Farristrikset (innvendig motorrens)

Anbefalte innlegg

Hvor er denne vakumslangen på min A6 C4 2,8?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere som har prøvd dette? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe gammel tråd, men kom opp her og jeg kunne tenke meg å prøve dette selv.

 

1.8T APU. 192tkm på veien, og jeg har misstanke om noe slurvete på oljeskift fra tidligere eiere.

På tomgang har den litt problemer. Innimellom, kanskje så ofte som hver 10-15 sekund noen ganger så kjenner man en liten lugging og turtall pinnen spretter bittelitt ned (1-300rpm ish).

Røyker litt hvitt fra motoren hele tiden. Mer en det jeg liker.. Men bruker ikke noe vann.

Har en tikkelyd, men hørtes ikke ut som ventiltikking egentlig.. Litt mer diesel lyd en ventil lyd..

 

Aner ikke hva som lager disse problemene, men tenker at det ikke er så mye å tape på å prøve dette. Så sagt det gjøres med fornuft.

 

 

Har lest gjennom hele tråden nå, og ser folk bruker mye forskjellig i motoren sin.

 

Min plan er å prøve en halvliter inn i innsug via vakuum slange.

Men jeg har enda ikke klart å forstå hva som er _best_ å bruke av væske.

 

Noen som sitter med informasjon med fordeler/ulemper med de forskjellige væskene.

Farris(uten smak regner jeg med), Vann, spylervæske, blanding osv.

 

 

Eller handler det hele om dampen og trykket, så det spiller kanskje ikke noen rolle hva man har i, så lenge det damper bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det handler mest om dampen og trykket ja, jeg tror ikke evt. stoffer i væsken rekker ågjøre så mye nytte for seg. Bare pass på å ikke dra inn for mye væske av gangen, det kan gå hardt ut over interne komponenter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det blir tatt veldig forsiktig..

 

Men da kjører jeg på med reint vann.

Prøver dette nå rett over nyåret. Så kommer tilbake her med resultat osv. da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man sprute vannet inn i det vanlige luftinntaket? Går det bra? Eller vil motoren prøve å spise vannskadet luftfilter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo fjerne luftfilteret, motoren tar tvilsomt skade av å gå noen minutter uten filter, så lenge du ikke er ute og kjører i trafikken uten filter. Det spørs bare om luftmengdemåleren din takler vannet da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Qmi har jo en turborens som fungerer slik at man blander dette vidundermiddelet med varmt vann, og tømmer det på en f.eks jif sprøyteflaske og sprøyter det rett inn i turbo. Om det funket vet jeg ikke. For turboen gikk istykker etter ca 100mil. Men det kan jo ha noe med at den hadde gått langt. (dette var en toyota landcruiser 85mod) :)

 

Hvis turboen røk 1000km etter rens med vidundermiddel tror jeg det "vidundermidlet" hadde gått i bosset umiddelbart.

 

Jeg har brukt Wurth innsugsrens for å fjerne avleiringer i innsuget på min TFSI - vanlig sprayboks med lang sonde og samme fremgangsmåte som her. Ikke noe videre stas med sur blårøyk og tilbakeslag i innsuget. Merket ingen forskjell etterpå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, turboen hadde gått 300.000, pakningene røyk, så den slapp igjenomm myyye olje!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne rensemetoden har vært brukt i generasjoner, spesielt på store skipsmotorer. Vannvasking av turbiner/turboer osv...er helt vanlig også på gassturbiner.. Bare tull med alt av dyre rensestoffer, bruk vann ! Vanlig spyleslange med sprederdyse, men vær litt forsiktig på små dieselmotorer, slik at vannslag unngåes. Husk på at disse har små forbrenningsrom og ikke tåle så store doser av gangen. Kan jo også nevnes at en stor del av forbrenningsgassene består av vanndamp, slik at det er ingen fare for katalysatorer og evt.partikkelfilter. En normal dosering for å rense en bilmotor vil være ca 1-2 liter vann og turtall på ca 2-3000 o/min. Doseres inn i luftinntaket/innsuget, bak filteret i en fin stråle/dusj. Denne prossessen tar ca 1 minutt å gjennomføre og kan gjerne gjentas hvis ønskelig. Husk også å stille bilen slik at eksosen ikke sviner til gulv og vegger, da det vil komme ut mye dritt og sot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interresant...

Er det noen som kan komme med en okey forklaring på hvorfor dette faktisk funker?

 

Hva som skjer fra det øyeblikket du spruter vann inn i innsuget liksom... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannet blir varmt-->fordamper og utvider seg noe vann!vittig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og, hvordan gir dette en rensende effekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyt trykk og høy temperatur pleier vel å kunne rense det meste? Eks. høytrykksspyler/steamer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interresant...

Er det noen som kan komme med en okey forklaring på hvorfor dette faktisk funker?

 

Hva som skjer fra det øyeblikket du spruter vann inn i innsuget liksom... :)

 

Jeg skrev vel noe om dette på første siden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd dette mange ganger før, og går alltid like bra :) Merket ikke noe forsjell på noen av bilene, men mulig de ikke har vert så koksa i utgangspunktet! Så ikke ver redd for å prøv, bare ta det litt med ro så motoren ikke vannlåses.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyt trykk og høy temperatur pleier vel å kunne rense det meste? Eks. høytrykksspyler/steamer.

 

Har liten tro på på at det har med trykk å gjøre:o Høyt trykk ville som sagt over vært skadelig for stempel, osv. Har mer tro på at det har med kombinasjonen fuktighet og temp. som vannet medfører å gjøre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er også en smule vakuum inni bilder. Ikke utenkelig at kavitering oppstår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden denne tråden var oppe.

 

En av de tidligere A6 2,5tdi Quattroene jeg har hatt var noe latere enn den normalt skulle vært. Alt det utvendige som normalt sett kan ødelegge ytelsene var sjekket, som feks LMM, register/pumpetiming, slakk i turbo, lekkasjer i trykkslanger og luftfilter. Er ikke i stand til å huske tilbake om den hadde katalysatorer eller om de var tomme (de tetter seg og skaper dårlig effekt på mange av akkurat disse bilene).

 

Tok av innsugsslangen, lot den gå på 2500 omdr med murstein på gassen.

Hageslange med finkornet dusj/tåke sprayet litt vann i innsug. Passet på at det ble mye vanntåke men samtidig ikke så mye volum ut av det. Var viktig å få nok vann inn men samtidig ikke så mye at det skulle være fare for vannlåsing. Disse motorene har jo et veldig lite kompressjonskammer, kun på størrelse med et halvt egg.

 

Motoren tok ingen skade men fikk heller ingen positive effekter på den bilen. Antar dysespissene var slitne, og motor litt slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker dette på ADUmotoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å ta en vannrens også, på Allroadn. Tok nettopp en motorflush (diesel og renseolje). Var mye slam og partikler i olja. 150km nå, og olja er ganske blank enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger heller ikke være trimmet over streken engang for å få effektøkning av dette, spesiellt på dieselbiler som i tillegg nyter godt av at metanolen eller etanolen, etter å ha kjølt ned ladeluften, brennes opp i forbrenningsprossesen i tillegg til dieselen.

 

Jeg har eksperimentert med dette på 80 TDi'en med gode resultater og bygger nå todyse oppsett på Golf Syncro TDi'en, én dyse i innsug og én rett før turbo. Full pakke : smil :

 

Petter, du kan gjerne fortelle oss litt mer: : smil :: smil :

- merke/type pumpe

- type/størrelse dyser

- hvordan dette styres

- hvor mye væske går med

- bilder

 

Det Steinar sa !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.