Farristrikset (innvendig motorrens)

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd farris trikset (3000 rpm og 1l farris ned i innsuget) på en TDI?

Etter LLM selfølgelig men før turbo,

noen ideer her eller snakker vi ras?

 

Søkeord:

Farris-trikset

Vannrens

Motorrens

Rense motor innvendig

Koks slam avleiringer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva i all verden skal det være godt for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innvendig rens av motor, og ja, jeg har gjort det mange ganger, men med rent vann, det funker fint som F det.

 

Fremgangs måten er og finne en nippel på innsuget og koble en slange på den, og stapp den andre enden nedi flaska som er full med rent vann mens motor'n går, rus opp motoren til omtrent 3000 RPM og la det stå til.

 

Dette funker fint på bensinmotorer også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bedre å kjøpe sånn motor rens. Synes dette her hørtes litt skummelt ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt dette trikset på biler der det er en ventil har brent seg bl.a, med godt utfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et gammelt triks, og har hørt mange som har gjort det. Har bare ikke prøvd det selv. Det som skjer er at vannet fordamper og dermed renser toppen av stempelet og brennkammeret i toppen, alt av sot blir renset vekk. Hvis du noen gang har sett innvendig på en motor som har lekt kjølevann inn i sylinderen (gåen toppakning) så har du sett det samme resultatet, det er gullende rent der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et gammelt triks, og har hørt mange som har gjort det. Har bare ikke prøvd det selv. Det som skjer er at vannet fordamper og dermed renser toppen av stempelet og brennkammeret i toppen, alt av sot blir renset vekk. Hvis du noen gang har sett innvendig på en motor som har lekt kjølevann inn i sylinderen (gåen toppakning) så har du sett det samme resultatet, det er gullende rent der.

 

 

Nettopp derfor pluss at innsugsdelen og spjel blir gullende rent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men den literen rett i innsuget som tråden startet med er nå litt drastisk, da. Framgangsmåten er vel heller å stikke en vakumslange fra innsuget ned i en kopp med vann, og trekke den opp når motoren viser tegn til å stoppe. Når turtallet tar seg opp igjen, gjentas prosessen. Osv.

Obs! Ikke gjør dette med eksosrøret rett mot den hvitmalte garasjeporten!

 

Edit; jeg ser etterpå at Sigmund A. allerede har beskrevet en liknende måte.

Ellers er en forsiktigere tilnærming å spraye vanndamp inn i luftfilterboksen, etter at filteret er fjernet. Fungerer i alle fall på gammeldagse forgassermotorer uten moderne tøys som LMM og denslags.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har katalysatoren godt av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men den literen rett i innsuget som tråden startet med er nå litt drastisk, da. Framgangsmåten er vel heller å stikke en vakumslange fra innsuget ned i en kopp med vann, og trekke den opp når motoren viser tegn til å stoppe. Når turtallet tar seg opp igjen, gjentas prosessen. Osv.

Obs! Ikke gjør dette med eksosrøret rett mot den hvitmalte garasjeporten!

 

Edit; jeg ser etterpå at Sigmund A. allerede har beskrevet en liknende måte.

Ellers er en forsiktigere tilnærming å spraye vanndamp inn i luftfilterboksen, etter at filteret er fjernet. Fungerer i alle fall på gammeldagse forgassermotorer uten moderne tøys som LMM og denslags.

 

En liten kopp hjelper ikke, du må bruke minst par liter med vann, gjerne gjenta prosedyren etter noen kjørte mil.

 

Og ja, Katalysatoren tåler dette, hele eksosanlegget ditt får jo en grundig rens også.

 

Og klart, du må jo ikke ha så tjukk slange, men en vanlig vakumslange går helt fint an å bruke.

 

EDIT: Og motoren fusker ikke når du gjør dette, du merker kanskje at den går bittelitt tyngere men det er omtrent ikke merkbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om katalysatoren tåler det? Hmm, vet sannelig ikke jeg. Som sagt, har aldri forsøkt dette, men hvis det løsnes store partikler (1 mm) så vil jo ikke disse kunne passere katalysatoren.

 

Det må nevnes at dette "kjerringrådet" er til for motorer med kraftig oppbygging av karbon i sylinderne. Det er vel egentlig ingen vits i å gjøre dette på motorer som fungerer utmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da er det bare å sette igang, ser at behovet ivertfall er tilstede, mye avleiringer når jeg kikker inn i innsuget.

Ser på div. andre forum f.eks http://www.tdiclub.com/ at rensing av innsug, erg ventil og vent slanger er hot for tia, mange som kjører runt med mye dritt i systemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan man bruke forgasserrens til dette også? på samme måte som vannet...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke like effektivt, og hvorfor kaste bort penger på så dyr produkt når vannet er omtrent gratis, og det funker glimrende? Det er bare tull det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var dette prøvd på volkswagen transporter 1.6 diesel. Når bilen gikk på tomgang kom det små røyk dotter ut av innsuget på 2 av sylindrene og den gikk også veldig dårlig. tømte vel ca en halv liter inn i alle 4 innsugsrørene mens jeg ruste motoren. Nå går motorn som ei klokke:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der ser du, det funker fint som bare det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt det er lurt å bytte olje etter en slik operasjon. Er dette tilfellet? Dritten går vel stort sett ut eksosen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett andre steder at når intercooleren har blitt "renset" må motoren stå på tomgang minst 15 min for å være sikker på at det ikke kommer vann inn i motoren, anntar dette da ikke er reelt?

 

går det ann å bruke den slangen som går til oljeluftinga til dette? er det noen annen nippel her som kan brukes eller snakker vi å lage en nippel selv?

 

Det er en AEL motor jeg har tenkt å gjøre det på.

Er veldig ny i dette så må si jeg er veldig skeptisk til å helle vann i innsuget da men! : klø :

 

christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvofor ikke kjøre med vanninsprut.. så renser det seg selv hele tiden :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde dette på vr6`n i dag! ble ganske mye røyk ut av eksosen på den første 0,5literen, men på den siste kom det ikke noe spes. så nå er den vel ren innvendig!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halv liter vann i innsugsslangen på Seat Inca på Torsdag. Dieselmotor. Eier syntes han kjente at bilen gikk bedre etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HM, dette var litt spennende.... : klø :

 

kan man gjøre noe tilsvarende på 1,8 monojet? (pm motor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel gjøres på alle motorer dette. et beste er vel å finne en liten vakumslange på innsuget som man kan duppe nedi ei flaske sånn litt og litt.

 

Vi brukte ei flaske som vi monterte ei slik pumpe som sitter på avfettingsflasker på. Tok så av innsugslangen på luftfilterboksen og forstøvet/pumpet vann inn i slangen mens eieren ruset motoren litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jammen jeg må ut å prøve dette..

 

legger ut resultatet senere....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor kunne man kjørt vannet inn på en g2 16v(pl): klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.