Farristrikset (innvendig motorrens)

Anbefalte innlegg

Kanskje noen burde tipse MythBusters om dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje noen burde tipse MythBusters om dette...

Det er allerede mange som har prøvd å få tatt opp dette tema hos Mythbusters, men pga at det er "ok" med litt vann, og at den har en liten renseeffekt (vann + varme/trykk = steam = rengjør) og mye vann = hydrolock = katastrofe (som Mr Erling Brox nevnte litt lengre opp i tråden), ser de vel på dette som en "plausibel". Alt med måte.

Dermed vil de mest sannsynlig ikke ta den opp så lenge det ikke er 500 mill seere som maser for å se dette (denne info er et eget sammendrag etter å ha lest mange tråder om dette på mythbusters forumet.)

Har selv sett dette "fenomenet" i levende live, og han som gjorde dette var helt sikker på at dette var null problem, men pga at vann ikke er lett å komprimere, brukte han kullsyret rent vann, etter anbefaling fra en bilmekanikerlærer.

 

Men jeg regner med at diskusjonen fortsetter til ut i neste år...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Men jeg regner med at diskusjonen fortsetter til ut i neste år...

 

 

nei, to år;)

 

Har en pysj 605 tdi som har rullet 600.000, ryker en del og soter.. flere med erfaringer rund dette med vann ? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk morra mi til og gi full gass og ligge på turtallsperra på min aan 2,2t og so kjørte jeg inn høytrykkspyleren i 2-3 minutter.

Resultatet er at det kommer mye hvit eksos ut og motoren fikk 50 nye hk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funka fint på en opel og en jetta jeg hadde for en stund siden. var litt ettertenning. men jeg brukte 3 liter vann og 3-4000 rpm og lot det renne gjennom et tynt rør, ca samma størrelsen som på vinduspylerslangene under panseret. bilene hostet og harket litt men så fort det var tomt for vann så gikk den normalt og uten ettertenning.

bilen hadde driftstemp når jeg gjorde det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vist kjent i båtmiljøet dette, er mange som gjør det som ein del av servicen etter det eg er blitt fortalt..men eg har ikkje turt enda,,,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Vannkur" ved å kjøre noen liter vann inn hvert kompressorinnsug på dieselmotoren i Leopard 1 stridsvogn er faktisk offisielt foreskrevet i beskrivelsen av gjennomføring av største motorservice uten demontering/overhaling.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørtes sykt ut, med tanke på at 1liter vann blir til 17000liter med damp, altså 1dl blir 1700liter damp, som skaper et enormt trykk inni sylinderen, da snakker vi trykk når stemplet komprimerer gassen på vei opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med ladetrykksregulert vann/alkohol tilleggsprut på min TDi og det funker brillefint det. Jeg har stillt begynnelse av fueling ved 0.5bar ladetrykk og progressiv økning opp til 0.9bar hvor det gir full pinne ut resten. Vann/alkohol blandingen jeg injiserer er spylervæske, effekt gir det også : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Vannkur" ved å kjøre noen liter vann inn hvert kompressorinnsug på dieselmotoren i Leopard 1 stridsvogn er faktisk offisielt foreskrevet i beskrivelsen av gjennomføring av største motorservice uten demontering/overhaling.. :)

 

Faktisk daglig rutine på de fleste skipsdieselmotorer. Gjøres under normalbelastning (servicespeed). Typisk mengde vann brukt ved innsprøytning på kompressorsiden ligger gjerne fra en ca 1/2 til 1 liter vann, alt etter størrelse på motor (i dette eks. fra ca 1200 til 3000 bhk). På større motorer har det også blitt brukt sekker med nøtteskall :confused: med godt resultat (ble litt OT nå da..). Motorene jeg henviser til nå er gjerne større en bilene deres, og mengden vann som blir brukt er som sagt 1/2 til

1 liter (jamnfør noen av innleggene her der det er blitt brukt opp til 3 -4 liter, gjerne dobbelte av motorens slagvolum). På sjøen så bruker vi dette som et daglig forebyggende tiltak mot soting, der sotbelegget er begrenset nettopp pga daglig vannvasking av turboen. Det kan innebære en viss "fare" med å gjøre dette på motorer som er godt igjenkokset på turbo og i forbrenninsområdet. Større annsamlinger av koks og sot kan løsne fra kompressorhjulet mens andre blir værende igjen med ubalanse som resultat. Det samme kan skje på dysering/turbinsiden. Er nødvendigvis ikke noen vinn/vinn situsjon. Har du en nyere og mer moderne motor som tross alt fungerer greit så anbefaler jeg ingen å eksprementere med dette for å "kanskje hente noen flere hester" ut av motoren. Er det et gammelt øk som ikke innebærer noe større økonomisk tap ved etterfølgende problemer så får det være opp til en selv å vurdere vannvasking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en velkjent metode for å rense ut koks/avleiringer.

Det er en fordel med farris, da det skjer noe med blandingen av vann og kullsyre som gjør at det renser bedre.

Motorer som har gått mye på tomgang (spesielt dieselmotorer), har meget godt utbytte en slik kur av og til.

Jeg har brukt denne metoden på motorer i over 20 år, uten noen som helst problem. (utenom mye koks i eksosanlegg på enkelte motorer etter kuren)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, kanskje jeg skal prøve farris/alkohol blanding istedenfor? Gin Tonic : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du ikke har faris så bare bruk Sprite :) Dessuten smaker den bedre en faris om du ikke bruker opp alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du ikke har faris så bare bruk Sprite :) Dessuten smaker den bedre en faris om du ikke bruker opp alt.

 

Er dette noe du har prøvd eller antar du at det fungerer like bra ? Sukker i bensinen er som regel ikke vellykket, mulig at sukker som kommer vannveien også har negative konsekvenser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sukker vil smelte, og legge seg i stempelfjærer, der det blir knekk.

Knekk er jo ganske godt, så da har du noe godt å glede deg til, mens du skifter stempler og honer sylindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sukker vil smelte, og legge seg i stempelfjærer, der det blir knekk.

Knekk er jo ganske godt, så da har du noe godt å glede deg til, mens du skifter stempler og honer sylindre.

 

: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sukker vil smelte, og legge seg i stempelfjærer, der det blir knekk.

Knekk er jo ganske godt, så da har du noe godt å glede deg til, mens du skifter stempler og honer sylindre.

 

Er du sikker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal nok endel sukker til, for å låse stempelfjærer, men jeg hadde ikke tatt sjansen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som tar sjansen på å skape hydroblock da? så vi andre kan "lære" av deres feil :)

har selv prøvd vannmetoden på en pug 405, innbilt resultat var gjevnere/stabil tomgang.

så ingen fare ved å gjøre dette, bare det gjøres med måte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis dere ser på inleggene mine i denne tråden så har jeg bare skrevet for og se reaksjonene til folk, INGEN har reagert på at jeg brukte høyttrykkspyler mens morra mi lå på turtallsperra, så derfor måtte jeg ty til tyngre saker som sukker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis dere ser på inleggene mine i denne tråden så har jeg bare skrevet for og se reaksjonene til folk, INGEN har reagert på at jeg brukte høyttrykkspyler mens morra mi lå på turtallsperra, så derfor måtte jeg ty til tyngre saker som sukker.

 

Tyngre skyts? For hva da? passe på at alle som vurderer å gjøre dette ikke kommer til å få hydrolock? evt. bare ødelegge motorn pga den ikke tåler vann? Det er mange som ikke gidder å svare på ironiske/sarkastiske og poengløse innlegg fra personer som ikke har noe konstruktivt å komme med...

 

Men hvis du er så himla redd for å få vann i motorn så burde du slutte å bruke bilen i regnvær og slutte å vaske den.... Sikkert ingen dum ide å montere kullfilter før det vanlige innsugsfilteret heller : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tyngre skyts? For hva da? passe på at alle som vurderer å gjøre dette ikke kommer til å få hydrolock? evt. bare ødelegge motorn pga den ikke tåler vann? Det er mange som ikke gidder å svare på ironiske/sarkastiske og poengløse innlegg fra personer som ikke har noe konstruktivt å komme med...

 

Men hvis du er så himla redd for å få vann i motorn så burde du slutte å bruke bilen i regnvær og slutte å vaske den.... Sikkert ingen dum ide å montere kullfilter før det vanlige innsugsfilteret heller : smil :

 

Har kjørt 1 L vann gjennom motoren jeg:) Bare og ta det litt og litt det, så man ikke får mye inn på en gang så går det bra:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt 1 L vann gjennom motoren jeg:) Bare og ta det litt og litt det, så man ikke får mye inn på en gang så går det bra:)

 

Merka du noe forskjell da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde dette trikset på en gammel, daukjørt Toyota Carina for noen år siden. Kom noen kjempeskyer ut eksosrøret i både grått og hvitt, men det hjalp godt. Gikk roligere, muligens litt jevnere og tendensen til ettertenning forsvant helt. :) Dette var en forgassermotor, jeg fuktet en svamp og klemte ut vannet av den gradvis rett over forgasseren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde dette på gti`n her om dagen jeg :P merka ikke noe forskjell jeg. muli 0,5l er for lite men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.