Manglende vippearm 2,5 tdi v6? (bilder)Bilen lever. døde igjen

Anbefalte innlegg

 

Etter vacum kom: på med no slanger litt pysjh lyder swoop og surkle litt så er den fin: rock :

 

Liker denne best! Nydelig enkelt: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noe serligt å bruke bilen heller vis det er luft i systemet?

 

Korrekt, er du uheldig får du lokale overopphetinger og sprekker øverst i toppen hvis det mangler vann der. Nå er vel gamle 1,6 D med forkammer mye mer ømfintlige for slikt men man kan ikke se bort i fra at det kan skje også på V6'ern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, ville vel ikke anbefalt det:) Kan jo hende at det er en luftlomme som sperrer for vann sirkulasjonen i deler av motoren slik at den delen ikke får tilstekkelig med kjøling. Uansett anbefalt å få luftet skikkelig:) så det er i orden i allefall før eventuellt videre feilsøk:)

Lykke til og Riktig God Jul:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt, er du uheldig får du lokale overopphetinger og sprekker øverst i toppen hvis det mangler vann der. Nå er vel gamle 1,6 D med forkammer mye mer ømfintlige for slikt men man kan ikke se bort i fra at det kan skje også på V6'ern.

 

Hmm eg får se om eg klarer å spore opp det hullet i slangen ved torpedoveggen som er blitt nevnt over.

 

nei, ville vel ikke anbefalt det:) Kan jo hende at det er en luftlomme som sperrer for vann sirkulasjonen i deler av motoren slik at den delen ikke får tilstekkelig med kjøling. Uansett anbefalt å få luftet skikkelig:) så det er i orden i allefall før eventuellt videre feilsøk:)

Lykke til og Riktig God Jul:)

 

Takk og God Jul til Deg og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge varte morroa, sprengte svinghjulet i dag : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy flate, hvor mye uflaks går det egentlig an å ha?

Du må vel ha brukt opp din kvote for noen år nå vil jeg tro!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy flate, hvor mye uflaks går det egentlig an å ha?

Du må vel ha brukt opp din kvote for noen år nå vil jeg tro!

 

Håper det minker på uflaksen nå ja: klø :. håper det er monteringsfeil av clutsjen og ikke selve svinghulet, men det høres merkeligt ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satan. sprengte svinghjulet? Hull i kasse osv? Hva skjedde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satan. sprengte svinghjulet? Hull i kasse osv? Hva skjedde?

 

Usikker på om det er hull i clutsjhuset, men er ikke overasket vis det er med tanke på smellet. eg stod på en sidevei å skulle ut på en riksvei. kjørte rolig utpå grunnet veldig lav bil: flau : og dårlig vei drog den til ca 3000rpm på første gir og så over i andre gir opp til ca 4000rpm så pang rasle rasle rasle: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på om det er hull i clutsjhuset, men er ikke overasket vis det er med tanke på smellet. eg stod på en sidevei å skulle ut på en riksvei. kjørte rolig utpå grunnet veldig lav bil: flau : og dårlig vei drog den til ca 3000rpm på første gir og så over i andre gir opp til ca 4000rpm så pang rasle rasle rasle: faint :

 

aiai! Hørtes ikke bra ut, minner meg om girkasse havariet mitt på en passat vr6 jeg hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge varte morroa, sprengte svinghjulet i dag : bh :

 

Feilen var rett og slett at girkassefestene var så dårlige at motoren ved skikkeli pådrag vrei seg såpass mye at kjølevifta tok borti ett eller anna sånn at denne splintra, derfor den kraftige lyden, vibrasjonen og raslinga.

Dette hørtes såpass alvorligt ut at eg bare stoppa motoren og gikk ut fra at det var clutsj/svinghjul: flau : men men nye fester og vifte er på gang, så får bilen igjen på fredag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden vil nok aldri stoppe. nå står et kamhavari på døra. kammene er mer eller mindre utslitt å må byttes: eek : eg har levt i troa at eg fikk satt i nye kammer av han som monterte i ny motor. noe som nå viser seg å ikke være byttet bare sett over og funnet ok. og montør sier nå at det aldri var avtale å bytte kammer noe eg er sterkt uenig i det var noe av det viktigste. eg har solgt bilen med "nye" kammer og kjøper har kjøpt den i den tro, og selvsagt er han ikke veldig fornøyd nå noe som eg selvsagt forstår veldig godt. Problemer er jo selvsagt at eg ikke har noe skriftlig og at montør mener eg har skamkjørt motoren når den er kald sånn at kammene har blitt totalt utslitt etter 11-12 000 km: rolleyes

 

Eg har alså betalt 40-50k for en superoverhalt motor som det nå ser ut som kun er tatt ut av en bil og montert i min. som sagt eg har ingen ting skriftlig å derme kommer eg ikke langt: bh :

 

Få ting skriftlig er mitt tips etter denne saken, apsolutt alt. god natt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viser seg nå at eg har en skriftlig kvittering på motor. en såkalt superoverhalt motor som det så fint står i mailen. hva legger dere i en superoverhalt motor bør kammene og div vare lenger en 1år?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg hadde kjøpt en slik motor hadde jeg trudd den var tilnærmet fabrikk ny, med overhalte topper og nye kammer.

Og ja, jeg hadde regnet med kammene ville holde lengre enn de orginale ;) i alle fall mere enn 1 år..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånn da er motoren timet.. da gjenstår å time opp balanseaksel modulen. løsne kjedet.. gjøres ved å skru av tannhjulet på oljepumpa.. ps press kjedet opp samtidig for å få slakk.. gjøres ved å presse på kjedet med en skrutrekker der det ligger ann mot strammerskinnen. (skruen festes med 22nm igjen) skru ut skrue merket "2" på det første bildet i denne meldingen.. så settes verktøyet tildligere vist i første melding inn istedefor skrue.. når dette verktøyet går inn så er balanseakselmodulen timet opp med motor.. og det er bare å skru sammen igjen :) se bilder. Lykke til :)

 

Dette er jo en gammel tråd, men jeg holder på å få begge bunnpannepakninger byttet nå, og da fikk jeg beskjed om at oljepumpe, kjede og strammer måtte byttes p.g.a kjedet var strekt og subba inni sugerøret til pumpa. Jeg vil helst bare bytte kjedet, siden jeg mistenker at det vil holde, men når jeg ser dette bildet over så lurer jeg på hvor strammeren til dette kjedet sitter? Er det noen strammer til den i det hele tatt? Verkstedet mente det satt en hydraulisk strammer i oljepumpa, men jeg har mine tvil om dette...

 

Har ikke rukket å stikke utom og inspisere selv enda, så håper noen kan hjelpe meg med et kjapt svar! :)

 

*edit* bilde til innlegget over ligger på side 7!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får svare meg selv siden jeg fant ut av dette.. :) Strammeren til kjedet som går til oljepumpe og balanseaksel er en liten vippearm som sitter montert i blokka over oljepumpa ett sted. Denne er mekanisk og justeres med en bolt. Jeg vet ikke hvor vanlig det er at kjedet strekker seg og subber borti oljerøret så det blir hull, jeg har aldri hørt om dette før, men på min motor med sine 196k km så var det iallefall tydelige spor etter kjedet. Blir det hull her så mister man alt oljetrykk asap!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være en utfordring å finne igjen alle delene.

 

Hvor kan man finne igjen delene hvis de ikke ligger i toppene eller i nedre bunnpanne ?

Har en kompis som kjøpte en motor med "nye" kammer, og som nå har ras etter 1 måneds kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte en løs motor med "nye" kammer? Han sjekket ikke før han satte den inn? Uansett.. ligger vel i en oljekanal, sitter fast muliges.Er jo og øvre og nedre bunnpanne på disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.