Farristrikset (innvendig motorrens)

Anbefalte innlegg

Merka du noe forskjell da?

 

Nei akkurat som før, men nå bruker min litt vann så det spøker i toppakninga kanskje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei akkurat som før, men nå bruker min litt vann så det spøker i toppakninga kanskje.

 

Med fare for å svare på noe som er ironisk ment... Kan det tenkes at vannet du har helt på motoren kan ha forårsaka hydrolock ettersom du mistenker toppakninga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for å svare på noe som er ironisk ment... Kan det tenkes at vannet du har helt på motoren kan ha forårsaka hydrolock ettersom du mistenker toppakninga?

 

Nei, vært sånn hele tiden, ryki hvitt siden jeg kjøpte den for noen uker siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså,vann er hardere å komprimere enn bensin,jeg ville ikke sagt IKKE gjør detta!..jeg ville nok heller sagt,vær forsiktig med detta,ikke press inn så mye vann om gangen...har vært med å gjort detta på eldre V8's og det funker som en drøm der...harker litt,men funker bra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd hydrolock på en diesel ja (båtmotor).... Den stoppet tvert! Og starter klarte ikke og dra den rundt igjen. Etter 3 olje og filter bytte gikk den like fint.

 

PS! Vann kan ikke komprimeres overhodet, bare fordampes!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS! Vann kan ikke komprimeres overhodet

 

Gjelder nok alle væsker det, ikke bare vann :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder nok alle væsker det, ikke bare vann :)

 

Olje er bittebittelitt mer kompressibelt en vann, men enig i at væsker er tilnærmet ukompressible. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innvendig rens av motor, og ja, jeg har gjort det mange ganger, men med rent vann, det funker fint som F det.

 

Fremgangs måten er og finne en nippel på innsuget og koble en slange på den, og stapp den andre enden nedi flaska som er full med rent vann mens motor'n går, rus opp motoren til omtrent 3000 RPM og la det stå til.

 

Dette funker fint på bensinmotorer også.

 

Er det ingen som har gjort det her inne som kan legge ut en bilde serie om hvordan man gjør det, for jeg er ikke helt med på hvordan dette gjøres, men det kunne vært morro og prøvd og få rensa opp litt...

På forhådt takk...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flere væsker som er kompressible, men det er i så liten grad at de går vel for å være ukompressible. Men hvis du fyller på vann i bremsesystemet istedenfor bremsevæske så finner du fort ut at vann kan komprimeres.. ;) Husk at vann inneholder oksygen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste væsker er vel egentlig kompressible, men det er i så liten grad at de går vel for å være ukompressible. Men hvis du fyller på vann i bremsesystemet istedenfor bremsevæske så finner du fort ut at vann kan komprimeres.. ;)

 

Her er det heller kokepunktet som er problemet. Du har bremser helt til vannet når 100 grader og blir damp. Damp er veldig kompressibelt og vips så har du ikke bremser ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det heller kokepunktet som er problemet. Du har bremser helt til vannet når 100 grader og blir damp. Damp er veldig kompressibelt og vips så har du ikke bremser ;)

 

Sant nok... ;)

 

 

Dette var skikkelig O.T.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort dette på noen motorer, og kjenner noen som har gjort det MANGE ganger, de jobber på bilverksted og dette har da blitt utført på kundebiler, med hell :)

 

Fremgangsmåten jeg har brukt er som følgende:

 

-Kjør motor driftsvarm

-0.5l vann, stikk ett lite hull i korken, så kommer det en fin stråle

-Hold motor på 3000omdr, klem inn så mye vann at du hører motor får litt motstand og du må korrigere litt med gassen for å klare å holde 3000omdr

-Kjør bilen i 30min etter utført rens for å få ut eventuell vannkondens i motorolje

 

 

Dette med hydrolock har jeg fint lite trua på, det er ikke teknisk mulig om man bruker denne prosedyren. Man bruker fort 1-2-3 minutter på å klemme inn 0.5l vann, og har man da en normal motor har man ca 40-50ml forbrenningskammer, da er det bare å dele 500ml på 4 sylindre (f.eks), så dele på 3000 pr minutt, da vil man få gjennomsnittlig 0.04ml vann inn i hver sylinder om man klarer å tømme flaska på 1 minutt, dvs at 1/1000 del av forbrenningskammeret da består av vann ;)

 

Forøvrig arti å gjøre dette med hvit snø bak bilen, det ser ut som det har vært oppskytningsrampe for mang en nyttårsaften etterpå ;) Forbrenningskammer og eksosanlegg får seg en skikkelig grundig vask kan man si.

 

Angående rens av innsuget tror jeg ikke denne metoden har så mye for seg da vannet ikke fordampe skikkelig før det kommer inn i forbrenningskammeret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å gjøre det samme med E85, vil det ha noen effekt? Det er tross alt noe vann i etanolen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror E85 biler ser noe renere ut innvendig, tror...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror E85 biler ser noe renere ut innvendig, tror...

 

en motor som har gått 100 000km på e85 er jo helt 100% rein innvendig...ingen avleiringer av drivstoffet vett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror E85 biler ser noe renere ut innvendig, tror...

 

Veit ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jo litt avleiringer av olja da, men den blir vel borte når spriten kommer i kontakt med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en motor som har gått 100 000km på e85 er jo helt 100% rein innvendig...ingen avleiringer av drivstoffet vett...

 

Nettopnettop..

Etanol/metanol er jo som kjendt ganske oppfriskende :D

Bensin er tvert imot, hehe..

 

Innholdet av hydrokarboner er vell også en viktig faktor. Til mer Cer til mer dritt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fremgangsmåten på min 98mod. 110hk tdi er å kjøre den til driftstemp., koble av innsugsslangen etter lmm (den er helt ny) ta ei 0,5l flaske å stikke hull i korka, få kjerringa til å holde 3000rpm, så sprute inn til motoren harker, gjenta til vannet er oppbrukt, og så ta en 30 minutters kjøretur ?? Om dette fungerer er jeg villig til å prøve det, da jeg mistenker mye sot i motoren. Bytta LMM, ble noe bedre - men fortsatt ikke fornøyd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fremgangsmåten på min 98mod. 110hk tdi er å kjøre den til driftstemp., koble av innsugsslangen etter lmm (den er helt ny) ta ei 0,5l flaske å stikke hull i korka, få kjerringa til å holde 3000rpm, så sprute inn til motoren harker, gjenta til vannet er oppbrukt, og så ta en 30 minutters kjøretur ?? Om dette fungerer er jeg villig til å prøve det, da jeg mistenker mye sot i motoren. Bytta LMM, ble noe bedre - men fortsatt ikke fornøyd!

 

Ja, men ikke la motoren "harke" for mye, bare la den føle lett motstand, da er vannmengden optimal for god fordampning :) på biler hvor luftveien er lang (langt fra gasspjeld til sylinder, biler med turbo etc.) anbefales det å bruke spruteflaske eller lignende som forstøver vannet.

 

Kan jo forøvrig nevne for alle dere tvilere der ute at vanninnsprut jo er en enkel og mye utprøvd metode på turbobiler der man har trimmet litt over streken på orginale motorer. Der er det enkelt og greit en vindusspylermotor som spyler vann gjennom en enkel dyse for å forstøve vannet, rett inn i turbo.

Og det går med ganske mye vann der og.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men ikke la motoren "harke" for mye, bare la den føle lett motstand, da er vannmengden optimal for god fordampning :) på biler hvor luftveien er lang (langt fra gasspjeld til sylinder, biler med turbo etc.) anbefales det å bruke spruteflaske eller lignende som forstøver vannet.

 

Kan jo forøvrig nevne for alle dere tvilere der ute at vanninnsprut jo er en enkel og mye utprøvd metode på turbobiler der man har trimmet litt over streken på orginale motorer. Der er det enkelt og greit en vindusspylermotor som spyler vann gjennom en enkel dyse for å forstøve vannet, rett inn i turbo.

Og det går med ganske mye vann der og.....

 

 

Takk for det! Da har jeg vært på Møllern å fått meg ny innsugspakning, så skal jeg demontere innsug og EGR ventil i helga - rense dette. Så kjøre vanntrikset.. så får vi se da :) Kommer tilbake med resultat!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo forøvrig nevne for alle dere tvilere der ute at vanninnsprut jo er en enkel og mye utprøvd metode på turbobiler der man har trimmet litt over streken på orginale motorer. Der er det enkelt og greit en vindusspylermotor som spyler vann gjennom en enkel dyse for å forstøve vannet, rett inn i turbo.

Og det går med ganske mye vann der og.....

 

Vindusspylermotor har for lavt matetrykk for å sikre god forstøving (maks 50psi). Pumpene som blir brukt i de fleste vann/metanol injeksjonssystemene er Shurflow pumper som er oppgitt til 150psi trykk, men trykket er egentlig høyere pga. små dyseåpninger.

 

Vann rett inn i turbo inntaket er heller ikke den mest brukte løsningen, pga. teorier om impeller erosjon pga. vannpartiklene. Dette er teori, og har dog sett mange eksempler på at dette går helt fint uten slitasje utover det som er normalt, gitt det blir brukt en forholdsvis liten injeksjonsmengde.

 

Rett i innsuget er mest normalt, de ekstreme kjører 1 dyse pr. runner. Vann rett inn i turbo gir god effektøkning ved at den kjemisk endrer kompressormapet og den vil virke som en større turbo.

 

Trenger heller ikke være trimmet over streken engang for å få effektøkning av dette, spesiellt på dieselbiler som i tillegg nyter godt av at metanolen eller etanolen, etter å ha kjølt ned ladeluften, brennes opp i forbrenningsprossesen i tillegg til dieselen.

 

Jeg har eksperimentert med dette på 80 TDi'en med gode resultater og bygger nå todyse oppsett på Golf Syncro TDi'en, én dyse i innsug og én rett før turbo. Full pakke : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter, du kan gjerne fortelle oss litt mer: : smil :: smil :

- merke/type pumpe

- type/størrelse dyser

- hvordan dette styres

- hvor mye væske går med

- bilder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.