#126 Skrevet Januar 21, 2009 da vil jeg anbefale deg å ta ei bøtte med vann, finne en stålplate som er sterkt kokset av olje og sot, slå vannet på og se hvor ren den blir. Det skjer med andre ord ikke veldig mye, med mindre vannet holder temperatur godt over kokepunktet. Det som in "best scenario" skjer er at når du tar vannet i innsuget og får det i motoren og i forbrenningen så blir det simelten til damp, noe som kan virke rensende på eksosventiler, forbrenningskammer og det som følger tett etter ventilene Nå blir faktisk innsugsdelen på turbo ofte over 100 grader, en annen ting er at turboen pulveriserer vannet som gjør det bedre for motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#127 Skrevet Januar 22, 2009 uansett går det gjennom intercooleren som kjøler ned igjen luften, ser for meg at mye av dritten blir liggende igjen i intercooleren og i rørene opp til innsuget. (Men dette har jeg jo ikke prøvd i praksis, men ser for meg at det er dette som vil komme til å skje!) Innsuget ser iallefall jeg for meg som den beste løsningen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#128 Skrevet Januar 22, 2009 Hmm.. pleier å bytte bensinfilter og fylle det med dyserens jeg.. kjører motor varm først, etter bytte ligger jeg på ca. 3000 i turtall til tomgangen har stabilisert seg. Prøvde kjøre vann inn innsuget her om dagen men kom ikke mye sot ut.. utblåsning på hvit snøhaug. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#129 Skrevet Januar 22, 2009 Hmm.. pleier å bytte bensinfilter og fylle det med dyserens jeg.. kjører motor varm først, etter bytte ligger jeg på ca. 3000 i turtall til tomgangen har stabilisert seg. Prøvde kjøre vann inn innsuget her om dagen men kom ikke mye sot ut.. utblåsning på hvit snøhaug. Det er heller ikke meningen! Motoren din er sannsynligvis i god stand, og da skal det ikke komme mye sot:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#130 Skrevet Januar 23, 2009 Det er heller ikke meningen! Motoren din er sannsynligvis i god stand, og da skal det ikke komme mye sot:) En ting jeg tenkte på: Skal dette gjøres på kald eller varm motor? Er kanskje best å gjøre det på varm, siden den da skaper litt mer damp og går renere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#131 Skrevet Januar 23, 2009 Det er heller ikke meningen! Motoren din er sannsynligvis i god stand, og da skal det ikke komme mye sot:) Nja.. han bruker både vann og olje. Sikkert vannforbruket som bidrar til ren motor.. Ryker fælt hvitt av den.. må fylle på ca 1dl vann/5000km, 1l olje/2000km.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#132 Skrevet Januar 23, 2009 Nja.. han bruker både vann og olje. Sikkert vannforbruket som bidrar til ren motor.. Ryker fælt hvitt av den.. må fylle på ca 1dl vann/5000km, 1l olje/2000km.. Det er ingenting, 1L pr 100 mil regner leverandør som helt normalt. Passaten min brukte vel halvliter i uka før bytte av ventil tetninger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#133 Skrevet Januar 23, 2009 Hva om man blander litt hjemmebrent i vannet man fører inn? Har det noen hensikt? Tenkte litt på avfetning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#134 Skrevet Januar 23, 2009 Hva om man blander litt hjemmebrent i vannet man fører inn? Har det noen hensikt? Tenkte litt på avfetning.. Bedre med spyler veske eller e85 da.. Hjemme brenten er jo for og drikkes:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#135 Skrevet Januar 23, 2009 ja, var det far min sa også når jeg spurte om han hadde noe stående:P "Du får da fan itte stikke av med heimbrenten min!" hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#136 Skrevet Januar 23, 2009 ja, var det far min sa også når jeg spurte om han hadde noe stående:P "Du får da fan itte stikke av med heimbrenten min!" hehe Tok 50% vann og 50% spylerveske jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#137 Skrevet Januar 23, 2009 Ok, får prøve en runde med det også da. Tok bare et par dl med vann jeg i all skepsisen. Noen spesiell spyleveske? Dette med å dytte det inn før turboen, hvordan merker man at alt går som det skal? Siden det skulle rense rør osv. Tok av slangen opp mot innsuget og kan ikke si det var noe forskjell egentlig=\ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#138 Skrevet Januar 23, 2009 Ok, får prøve en runde med det også da. Tok bare et par dl med vann jeg i all skepsisen. Noen spesiell spyleveske? Dette med å dytte det inn før turboen, hvordan merker man at alt går som det skal? Siden det skulle rense rør osv. Tok av slangen opp mot innsuget og kan ikke si det var noe forskjell egentlig=\ Det som er viktig vis du tar det FØR turbo er og ta det skikkelig med ro, tilfelle det har samlet seg flere liter i bunnen av slangene til IC etc, kjedelig og plutselig få 2-3 liter inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#139 Skrevet Januar 23, 2009 var den tanken jeg satt med også, så derfor stoppa jeg på 1.5-2dl. Jeg så jo tydelig at det har vært noe vann som har sirkulert så jeg tok noen runder på langstrekka utenfor byen her med høyt turtall, tørt å fint etterpå Merka heller ikke noe vann i slangen nå. Men syns bilen dro noe bedre uten disse flatspotsene som har vært tidligere. Sikkert innbilning men har hatt store problemer med det før å det er ikke der nå lenger. Ikke i den grad isåfall:) Jeg for min del blir nok å skru av innsuget å rengjøre det skikkelig innvendig for å få alt skikkelig rent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#140 Skrevet September 21, 2010 Fikk prøvd denne metoden særdeles ufrivillig da jeg kjørte i en gigantisk og dyp vanndam i Oslo for ca en måned siden. Har en 1.8 liter 8 v motor som tikket som bare det, har aldri hørt værre. Prøvde å skifte olje to ganger, og kjører på 5-30 for å prøve å slippe unna tikkingen. Tikkingen varte i flere minutter hver gang den ble startet kald. Braste plutselig ut i denne dype dammen og bilen begynte å ryke skikkelig. Lot det stå til og dro den litt på turtallet. Røyk som bare det. Etter dette har tikkingen gitt seg helt. Ikke vet jeg hvorfor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#141 Skrevet Januar 3, 2011 Prøvde dette her om dagen på min A6 R5. Tok av slangen etter lmm, og dusjet inn farris (4dl) før turbo.. Merket ingen ting, ikke hvitrøyk engang Har rullet 370K, så var litt spent egentli. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#142 Skrevet Januar 3, 2011 Fikk prøvd denne metoden særdeles ufrivillig da jeg kjørte i en gigantisk og dyp vanndam i Oslo for ca en måned siden. Har en 1.8 liter 8 v motor som tikket som bare det, har aldri hørt værre. Prøvde å skifte olje to ganger, og kjører på 5-30 for å prøve å slippe unna tikkingen. Tikkingen varte i flere minutter hver gang den ble startet kald. Gammelt innlegg, men et tips til neste gang det ikke hjelper å bytte til annen olje: Kjøp tynnere olje enn det du prøvde, f.eks 0w-50, 0w-40, 5w-50 eller 5w-40 - da skal du se at det fort blir stilt uten å måtte tvangsdrukne bilen din;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#143 Skrevet Januar 3, 2011 Tok å spylte ca 10 liter vann inni ene veivhus slangen i blokka på en golf 3 jeg hadde. Tok feil av den og en kjøleslange. Men ble jo ren som bare det motoren etterpå, byttet olje 2 ganger kjapt, og olje var lys og fin LENGE etterpå.. Dette var en bil jeg kjøpte for 4000kr 94 mod 1,8 90hk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#144 Skrevet Januar 3, 2011 Åssen gjør jeg det på en 1,6 gtd? Bare å ta en flaske med 1l vann og sette den vakuumslangen som sitter på innsuget nedi flaska? og holde den på rundt 3000rpm.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#145 Skrevet Januar 3, 2011 Når det kjøres vann inn i de store MTU-motorene i Leopard 1 stridsvogn i forbindelse med noe av det tyngre vedlikeholdet "kobles" det på rett før kompressorene og passerer gjennom disse. Dette er kompressorer som ser ut som den kalde siden av en turbo, bare mekanisk drevet istedetfor eksosdrevet.. Hydrostatisk låsing på Leo 1: Kjenner desverre ikke historia bak denne, kanskje du gjør? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#146 Skrevet Januar 3, 2011 Åssen gjør jeg det på en 1,6 gtd? Bare å ta en flaske med 1l vann og sette den vakuumslangen som sitter på innsuget nedi flaska? og holde den på rundt 3000rpm.. Nei, er jo ikke noe vakuum på diesel, så her må du spraye litt etter litt igjennom turbo evt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#147 Skrevet Januar 5, 2011 (endret) Satt her og leste litt ein dag , og dagen etterpå så tømte jeg en 1.8t for ein god mengde vann fra innsug cooler og sylindrer, hadde visst stoppa når han kjørte over ein stor dam , regner med eiger er her på forumet .. motor startet fin etterpå men kan vel vare fare for litt skjeve råder .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#148 Skrevet Januar 7, 2011 Hydrostatisk låsing på Leo 1: Kjenner desverre ikke historia bak denne, kanskje du gjør? Om jeg ikke husker helt feil stammer den fra en vogn som "plumpet" litt i en myr. Dykkerhydraulikken var ikke pumpet, så motoren tok luft gjennom de regulære luftinntakene i fremre del av hekken (så å si innunder tårnet), vannet nådde opp hit, ble sugd inn og det der ble resultatet. Ikke noen billig affære.. Kan forresten hende det er den motoren dette kommer fra som har blitt til grill på Sessvollmoen også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#149 Skrevet Januar 7, 2011 Dette med å rense turbo med vann blir brukt på "store" Wartsila 6L20 båtmotorer..20cm sylinderdiameter rekke sekser, og 1500hk. Der er et lite kammer på eksosmanifold, der du heller nedpå 2l med vann, så åpner en ventil. Floosh, så er turbin siden på turboen ren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#150 Skrevet Januar 8, 2011 Qmi har jo en turborens som fungerer slik at man blander dette vidundermiddelet med varmt vann, og tømmer det på en f.eks jif sprøyteflaske og sprøyter det rett inn i turbo. Om det funket vet jeg ikke. For turboen gikk istykker etter ca 100mil. Men det kan jo ha noe med at den hadde gått langt. (dette var en toyota landcruiser 85mod) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...