Anbefalte innlegg

Hvordan gikk godkjenninga på Mysen idag?

Hvor høy er en standard A3 8P, ambition er vel senk 20mm, men med s-line dempere tror jeg den blir 8mm lavere, så bilen min skal være 28mm senka originalt. Lurer på om den er 11cm under, synes ikke den ser 11cm ut, men er vel kanskje det. Om du ikke får godkjent en bil som ikke er gjort noe med så er jo de nye reglene helt på trynet.

 

 

Da var jeg hos BT i Mysen med min A6, påmontert H&R 40mm fjærer. Det gikk smertefritt. Ordet klosser ble ikke nevnt med et ord. Han måler også fra senter felg opp til skjærmkant. Dette målet føres inn i vognkortet.

Men han var nøye. Kikket i alle mulige kriker og kroker. Måtte forklare han hva som stod i TÜV dokumentet enkelte steder, men ellers blid og hyggelig!

Anbefaler da Mysen til alle som måtte utfordre skjebnen med å forsøke seg på BT i Oslo.

 

Om det skulle være noen tips i saken så er det viktig at man setter seg inn i hva som faktisk står i TÜV papirene før man viser. Støter man på en av gutta som ikke kan et kløyva ord tysk, sier de heller nei enn å gamble på at det er greit!

 

Når det gjelder Vegdirektoratet så er det ikke mulig å få noe entydig svar på problemet klosser. Hvis et BT ønsker å godkjenne ved hjelp av slike klosser må de vel gjøre det. Dette er for at det skal være nok klaring for fremtidige og nye former for fartshindringer.

De er livredde å utale seg nøyaktig i tilfelle de blir tatt for det siden. Allt er i veldig generelle uttalelser.

Men de har lovet å se på saken på ny i forhold til formulering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har toyota ombestemt seg.. I morgen skal de prøve å godkjenne Golfen for 3'dje gang...

 

Hahaha, hahaha, litt som det ikonet her:: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har toyota ombestemt seg.. I morgen skal de prøve å godkjenne Golfen for 3'dje gang...

 

Hahaha, hahaha, litt som det ikonet her:: bh :

 

De fikk ikke time i dag, prøver mandag..

Men jeg har kjøpt ny bil i dag: smil :: smil :: smil :: smil :: smil :: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vondt å forstå det, men etter å ha lest dette.. Forstår jeg det slik at man må kunne kjøre over en 11cm høy dump

 

Om den er buet eller ikke har lite å si, når framhjulene er over før bakhjulene har begynt på dumpa:

 

Vegdirektoratet

3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

 

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

 

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, "Fartsdempende" tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

 

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil

Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som "uavhengig, kompetent laboratorium".

 

En del senkesett blir forevist sammen med en "teilegutachten" fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

 

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

 

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

 

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

 

3.2.3. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

Eksempel:

Godkjent med senkesett FK automotive (fabrikant). F: 6,5V 12,5mm. B: 8,0V 12,0mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Serie eller sportsstøtdempere. 2005-09-07 (471).

 

Eksempel med justerbart senkesett:

Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vondt å forstå det, men etter å ha lest dette.. Forstår jeg det slik at man må kunne kjøre over en 11cm høy dump

 

Om den er buet eller ikke har lite å si, når framhjulene er over før bakhjulene har begynt på dumpa:

 

Vegdirektoratet

3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

 

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

 

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, "Fartsdempende" tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

 

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil

Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som "uavhengig, kompetent laboratorium".

 

En del senkesett blir forevist sammen med en "teilegutachten" fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

 

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

 

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

 

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

 

3.2.3. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

Eksempel:

Godkjent med senkesett FK automotive (fabrikant). F: 6,5V 12,5mm. B: 8,0V 12,0mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Serie eller sportsstøtdempere. 2005-09-07 (471).

 

Eksempel med justerbart senkesett:

Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)

 

: rock : endelig noen som fant dette. Hvor fant du det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Det jeg mener blir feiltolket er denne setningen. Jeg mener det mangler ett må her, nemlig bredden på forhøyningen.

 

Det står en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med en lengde på 80 cm. Den lengden på 80 cm må jo da være i kjøreretningen, men det står ikke noe om hvor bredden på denne forhøyningen. Hvis det er en fartsdump må jo den være veiens bredde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ha, da blir ikke golfen godkjent..

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, "Fartsdempende" tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

 

hjelper ikke på om de papirer fra selveste kongen....

Har dessuten kjøpt Audi A4 fra 2003, så T, kan bare ta golfen i retur..

Nu har jeg 1.950.000 i gjeld og er ennå lærling..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nu har jeg 1.950.000 i gjeld og er ennå lærling..

 

Da har du vel strengt tatt bare deg selv å takke? Er vel ingen som har tvunget deg til å ta opp såpass med lån? I forhold til inntekten din, har du sikkert heftige renter også :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du vel strengt tatt bare deg selv å takke? Er vel ingen som har tvunget deg til å ta opp såpass med lån? I forhold til inntekten din, har du sikkert heftige renter også :D

 

Joa, men har hus, som jeg leier ut noen leiligheter i, der er 1.6 i gjeld og så har jeg to biler, blir litt bedre når jeg blir kvitt golfen :)

: fis :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: rock : endelig noen som fant dette. Hvor fant du det?

 

Fikk det på mail av region sør, en saksbehandler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk godkjenninga på Mysen idag?

Hvor høy er en standard A3 8P, ambition er vel senk 20mm, men med s-line dempere tror jeg den blir 8mm lavere, så bilen min skal være 28mm senka originalt. Lurer på om den er 11cm under, synes ikke den ser 11cm ut, men er vel kanskje det. Om du ikke får godkjent en bil som ikke er gjort noe med så er jo de nye reglene helt på trynet.

 

Er nok 15mm senk på ambition + ytterligere 10mm senk hvis du har S-Line: 25mm lavere...er nok høyere en 11cm skal du se...11cm bakkeklarering er ganske lavt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har time på onsdag i Evje i Vest Agder på godkjenning av senking. Ringte teknisk support først. De sa at Evje godkjenner hvis TUV er ok+ papirer montering og hjulstilling og lys, samt del2 vognkort.

Spennende blir det.....Spurte om der var andre krav. Det skulle det IKKE være sa de på support.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golfen ble IKKE godkjent i dag.. måtte krangle med Toyota, men de "kjøper bilen tilbake"...

Puff! da har jeg bare ett billån igjenn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn, fikk 135 000,- igjenn for golfen, gikk "bare" 25 000.- i tap.

 

: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste en test av BMW 335dA på Dinside.no i dag og reagerte på at bilen bare er 10,5cm høy original. Synes det hørtes veldig merkelig ut. Har jeg misforstått noe?

 

Direkte sitat DinSide.no:

...Bakhjulsdrift, kombinert med elendig bakkeklaring - i hvert fall med M-pakke (10,5 cm) sørger i tillegg for at bilen er i stand til å sette seg fast på flatmark vinterstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste en test av BMW 335dA på Dinside.no i dag og reagerte på at bilen bare er 10,5cm høy original. Synes det hørtes veldig merkelig ut. Har jeg misforstått noe?

 

Direkte sitat DinSide.no:

 

Dette gjelder ombyggning, ikke orginalt..

 

se tidligere i tråden:)

 

:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi A5 har vel 11 cm klaring ilfg AMS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder ombyggning, ikke orginalt..

 

se tidligere i tråden:)

 

:P

 

Det er jeg fullt klar over. Derfor var poenget mitt at når en original nybil som selges i Norge har 10,5cm bakkeklaring så må det da gå an å senke til dette nivået også og sikkert litt mer. Bakkeklaring er vel bakkeklaring enten det er originalt eller modifisert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn, fikk 135 000,- igjenn for golfen, gikk "bare" 25 000.- i tap.

 

: gråter :

 

Hvor langt hadde du kjørt den etter kjøp da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn, fikk 135 000,- igjenn for golfen, gikk "bare" 25 000.- i tap.

 

: gråter :

Det hørtes jo rimelig drøyt ut...!

Hadde nesten vurdert å kontakte Forbrukerrådet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke godkjent Touranen med senk på Evje. Hjulkontroll ikke bra nok......

TUV på tysk og sånn var helt ok. Ingen kontroll av klaring under bilen.

Kristiansand godtok ikke TUV, men derimot hjulkontrollen: bh :

Menmen, får det godkjent når ny hjulkontroll er tatt. Fikk mangellapp på dette, og 30 dager på å få fikset det.

Nisseland vi lever i.

Trivelig BT-mann, men allikevel.....

Vanskelig å være lovlydig her i landet.....

Konklusjon: Alle BT praktiserer forskjellig, tross i allverdens regler og retningslinjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hjulkontroll ikke bra nok...

^

Finnes det flere forskjellige måter og ta 4hjulskontroll på??

Og får man tuv på engelsk da? hehe (skjønner svært lite av min tuv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hjulkontroll ikke bra nok...

^

Finnes det flere forskjellige måter og ta 4hjulskontroll på??

Og får man tuv på engelsk da? hehe (skjønner svært lite av min tuv)

 

TÜV papirene på KW settet mitt står både på tysk og engelsk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.