#26 Skrevet Januar 27, 2008 Mensa neste, eller? nja: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Januar 27, 2008 Hva med å prøve på et annet BT? Store forskjeller fra sted til sted dessverre. Joa, men regner med at alle følger denne: http://forum.vwaudi-club.no/announcement.php?f=34 Kan man justere f.eks KONI coilovers til bilens orginalhøyde? regner med å bruke et sånt oppsett på vinteren, og heller senke den på sommern.. (Vi har faktisk snø i finnmark..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Januar 27, 2008 Overstyrer biltilsynet Tüv fra nå av? Bare slik at det er nevnt: TÜV har ingen myndighet i norge, dette er et Tysk kontrollorgan, noe som betyr at de kvalitetstester f.eks senkefjærer i henhold til egen "standard/norm", og deretter anbefaler eller fraråder kjøp fra en produsent. kjøretøykontrollorganet i norge setter som krav at f.eks senkefjærer er kontrollert av TÜV eller en lignende organisasjon, for å kvalitetsikre utstyr som blir montert på kjøretøy i Norge, men biltilsynet kan i tillegg ha egne rettningslinjer som f.eks minimum på 11cm. Derfor blir ikke TÜV-godkjente ting "automatisk" godkjent i norge. Et annet eks er "ku-fangere" og lykteholdere, hvor disse er TÜV godkjent og hvor man ikke har lov å montere "ku-fangere", men man har lov å montere lykteholdere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Januar 28, 2008 Hva med å prøve på et annet BT? Store forskjeller fra sted til sted dessverre.Det skal perdefinisjon ikke fungere, blant annet av det som er nevnt over, men også det at det det forrige BT kom frem til skal ligge registrert i systemet slik at neste kontrollør ser det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Januar 28, 2008 11cm: eek : Det finnes da typegodkjente biler som er lavere enn det, og mange av disse ruller på Norske veier.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Januar 28, 2008 Er bilen typegodkjent (eller godkjent før denne endringen), er det jo en helt annen sak. Hvordan det blir med lave biler som skal typegodkjennes i fremtiden er jo et annet interessant spørsmål.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Januar 28, 2008 Lurer egentlig på hvorfor de har kommet frem til 11cm som en minimumshøyde.. så lenge senkesettet er godkjent til bruk innenfor TÜV-specs, at det er nok fjæringsvei og dekkene ikke subber i hjulbue etc, så burde det vel være opp til bileier om han/hun ønsker å kjøre forsiktig over 'hindringer', som de så pent kaller alle hullene og humpene på kjerreveiene Merkelig også hvordan enkelte ting fra EU følges i detalj, mens det uten problemer lages egne regler på andre ting. Må vel være mye enklere for alle, inkl BT, at man forholdt seg til TÜV-godkjenninger, og ikke rare, unødvendig kompliserte regler og dagsformen til den enkelte kontrolløren... Men men.. er ikke meningen at man skal forstå alt her i verden heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 28, 2008 http://forum.vwaudi-club.no/announcement.php?f=34 Her står det at: "TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm. Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates." Står jo at de følger tuv sin hovedregel. Men det ser jo ut som at det er en regel uten unntak for biltilsynet og ikke en hovedregel, med tilhørende unntak, som hos TÜV. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan følge TÜV.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Januar 28, 2008 Dette går hvis du har mindre enn 800mm sporvidde, for såvidt jeg vet har ingen biler det... Ikke vag vertfall Jeg tolker dette til å være i hele veiens bredde - 800 mm lengde ( i kjørerettning ) og 110 mm høyt. ( altså som en vanlig fartshump ) all logikk tillsier det ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Januar 28, 2008 Ser for meg neste generasjons Veyron, NSX, 350Z og div. Ferrari med hevesett her på berget for å tilpasse seg Norske krav:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Januar 28, 2008 Ser for meg neste generasjons Veyron, NSX, 350Z og div. Ferrari med hevesett her på berget for å tilpasse seg Norske krav:p Skulle vært morsomt det.. Ferrari SUV, porsche 911 suv: haha : Men uansett etter regelverket å tolke; "Vi har nettopp fått nye generelle retningslinjer for hvordan vi skal godkjenne senking, fra Vegdirektoratet. Det er bare en fordel at dere vet om dette: 3.2. Senking" Tviler sterkt på at en typegodkjent bil som er 5 cm må heves, for etter å forstå gjelder dette spesifikk senking etter fabrikk som er uorginalt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Januar 28, 2008 og hva er original bakkeklaring på en golf iv? om noen har det i hue 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Januar 28, 2008 Jeg fikk en 6toms(15cm) planke under min golf 3 uten problemer, er vel senket orginalt 10-15mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Januar 28, 2008 på høykant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Januar 28, 2008 Ja, på høykant.Laveste punktet var vel rett bak ved bærearmene foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Januar 28, 2008 det hørtes mye ut. hehe.. skal lage meg en 11cm høy kloss i morra og se åssen det ligger an under 4'rn. skal nemlig hive på gewinde straks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Januar 29, 2008 Ja, det var mer enn forventet, men det gikk akkurat på det laveste punktet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Januar 29, 2008 Forresten se link http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1771513 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Januar 30, 2008 Som sagt tidligere er det nok veldig stor forskjell fra BT til BT. Jeg har akkuratt hatt min einser inne for godkjenning av senk, og den har nok ikke 11 cm bakkeklaring. (det er jo nesten skruhøyde: klø : ) Men det er kanskje ikke så mange biltilsyn å velge mellom der oppe i nærmeste omkrets? Mvh. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet Januar 30, 2008 Som sagt tidligere er det nok veldig stor forskjell fra BT til BT. Jeg har akkuratt hatt min einser inne for godkjenning av senk, og den har nok ikke 11 cm bakkeklaring. (det er jo nesten skruhøyde: klø : )Men det er kanskje ikke så mange biltilsyn å velge mellom der oppe i nærmeste omkrets? Mvh. nei, 18 mil til kirkenes èn vei, neste er vel alta 35 mil èn vei... blir litt vel langt å dra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet Januar 30, 2008 Pfft, jeg kjørte 28 mil til Kirkenes for å godkjenne min Golf Bare ett kaffekok unna Kirkenes Trafikkstasjon er veldig greie på godkjenning forresten, min bil var så lav at jeg ikke kom inn over grava på kontrollhallen men vi brukte bare manuell jekk for å komme bedre til. Etter å ha sjekket nummer på fjærer og dempere så tok kontrolløren og jeg oss en kjøretur for å sjekke at hjulene ikke tok borti innerskjermer eller andre ting. Deretter var de bare å skrive det som skulle i vognkortet og vips godkjent. Hvis du har vert på Vadsø Trafikkstasjon så skjønner jeg at bilen ikke ble godkjent. Har blitt advart om de kontrollørene der oppe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet Januar 30, 2008 Pfft, jeg kjørte 28 mil til Kirkenes for å godkjenne min GolfBare ett kaffekok unna Kirkenes Trafikkstasjon er veldig greie på godkjenning forresten, min bil var så lav at jeg ikke kom inn over grava på kontrollhallen men vi brukte bare manuell jekk for å komme bedre til. Etter å ha sjekket nummer på fjærer og dempere så tok kontrolløren og jeg oss en kjøretur for å sjekke at hjulene ikke tok borti innerskjermer eller andre ting. Deretter var de bare å skrive det som skulle i vognkortet og vips godkjent. Hvis du har vert på Vadsø Trafikkstasjon så skjønner jeg at bilen ikke ble godkjent. Har blitt advart om de kontrollørene der oppe. Seriøst? Tanken min var at jeg ikke gidda å dra til kirkenes for å få avslag... Når fikk du den godkjent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet Januar 30, 2008 Jeg fikk den godkjent 17 Januar i år. De hadde ikke fått de nye reglene i kirkenes. Min bil har 34 cm fra senter av felg til skjermkant både foran og bak, så har du et mål å gå etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Januar 30, 2008 Jeg fikk den godkjent 17 Januar i år.De hadde ikke fått de nye reglene i kirkenes. Min bil har 34 cm fra senter av felg til skjermkant både foran og bak, så har du et mål å gå etter Supert, får høre hva de sier,min er 33 cm foran og 36 cm bak fra center til skjermkant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Januar 30, 2008 det hørtes mye ut. hehe.. skal lage meg en 11cm høy kloss i morra og se åssen det ligger an under 4'rn. skal nemlig hive på gewinde straks. Hvordan gikk dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...