Manglende vippearm 2,5 tdi v6? (bilder)Bilen lever. døde igjen

Anbefalte innlegg

Eg fikk en ulyd i motoren min for ca 2 uker siden kakklelyd å i dag fikk eg tid til å demontere toppdeksla for å sjekke.

 

for meg så kan det se ut som det mangler en vippearm: klø : noen som kan bekrefte dette?

 

hvilke symptomer vil motoren ha ved manglende vippearm? hva sjer vil den rakkle ?

 

Bilder tatt med mobil så kvaliteten er ikke helt på topp : flau :

 

Bilde133.jpg

 

Bilde131.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynnt å skru allerede? Kanskje dette bildet hjelper deg :) Ser ut som en vippearm har tatt turen ja. Finner den sikkert i bunnpanna : eek :

 

109360.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du mangler en vippearm, siden toppen av ventilløfteren (halvrund kule med hull i midten) står synlig. Når ventilen aldri åpner blir det redusert effekt.

 

Har du flaks har det ikke skjedd annet enn at armen og skiven oppå ventilen ligger oppi toppen en plass, alternativt har rent ned i bunnen. Er du uheldig har den gjort noe ugang i toppen eller i bunnen. Det kan være en utfordring å finne igjen alle delene.

 

Dersom begge løfterne på eksosen til en sylinder faller av så kan det nok skje spennende ting når stempel er på vei opp igjen for å blåse ut eksos men ingen vil åpne..........

 

Men disse kammene så ikke så alt for slitt ut, kan det være annet enn avsporing pga kanter på kammen som har løsnet løfteren? Kan årsaken være at det ikke har kommet skikkelig med oljetrykk til løfterne? Kjørt langt på oljen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du mangler en vippearm, siden toppen av ventilløfteren (halvrund kule med hull i midten) står synlig. Når ventilen aldri åpner blir det redusert effekt.

 

Har du flaks har det ikke skjedd annet enn at armen og skiven oppå ventilen ligger oppi toppen en plass, alternativt har rent ned i bunnen. Er du uheldig har den gjort noe ugang i toppen eller i bunnen. Det kan være en utfordring å finne igjen alle delene.

 

Dersom begge løfterne på eksosen til en sylinder faller av så kan det nok skje spennende ting når stempel er på vei opp igjen for å blåse ut eksos men ingen vil åpne..........

 

Men disse kammene så ikke så alt for slitt ut, kan det være annet enn avsporing pga kanter på kammen som har løsnet løfteren? Kan årsaken være at det ikke har kommet skikkelig med oljetrykk til løfterne? Kjørt langt på oljen?

 

 

Takker for svar Hvor mange deler er det eg må finne 2stk? er disse magnetiske? greier ikke se att disse har gjort noe skade til nå. når det gjelder grunnen til dette så vet eg ikke annet enn att eg har skiftet olje hver 8000km og forige eiger har og vært flink med dette. Kammene er ikke slitt i det heletatt nesten. Kan kansje se sånn ut på bilder, men kjenner ingen slitekant med skrujern : klø :

 

Bilen er ikke blitt brukt etter lyden kom så håper ikke den har gjort noe skade, er ikke mye lyd gammlingen f.eks trudde det var meg det var noe galt med, for han greide ikke høre noe hehe. Får ta av bunnpanna i morgen for å se etter deler : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skifta på 10k når jeg hadde denne bilen (215k-288k) og kjørte kun kvalitetsolje (Agip og Fuchs) nettopp fordi jeg visste om problemene disse motorene har.

 

Lasse vet jeg også har stellt godt med den. Eier før meg var også klubbmedlem, dog ikke aktiv på forumet. Jeg reagerte også på at kammene ikke har særlig slitekant slik de pleier å ha etter at vippearm(er) har løsnet. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok lete etter to deler vipparmen og del nr 19 på delebildet . bitteliten rund del som ligger oppå ventilen med spor til vipparmen, kammen så bra ut den .

 

Mvh Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok lete etter to deler vipparmen og del nr 19 på delebildet . bitteliten rund del som ligger oppå ventilen med spor til vipparmen, kammen så bra ut den .

 

Mvh Petter

 

Takker da skal eg lete i morgen skummelt dette med å ta av kammene å få de på igjen riktig er det merker sånn att det går greit?

 

eg tenkte å bytte alle løfterene og vippearmene er ikke det like greit?

 

Merkeligt dette med kammene siden de nå er gått over 300k km å er nesten like bra viser bare det att det har vært forskjell på legeringene gjennom årene. Alså AFB motorene har greie kammer mens AKE motorene har dårligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner en som har hatt en A6 med AKE som hadde gått godt over 200000 km. Så det er nok litt forskjeller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg tenkte å bytte alle løfterene og vippearmene er ikke det like greit?

 

Jo, jeg ville i hvertfall ikke kjørt en meter til med de løfterne, i tilfelle de er syndere.

 

Lag en liten "how-to" skifte vippearmer, med masse bilder når du først må gjøre dette :). Finn inspirasjon her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=133059

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, jeg ville i hvertfall ikke kjørt en meter til med de løfterne, i tilfelle de er syndere.

 

Lag en liten "how-to" skifte vippearmer, med masse bilder når du først må gjøre dette :). Finn inspirasjon her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=133059

 

Eg skal se ka eg kan få til når det gjelder How to tråd eg føler liksom eg har nok med å få det med meg selv så det spørst ,men skal ta bilder sånn att eg har det vertfall :) Bruker nok din How to skifte regreim ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alså AFB motorene har greie kammer mens AKE motorene har dårligere?

 

Dette er helt individuelt, noen har bra og noen dårlige, dette gjelder alle 2,5TDI motorene. Det jeg tror er at det er vedlikehold som er avgjørende på dette.

De som bare har blitt kørt på long life service har fått mye slitasje, mens de som kjører feks 10 000 km skift har fine kammer (generelt sett, finnes self. unntak).

Hørt om få/ingen med korte oljeskift int som har fått problemer, stort sett de med long life jeg har hørt om iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bare de med longlife som opplever dette nei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg var heldig å fant synderene oppi toppen :)

men har ett spørsmål ligger disse bare løst? ingen feste annet enn kammen?

 

Bilde.

 

de ser ikke spesielt slitte ut i grunn

 

Bilde135.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de ligger bare løst.

 

Jeg har ikke god greie på årsakene til akkurat dette men mine spekulasjoner er:

- årsak kan være slitte løftere

- ventiler som har stått i åpen tilstand, løfter klarer ikke å holde på trykket og siger ned

- ved start flytter knasten på kammen seg og det blir plutselig 1 cm glippe og armen faller av i alle vibrasjonene

- oljetrykket kommer altså alt for sent til å flytte løfteren etter

 

Og Møller har i sin litteratur at løftere og armer ikke skiftes ifm kamskift dersom de ikke viser tegn til slitasje, så da blir det muligens større fare for slike hendelser etterhvert som bilen har gått langt. Betyr det at man skulle ha tatt seg tiden og skiftet løftere når man skiftet regrem...: klø :

 

Edit:

Jeg har sett lignende eksempel, der var selve vippearmen litt mer slitt enn din. Jeg antar at påbegynt slitasje og den rufsete anleggsflaten mellom kam/løfter gir mer friksjon og kammen lettere "feier" vekk vippearmen. Dette forutsetter trolig at løfterne er slitne og er blitt komprimerte etter at motoren har stått en stund med ventilen på max løft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de ligger bare løst.

 

Jeg har ikke god greie på disse V6'erne men mine spekulasjoner er:

- årsak kan være slitte løftere

- ventiler som har stått i åpen tilstand, løfter klarer ikke å holde på trykket og siger ned

- ved start flytter knasten på kammen seg og det blir plutselig 1 cm glippe og armen faller av i alle vibrasjonene

- oljetrykket kommer altså alt for sent til å flytte løfteren etter

 

Og verkstedene pleier ikke å skifte løftere når kammene og armene skiftes. Betyr det at man skulle ha tatt seg tiden og skiftet løftere når man skiftet regrem...: klø :

 

Hmmm eg ble veldig usikker nå. har du noen konklusjon på hva eg bør sjekke og bytte? eg hadde tenkt å bytte løftere, vippearmer og brikker skifter selvsagt regreim og vannpumpe med det samme. bør eg bytte simmeringene på veiven og kammen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm eg ble veldig usikker nå. har du noen konklusjon på hva eg bør sjekke og bytte? eg hadde tenkt å bytte løftere, vippearmer og brikker skifter selvsagt regreim og vannpumpe med det samme. bør eg bytte simmeringene på veiven og kammen ?

 

og du kan godt ta med termostaten når alt alikavel er demontert:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simringene på kammene sier seg selv når du først løfter ut kammene. Simring på veiv er sikkert lurt. Det krever litt mer å få av nedre indre remhjul (ref regremtråden min) så om det ertørt og fint rundt der er det fristende å hoppe over det. Men selvsagt lurt å skifte fremfor å kjøre litt og oppdage at den nye remma etterhvert blir tilgriset av olje fra en simring som du med litt mer innsats kunne ha skiftet.

 

Spørs jo hvor langt motoren har gått, men det kunne vært en ide å skifte dysespisser når du først har toppdekslene og dyserørene av? Men det kan du jo gjøre senere også uten alt for mye ekstra jobb....

 

Det jeg har begynt å fundere på er om det lar seg gjøre å skifte løftere uten å røre registerremmene.......Skal etterhvert skifte dysespissene og når jeg først har av toppdekselet så må jeg vurdere å skifte løfterne etter å ha sett at armer kan løsne også uten slitte kammer. Så vi får vente og se om orakelet Bent Owe ser tråden og gir oss noen gode råd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vel an å stripse fast reg-reim på hjulet, og derved ikke måtte av med den når løfter kammene. Mener å ha lest det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går i hvert fall på kjede.. Men om man er nøye så burde vel det går med reim også...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo et spørsmål om hvor god plass det er overalt, og om man får vippet kammen litt med en gang eller om den må løftes. Må den løftes mer enn 1 cm så blir det vanskelig pga reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo et spørsmål om hvor god plass det er overalt, og om man får vippet kammen litt med en gang eller om den må løftes.

 

Det var slitasjeskader i regreima så den er vertfall nødt å skiftes, men det hadde vært greit å fått kammene riktig på plass før eg byttet reima. eg må og finne ut hva som har skadet reima.

 

Nå ser det ut så mekanikeren har sviktet meg og så dette kan bli spennende : faint :

 

Er ikke noen mekanikere i Stavanger området som trenger gratis Rørlegger mot hjelp til å sette sammen dette riktig : flau : er jo tusen ting som må stemme: eek : eg er klar over att dette er noe som burde vært gjort på verksted men det har eg desverre ingen mulighet til nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, for deg er det jo null problem siden du skal skifte regremma samtidig. Men for meg som har gjort det allerede : bh :

 

Om du konverterer til snekker og tar med deg bilen hjem til meg så kan vi bytte tjenester : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan alltid assistere ved monteringen hvis det passer.

Mvh Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan alltid assistere ved monteringen hvis det passer.

Mvh Petter

 

Det hadde verdt Gull :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde verdt Gull :tilber:

 

Skrik ut når du har planer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.