#251 Skrevet Juni 18, 2008 Nå fungerer det slik at det ikke er dama i telefonen som godkjenner senkesettet ditt, og å dra "dama i telefonen sa noe annet" funker sjeldent (om dem kan reglene). Bare ment som en spøk fra min side, vet godt at det sitter en helt utenforstående dame på et kontor å leser opp noen standard regler... Jeg er forberedt til tennene når jeg møter opp på onsdag. Med 17", skrudd opp så høyde passer, TÜV, kontroll papirer og lyktekontroll. DA kan de ikke si så mye som et eneste negativt ord om senkesettet mitt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#252 Skrevet Juni 18, 2008 jeg har godkjent bilen i skien.. De bruker ikke 11cm reglen, men du skal opp på 10cm kluss under v.framhjul og h.bakhjul.. de gjør det for å bånne demperen/fjæra for å sjekke om felgene går klar av skjermen.. og det eneste jeg hadde med vare tuv papirer på senkesettet samt 4 hjulskontroll.. og de sjekker hjulstillingen(kommer på en tavle automatisk da de bruker laser), så nytter ikke å senke den mere etter 4 hjulskontrollen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#253 Skrevet Juni 25, 2008 jeg har godkjent bilen i skien.. De bruker ikke 11cm reglen, men du skal opp på 10cm kluss under v.framhjul og h.bakhjul.. de gjør det for å bånne demperen/fjæra for å sjekke om felgene går klar av skjermen.. og det eneste jeg hadde med vare tuv papirer på senkesettet samt 4 hjulskontroll.. og de sjekker hjulstillingen(kommer på en tavle automatisk da de bruker laser), så nytter ikke å senke den mere etter 4 hjulskontrollen.. GODKJENT Da var Audien godkjent på Skien Trafikkstasjon!!!! Følte det som jeg hadde vunnet i Lotto etterpå Forhistorie; jeg ankom BT med 17" OEM A3 felger hvor det satt totalt nedslitte dekk (disse felger kjøpte jeg egentlig til å ha som vinterfelger, derfor dreit jeg i dekka. Planen var å vise bilen med OEM felger IKKE lambo felgene som har 235mm dekk som i tillegg KAN ta i lite granne i ekstreme tilfeller), rutene foran var senket helt ned, bilen målte 8cm (ca.) fra fanger til bakken samt 6cm fra det plastikkdeksel under motoren. Alle papirer var i det minste OK. Kan si at jeg var lettere spent Anyways; kjørte bilen inn i hallen, la bunken med papirer på arbeidsbenken hans, han kikket litt på de og sa; OK, da skal vi se...han hevet bilen opp, gikk under bilen, sjekket at delenumrene passet TÜV brevet, så tok han den trykkluft jekk som de kan kjøre på langs under bilen og måtte presse plastikkdekslet opp for å kunne få jekken forbi ( da tenkte jeg; ja da blei ikke den godkjent nei), sjekket først foran at alt satt som det skulle, rusket i fjærene, førte jekken videre bakover å gjorde det samme der, noterte samtidig, så begynte han å kommentere dekkene å jeg sa at jeg hadde kliss nye OEM felger med kliss nye dekk liggende på verkstedet hjemme å det var han fornøyd med. Gikk til og med rundt å plystret lystig i vei haha...Så ba han meg om å kjøre opp på de to store klosser, slik han kunne sjekke at ingenting tok i ved maks rattutslag. Det gikk greit og. I sånne lignende situasjoner kan Lambo hjula ta i bitte litt så det var fint jeg ikke hadde de på. Så tok han kontroll papirene men angret å så at det ikke var vits i å kikke i de!?! Da snudde han seg å sa...det ser fint ut, bare vent her du...Tok TüV brevet å gikk inn på kontoret sitt...tok laaang tid før han kom ut igjen, denne gang med et målebånd!!! Da var jeg sikker på at det var slut; at han skulle måle avstand fra bakken eller noe...men da ville han bare måle avstanden fra sentrum av felgen opp til skjermkanten slik at det kunne føres inn i vognkortet. Viste seg at jeg måtte ha min. 320mm ifølge TüV. Bak var det 325mm men foran kom målene på 321mm...en føkkings mm det dreiet seg om...goddamn!! Hadde han målt på andre siden hadde det ikke gått så godt...her er bilen 2-3mm lavere, har bare aldri giddet å justere det 100%..litt flaks har man lov å ha eller hür?! Ingen laser utmåling. Jeg fikk alle papirene i hånden å gikk inn å bestilte nytt vognkort. Det bedste ved det hele var at på veien hjem - ikke mer end 500m fra trafikkstasjonen - stod fan meg statens vegvesen å vinket folk inn. Jeg satt med et stort smil om munnen å bare ønsket de skulle vinke meg inn... Jada...Kan trygt anbefale Skien jeg og!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#254 Skrevet Juni 25, 2008 GODKJENT ..................... Jada...Kan trygt anbefale Skien jeg og!!! Litt flaks må man jo ha, gratulerer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#255 Skrevet Juni 25, 2008 Gratulerer! Jeg sa jo at du burdte ta det i skien:) Det er deilig følese å få det i vognkortet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#256 Skrevet Juni 25, 2008 hvordan er det hvis bilen er godkjent med en type fjærer/dempere og man bytter til justerbart? Men senker like mye. Må det godkjennes på nytt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#257 Skrevet Juni 25, 2008 Ja må vel strengt tatt det. Men det blir nok ikke merket noen gang. Er et kjent triks i Mx5 miljøet og sette på billig senk med tuv og få det godkjent for så å bytte til justerbart fra usa uten tuv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#258 Skrevet Juni 25, 2008 Skien leverte. Herlig! Takker for tipset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#259 Skrevet Juni 25, 2008 Skien leverte. Herlig! Takker for tipset Hvor høy var din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#260 Skrevet Juni 25, 2008 Hvor høy var din? Hvor høy...hvordan mener du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#261 Skrevet Juni 25, 2008 Hvor høy...hvordan mener du? Beklager dårlig formulering hehe. Mente hvor mye bakkeklaring bilen din hadde under kontroll (over 11cm..?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#262 Skrevet Juni 26, 2008 Beklager dårlig formulering hehe. Mente hvor mye bakkeklaring bilen din hadde under kontroll (over 11cm..?) Skjønner. Den var langt under 11 cm ca 8 cm målt direkte under fangeren og ca 6 cm målt ved dekslet under motoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#263 Skrevet Juni 26, 2008 Skjønner. Den var langt under 11 cm ca 8 cm målt direkte under fangeren og ca 6 cm målt ved dekslet under motoren... Kanskje det er håp for meg og da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#264 Skrevet Juni 26, 2008 Kanskje det er håp for meg og da.. Ja så absolutt. De virker ikke Nazi på BT Skien i hvert fald Likte godt at de målte avstand fra senter av felg til skjermkant å ikke fra bakken å opp til skjermkanten som noen mener er riktig for å kunne se om man har justert etterpå. På den måten er det justering av senkesett å ikke hva slags dekk eller felg som avgjør om bilen er innenfor kravene...i mitt tilfelle hvor jeg fikk målt med "små" hjul, fikk verdien skrevet inn i vognkortet å etterpå montert "større" hjul (innenfor +/- 5 %). Da ville det som nå står i vognkortet ikke stemme hvis de faktisk hadde målt fra bakken... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#265 Skrevet September 17, 2008 Noen som vet hvordan de er på Hafslund trafikkstasjon i Sarpsborg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#266 Skrevet September 17, 2008 Mye nyttig informasjon her:). Jeg skal godkjenne justerbart senk selv i nærmeste fremtid, lurer på om noen har erfaring med slik godkjenning hos BT i Bergen (Spelhaugen)? Har Tüv og 4 hjulskontroll:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#267 Skrevet September 18, 2008 En liten update ang BT på Jessheim. Jeg har enda ikke rotet meg til å bestille time der grunnet litt trøbbel med aut.just av xenonlysene. Men jeg ringte inn for å sjekke hvordan kontrollen foregår der på huset. Svaret var: 1. Ta med TÜV papirer på senk (og på felgene for du har vel sikkert breiere hjul ). 2. 4-hjulskontroll (alder på paipirene sa han intet om). 3. Lysjusteringen sjekker de selv. Automatikken bryr de seg tydeligvis ikke om. 4. Selve kontrollen gjøres ved å se på diverse nummer på senkesettet, sjekk av lysjust som sagt, og å kjøre venstre forhjul og høyre bakhjul opp på to forhøyninger for å sjekke om noe tar borti ved sving. På spørsmål om klaring under bilen fikk jeg til svar: "Tillatt høyde står jo i pairene til senkesettet." . Så det er tydelig at det gjelder forskjellige regler rundt om. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#268 Skrevet Oktober 14, 2008 (endret) Jeg kan fylle inn min informasjon fra BT i Skien i dag. Kjørte bilen inn i hallen og opp på bukken. Overleverte papirene. Han heiste opp bilen og kontrollerte nummeret på alle fire hovedfjærene i fra TUV dokumentene. Siden jeg har justerbart skjønner jeg ikke at han ikke kontrollerte resten?.. Så ristet de bilen litt med bukken for å skjekke at alt satt som det skulle. Kjørte bilen så av bukken for å kjøre opp på to klosser for å godkjenne hjula(Venstre framhjul og høyre bakhjul). Måtte legge om rattet til begge sider så kontrollerte han at det ikke tok borti. Og der var kontrollen ferdig når jeg rygget bilen ned igjen. Så kontrollerte han rulleomretsen i boka si. Her ble det ikke kontrollert ET på felgene i det hele tatt men han skrev bare på det som var originalt. Heller ingen felgbredde eller lignende ble skjekket. Så i vognkortet blir det stående "Hjul: 205/40/R17 ET42" selv om hjula jeg hadde på kontrollen var ET35.. Han brukte vel ca 10 minutter på hele kontrollen og 20 min på å skrive inn på hiddenen. Synes egentlig kontrollen gikk meget fort i forhold til mine to tidligere erfaringer i Elverum der de har brukt mellom 1 og 1,5 time hver av gangene. Nå gleder jeg meg til å få vognkort med hjula og senkesettet skrevet inn! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#269 Skrevet Oktober 14, 2008 Fyller på med min erfaring på BT Jessheim ang godkjenning av min A6 med Eibach 30mm. Ringte bort på forhånd og fikk prate med en kontrollør og spurte hva han trengte av dokumentasjon! Time blei bestillt, og følgende papirer medbragt: 4-hjulskontroll, justerte lys, samt Tüv på senkesettet! Det var bare å trille inn i hallen, hvor lysa blei sjekka først! Deretter var det opp i bukken og sjekke fjærer! Fysiske sjekken på bilen tok vel ca 15 min, men papirmølla en drøy halvtime! Bilen var forøvrig utstyr med orginale 16" og 205/55-16!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#270 Skrevet Oktober 21, 2008 Ma bare legge inn min lille erfaring her ogsa og det virker ikke som om jeg skal fa godkjent noe hvertfall.. Provde meg pa Lillehammer Trafikkstasjon og der var 11 cm regel, gikk den ikke over ble det ikke godkjent.. Ringte pa Gjovik trafikkstasjon og spurte om hva som var viktig a ha med, der fikk jeg ogsa beskejed om at jeg matte huske pa at det skulle vere 11 cm bakkeklaring, sa etter a ha lest her ringte jeg Jessheim men samme svar... Spors om det lonner seg a bare prove istede for a forhore seg.. Haff!!! Gir opp irriterende dumme regler!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#271 Skrevet Oktober 21, 2008 Skien... prøv skien 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#272 Skrevet Oktober 21, 2008 Ma bare legge inn min lille erfaring her ogsa og det virker ikke som om jeg skal fa godkjent noe hvertfall.. Provde meg pa Lillehammer Trafikkstasjon og der var 11 cm regel, gikk den ikke over ble det ikke godkjent.. Ringte pa Gjovik trafikkstasjon og spurte om hva som var viktig a ha med, der fikk jeg ogsa beskejed om at jeg matte huske pa at det skulle vere 11 cm bakkeklaring, sa etter a ha lest her ringte jeg Jessheim men samme svar... Spors om det lonner seg a bare prove istede for a forhore seg.. Haff!!! Gir opp irriterende dumme regler!! Anbefaler at du tar deg en liten dagstur til Jessheim. Som du ser lenger opp i tråden er de tydeligvis litt rundere i kantene og godt vant med biler med senk, større hjul osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#273 Skrevet Oktober 23, 2008 Mye nyttig informasjon her:). Jeg skal godkjenne justerbart senk selv i nærmeste fremtid, lurer på om noen har erfaring med slik godkjenning hos BT i Bergen (Spelhaugen)? Har Tüv og 4 hjulskontroll:) Lurer også på dette, eller om eg skal ta det i haugesund. Godkjente golf 4'en min i haugesund for 1,5 år siden, den var det ingen problem, og den var ganske lav, dei justerte tilogmed lyktene for meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#274 Skrevet Oktober 23, 2008 Lurer også på dette, eller om eg skal ta det i haugesund. Godkjente golf 4'en min i haugesund for 1,5 år siden, den var det ingen problem, og den var ganske lav, dei justerte tilogmed lyktene for meg Hallo Ivar;). Jeg har godkjennings time på BT på Spelhaugen i Bergen Onsdag den 29. oktober (førstkommende onsdag). Jeg kan gi en lyd om hvordan det går:). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#275 Skrevet Oktober 29, 2008 Hei. Jeg fikk i dag godkjent et FK AK coiloversett hos BT i Bergen, nesten helt uproblematisk;). Her er mine erfaringer. 1. Jeg møter opp i skranken 09.00, betaler 430kr og kjører rundt på baksiden foran port A. Kontrolløren kommer ut og jeg overrekker han begge deler av vognkortet, 4-hjulskontroll og Tüv papirene. Han ber meg gå inn å ta meg en kaffe og kjører en testtur på maks 2 min. Han kommer fornøyd tilbake og skryter over god selvoppretting:) 2. Kontrolløren kjører så bilen opp på bukken hvor han sjekker nr på dempere og fjærer, og alt synes å gå knirkefritt. Deretter heiser han bilen ned og går inn på kontoret mens jeg lesker i meg kaffe på BT's regning;) 3. Etter å ha sett nærmere på hjulstillingspapirene noterer han seg at det står 97 Bora på modellbetegnelsen på papirene og ikke 97 Vento. I tillegg er Casteren 0,02mm feil, noe han mente var mye. Jeg ringer ned til han som tar hjulstillingskontroller for meg og ber han snakke med kontrolløren. De blir enige om at jeg må kjøre ned til hjulstillingsmannen, få signatur og stempel på at han går god for at det er forsvarlig å kjøre med feil caster. Jeg kan nevne at hjulstillingsmannen var lettere oppgitt over dette, og sa at det var gode tall på en bil som var senket:p. 4. 10.15 er jeg tilbake på BT med signatur og stempel, men da får jeg beskjed om at en annen kontrollør må gjennomgå papirene igjen for å dobbeltsjekke og det er ikke sikkert han rekker det før pausen sin kl 11. Så da kjører jeg hjem for å vente der i stedet. 5. Tilbake på BT 12.30, hvor jeg får beskjed om at senkesettet er godkjent og henter ut et midlertidig vognkort. Dette er første gang jeg godkjenner noe hos BT og alt gikk i grunn greit, utenom dette med casteren da: rolleyes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...