#1 Skrevet Juni 13, 2007 Lager en ny tråd på dette med en ny vri siden det er en helt ny seksjon på forumet.. I denne tråden kan dere stille spørsmål om Meguiars produkter, dv.s bruksområder og bruk.. Skal svare etter beste evne selv, og jeg vet det er flere der ute som kan Meguiars og de står fritt til å svare.. I tillegg vil jeg innhente svar fra de som importerer Meguiars om det kommer noen spørsmål ingen har svar på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 14, 2007 Hvordan skal man bruke Quick Wax? Er det bare å sprute på og tørke av med en gang, skal det dras utover med en klut og skal det ligge til det tørkner? Lest litt rundt, men finner litt forskjellige svar egentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 14, 2007 Hvilket produkt fra Meguiars er den beste til å fjerne vaskeriper (swirls) fra lakken med? evt framgangsmåter til å komme fram til komplett lakkrens. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 14, 2007 Hva er beste poleringen for å friske opp en gammel lakk, med det mener jeg 24 år? Bilen er hvit og er veldig pen i lakken, men vil polere den skikkeli opp Gjerne andre produkter før og etter polering også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 14, 2007 Går det ikke ann å få satt opp en grei tabell over produktene? Sortert etter bruksområde. f.eks: Lakkrens/rubbing: -......... -........... Polering -..... Lakkforsegling Vask Innvendig Annet -dekkglans -vinylprodukter osv. Bare for å få en grei oversikt:) Og ikke blande sammen produkter/bruksområder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 14, 2007 Hvordan skal man bruke Quick Wax? Er det bare å sprute på og tørke av med en gang, skal det dras utover med en klut og skal det ligge til det tørkner? Lest litt rundt, men finner litt forskjellige svar egentlig. Som kjent med spray så er den bekjent med termen "all over the place", så det beste er å bruke en applicator pad enten av den skumgummi typen eller microfiber.....microfiberpadder anbefales på det sterkeste fordi dem er skånsomme mot lakken og lette å rengjøre. Spray quick wax på padden, påføre et tynt lag rundt hele bilen før du går på med microfiberklut og "buffer" til en high gloss. Håper det var til hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 14, 2007 (endret) Altså. Jeg har snakket med deg om det før Ben, men her er et nytt spørsmål som krever et langt og forstålig svar for en relativt ny en innenfor bilpleie hobbyen; -Jeg har en nylakkert bil, hvor lenge etter lakkering må det gå før jeg polerer? (ikke vannfortynbar lakk) - Og det store spørsmålet: Kan du forklare meg "step by step" hva jeg skal gjøre når bilen skal poleres? Hva må jeg ha, hva skal jeg gjøre, og ja.. Du skjønner vel spørsmålet Lakken er litt "ru" noen steder, så jeg vil gjerne få vekk noe av dette. Skikkelig poleringsmaskin setter vel økonomien en stopper for, men jeg kan kjøpe produktene jeg trenger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 14, 2007 Som kjent med spray så er den bekjent med termen "all over the place", så det beste er å bruke en applicator pad enten av den skumgummi typen eller microfiber.....microfiberpadder anbefales på det sterkeste fordi dem er skånsomme mot lakken og lette å rengjøre. Spray quick wax på padden, påføre et tynt lag rundt hele bilen før du går på med microfiberklut og "buffer" til en high gloss. Håper det var til hjelp Påføres mens bilen er våt, eller når den er tør? Lenge venter man ca isåfall vis man skal la qiuck wax'n tørke inn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 15, 2007 Hvilket produkt fra Meguiars er den beste til å fjerne vaskeriper (swirls) fra lakken med? evt framgangsmåter til å komme fram til komplett lakkrens. Tar meg den frihet å hjelpe ut Ben litt her! Om du skal bruke håndmakt, og har vaskeriper ville jeg brukt ScratchX, etterfulgt av lakkrens og polish. Forøvrig krever den en hel del innsats, da du fysisk må slipe vekk lakk med hendene. Duger aller best på små flater av gangen, slik at du ikke blir lei og mister optimismen. Bruker du maskin er det veldig mange produkter som kan brukes alt etter hvor grove og hvor mye riper du har. Best resultat vil du finne ved bruk av proffproduktene. (f.eks #80 og #83) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 15, 2007 Hva er beste poleringen for å friske opp en gammel lakk, med det mener jeg 24 år? Bilen er hvit og er veldig pen i lakken, men vil polere den skikkeli opp Gjerne andre produkter før og etter polering også. Tar meg den frihet å assistere herr Ben på denne. Jeg ville brukt den klassiske trestegs-fregangsmåten. lakkrens, polish, voks. Meguiar´s har en trestegs-serie som heter deep crystal, den får du kjøpt f.eks på bilxtra. Kjøp DC lakkrens og polish, og topp med f.eks NXT voks. Sørg for å rense lakken skikkelig med avfetting/leire før du begynner. Det viktigeste for å få godt resultat er et godt utgangspunkt. Mellom behandlinger kan du bruke NXT spray wax for å holde på glansen til neste polering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 15, 2007 Grei oversikt over Meguiar´s produkter: http://www.meguiars.com/estore/ Meguiar´s har så pass mange varianter av alt, at det ville bli en svær tabell.. Her har jeg fylt på med de vanligste mest solgt butikk-produktene: Går det ikke ann å få satt opp en grei tabell over produktene? Sortert etter bruksområde.f.eks: Lakkrens/rubbing: -Deep Crystal Paint Cleaner -Scratch X -........... Polering -Deep Crystal Polish -Hand Polish Lakkforsegling (proffprodukt) #21 Synthetic Sealant #20 Polymer Sealant Vask NXT tech wash Gold Class car wash Innvendig Natural Shine NXT interior protectant NXT Glass cleaner Quik Out carpet stain remover Carpet Cleaner Rich leather conditioner Aloe leather cleaner Annet Dekkglans -Endurance high gloss -NXT Insane Shine -vinylprodukter osv. Natural Shine Nxt all interior protectant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 15, 2007 Påføres mens bilen er våt, eller når den er tør? Lenge venter man ca isåfall vis man skal la qiuck wax'n tørke inn? Kan sprayes på våt eller tørr, etter vask. Trenger ikke å ligge på mer enn noen minutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 15, 2007 Påføres mens bilen er våt, eller når den er tør? Lenge venter man ca isåfall vis man skal la qiuck wax'n tørke inn? Enoksen var først ute der, men den trenger ikke ligge mer enn akkurat den tida du bruker på å gå rundt bilen en runde.....med wax altså 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 22, 2007 (endret) Altså. Jeg har snakket med deg om det før Ben, men her er et nytt spørsmål som krever et langt og forstålig svar for en relativt ny en innenfor bilpleie hobbyen; -Jeg har en nylakkert bil, hvor lenge etter lakkering må det gå før jeg polerer? (ikke vannfortynbar lakk) - Og det store spørsmålet: Kan du forklare meg "step by step" hva jeg skal gjøre når bilen skal poleres? Hva må jeg ha, hva skal jeg gjøre, og ja.. Du skjønner vel spørsmålet Lakken er litt "ru" noen steder, så jeg vil gjerne få vekk noe av dette. Skikkelig poleringsmaskin setter vel økonomien en stopper for, men jeg kan kjøpe produktene jeg trenger Nylakkert bil skal det ikke brukes lakkrens\rubbing på før det har gått minst 3 mnd, til og med da er lakken ofte for myk til å rubbe den ned noe særlig, å legge en bra lakkforsegling 2 uker etter nylakkeringen er det desidert beste du kan gjøre, både med tanke på holdbarhet, dybde, glans og vedlikehold... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 22, 2007 hvor lenge holder den leira som er i clay settet (hele bilen)?? etter hvert som du har gått over bilen med leira, så vil skitt samle seg inni leira, er det da fare for at du vil ripe opp lakken med den skitten som er i leira. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 22, 2007 du bruker clayen til den er metta for å si det på en veldig difus måte.. du deler den leirebiten du får i 3.. burdte holde til minst 3 biler.. går nok heller tom for "glidemiddel" før du går tom for leire.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 22, 2007 Gikk inn for ett heavy kjøp av Meguiar produkter forrige uke, men ble noe i tvil hvilken rekkefølge jeg burde ta dem i. Kjøpte 3-step systemet, clay kit og sånn NXT carwash flaske + skinn conditioner, pads og microfiber klut. For det beste resultat, burde jeg starte med å vaske bilen med NXT'en for så Clayen, deretter en lett vask igjen evt. før 3 step systemet? Eller Clay, NXT og 3 step? Har ikke lest allverden på flaskene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 23, 2007 vask + clay + rens om det trengs + polish + wax 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 24, 2007 Jeg vasker alltid etter jeg har vært på med leira, da hva enn du bruker til lubrikasjon vill legge igjen mye i lakken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 24, 2007 Vask etter clay er nok ikke dumt, jeg for min del tørker med microfiber før techwax evt polish om det trengs, ser også endel andre guides hvor det vaskes både før og etter clay.. Her er det vel bare å prøve seg fram og se hva som gir best resultat.. Takk for innspill jørgen! Med frøken som nå går inn i 5 døgnet på overtid med første babyen vår er det ikke alle trådene jeg rekker å følge med på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 24, 2007 Jeg vasket grundig først, så clay og lett vask igjen. Ble veldig bra. Men den clayen tar fryktelig lang tid om man er pirkete, brukte 3 timer ikveld bare på bakluke, fanger og listene under lyktene. Men nå er det ikke ett spor igjen av en salt- eller asfaltflekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 24, 2007 De fleste som spør meg om råd så svarer jeg som regel.. Forarbeidet gjør du bare 1 gang, med riktig vedlikehold så slipper du hele runden en gang til.. Ser der er folk som vasker bil 4-7 ganger pr uke, totalt unødvendig spør dere meg, om bilen blir så fort skitten så er det enten miljøet den kjøres i eller dårlig forarbeide som gjør at den blir så fort skitten, da er det nytteløst.. For min del så vasker jeg 1-2 ganger pr uke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 25, 2007 hvilken pris har du på clay kitet Ben ?? bilextra selge det for 286,- levere du noe billigere ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 25, 2007 hvilken pris har du på clay kitet Ben ?? bilextra selge det for 286,- levere du noe billigere ?? Slenger meg med på denne jeg oxo... Hadde pollerings dag i går;) brukte først steg 1,steg 2 også steg 3.. bilen blei glatt å fin men den steg 1/rubber/lakkrensen tok så å si ingen ting.. tok ikke en gang fluer å asfalt flekker:( blei veldig skuffet ,så vil gjerne høre om forslag til andre produkter som tar slike ting:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 25, 2007 Om dere kun skal ha Clay Kit så kan dere like gjerne si at dere er meldemmer i vacn og ønsker en hyggelig pris på clay kit hos bilextra. Jeg får ikke lov av Meguiars å knuse prisene dems, men for de som skal ha en del annet enn bare clay kit så kan det bli noen kroner å spare. Ta kontakt på PM om det er noe dere vil ha pris på. Ben 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...