible årsak? Leser tidligere i denne tråden at en annen har tilsvarende problem, dog kun iblant. Og ved bytte av batteri av alle ting så forsvant problemet. Har som sagt lyst å være sikker i min sak før jeg går til det skritt og sende styreenheten til USA for reparasjon. Da jeg ødela høyre abs sensor foran på bilen igår i forsøk på å få den av og bytte den får jeg ikke testet ut om den var problemet før jeg klarer å skifte den, hvilket vil ta en stund pga liten tid og ingen garasje å stå i for tiden. Og bilen skulle helst vært EU-godkjent ASAP. Dermed bør jeg sende styreenheten avgårde raskest mulig om den er problemet.

 

Så, hvor mange har hatt ABS-symptomene som over og fått det fikset med ny/overhalt styreenhet? Hvor mange har fått det fikset ved bytte av sensor, rengjøring av elektriske kontakter el.lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En diagnose med vag-com vil såvidt jeg forstår avsløre om det er ABS sensor eller sentral. Får du beskjed at en ikke oppnår kontakt med sentralen eller noe slikt er det sentralen som er problemet. Men hvorfor sende til USA når flere her har fikset det selv? VIlle ihvertfall prøvd selv å åpne den opp og se om du ser feilen, isåfall kan sikkert ett el.verksted hjelpe deg dersom du ikke kan gjør det selv, den vanlige feilen ligger i dårlig/ikke kontakt her:

 

10.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo, tenkte på å åpne og se,men de der trådene er jo så små at det gjerne er vanskelig å se om det er brudd eller ikke. Men kan jo alltids prøve. Lodding har jeg bare så vidt vært borti før, så tror ikke jeg skal prøve meg på den jobben, men evt hvis en av de her på forumet her har lyst å prøve kan de få en femhundrelapp for det! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99,9% sikker på ledningen i hjernen er def.

Dette er kun en jobb for noen som kan det...ikke prøv på engenhånd om du ikke er erfaren.

De ledningene er litt skumle og lodde i tilegg om du ikke vet hva du gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådene er tynne.. Å det er LETT å ødelegge de mer når du skal ha bort guffa som ligger irundt all elektronikken nedi der.. Det er også lett å ødelegge de ved siden av desverre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor jeg skrev at han kunne prøve å levere den til el.verksted som normalt har utstyr (og erfaring) for å lodde relativt små ting :) Har en ikke erfaring (eller utstyr) for å lodde slikt vil ikke jeg heller anbefale å prøve dette på egenhånd.

 

MEN det første jeg hadde gjort var kanskje å sjekke opp modellnr på ABS enhet din og sjekke om du får tak i brukt, når jeg sjekket opp var det mange til salgs fra 1000 lapp og oppover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempen med å kjøpe brukt er jo at siden det er så mange av disse som konker, risikerer jeg å kjøre et halvt år til et år med den nye brukte før den tar kvelden. Videre må diverse grunninnstillinger settes etter at man bytter enhet hvis man bytter. Fikser jeg den jeg har får jeg 5 års garanti, og jeg slipper å resette noe greier når jeg monterer den igjen. Så heller mest mot det egentlig. Skal åpne enheten nå ikveld når jeg kommer hjem fra jobb, og se om jeg kan se noe skade på den.

 

Har noen link til folk her i norge som fikser slike? Ser jo for meg at prisen på slikt arbeid i norge er rimelig dyrt, da alt er dyrt her til lands. Eller kan man få det fikset for en tusing?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du lenger opp hva Ola har skrevet så tolker jeg det slikt at en ikke behøver å omprogramere noe dersom en bare bytter ABS enhet og ikke hele sentralen.

 

Har ikke hørt om noen som gjør slikt arbeid til vanlig her til lands, men jobben i seg selv er vell strengt tatt ikke noe annet enn en vanlig loddejobb (dersom du selv gjør jobben med å montere/demontere enheten i bilen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått åpnet enheten nå, og jeg kan ikke se noe løst hvertfall. Prøvde å pirke forsiktig borti de to lederene det er referert til på bildet over her, men det virket som de satt fast....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil symptomene være(Piping og evt blinking) hvis det kun er en abs-sensor eller to som er problemet? Kan man da og få tre pip ved oppstart og konstant abs lampe og blinkende bremselampe? Eller arter dette seg annerledes? Hvis noen kan bekrefte at dette arter seg annerledes så sender jeg hovedenheten min til reparasjon i USA da jeg ikke finner noe synlig brudd som er lett å lodde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er først ved tilkobling av diagnosesystem du får vite at du ikke får koblet deg til ABS hjernen.. Dette sier deg at de ledningene må loddes.. Min passat fikk jeg koblet meg til etter å lodde de ledningene, men da viste det seg at det var enda en feil på de ENDA tynnere ledningene der inne, som da gjorde at bilen viste feil på ABS sensor.. Da gadd jeg ikke mere, å byttet den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, vet det. Beklageligvis har jeg aldri fått koblet meg til diagnosesystemet og testet før jeg kom så langt som jeg er kommet nå. Dette pga jeg ikke har vagcom, og det var ventetid hos Møller. Samt at alle stort sett ser ut til å ha problem med hovedenheten, sjelden noe annet. Og bilen min må være EU-godkjent innen utgangen av november. (Skulle egentlig vært godkjent innen 31. oktober, men har fått utvidet frist)

 

Kan jo godt være at det er en av de ørsmå ledningene som er problemet, de er jo så små at man knapt ser de. Så isåfall er det jo kun en av ABS-spesialistene i statene som kan fikse det uansett. Derfor vurderer jeg sterkt å sende enheten dit, men hadde vært kjekt å utelukke en sørens abs-sensor som årsaken. Grunnen til at jeg spør om symptomene fra bilen ville vært annerledes ved sensor-problem er at flere tidligere har hevdet bombastisk at ved tre pip, konstant abs lys og konstant blinkende bremselys er hovedenheten problemet. Ergo ikke sensoren. Så vil problem med sensor gi et annet symptom? (F.eks 2 pip og blinkende abs lys? :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, skjønner din frustrasjon, som sakt tlidligere jeg har opplevd det,

Tror ikke det er andre lydsignaler etter som hva feilen er, hadde 3 pip jeg og og sentralen var gåen..

 

anbefaler på det sterkeste få sjekket diagnose før du sender sentralen, vanlig mekonomen verksted omså (hvis det er lang ventetid på møller)

Kan du ikke få kontakt med sentralen er den gåen.. Sentalen sender ut lav volt signaler (canbus) så trenger ikke bare være en loddind.

 

Så sjekk diagnosen, kan bli lenge og vente på sentalen hvis den skal til statene, så tilbake for og finne ut at det var noe annet som var galt=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen er interessert i å få sine abs enheter fikset kan dere ta kontakt med meg. Har hatt ti tals slike inne til reparasjon og alle er oppe og går enda. Ingen har kommet tilbakke med samme feil igjenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.