Anbefalte innlegg

Jeg var idag på Ålesund Trafikkstasjon kl 09.45 for og få godkjent min passat 3b med senkesett.

 

Kjørte inn og han heiste opp bilen.

 

Sjekka vognkort og tuv papir, sjekka så nr på fjørene og diameteren på de.

 

Så kom en sjef? og sa at han skulle ta stikkprøver av EU kontrollen. Så han sjekka en bremseslange og sa den var dårlig noe jeg viste og som var bemerket på EU-kontroll og ga beng i resten.

 

Så at camberen var fullstendig feil og utenfor grensen, og at det ikke var stemplet og underskrev på hjulkontrollen så han sendte en faks til verkstedet og fikk det på faks tilbake og så var alt ok.

 

De prøvde ikke bilen, de tok ikke noe klossestyr og jeg fikk alt godkjent.

 

Lykkelig jeg nå, tror mange av dere her har møtt skikkelige hestekuker for og si det på en mild måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tenkt meg avgårde å prøve å få godkjendt mitt senkesett også snart.

4 hjuls kontrollen får eg ta når eg kjem heim.

Andre enn Torkjell som har fått sitt godkjendt i Ålesund?

Eg har sota siderutene framme, xenon i alt i fronten (men her fiksast det med å ikkje slå på køyrelysa) :P

i tillegg har eg ikkje original felgane på.

Har 18" på bilen i forhold til dei 17" som er originalt.

Men lurte på noko i den sammenhengen: Originalt på RS2 står spesial lagde 245 dekk, men på dei felgane eg har no står der 225 dekk på, og eg vil ALDRI klare å få på 245 dekk uten spacer og styr, er dette noko dei vil henge seg opp i ?

Og må eg ha nokon form for papir på felgane før å få dei til å skrive inn dette også i vognkortet? hadde jo eit håp om at det einaste dei igrunnen skulle bry seg om var om dekk/felg stakk utom skjermane : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg godkjente coilovers på min A6 for et par år siden i forbindelse med EU-kontroll.

Møtte opp til bestillt time, med ganske ombygd bil da bilen har komplett Rs6 optikk på karosseriet samt 19" felger med ET35.

I vognkortet stod det 16" ET 45. Tint på alle rutene bortsett fra framruten samt xenon i grøftelys og ombygd eksos.

En kontrollør bemerket den tynne lakrisstripa med gummi på felgene mine å lurte på om det ikke var ubehagelig ..

hvorpå jeg svarte at det rister litt på grusveien opp til hytta ja.. hvor han svarte med å le så han satte kaffen i halsen.

 

Videre ble jeg vinka inn i hallen og opp på en grusom bukk som var så bratt og jævli at jeg måtte få han til å sjekke om framfangeren tok nedi.. noe den ikke gjorde.

Kontrolløren fikk Tuv, 4hjulskontroll fra møller og vognkort.

Heiste opp bilen sjekket at nummer på fjærer og tuv samsvarte .. noe det til min store overraskelse IKKE gjorde..

Så han begynnte da å måle dimensjonen på fjærene og telle antall vindinger . Det var selvfølgelig også feil..

En kjapp telefon til leverandøren og en runde på internett .. så konkluderte han med at coiloverkittet var riktig ..men vedlagt TUV var feil. Hadde fått TUV for riktig bil men feil utstyrsklasse. Så akselvekten var mismatch. Leverandør fakset riktig TUV opp til kontrolløren. 30 minutter på kontoret mens jeg drakk kaffe og hakket tenner ..da varme på venterommet åpenbart var nedprioritert. Kontrolløren kommer plutselig ut og spør om det er ET35 på felgene som står på .. - Ja .. da går han inn igjen og er tilbake etter 2 minutter med midlertidig vognkort og ber meg betale i kassen. Han har også ringt Møller og sagt at coiloverkittet nå er godkjent og bilen EU-OK.

 

Altså .. ikke et vondt ord om BT i Trondheim . God service rett å slett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg godkjente senkesett på en C4 S4 for tre år siden på Hamar mens det ennå var trafikkstasjon der. Null problem. Kjørte inn over en grav da bukken var opptatt, kontrolløren tok en titt på en fjær bak og en fjær foran, på hjulstillingskontrollpapiret og førte så inn sakene på et ark med hva som skulle føres inn i vognkortet. Fikk også ført inn alternative dekkdimensjoner 235/45-17 og 245/40-17 på 8x17 ET35-felg, selv om han mente det ikke var nødvendig når hjulene var mindre enn 5% forskjellig og innpress var samme som originalt. Da jeg skulle ut igjen var bilen for lav til å komme over kanten på graven, så da måtte jeg få hjelp av to stykker som jobbet der til å løfte bilen litt opp i forkant, og de bare lo.. :P Alt tok vel 40 minutter omtrent. (at bilen var ubrukelig lav var en annen sak, var et billigsenkesett som senket nesten dobbelt så mye som oppgitt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God erfaring med Ålesund jeg også.

Han virket nøye, og når jeg hadde bestilt "time", så ble hele brukt. Men ingen anmerkninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk godkjent min Passat med FK justerbart denne uka :) Dette var da hos vegvesenet i Stavanger.

 

Var litt nervøs men det gikk overaskende smertefritt... Sto og ventet og kontrolløren kom ut og sa jeg skulle kjøre inn i hall 4. Kjørte selv bilen inn og opp på løftebukken. Det gikk akkurat uten å ta borti noe. Men de som stod der sa at den va en smule lav hehe...

 

Ikke før jeg hadde gått ut av bilen bet de seg merke i at baklyktene var noe mørke. Så de spurte meg om lyktene var sota. Jeg sa at jeg kjøpte bilen slik og trodde ikke det nei.. De var 3 kontrollører som stod der. Han ene sa at de skulle se etter renninger. For hvis de var sota så måtte det være renninger hehe... Men etter å ha studert lyktene er par minutter så kom de fram til at de ikke var sota og skulle være så mørke : haha :

 

Jeg pustet lettet ut og kontrolløren satt i gang med sjekking av avstadand i henhold til TUV papirene. Alt var innenfor rette mål. Så sjekket han at nummer på fjærbein og fjærer stemte overens med papirene, og bilen ble så godkjent.. De sjekket ikke laverste punkt på bilen heller. Så kjørte jeg bilen ut med et smil : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan i hvertfall anbefale Kongsvinger trafikkstasjon.

Var der i vår å godkjente senking og felger på Golfen. De var veldig nøye, men også reale.

Møtte opp i skranken kl08.00 og betalte for kontrollen og ble henvist til kontroll-hallen. Der ble jeg møtt av en litt morgen-gretten kar som tok imot papirene og ba meg kjøre inn i hallen over bukken i gulvet. Som sagt, så gjort.

SÅ gikk vi inn på kontoret, der han begynte å gå igjennom papirene. Forstillingskontroll og lysinnstillingspapirene ble sjekket og funnet ok. så var det TUV-papirene. begynte å lese litt. -Tjaaa.. vi får vel gå og måle litt, sa kontrolløren.

Opp med bilen og av med ene framhjulet, her så man jo tydelig av hjulene hadde tatt borti innerskjermer, men jeg sa den hadde vært lavere før når jeg kjøpte bilen, og hadde nå kjøpt et annet brukt senke-sett. Okay, men da er det sikkert greit.

Sjekket nummer på fjærbein og fjærer, et og dim på felg og dekk. -Det ser jo greit ut, men jeg får ta en kjøretur med den, sa kontrolløren. -Ja, værsågod sier jeg med et nervøst smil.

Karen setter seg i bilen og kjører flere runder ned i et hull som har sunket ned pga et kumlokk. dette for å teste om det tok borti. noe det plutselig gjorde.. hørte det skrape litt i innerskjermen. -Faen, tenkte jeg.. der gikk det til helvette.

Karen kjører inn igjen på bukken og kommenterer.. det tok litt borti der, vi får se litt på detta.

heiser bilen opp igjen og tar frem lampa og utbryter.. -Nei, det der var jo bare en liten plast-bit som stikker ut, den slites nok snart bort, så detta får gå. -Jeg puster lettet ut. Det var metall de var engstelig for å treffe, da kunne man fort få en brå stopp, naturlig nok.

Her sjekker han også avstanden mellom felgen og fjærbein. Det var jaggu trangt her, sier han, man får ikke store biten i mellom her. -Jo men et hjul skal vel være rundt sier jeg? og det skal jo ikke flytte på seg. Joda, sant nok. men vi får sjekke ET for sikkerhetsskyld. Originalt et er 38, og felgene var 35, så dette gikk bra.

Ned igjen av bukken og kjører bilen lenger inn i hallen, slik at den står på rett betong, her skal det måles avstand mellom senter på nav og skjerm-kant. En annen kontrollør stikker innom og kommenterer at detta var da ei tøff lita rotte. Takk sier jeg med et teit smil.

Dem begynner å måle. bak hadde jeg truffet nøyaktig med høyden fra tuv-papirene.

Foran måler han og begynner å stusse litt på papirene, -Det står noe her om at hvis du bytter en del, så kan du senke mer, men jeg skjønner ikke helt hva det er. -Kan det være stab-staget, spør jeg? For hvis du bytter til R32-stabstag som går under akslingen i stedet for det originale som går over, får man ikke problem med at akslingen slår borti. Jeg har jo byttet dette staget, som du kan se gjennom felgen her. -Ja, du det kan det være, sier han.. Da kan du jo senke mer, bryter han ut. -Nei, sier jeg. vil heller ha en jevn senk, og at den ikke henger på trynet.

-nei, men da så.. da skal dette være i orden sier han. Kjenner jeg ble 200 kg lettere.

Dem skrev så ut et midlertidig vogn-kort og jeg kunne reise lettet hjem. Var der i vel 2 timer.

Det som overrasket meg, var at dem kun sjekket felger og senking og ikke noe annet på bilen. det var jo egentlig mer ting som burde vært i vognkortet, men turte ikke nevne noe om det. lamper, andre fangere, panserforlenger osv. hadde jo tuv-papirer på det, men siden det ikke ble nevnt og heller ikke har blitt nevnt ved utekontroller, så lot det gå.

 

Jeg spurte om denne "nye" retningslinjen som har kommet ut om minst 11cm klaringog nevnte at flere stasjoner brukte en kloss på 11x80 cm som mal. Da lo de bare. Joda, retningslinjen er reel den, men det står at dette er henvisning til fartsputer, og ingen fartsputer er laget med en brå kant som på en kloss. det står jo ikke noe om hvor bred klossen skal være.

Man kan jo ikke forvente at en bil skal kunne kjøre rett opp på en gang- og sykkelsti. Så de stasjonene som brukte denne klossen, måtte ha misforstått fullstendig. mange originale biler hadde jo ikke klart det kravet en gang.

PÅ forhånd, hadde jeg snakket med 2 andre på teknisk hos Veitilsynet, og disse sa nøyaktig det samme.

 

Så var det rett hjem for å bytte felger og senke den mer. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg drar igang denne her litt jeg gitt...

Var på BT i dag...men var jo selvfølgelig feil dag....men spurte der om denne klossen...man skal kunne dra den 11cm klossen under hele bilen uten å være borti noe,slik er det fikk jeg beskjed om.

Dette var da selvfølgelig på risløkka...så da tenkte jeg at jeg skulle være førevar...må jeg ha 11cm under bilen eller er det noen som har skriv på at det faktisk er en fartsdump vi snakker om her??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjente Jettaen på Risløkka

11 cm under er det du må ha, de har en slags kloss de tok under bilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet ca pris for godkjenning i Skien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet ca pris for godkjenning i Skien?

 

Kjøretøy med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg: Kr 430,-

Kjøretøy med tillatt totalvekt fra 3.501 kg til og med 7.500 kg: Kr 775,-

Kjøretøy med tillatt totalvekt over 7.500 kg: Kr 1.110,-

 

Samme pris over hele landet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm:) Var ikke så ille det:)

 

Bestilte time, var 1 måneds ventetid.

Kan jeg kjøre bilen i mellomtida da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm:) Var ikke så ille det:)

 

Bestilte time, var 1 måneds ventetid.p

Kan jeg kjøre bilen i mellomtida da?

 

Ja det kan du selvsagt:). Hvis du bli stoppet i teknisk kontroll så er jo det verste som skjer at du får mangel lapp og må på kontroll hos BT, og du har jo allerede bestilt time på BT for visning;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra:p Alt det andre kommer jo i orden før.

(4 hjulskontroll, lysjustering og justering av lasteventil får jeg jo til uka:))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ett dumt spørsmål men....de sier vel ingenting på at jeg peller bort noen plastdeksler under der?...da slipper jeg nemlig unna noen centimeter...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ett dumt spørsmål men....de sier vel ingenting på at jeg peller bort noen plastdeksler under der?...da slipper jeg nemlig unna noen centimeter...: klø :

 

Jeg ble fortalt at det var hovedsaklig faste deler (understell, travers, motor og chassis).. Husker ikke nøyaktig hva som ble nevnt, men jeg tolket det slik at GTI-leppe, skvettlapper og annen plastikk ikke hadde noe å bety for de 110mm. - Nordfjordeid Trafikkstasjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med spacere? Har 3mm spacere på min for at felgene skal gå klar av bremsekalipperene, blir det problem med godkjenning da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med spacere? Har 3mm spacere på min for at felgene skal gå klar av bremsekalipperene, blir det problem med godkjenning da?

 

Såvidt jeg vet ja, du får ikke godkjent med spacere, så da må du bare låne deg noen andre felger den dagen :P Eventuelt bruke vinterhjula..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet ja, du får ikke godkjent med spacere, så da må du bare låne deg noen andre felger den dagen :P Eventuelt bruke vinterhjula..

 

Okei, får satse på at klossene er slitt ned såpass nå at jeg ikke trenger spacere da, hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skulle godkjenne mitt sett for 1 år siden, forhørte jeg meg rundt på forskjellige trafikkstasjoner. Forskjellige svar hver gang. Værst var det i Oslo hvor de ikke kan ha skjønt noe som helst rundt skrivet vedr godkjenning av senking. Skikkelige mørkemenn!!

Jeg endte til slutt opp på Mysen. Der kikket de på fjærene, sjekket de opp mot TUV papirene og skrev det inn i vognkortet.

Ikke noe mere tull Ingen sjekk av firehjuls kontroll eller lys, men akkurat det kan jo ha vært litt tilfeldig. Viktig at man har firehjuls kontrollen i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var på BT Jessheim og fikk godkjent senken på gamle bilen og det var ikke noe problem der heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal godkjenne senking på min a6 c4, på mysen. Vært der en gang med alle papirer i orden (trodde jeg) Firehjulskontroll ble sjekket nøye, lysjustering ble ikke sjekket da jeg sa det var gjort på verksted ved EU-kontroll. Lastavhenging ventil må også justeres. (hvis det er på bilen) Ett problem som stoppet meg var TUV-papiret. i vognkortet står det 1160kg på foraksel, i Godkjenningspapiret står det at fjærene er godkjent for 1150kg. (min feil, så nye papirer er underveis)

Så husk og se etter at det stemmer overens med vektene i alle papirer før vising.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det TUV-papirene inneholder?

Hvor får dere det fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tüv-papirer skal følge senkesettet når du kjøper det. De fleste som lager senkesett har egen hjemmeside, hvor du kan laste ned papirene på nytt, om du har mistet dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ett dumt spørsmål men....de sier vel ingenting på at jeg peller bort noen plastdeksler under der?...da slipper jeg nemlig unna noen centimeter...: klø :

 

Ikke på Touranen vel?

Var ikke plastikk som var lavest på min.. men 110mm var de strenge på!

 

Så er bare å heve den maks, få de 110mm godkjent (men de fører høyden fra center felg til hjulbue) i vognkortet.. Men om du senker den litt ned etterpå har ikke noe å si! I værste fall ved kontroll, må du skru den opp å vise den igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.