Den store Q&A Meguiars tråden

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke peiling og blir stadig vekk bare mer forvirret :P

 

Har forstått det som at sealant skal legges mellom polering og voks.

 

Har planer om en bestilling fra autogeek.net og lurer defor på hva jeg trenger.

 

Vil også ha noe grovere ( ikke til min men i tilfelle jeg skal ta noe "stygt") , derav #85.

 

 

34 var tenkt som lubricant til clay ja. ( finnes det andre produkter til dette som er bedre ? )

 

Om noen kunne satt opp en grei liste med produkter til meg så hadde det vert topp. ( nybegynner med roterende polermaskin )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

#105 er et alternativ til #85 -Har ikke prøvd, men mye bra omtale.

#80 og #82 gir stort sett samme resultat. Mild cutting. På klarlakken til VAG må du en hel del lag med denne for å få vekk mer enn små swirls. Forøvrig tar den lett vaskeriper og lett oksidasjon. Lett å jobbe med.

Kan brukes på 8006 polishing pad for å ta lette swirls, eller på 9006 finishing som glaze.

 

Til clay bruker jeg Last Touch, 1:1 -Kjempebra produkt. Final inspection kan også benyttes. (eller Quik detailer, Ultimate Quick Detailer osv, Gold Class detailer, Nxt speed detailer osv......:)

 

F.eks #26 kan legges oppå sealant ja, men en sealant (som #21.feks.) er ment som LSP. Denne har utrolig bra glans.

Har du mye fritid kan du la bilen stå 12 timer i garasjen, og så smøre over litt #26..

 

Kjøp en pad til alle produkter, marker disse.

 

Noe hjelp i dette innlegget, eller svarte jeg bare på masse annet??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for all hjelp :)

 

Men da kommer jeg frem til :

 

Clay lubricant : #34 Clay : Pro cit

Rubbing (om nødvendig) : #105 eller #85 ( med orange hitatchi pad )

Polering : #80 eller #82 ( med svart hitatchi pad )

Sealant : #21 2.0 ( får hånd )

Voks ( eventuelt ) # 26 ( for hånd )

 

 

 

 

 

 

Men hitatchi poleringspads som fulgte med maskinen var 3 typer :

 

Organg - merket medium

Svart- merket fin

og en ull lignende hvit sak ?

 

Hva kan brukes til hva ? ( stemmer det jeg har satt bak)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

orange er vel polish\ripe fjerning, svart er vel til påføring av sealant\wax, ull er vel heavy sliping, den hadde jeg holdt meg unna eller brukt på en bil som ikke har noe betydning for å se effekten.. mulig jeg bommer på ull padden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

orange er vel polish\ripe fjerning, svart er vel til påføring av sealant\wax, ull er vel heavy sliping, den hadde jeg holdt meg unna eller brukt på en bil som ikke har noe betydning for å se effekten.. mulig jeg bommer på ull padden..

 

Må jeg til med noe grovere pad for eventuell rubbing da ? ( kommer ikke til å være aktuelt på mine biler så blir ikke prøvd med det første )

 

Og #21 er vel merket at den skal legges for hånd ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

21 er både med maskin eller for hånd.. begynn med den orange padden du.. uttrykket less is more gjelder når man bruker maskin, ikke bruk for mye av produktet pr område, ikke ta for strore områder av gangen.. 50x50cm burdte være max pr bit du tar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og #21 er vel merket at den skal legges for hånd ?

Står hvertfall på den at den ikke bør brukes med roterende maskin, så jeg la den for hånd. Er jo uansett veldig gode produkter å jobbe med, så du sliter deg ikke på noen måte ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går heeelt fint å legge på produkter med maskin på rundt 700-900rpm, hvis man liker det. Bruker polermaskin til pre-voks olje, synes det fungerer godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe problem å benytte Scratch X med maskin? Vil tro at den "tar" endel bedre da. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er null problem aa bruke scratchx med maskin,. men du faar mer effekt med et mer agressivt produkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er null problem aa bruke scratchx med maskin,. men du faar mer effekt med et mer agressivt produkt.

Enlighten me, please!

Hvilket produkt snakker vi om her? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange her inne bruker Mezerna, fra Scandicshine. Skal visst vaere meget bra, men jeg har ikke provd.

Siden dette er Meguiar's-traad saa vil jeg anbefale MG #83 paa riper og remaskader ;)

Etterpaa litt #80 eller #82..

 

Om du HAR scratchX kan du prove med maskinen. Gaa over flere ganger..

Men se paa tuben at det staar i en gul stjerne paa fremsiden at den kan brukes med maskin. De gamle SX var ikke bra med maskin, men de laget en ny formula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet hva den polishen til meguiars som fjerner sparkelstøv heter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har rekkefølgen på en goe runde med oppfrisking av lakken med Meguiars? Sliten gammal lakk.

 

Hva det heter det forskjellige?

 

 

Ska bruke maskin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan jeg bruke på de crome pyntelistene på A6en min ?

De ser fæle ut..

 

Pluss "pianolakken" mellom sidedørene, og plasten der speielen står ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sånn 3 stegs fra meguiars, lakkrens, polish og carnuba wax. Jeg skal påføre dette vanlig for hånd, med pads, og ta av med microfiber. Hvor mye skal på, hvor mye skal dette arbeides inn og hvor lenge skal det stå før jeg skal ta det av? Vet det er forskjellig for alle 3 stega... Men hadde vært veldig greit med en liten "bruksanvisning"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stepper litt inn for Ben her..

 

Hva kan jeg bruke på de crome pyntelistene på A6en min ?

De ser fæle ut..

Pluss "pianolakken" mellom sidedørene, og plasten der speielen står ?

Pianolakken på karmen mellom fram og bakdører, er det den du mener?

Denne kan du behandle som resten av lakken på bilen din- Lakkrense, polere, vokse.

På plast er det en del produkter, jeg bruker stortsett #40 fra proffserien. "Natural Shine og "Tech Protect" fra butikkserien er også bra å bruke.

På krom er Meguiar´s All Metal Polysh en sikker suksess!

 

Jeg har sånn 3 stegs fra meguiars, lakkrens, polish og carnuba wax. Jeg skal påføre dette vanlig for hånd, med pads, og ta av med microfiber. Hvor mye skal på, hvor mye skal dette arbeides inn og hvor lenge skal det stå før jeg skal ta det av? Vet det er forskjellig for alle 3 stega... Men hadde vært veldig greit med en liten "bruksanvisning"..

 

Lakkrens og Polish skal ikke ligge på lakken før den fjernes, slik en voks skal. Bare jobb inn, ta av.

Jeg ville tatt et panel av gangen, kan være litt tregere å få av om det står for lenge.

 

Voksen lar du ligge på 20 minutt. -Når 20 minutt er gått, bruker du en helt rein finger, og drar over overflaten. -Og "sporet" som ligger etter fingeren din er helt fri for voks (klar og blank lakk), er voksen klar til å fjernes.

 

Når det gjelder hvor mye produkt du skal bruke, er det litt vanskelig å gi råd på.

 

Generelt sett kan du nok ha litt mindre (tynnere lag) enn det du hadde tenkt, de fleste legger for tykt.

-Ikke bruk så mye at padden blir gjennomvåt, men sørg for å få dekt 100% av overflaten.

 

Håper dette hjalp litt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for et utfyllende svar, nå kan jeg nesten ikke vente til neste regnfrie dag, så jeg kan få polert opp kjerra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkrens og Polish skal ikke ligge på lakken før den fjernes, slik en voks skal. Bare jobb inn, ta av.

Jeg ville tatt et panel av gangen, kan være litt tregere å få av om det står for lenge.

 

Voksen lar du ligge på 20 minutt. -Når 20 minutt er gått, bruker du en helt rein finger, og drar over overflaten. -Og "sporet" som ligger etter fingeren din er helt fri for voks (klar og blank lakk), er voksen klar til å fjernes.

 

Når det gjelder hvor mye produkt du skal bruke, er det litt vanskelig å gi råd på.

 

Generelt sett kan du nok ha litt mindre (tynnere lag) enn det du hadde tenkt, de fleste legger for tykt.

-Ikke bruk så mye at padden blir gjennomvåt, men sørg for å få dekt 100% av overflaten.

 

Håper dette hjalp litt?

 

Kjøpte denne pakken i dag så satte pris på dette her jeg og! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stepper litt inn for Ben her..

 

 

Pianolakken på karmen mellom fram og bakdører, er det den du mener?

Denne kan du behandle som resten av lakken på bilen din- Lakkrense, polere, vokse.

På plast er det en del produkter, jeg bruker stortsett #40 fra proffserien. "Natural Shine og "Tech Protect" fra butikkserien er også bra å bruke.

På krom er Meguiar´s All Metal Polysh en sikker suksess!

 

 

 

Lakkrens og Polish skal ikke ligge på lakken før den fjernes, slik en voks skal. Bare jobb inn, ta av.

Jeg ville tatt et panel av gangen, kan være litt tregere å få av om det står for lenge.

 

Voksen lar du ligge på 20 minutt. -Når 20 minutt er gått, bruker du en helt rein finger, og drar over overflaten. -Og "sporet" som ligger etter fingeren din er helt fri for voks (klar og blank lakk), er voksen klar til å fjernes.

 

Når det gjelder hvor mye produkt du skal bruke, er det litt vanskelig å gi råd på.

 

Generelt sett kan du nok ha litt mindre (tynnere lag) enn det du hadde tenkt, de fleste legger for tykt.

-Ikke bruk så mye at padden blir gjennomvåt, men sørg for å få dekt 100% av overflaten.

 

Håper dette hjalp litt?

 

 

Kordan er det e bruke maskin på lakkrensen og polishen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan godt prøve lakkrensen med maskin. Denne har lite slipe-effekt, men det kan hende du klarer å ta litt mer en for hånd.

 

Polishen inneholder kun kjemi, ingen slipemidler, så den skal bare smøres på så den dekker alle overflater.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare si at den 3 stegsen ga ufattelig bra resultat! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke Meguiars produkter trenger eg til den vanlige bilvasken utvendig og innvendig?

 

Meguiars Nxt Gener. Car Wash

Meguiars Wash Mitt

Meguiars Water Magnet Drying Towel

Meguiars Gold Class Trim Detailer

Meguiars All Wheel Cleaner

Meguiars Gold Class Leather Cleaner

 

Og hva vil dere anbefal til vanlig enkel polering?

 

Og hvor anbefales det å handle dette? Via nettet eller på Bilxtra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan godt prøve lakkrensen med maskin. Denne har lite slipe-effekt, men det kan hende du klarer å ta litt mer en for hånd.

 

Polishen inneholder kun kjemi, ingen slipemidler, så den skal bare smøres på så den dekker alle overflater.

 

Burde vel bli vel så greit å knikke lakkrensen og polishen inn med maskin? Selv om resultatet kanskje ikke blir noe forskjellig så sparer man armene litt i alle fall..

 

Men hvordan er det med voksen? Er bare å dra utover med maskina og men man fortsatt fjerner den med microfiberklut?

 

Lyst til å kjøpe maskin og prøve meg fram, men spør først så jeg ikke gjør noe feil som herper lakken. Gjør det mye om man bruker de samme putene på polish, lakkrens og voks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vel bli vel så greit å knikke lakkrensen og polishen inn med maskin? Selv om resultatet kanskje ikke blir noe forskjellig så sparer man armene litt i alle fall..

 

Men hvordan er det med voksen? Er bare å dra utover med maskina og men man fortsatt fjerner den med microfiberklut?

 

Lyst til å kjøpe maskin og prøve meg fram, men spør først så jeg ikke gjør noe feil som herper lakken. Gjør det mye om man bruker de samme putene på polish, lakkrens og voks?

 

Først og fremst, hvilken maskin er det du vurderer? Om det er en DA f.eks, er det teoretisk sett greit å smøre på med maskin, poenget er at du må dekke 100% av overflata. Om du klarer det like godt med maskinen, go for it ;) -Men om du tenker på å kjøpe en maskin anbefaler jeg deg å kjøpe en polish som er beregnet for maskin og en skikkelig pad, så er "startpakken" i boks!

 

Ikke bruk samme paden til de tre produktene, ha en pad til hvert produkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.