Farristrikset (innvendig motorrens)

Anbefalte innlegg

Petter, du kan gjerne fortelle oss litt mer: : smil :: smil :

- merke/type pumpe

- type/størrelse dyser

- hvordan dette styres

- hvor mye væske går med

- bilder

 

Har ett stage 2 kit fra Devilsown Alcohol Injection oppgradert til to-dyse oppsett og med en del ekstra dyser for å eksperimentere (http://www.alcohol-injection.com). Shurflo 150psi pumpe.

 

Kjørte en stund med kun en D02 (126ml/min, utvendig montert) i innsugsmanifold, men bygde senere om til også en M01 (63ml/min, innvendig montert) rett før turbo.

 

Fueling er styrt av en progressiv kontroller som man stiller inn i forhold til turbotrykk. Jeg har starta fueling på 0.6bar opp til full mating ved 0.9bar.

 

Kobla meg rett inn på spylervæsketanken da den er 8 liter på Audi 80 : smil : Spylervæske er en blanding av vann og alkohol (denaturert etanol, propanol, etanol el.l.) og blir mye brukt til dette formål. Metanol har beste kjølende effekt, men er ikke å få kjøpt i Norge for privatpersoner :(

 

Forbruk avhenger VELDIG av tyngden på høyrefoten og innstillingene på kontrolleren. Jeg stillte den inn slik at den ikke starta fueling ved vanlig kjøring, kun når jeg tråkka litt ekstra eller i tunge oppoverbakker.

 

Maks eksostemperatur sank med ca. 50 grader C med vann/alkohol!

 

Dårlig mobilbilde fra 80'en:

Image026.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kjøres vann inn i de store MTU-motorene i Leopard 1 stridsvogn i forbindelse med noe av det tyngre vedlikeholdet "kobles" det på rett før kompressorene og passerer gjennom disse. Dette er kompressorer som ser ut som den kalde siden av en turbo, bare mekanisk drevet istedetfor eksosdrevet.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal nå prøve dette vann trikset på en a4 96mod tdi motor idag,etter et velykket forsjøk på min gamle audi så prøver jeg på denne og:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, Petter. Da er det bare å vente på at dollaren skal falle litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, Petter. Da er det bare å vente på at dollaren skal falle litt.

 

Kjør på : ja :

 

Venter selv på dollarkursen, da jeg sugler på en K03/k04 hybrid turbo, 3 bar mapsensor og forsterka clutch. Kunne ikke alle disse firmaene holdt til på Island heller : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var det jort,men merket ingen forskjell etterpå..Var sikkert ikke så mye sot og hente da:) brukte ca 1l farris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dette hjelpe på motor med brent ventil?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dette hjelpe på motor med brent ventil?: klø :

 

brent ventil brude vel strengt tatt byttes vel? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dette hjelpe på motor med brent ventil?: klø :

Nei, defintivt ikke. En brent ventil, er jo som om man har skjært i den med skjærebrenner, sånn at det faktisk mangler noe av ventiltallerkenen, og det fikser du ikke med Farris eller noe annet du heller på motoren din

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, defintivt ikke. En brent ventil, er jo som om man har skjært i den med skjærebrenner, sånn at det faktisk mangler noe av ventiltallerkenen, og det fikser du ikke med Farris eller noe annet du heller på motoren din

 

:)

 

ok, fordi jeg dette innlegget tidligere i tråden:

Har brukt dette trikset på biler der det er en ventil har brent seg bl.a, med godt utfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, defintivt ikke. En brent ventil, er jo som om man har skjært i den med skjærebrenner, sånn at det faktisk mangler noe av ventiltallerkenen, og det fikser du ikke med Farris eller noe annet du heller på motoren din

 

:)

 

Tror nok brente ventiler og ventiler med store mengder sot på blir forvekslet både titt og ofte: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mente med "brente ventiler" er ventiler som er sterkt kokset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mente med "brente ventiler" er ventiler som er sterkt kokset.

 

Kan funke. Vann i brenkammeret er et eldgammelt hotrodtricks. Vannet skaper en dampeffekt og renser svært effekttivt. Om effekten likevel er sterk nok til å rense ventiler med et hardt kokslag er uvisst. Hvis det er en katalysatorbil ville jeg vært forsiktig, da koksbiter kan løsne og delvis tette denne.

Kjør heller på f.eks Shell V-Power Racing en stund. E85 vil også rense effektivt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har prøvd dette på en 1.8t (arx) motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukes hvertfall steam til å fjerne avleiringer i oljeindsutrien ;) Så det er jo samme prinsippet..

 

Hvilke rensende effekter har V-power?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukes hvertfall steam til å fjerne avleiringer i oljeindsutrien ;) Så det er jo samme prinsippet..

 

Hvilke rensende effekter har V-power?

 

Den har tilsetninger som gjør av avleiring og koks forsvinner, fyll dette på en gammel 240 og den går rett på dynga da det som regel bare er bunnslam og koks som holder den levende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har tilsetninger som gjør av avleiring og koks forsvinner, fyll dette på en gammel 240 og den går rett på dynga da det som regel bare er bunnslam og koks som holder den levende.

Du mener at driten tetter rundt slitne ventiler osv.?

 

Sitter å lurer på om dette kunne vært noe for Passaten min, som jo har rulla gode 300k.

 

Hvis noen er int. er det jo også verd å nevne at litt eldre VAG biler ikke sier nei takk til en 50%50 av E85 og bensin. Kanskje det er likegreit å fylle en tank med det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har folk det fra at en motor som har gått 300k nærmest automatisk er sliten? For de fleste motorer (dårlige feilkonstruksjoner som 2.5TDI V6 og blodtrimmede motorer unntatt) er 300k "ingenting" og det er knapt nok mulig å påvise slitasje dersom motoren har fått foreskrevet vedlikehold. (les: olje/filterskift)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikkje om det har vert nevnt tidligere i tråden, men me har pleid og bruke svak såpe blanding i vannet. Fylte tilsammen ca 3liter gjennom ein hiace2.4TD eingang. Røykla heile plassen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte 25-30 liter spylervæske gjennom TDi motoren i 80'en før klutsjen takket for seg. Gikk fint det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal man gjøre dette på en 1900 turbodiesel?

Beste hadde jo vært og fått det rett i innsuget, men siden det er på trykksiden, blir vel det noe vanskelig.

Litt småskeptisk til å kjøre vann gjennom turbo og intercooler også, slik jeg ser noen anbefaler å ta det mellom luftfilter og turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal man gjøre dette på en 1900 turbodiesel?

Beste hadde jo vært og fått det rett i innsuget, men siden det er på trykksiden, blir vel det noe vanskelig.

Litt småskeptisk til å kjøre vann gjennom turbo og intercooler også, slik jeg ser noen anbefaler å ta det mellom luftfilter og turbo.

 

Tar du det før turbo, renser du turbo slanger ic og manifoil.

 

Og rett på innsuget går bra, får du kjører ikke med belastning og da får du heller ikke turbotrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal man gjøre dette på en 1900 turbodiesel?

Beste hadde jo vært og fått det rett i innsuget, men siden det er på trykksiden, blir vel det noe vanskelig.

Litt småskeptisk til å kjøre vann gjennom turbo og intercooler også, slik jeg ser noen anbefaler å ta det mellom luftfilter og turbo.

 

Jeg injiserte det med rundt 15 bar overtrykk rett i innsuget med ett ladetrykkstyrt innsprøytningssystem (progressivt med start av injeksjon fra 0,5 bar ladetrykk)

 

: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du det før turbo, renser du turbo slanger ic og manifoil.

 

Og rett på innsuget går bra, får du kjører ikke med belastning og da får du heller ikke turbotrykk.

: dum :

At jeg ikke tenkte på det, på tomgang har man jo faktisk vakuum.

Dette må forsøkes en dag, det er sikkert!

 

Jeg injiserte det med rundt 15 bar overtrykk rett i innsuget med ett ladetrykkstyrt innsprøytningssystem (progressivt med start av injeksjon fra 0,5 bar ladetrykk)

 

: smil :

 

Det høres ikke særlig aktuelt ut for min del akkurat ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du det før turbo, renser du turbo slanger ic og manifoil.

 

Og rett på innsuget går bra, får du kjører ikke med belastning og da får du heller ikke turbotrykk.

 

da vil jeg anbefale deg å ta ei bøtte med vann, finne en stålplate som er sterkt kokset av olje og sot, slå vannet på og se hvor ren den blir. Det skjer med andre ord ikke veldig mye, med mindre vannet holder temperatur godt over kokepunktet.

 

Det som in "best scenario" skjer er at når du tar vannet i innsuget og får det i motoren og i forbrenningen så blir det simpelten til damp, noe som kan virke rensende på eksosventiler, forbrenningskammer og det som følger tett etter ventilene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.