Farristrikset (innvendig motorrens)

Anbefalte innlegg

hvor kunne man kjørt vannet inn på en g2 16v(pl): klø :

 

Løfte opp øverste del av luftfilterboksen og sprøyte det inn der kanskje? Finnes ingen tynne vakumslanger på innsuget du kan bruke a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg gjort noe jeg aldri trodde jeg skulle gjøre...

spraya 1l vann gjenom motoren min...: vinke :

 

fant ikke noe egnet slange, så jeg tok av filteret å spraya rett inn

med en sånn blå jif sprayflaske. (vaska selvsakt flaska først)

 

kom ikke noe svart røyk hos meg da, enda jeg hadde rygga meg helt inntil den hvite veggen på jobb..:rolleye:

 

men jeg synes at det er litt bedre "drag" i 2. og 3. gir..

(om man kan si at det er drag i en 1,8l da..: haha : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sprut vann inn.. hehe: haha :

 

tok en vakumm slage å puttet den nedi ei 05liters flaske med vann og så startet jeg bilen, på den tiden det tok får å komme seg frem til motoren igjen var flaska halv full... tok ikke lang tid før den var tom gitt. suger jo sikkelig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen er dette på en '03 A4 TDI Pumoedyse da?

 

Noen som eventuelt har bilde av egnet vakumslange?

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bør motoren være kald eller varm når dette gjøres? Eller har det ikke noen betydning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lyst til å gjenta det jeg sa tidligere i denne tråden, jeg kan ikke se at dette har noe for seg med mindre det er mistanke om sterk nedsotning av brennkammeret. Ja, det er et gammelt "kjerringråd", men husk på at dere prøver dette på eget ansvar, hva om noe faktisk går i stykker?

 

Dette er, så vidt jeg vet, ikke en standard prosedyre som anbefales av noen bilfabrikanter. Når da folk lurer på å gjøre dette på nesten nye biler ('03 A4 TDI) så spør jeg, hvorfor vil du gjøre dette? Jeg tror du har veldig lite å vinne på dette, jeg tror det er så lite å vinne på det at jeg vil ikke engang gjøre det på min egen bil som nærmer seg 20 år!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er kun for å ikke gjøre noe galt.

 

Greit nok at bilen er ny, men når jeg leser om og ser bilder av innsug og EGR ventiler som er helt tette og ute av funksjon pga sot ol. så syns jeg dette er mildt sagt dårlig fra vag sin side.

 

Men er vel kansje sånn det er med diesel? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var med å gjorde dette på en gammel Opel Rekord som hadde en ettertenning ut av helvette for maaaange år siden. Var 8 år jeg tror jeg, så ikke gjør det etter oppskrifta mi :P Den fikk 2-3 liter farris inn gjennom luftfilteret (tror jeg) og den slutta helt med ettertenniniga. Resultatet av farriskuren var at forbruket gikk ned og bilen gikk bedre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MHT. nedsoting/koksing på turbobiler er det også en annen ting verdt å tenke på: IKKE stopp motoren rett etter å brukt den litt hardt/god og varm. La den stå på tomgang ei stund før dere stopper den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke noen her som kan ta bilde av en 1.8i fra en passat 35i og lage en liten "oppskrift" på hvilke slanger som skal hvor,,, må ha alt inn med skje.... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde dette på MB123w min. Brukte bare 0,5l for å prøve. Motoren fusket ganske kraftig og jeg måtte holde rpm oppe men jeg tror det virket. Bilen har mye roligere gange og kanskje litt mer gassrespons. Men jeg må nokk bruke mer vann for å få den helt ren.

 

Brukte vakumslange fra innsuget....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke slange kan jeg ta på en Bora 1,9 Tdi for å gjøre dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lyst til å prøve dettte, men er litt skeptisk..

Noen som har bilder som har gjort det med en A4 1,8 fwd 96mod??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man ikke greier å finne fram til slangene selv, så er det vel ikke så lurt å gjøre dette tenker jeg, hvis du plutselig tar feil og tømmer alt inn i veivhusventilasjonen ned i toppen f.eks.. :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man ikke greier å finne fram til slangene selv, så er det vel ikke så lurt å gjøre dette tenker jeg, hvis du plutselig tar feil og tømmer alt inn i veivhusventilasjonen ned i toppen f.eks.. :nana:

 

 

 

Finner nåkk ut av det, men det er jo greit å være helt 100% sikker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man ikke greier å finne fram til slangene selv, så er det vel ikke så lurt å gjøre dette tenker jeg, hvis du plutselig tar feil og tømmer alt inn i veivhusventilasjonen ned i toppen f.eks.. :nana:

 

vil jo lære....

kan jo ikke få andre til å gjøre alt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil jo lære....

kan jo ikke få andre til å gjøre alt...

 

Sleng ut et bilde av motoren din, er så mange 1,8 motorer å velge mellom;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I likhet med Per Lindgren vil jeg mane til litt forsiktighet, i alle fall når jeg leser om hvor brutalt enkelte synes å ha gått til verks. Vann i små mengder tilført med tålmodighet over litt tid, gjerne etterfulgt av et oljeskift, er én ting. To-tre liter rett i innsuget er noe helt annet.

 

Et av fenomenene som kan oppstå, kalles på nynorsk "hydrolock". Gjør gjerne et google-søk, da vil bl.a. denne linken komme opp.

 

Hydrolocking skjer når for mye væske har kommet inn i forbrenningskamrene, (uansett om det er vann, bensin eller hva som helst annet). Hvis man tilfører litt vann, og pauser mens motoren går, tilfører litt mer vann osv, så vil motoren greie å fordampe og blåse ut vannet før det rekker å samle seg i sylindrene.

 

Men om man dumper for mye vann inn i innsuget, vil det ikke rekke å bli blåst ut gjennom ventilene før neste kompresjonsslag. Og siden vann ikke lar seg komprimere, må motorens metalldeler ta hele trykket. Det er da veivaksler, stempelbolter og råder bøyes, og plutselig står man der med et problem som er vesentlig større enn noen sotavleiringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan ta ut luftfilteret og sprute vann inn med en dusjflaske som lager en fin sprut, man får da ikke vann for fort inn. Jeg testet dette på en 100 2.0E med KE-jettronic dvs. mekanisk LMM. Tror IKKE jeg ville gjort dette med en nyere bil med elektronisk LMM med fare for å forurense varmetråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så hvis jeg har skjønt dette riktig så er det bare å dusje vann inn bak lmm på en audi 80 1,9 tdi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt dette trikset på biler der det er en ventil har brent seg bl.a, med godt utfall

 

Hvis vann kan reparere brente ventiler vil jeg gjerne ha oppskriften:) En brent ventil byttes, den repareres normalt ikke.

 

Vær forsiktig med å helle vann inn i motorene deres, det er en grunn til at det kalles kjerringråd, og vi veit alle hvor god kombinasjon kjerringer og bil er:)

Som nevnt over så kan hydrolock være et problem, og da reparers ikke motoren med farris etterpå...med mindre mekanikeren er tørst da:o

 

Ellers så gir jeg mye kreditt til dere som har turt å bare helle vann rett inn i motoren:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers så gir jeg mye kreditt til dere som har turt å bare helle vann rett inn i motoren:)

 

Jeg testet det på 80en min, som har gått over 316.000 km på originale motoren (tenkte jeg ikke hadde mye å tape : smil : ). Jeg kjørte den helt varm, og brukte en pumpekanne som dusjet fin vannspray. Dette sprayet jeg inn i forgasseren mens motoren gikk på ca 2500 rpm. Den fjusket og ristet litt mens vannet ble fordampet, men jeg kan helt ærlig si at jeg ikke merket noen forbedring eller forverring på motoren, den var akkurat som før.

 

Myth Busted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Myth Busted?

 

Her er jeg enig....

Skal være forsiktig med å påstå noe, men tror jeg ydmykt vil foreslå at mye av forskjellen folk opplever er psykisk og ikke mekanisk....hehe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd det på en bil som hadde gått med feil ventil klaring og dermed sotet, denne ble bra igjen etter å ha kjørt vann inn innsuget.

 

Hvis du har tatt opp en motor med defekt toppakning der vannet har kommet inn i en sylinder, vil du også se at denne sylinderen og ventilene er frie for sot. Vann kan ikke reparere en ødelagt motor, men det fjerner eventuell sot som sitter der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vann kan reparere brente ventiler vil jeg gjerne ha oppskriften:) En brent ventil byttes, den repareres normalt ikke.

 

Vær forsiktig med å helle vann inn i motorene deres, det er en grunn til at det kalles kjerringråd, og vi veit alle hvor god kombinasjon kjerringer og bil er:)

Som nevnt over så kan hydrolock være et problem, og da reparers ikke motoren med farris etterpå...med mindre mekanikeren er tørst da:o

 

Ellers så gir jeg mye kreditt til dere som har turt å bare helle vann rett inn i motoren:)

 

1. Man heller ikke bare vann rett i insuget slik noen her anntyder.

 

2. På en gammel motor som går på 3 syl. hvor man da mest sannsynlig like gjerne dytter inn en annen motor så kan det umulig skade å gjøre et forsøk. Eks. der vi brukte vann, så var det sannsynligvis sot som gjorde at en ventil hang el.l, noe som løste seg ved å dusje forsktig små mengder vann i gasseren....

 

Men for all del, dette er noe man gjør på eget ansvar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.