Den store Q&A Meguiars tråden

Anbefalte innlegg

Polerte bilen for et par dager siden med Techwax, utrolig fin å jobbe med og resultatet ble knall.

Men må nok ta bilen en gang til i nærmeste framtid, ser ut som det sitter en del dritt i lakken.

Bilen er 1år gammel og svart, ser enkelte plasser at det er noen grå flekker som ikke lar seg polere bort.

Og nede på dørene er lakken litt ruglete.

 

Hva er tingen??? Lakkrens???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og nede på dørene er lakken litt ruglete.

 

Hva er tingen??? Lakkrens???

 

Da er det en omgang med en clay-bar det du trenger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og så lakkrens, polish, voks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasket bilen først med ren svamp, trøket den, påførte så Step 1 Deep Cleaner, tørket dette av, påførte så Step 2 polish. Så helt flott ut når jeg gjorde det, i noe mørk belysning. Men nå har det plutselig kommet mange, ikke riper, men små dotter der lakken ser ut til å ha fallt av???

Skal prøve å få tatt noen bilder, men hva kan dette være av? Hadde i utgangspunktet en ok lakk med noen få flekker i lakken av steinsprut etc, men nå er den helt forferdelig, særlig foran :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål her... bilen min har blitt litt matt nederst bak framdekkene liksom.. sikkert etter steinsprut osv... noe jeg kan bruke for å få igjen glansen eller må jeg lakke opp igjen?:S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål her... bilen min har blitt litt matt nederst bak framdekkene liksom.. sikkert etter steinsprut osv... noe jeg kan bruke for å få igjen glansen eller må jeg lakke opp igjen?:S

 

Om det er snakk om steinsprang er det desverre lite å gjøre. Mulig en grov maskinrens hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasket bilen først med ren svamp, trøket den, påførte så Step 1 Deep Cleaner, tørket dette av, påførte så Step 2 polish. Så helt flott ut når jeg gjorde det, i noe mørk belysning. Men nå har det plutselig kommet mange, ikke riper, men små dotter der lakken ser ut til å ha fallt av???

Skal prøve å få tatt noen bilder, men hva kan dette være av? Hadde i utgangspunktet en ok lakk med noen få flekker i lakken av steinsprut etc, men nå er den helt forferdelig, særlig foran :(

 

Det skulle du hatt nå bilder av. -Hadde du skikkelig avfetting og alt på bilen før du begynte?

Om man går hardt til verks med lakkrens på en flate som ikke er helt ren, kan dritt løsne og lage trøbbel.

Hva brukte du for å tørke/ta av produktene? Hva slags såpe?

Samme også om man har steinsprang som ligger "latent" i lakken. Dvs at de ikke vises for godt, men at lakken er sprukket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er steinsprut men det er vel der all møkka i fra framhjulet legger seg ihvertfall...

men uansett.. nederst på bilen min så er den veldig ruglete...når jeg kommer hjem tenkte jeg på å kjøpe dette clay greiene å prøve det;)

men hvordan bør jeg gå frem med dette?? vasker selvfølgelig først å så bruker jeg clay.. men, må jeg pollere etter dette igjen eller trenger jeg ikke gjøre noe annet enn å vaske bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger forsåvidt ikke gjøre noe annet enn å vaske den og claye. Men dette bør jo beskyttes med en wax

 

Men det kunne jo vært en ide å prøve litt lakkrens og Scratch X etter Clay og se hva som skjer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først bruker du den beste avfettinga du har! Bruk gjerne en svamp med avfetting der i problemsonen (om bilen er nogenlunde ren)

Så skyller du, og vasker nøye.

 

Bruk Clay med en "lubricant" av noe slag, f.eks Quik Detailer. Evt, om du ikke har bruk feit blanding med såpevann. Vær forsiktig, er lett å miste leira på vertikale flater....: bh :

 

Når det begynner å kjennes bra ut tar du en engangshanske (evt brødpose) på handa, og kjenner. Da vil du merke alle ujevnheter.

 

Etter claying må du vaske bilen nøye. Leira tar alt fra lakken, så om resten av bilen er vokset, er det best om du slenger på et lag god voks......

 

Om du er ute etter å gi bilen litt ekstra, setter du av en 6-7 timer, gir den lakkrens og polish samt voks etter du har fjernet det du har der (om det lar seg fjerne) Det kaller vi kvalitetstid! : rolleyes

 

-----------------------

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Par spørsmål for best resultat..

 

Kan jeg ta denne rekkefølgen eller bør jeg droppe noe evt ha på noe annet/mer?:

Paint cleaner - clay kit - scratch X - polish - wax

 

Har hørt at en MÅ ha wax på etter clay?

 

Når skal jeg vaske bilen og når holder det bare å spyle mellom de forskjellige produktene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God vask gjerne med avfetting - clay kit - cleaner\polish - scratchx der det trengs - wax

 

Når du kjører cleaner\polish\clay så fjerner du tidligere beskyttelse fra lakken, f.eks Wax..

 

B.

 

 

Par spørsmål for best resultat..

 

Kan jeg ta denne rekkefølgen eller bør jeg droppe noe evt ha på noe annet/mer?:

Paint cleaner - clay kit - scratch X - polish - wax

 

Har hørt at en MÅ ha wax på etter clay?

 

Når skal jeg vaske bilen og når holder det bare å spyle mellom de forskjellige produktene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God vask gjerne med avfetting - clay kit - cleaner\polish - scratchx der det trengs - wax

 

Når du kjører cleaner\polish\clay så fjerner du tidligere beskyttelse fra lakken, f.eks Wax..

 

B.

 

Bug tare remover fungerer fint som avfetting?

 

Ok, så hvis jeg forstår deg riktig her så tar jeg enten cleaner eller polish etter clay, ikke begge deler eller?

 

Takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

cleaner skal rense lakken for forurensninger, polish skal tygge litt på de aller enkleste formene for lakkskader, begrenset effekt men kan fresche opp lakken en god del i veldig mange tilfeller.. Prøv de litt om hverandre og se om de utfyller hverandre eller om det holder med en av produktene..

 

For avfetting ville jeg handla standard avfetting på en besinstasjon eller noe.. bug&tar remover er nettopp for å fjerne bugs etc som har møtt bilen din i høy hastighet og ikke er så ivrig på å forsvinne igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

cleaner skal rense lakken for forurensninger, polish skal tygge litt på de aller enkleste formene for lakkskader, begrenset effekt men kan fresche opp lakken en god del i veldig mange tilfeller.. Prøv de litt om hverandre og se om de utfyller hverandre eller om det holder med en av produktene..

 

For avfetting ville jeg handla standard avfetting på en besinstasjon eller noe.. bug&tar remover er nettopp for å fjerne bugs etc som har møtt bilen din i høy hastighet og ikke er så ivrig på å forsvinne igjen..

 

 

Kjempe greier Ben, da tror jeg det blir bra ;) Takker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen norske nett sider hvor dem selger Meguiars produkter?

 

Jeg har ikke prøvd produktene deres å er litt usikker på hva jeg trenger. Tenkte jeg skulle prøve både voks/polering og vaske produktene.

 

Noen som har noen annbefalinger? Bilen min er forholdsvis ny lakket (mai) så den er fin i lakken, trenger et produkt/produkter som beskytter lakken (hard voks?) og skaper dybde og glans i lakken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger shampoo for vask, clay kit etterhvert for å få bort skitt fra lakken som ikke går med vanlig vask og wax for å beskytte lakken når den er ren og pen.. microfiber for å tørke av produktene, pads for å føre dem på.. kanskje en vaskevott når du vasker, watermagnet for å tørke av.. felgbørste til felgene som ikke har noen skarpe kanter for å skåne felgene..

 

pm meg om du ønsker en pakkepris sendt hjem til deg.

 

B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen norske nett sider hvor dem selger Meguiars produkter?

 

..

 

Det kunne blitt, men vet ikke om jeg gidder, Meguiars er altfor dyrt i forhold til US i mine øyne.....

 

Så da får man bare holde ut med Meguiars sin egen nettside.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på et par til ang. meguiars.

 

Begge mine biler, privat og firmabilen er behandlet med Royalshine lakkonservering, men det betyr ikke at dritt å møkk ikke setter seg i lakken.

Så det jeg lurer på er om Meguiars Tar Remover er så effektiv at den fjerner konserveringen, eller kan trygt brukes?

Kan jeg bruke Clay også uten at konserveringen også blir borte?

 

 

Var også og kjøpte meg Quik Detailer, men kan ikke si jeg merket noe forskjell med bruk av denne.

Hva er egentlig forskjellen på denne og Quick Wax, bruken virker jo identisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

quick detailer er bare en enkel glans sak for å bringe fram ny-wax følelsen, kjekt om du har vasket bilen og fått noen vannmerkter etc..

quick wax er nettopp quick wax, har ikke brukt det selv da jeg mener en jobb skal gjøres skikkelig om man først skal gjøre det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quick detailer tror jeg i utgangspunktet er framstilt for den vante amerikaner som kun kjører på asfalt, der det aldri regner og kun englestøv som legger seg i løpet av 2-3 dager. Det brukes for å få fram igjen nyvaska bil uten i teorien å vaske den.....Go figure!

 

Er enig med Ben Øye, en jobb er en jobb og skal alltid gjøres ordentlig. Men jeg har ikke alltid like god tid jeg heller med kjerring og unge som maser. Så da er spray wax en veldig kjapp og enkel måte å bare ha på og av i løpet av 15 min! Toppers for oss i tidsklemma, men blir aldri optimalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men la oss si at du har tid en gang i året tel å vokse skikkelig, med f.eks #21, så kan du bruke Spray Wax etpar gang i mellom å ha en flott glans og beskyttelse hele veien

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har temperatur mye å si når man bruker clay? Er det ugunstig å bruke clay ved feks 6 - 7 grader..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

burdte gå helt fint det.. :) er vel værre å legge på voks etc under 10 grader..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VIlle ikke ha brukt clay under 10 grader. Da blir den veldig hard, og kan lage små riper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.