Anbefalte innlegg

Var/er stor teknisk-kontroll på steinkjer i kveld :( Og ble selv stoppa...... i MAZDA`n : smil :: rock :: haha :

 

Kom kjørende med langlysa på og passerte først en sivil UP-bil = laserkontroll.

Og litt lenger ned kom rødstaven viftende ut i veibanen

 

Og det første som ble sagt var: "Voldsomme lys du har" : haha :

Dog , Kontrolløren så litt skuffet ut da han så at xenonlysa var orginale :P

Så han hadde ingenting å ta meg på , selv etter flere runder rundt bilen med sjekk av... tja ALT :P

Jeg satt bare å glisa :D

 

Ekstralysa er orginale Hella Comet xenon , og så godkjente som de kan bli :)

 

Ett par av bilene som stod der hadde faktisk panseret åpent , noe som tyder på sjekking av motor osv:o

 

FLAKS!!! at jeg ikke kjørte en av Audiene , som jeg egentlig tenkte : eek :

A6`n har spacere ( som betyr avskilting?) , og 90 quattro`n er.... tja noe uorginal :P

 

Crap! Dere må si ifra litt tidligere :P Jeg har lyst på gratis benkepapirer :D

 

Satser på bilen min ser uroiginal ut til å være en Golf, så kanskje jeg blir dradd inn til benking :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk regjeringa sitte, og da sender vi 15 politistudenter på omvisning hos BT :)

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1384560.ece

 

Så da er det bare å ut å rane en butikk eller noe om dere blir stoppet! Saken blir vel henlagt, men du har iallefall penger til effektavifta ! :D

Lenge leve alle de som stemte rødgrønt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

viss alle leser litt på tollvesenets sider kan man lese:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131780&epslanguage=NN&parentid=44781#

Brosjyrar:

Kjøretøy: Endring i avgiftsmessig status

Oppdatert: [01.03.2009] Gyldig frå 01.01.2009 til 31.12.2009

 

Skriv ut sida

Med endring i en motorvogns avgiftsmessige status, menes enhver endring av motorvognen som gjør at den blir avgiftspliktig, kommer inn under en annen avgiftsgruppe uten hensyn til endringens omfang og varighet eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen

 

De avgiftsgruppene og satsene som det er mest vanlig å statusendre til/fra er: A, B, C, og J. Avgiftssatsene for disse gruppene finner du i:

 

Stortinges avgiftsvedtak § 2

Dersom kjøretøyet endres fra en avgiftsgruppe som ikke har vært vrakpantavgiftspliktig til en kjøretøygruppe med vrakpantavgift, skal vrakpanten også betales ved statusendringen (for eksempel fra lastebil til personbil).

 

Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen.

 

Tillegget skal utgjøre differansen i avgift mellom det opprinnelige og det statusendrede kjøretøy, regnet etter gjeldende avgiftssatser på tidspunktet for statusendringen.

 

I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy.

 

Satsene for bruksfradraget er:

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

I særlige tilfeller kan direktoratet gi dispensasjon, ved f.eks. reparasjon, jf. Toll- og avgiftsdirektoratets forskrift av 29. mai 1990, §§ 5 og 6. Dispensasjonsvurderingen er delegert tollregionen.

 

Ved statusendring av et kjøretøy, må kopi av kjøretøyets vognkort og en søknad sendes tollregionen. Tollregionene sender tillatelse til statusendring samt innbetalingsblankett for avgiften.

 

Når betaling har funnet sted, kan kjøretøyet fysisk ombygges. Trafikkstasjonen må kontaktes for å få teknisk godkjennelse og endring av vognkort m.m.

 

Omregistreringsavgift skal kun betales ved eierskifte av kjøretøyet.

 

En gjør oppmerksom på at brosjyren ikke er uttømmende. Nærmere opplysninger om avgiftsmessige spørsmål fås hos Tollvesenet. Spørsmål av teknisk art besvares av trafikkstasjonen.

 

og de har en kalkulator også som viser hvor mye du må betale i ekstra avgift for å få det godkjendt: http://www.toll.no/templates_TAD/ChangeVehicleStatus.aspx?id=77&epslanguage=NO

 

Men om du har en bil som har vært registrert i landet i over 10 år så kan du trimme rævva av den å få den godkjendt gratis:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da vart æ stoppa i i mopped kontroll med s4'n. Mått kjør rett på BT å kjør den i benken.

Har vert i Norge i 9 år, så bli vel litt å betal.

Men e d nånn som veit kor my "straffegebyret" e på?

Har video av benkkjøringa men får itj lasta den opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da vart æ stoppa i i mopped kontroll med s4'n. Mått kjør rett på BT å kjør den i benken.

Har vert i Norge i 9 år, så bli vel litt å betal.

Men e d nånn som veit kor my "straffegebyret" e på?

Har video av benkkjøringa men får itj lasta den opp.

 

Hørte om deg i sta.. kondolerer!

100hk over?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da vart æ stoppa i i mopped kontroll med s4'n. Mått kjør rett på BT å kjør den i benken.

Har vert i Norge i 9 år, så bli vel litt å betal.

Men e d nånn som veit kor my "straffegebyret" e på?

Har video av benkkjøringa men får itj lasta den opp.

 

Har den vært i Norge i 9år,har du jo 95% bruksfradrag.Så da blir det vell ikke så ille. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da vart æ stoppa i i mopped kontroll med s4'n. Mått kjør rett på BT å kjør den i benken.

Har vert i Norge i 9 år, så bli vel litt å betal.

Men e d nånn som veit kor my "straffegebyret" e på?

Har video av benkkjøringa men får itj lasta den opp.

 

Når og hvor skjedde dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir vell ca 10000 vist den har vært i norge i 9 år og med 100 hk mer en org

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel ikke akkurat sånn at man får samme avgift når man blir tatt for ulovlig effektøkning som hvis man selv kontakter Statens Vegvesen for å betale og godkjenne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sto på Hundhammeren etter bunnpris mot byen.

Kl 9 i går morgen.

Ble ca 100 hk over ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sto på Hundhammeren etter bunnpris mot byen.

Kl 9 i går morgen.

Ble ca 100 hk over ja.

 

100hk over orginalt? Hvor mye over det du har bremset ifra før da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da vart æ stoppa i i mopped kontroll med s4'n. Mått kjør rett på BT å kjør den i benken.

Har vert i Norge i 9 år, så bli vel litt å betal.

Men e d nånn som veit kor my "straffegebyret" e på?

Har video av benkkjøringa men får itj lasta den opp.

 

Får du den effekten du bremset godkjent i vognkort da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om BT gjør åpenbare feil, som å dra inn biler de mistenker har for stor effekt eller er ombygget, og det er en 100% orginal bil..

 

Får en noe kompensasjon fra BT for tiden du bruker på å vise bil og utgifter i forbindelse med dette?

 

Eller har de lov til å terrorisere la oss si en bil interresert nabo med gjentatte innkallinger på BT uten at det får noe som helst konsekvenser for etaten eller kontrolløren?

 

tror jeg vet svaret :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sto på Hundhammeren etter bunnpris mot byen.

Kl 9 i går morgen.

Ble ca 100 hk over ja.

 

Den rulla er ikke i nærheten av å gi noe juridisk holdbart tall på effekt på veiv.

Stort sett av alt av VAG turbo biler er også underratet fra fabrikk.

Hvor mye ble faktisk målt (på hjulene)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken rulle er det de har da?

 

det ble benket 252 kw hos biltilsynet

 

Tatt fra salgstråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dansk rulle av merke Dynomet.

Skal man ha et resultat på veiv som faktisk holder i en rettsak på motoren ut og testes i godkjent motorbenk. NAF tapte så det holdt mot Nissan i retten da de saksøkte pga X-Trail saken. De brukte estimert svinghjulseffekt fra MAHA rulle (som er den eneste rulla som er i nogenlunde nærhet av å gi et reelt tall, selv om det stort sett alltid er for lavt, spesielt på turbobiler.)

 

252kw er estimert (dvs gjettet svinghjulseffekt). Det reelle tallet som ble målt på hjulene er nok langt lavere.

På den annen side så har nok denne S4'en dratt mer på hjulene enn det som er oppgitt på veiv. Da er det grunnlag for mistanke, men de kan ikke basere et avgiftskrav på tall fra denne rulla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble benket 333 Hk på hjula hos es-tuning.

Hos Bt ble det estimert 252 Kw i motor, fikk ikke med meg noe papirer i hele tatt, ikke en mangellapp engang.

Jeg spurte de om efektmålingen holdt som bevis i en eventuelt rettsak, å da svarte de ja for det var samme rulle som

et firma i Tyskland, (husker ikke navnet) som var godkjent og kalibret o.s.v o.s.v.

Så spurte jeg hvordan de fikk målt effekttapet i drivverket, å da sa de at de målte rullemotstanden når de rullet fra 7500 rpm

og ned.

Dette var ikke en bremsebenk sa han, men en ren akselerasjonsbenk, som målte hvor kjapt bilen klarte å få rullene opp i fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

333 på hjula på Mustang rulla til ES er seriøst med trøkk, så jeg regner det at det er GT3071, E50 eller turbo i den størrelsen.

235kw er 342hk, så da har Biltilsynet brukt hjuleffekt til grunn, og det er helt fair. Uansett type rulle (så lenge den er kalibrert) vil ligge under veiveffekt, selv om noen gladruller, som Dynojet vil gi whp tall som ligger ganske tett opp til veiveffekt.

 

Coastdown måling vil gi et drivverkstap som er alt for lavt, så hvis de har brukt det er jo det bare gunstig med tanke på at man ønsker lave tall, men jeg tror de kun har brukt hjuleffekt. Skal mye til at rulla er så streng/så ute av kalibrering at den gir whp tall som ligger minst 100hk under ES rulla.

 

Høres derfor ut som at du alt i alt slapp billig unna med 232kw...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er det jeg trøster meg med hehe.

Skal legge ut film av seansen når jeg kommer hjem etter jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble benket 333 Hk på hjula hos es-tuning.

Hos Bt ble det estimert 252 Kw i motor, fikk ikke med meg noe papirer i hele tatt, ikke en mangellapp engang.

Jeg spurte de om efektmålingen holdt som bevis i en eventuelt rettsak, å da svarte de ja for det var samme rulle som

et firma i Tyskland, (husker ikke navnet) som var godkjent og kalibret o.s.v o.s.v.

Så spurte jeg hvordan de fikk målt effekttapet i drivverket, å da sa de at de målte rullemotstanden når de rullet fra 7500 rpm

og ned.

Dette var ikke en bremsebenk sa han, men en ren akselerasjonsbenk, som målte hvor kjapt bilen klarte å få rullene opp i fart.

 

Virker som at du kanskje slapp greit unna ang effekt, ja. Fikk du med deg noen som passet på at du ikke justerte ned effekt når du kjørte til bt? Håper du laster ned den benkefilmen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var en som måtte sitte på ja, de hadde jo egentli moped-kontroll, så de pakket sammen alt og ble med tilbake alle sammen. Så det var vel noen mopeder som slapp billig unna ihvertfall hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var en som måtte sitte på ja, de hadde jo egentli moped-kontroll, så de pakket sammen alt og ble med tilbake alle sammen. Så det var vel noen mopeder som slapp billig unna ihvertfall hehe

 

Ja,ja. De ble vel som guttunger i en godteributikk når de fikk anledning til og kjøre effektmåling .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du kjøre bilen hjem Aleksander?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk prøveskilt for den dagen ja, men er kjøreforbud på bilen nå, helt til den er vist og godkjent enten original eller slik den er(som er umulig).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.