Recommended Posts

Masse fine synspunkter her.

Poenget er ikke om man gir full gass eller 76% gass. Det avgjørende er å ikke la den stå 1 time på tomgang og deretter aldri gi mer enn halv gass før man har kjørt 100 mil.

helt enig :)

Litt problematisk om du skal kjøre inn kammen/løftere samtidig, men prøve å kjøre uten å la turtallet falle under 2k ish da :)

 

Vedr olje, selvfølgelig vil en fabrikant som har sitt merkevare i helsynt forsåke å markedsføre sin olje som perfekt til alt. Han vil vel ikke gi fra seg et enormt marked, nemlig nybilmarkedet. Dessuten, nye biler er allerede en del innkjørt idet de forlater fabrikk.

 

Forøvrig er det svært interessant å se linker til ulike meninger om temaet.

 

Ja, jeg tror ikke olja de bruker til å kjøre inn motorn med er den samme som bilen leveres med :)

Og om jeg ikke husker feil så kjører ferrari o.l. motorn gjennom en "test prosess" i benk før de lar den komme i en bil, dette innebærer også innkjøring tenker jeg. Det som er snodig er at de faktisk kjører motorn flere minutter på høyt turtall, men det kan hende det er mer kvalitetssikring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fabrikkene kjører inn motorene i benk. De bruker spesialolje. Spesiallaget for formålet. De kjører ganske hardt. De vet eksakt hva motoren tåler før den skjærer seg. De legger seg helt på grensa. Alt dette gjør at de kan kjøre inn motoren på 2 timer. Tilsvarende 200 km ganske hard kjøring. Så skifter de til kvalitetsolje og monterer motoren i bilen.

 

Vi andre har ikke tilgang til innkjøringsolje. Vi får bruke billig 10W-30 olje. Vi vet ikke hva motoren tåler før den skjærer seg. Vi får kjøre pent for å være på sikre sida. Alt dette forlenger innkjøringsperioden til opp mot 1000 km. Det er ikke bra. Men vanlige privatpersoner har ikke fabrikkenes forutsetninger for å gjøre hurtiginnkjøring.

 

Kvalitetsolje forlenger innkjøringen dramatisk. Som innebærer kanskje 5.000 eller 10.000 km med spon og dritt i motoren. Unngå det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tviler litt på at alle motorer er innkjørt i fabrikk.. Jeg kunne ikke se noen innkjøring av motorer når jeg var på besøk hos Skoda. Ei heller når jeg var på Saab fabrikken.. Skoda linjene lå på ca 500 biler i døgnet og skulle alle motorer kjøres inn 2 timer i fabrikk så er du på 1000 timer pr døgn.. Alle bilene (skoda fabia) gikk gjennom en test runde der de kjørte bilen ganske hardt. De fremprovoserte nok antageligvis feil i denne fasen om det var noe feil med motoren..

 

En ny og moderne motor er laget så nøyaktig at det ikke vil bli spon osv.. Stort sett det eneste som slites til ekstra er stempelringer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vag motorene er ikke innkjørt fra fabrikk. Dette veit jeg med fakta:) Står godt beskrevet hva man skal gjøre og ikke gjøre for innkjøring av din nye vag i instruksjonsboka:) Biler med DPF/PD må ha spess olje uansett innkjøring eller ei, da vanlig olje 1: ikke tåler trykket som er mellom vipperamsrulle til PD elementene og kam knasten.

2: partikkelfilteret tåler ikke vanlig olje da den avgir for mye sot. Anbefaler alle til å kjøre inn motoren som beskrevet i instruksjonsboka og bruke oljer som er spesifisert fra fabrikk:) Metoden er nøye testet av fabrikken og er den de anbefaler:)

 

Oppsumering, hverken reservedels motorer eller nye motorer i nye biler er innkjørt på noen måte på vag fabrikkene:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Stian: Akkurat det jeg tenkte meg.. Det hadde blitt en umulig oppgave å kjøre inn disse på fabrikken..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ny og moderne motor er laget så nøyaktig at det ikke vil bli spon osv.. Stort sett det eneste som slites til ekstra er stempelringer..

 

Ved overhaling av motor med honing av sylindre, nye ringer, osv så kommer det en del spon i oljen. Første oljeskiftet etter noen få mil kan ha mye "sølv-metallic" som er små metallpartikler, i hovedsak fra sylindervegger og stempelringer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror en gammel motorguru ved navn Smokie Younick uttalte en gang angående innkjøring: "Give the sucker what's coming to him", dvs man finkjører ikke inn en motor som skal brukes skikkelig :)

 

Det ene viktige poenget med denne tråden er at sylindertrykket klemmer stempelringene ut mot sylinderveggene. Skal man da få god tetting bør det være skikkelig sylindertrykk under innkjøring. Syntet/mineral er andreprioritet, men hvorfor bruke dyr olje når den skal ut om noen minutter :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tror en gammel motorguru ved navn Smokie Younick uttalte en gang angående innkjøring: "Give the sucker what's coming to him", dvs man finkjører ikke inn en motor som skal brukes skikkelig :)

 

Det ene viktige poenget med denne tråden er at sylindertrykket klemmer stempelringene ut mot sylinderveggene. Skal man da få god tetting bør det være skikkelig sylindertrykk under innkjøring. Syntet/mineral er andreprioritet, men hvorfor bruke dyr olje når den skal ut om noen minutter :)

 

Det skal vel sies at Smokie Yunick i sine eldre dager påsto å ha klart å lage en bil som var MYE mer effektiv enn vanlige motorer via å varme opp bensinen med varme fra eksosen og bruke en turbo og en vekeforgasser for å atomisere bensinen mer før den blir varma opp... denne bilen skulle visstnok bruke mye mindre bensin enn vanlige og ha vesentlig mer hk.... VELDIG rart at produsentene ikke har begynt å lage noe lignende i vår miljøkrisetid :)

Men såklart, han var nok ikke helt på jordet med slike ting som innkjøring da han vel har en grei "CV" med "juksing" i løp og det hele : smil :

 

Biltema sin olje koster som sagt ca det samme, så dyr ville jeg vel ikke påstå, hehe :D

 

Oh, btw.. bare for å rette på meg selv, jeg er litt usikker på om ferrari kjører inn/tester motorn sin i benk før den monteres, tror det var nissan gt-r... fant jo seff ikke hvor jeg hadde sett det igjen :o'

 

@stian: hva står det i instruksjonsboka da? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noe spesiellt jeg må tenke på ved innkjøring av nye kammer?

Noen nevner spesialolje for å "slite" til kammen mot løfterne : klø :

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noe spesiellt jeg må tenke på ved innkjøring av nye kammer?

Noen nevner spesialolje for å "slite" til kammen mot løfterne : klø :

 

Hvilken motortype? Er nok forskjell på feks V6tdi som har vippearmer mot kammene enn Golf1 som har løftere som skal rotere mot kammene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvilken motortype? Er nok forskjell på feks V6tdi som har vippearmer mot kammene enn Golf1 som har løftere som skal rotere mot kammene.

 

Ups, sorry.

ABF 2.0 16v gjelder da nye trimkammer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oki, så rolig i 10-15 sekunder deretter ligge på turtallsperra : eek :

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oki, så rolig i 10-15 sekunder deretter ligge på turtallsperra : eek :

 

2000 omdr i 20 min, deretter skifte olje.

Poenget er å ha såpass turtall at det er godt oljetrykk i løfterne og at kammen snurrer løfterne godt rundt.

Hvis løfterne ikke snurrer så vil kammen kunne grave seg spor ned i løfterne/shimsen for mekaniske løftere.

 

Men står det ikke noe i papirene til kammen?

 

Googler du "brak in camshafts" eller lignende kan du lese i dagevis.

 

Feks finner du slike prosedyrer og forklaringer, sitat:

 

It is important that the engine starts immediately.

Prolonged cranking may damage the camshaft, lifters and/or followers.

Before starting the engine, top off the coolant level and make sure the ignition timing is properly set. After starting the engine, DO NOT let it

idle. It is essential to run the engine at 1800-2200 RPM for at least 20 minutes.

Because the camshaft and lifters are primarily lubricated by the splash of oil from the crankshaft, any RPM below 1,800 may result in insufficient lubrication and may cause cam lobe failure.

The high RPM also allows the lifters to rotate quicker and seat properly to the camshaft during this critical break-in procedure. During the first 20 minutes, carefully monitor oil pressure, if any problems arise, shut down the engine immediately.

 

Remember, DO NOT allow the engine to idle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2000 omdr i 20 min, deretter skifte olje.

Poenget er å ha såpass turtall at det er godt oljetrykk i løfterne og at kammen snurrer løfterne godt rundt.

Hvis løfterne ikke snurrer så vil kammen kunne grave seg spor ned i løfterne/shimsen for mekaniske løftere.

 

Men står det ikke noe i papirene til kammen?

 

Googler du "brak in camshafts" eller lignende kan du lese i dagevis.

 

Feks finner du slike prosedyrer og forklaringer, sitat:

 

It is important that the engine starts immediately.

Prolonged cranking may damage the camshaft, lifters and/or followers.

Before starting the engine, top off the coolant level and make sure the ignition timing is properly set. After starting the engine, DO NOT let it

idle. It is essential to run the engine at 1800-2200 RPM for at least 20 minutes.

Because the camshaft and lifters are primarily lubricated by the splash of oil from the crankshaft, any RPM below 1,800 may result in insufficient lubrication and may cause cam lobe failure.

The high RPM also allows the lifters to rotate quicker and seat properly to the camshaft during this critical break-in procedure. During the first 20 minutes, carefully monitor oil pressure, if any problems arise, shut down the engine immediately.

 

Remember, DO NOT allow the engine to idle.

 

Den prosedyren dær ser ut til å gjelde Amrikansk motor med blokkmontert kam! litt spesielt dær iogmed at de i hovedsak smøres av oljeskvett fra veivparti! men det er nok en rimelig lik prosedyre på europeisk motor å.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Søkt litt fram og tilbake og leser så veldig mye fram og tilbake om hva som er anbefalt for første oppstart.

 

Første spørsmål, hva olje anbefales til første oppstart? Mineralolje? del/full synt ? evt hva type ?

 

20min på 2000rpm også oljebytte ? Evt hva olje ?

 

håper og bli litt klokere på dette området.

 

takker for all hjelp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette lurer jeg også på :) Mener å va lest noe om 3 oljeskift før man i heletatt skal ut å kjøre?

 

Også, ta av kontakten til coiler og dyser, og kjøre motoren på starter'n for å få sirkulert olja før oppstart ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

oppstart på minaralolje la gå på tomgang i 30min-60min...bytt molje og filter,kjør inn uten stor belastning,variert turtall...

kinne fram olje er viktig,koble av dysekontaktene in tillegg så motoren ikke fylles av bensin...

Edited by Øyvind Fagerheim

Share this post


Link to post
Share on other sites
oppstart på minaralolje la gå på tomgang i 30min-60min..

Nei, det er helt feil.

 

Bruk mineralolje, kjør motoren varm (gjerne på vei) med turtall 2-3000 omdr i ca 30 minutter. Om stempelringene/honing skal ha en mulighet til å slite seg til så må motoren deretter brukes på turtall og mye full gass, gjerne bremsebenk.

Snill innkjøring medfører at motoren aldri blir innkjørt. Som en selger av nye traktorer sa, når motoren er god og varm så prøv å ta livet av den. Da får man en god motor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ting er hvert fall sikkert, det åpenbart mange veier til Rom. Dette temaet er VANVITTIG oppfylt av skit fra diverse tvilsomme skikkelser, som ikke har noen som helst kunnskap om temaet annet enn hva den skikkelsen "har hørt" fra neste mann... Generelt slik det er med mange temaer innenfor bil...

Så gjør noe som andre har gjort fra før av med bra resultat.... Som blant annet det herman nevner her, og ørten har nevnt før :)

 

Jeg har ingen tro på at man må bruke mineralolje ved innkjøring. Kjøp heller en olje du stoler på som er relativt billig da du uansett straks skal bytte den. En mineral olje kan nemlig smøre vel så godt som en syntetisk... Bruk også 5w-40 fremfor 10w-40.. samma gamle leksa :)

Edited by Steinar Sjaastad
Flyttet siste avsnitt fra annet innlegg som ble flyttet til annen tråd med annet emne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mineralolje finnes det vell en rekke utgaver av, hva bruker folket ?

 

Ser da for meg følgende

 

oppstart med mineralolje, viskositet ?

20-30min på 2000-3000RPM.

Bytte av olje. Mineralolje videre eller kan det nå brukes syntetisk olje?

Ut og kjøre med belastning. Når bytte nestegang ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mineralolje finnes det vell en rekke utgaver av, hva bruker folket ?

 

Ser da for meg følgende

 

oppstart med mineralolje, viskositet ?

20-30min på 2000-3000RPM.

Bytte av olje. Mineralolje videre eller kan det nå brukes syntetisk olje?

Ut og kjøre med belastning. Når bytte nestegang ?

 

Biltema 10W-40 mineral, billig og grei.

 

Vil du virkelig stå i ro og kjøre motor i 20-30 minutter? Har du lest hele tråden uten å bli overbevist om at ringene må ha trykk?;) Rusing i fri gir ikke mye ringtrykk å snakke om.

 

 

Jeg har ingen tro på at man må bruke mineralolje ved innkjøring.

Det er ingen som MÅ noe som helst, men man BØR.

 

En mineral olje kan nemlig smøre vel så godt som en syntetisk...

Negativt. En mineralsk olje gir varmere oljetemp enn syntetisk olje, pga lavere friksjon i den syntetiske oljen.

 

Bruk også 5w-40 fremfor 10w-40.. samma gamle leksa :)

Hvorfor? Du skal neppe starte den nyoverhalte motoren i streng kulde?

Hvilken lekse?

 

Til dere som har lest hele tråden men er blitt forvirret av alle motstridende antakelser, så anbefaler jeg å lese det jeg bestemt mener er fasiten i post 31 fra Roger og 34 fra meg.

Edited by Steinar Sjaastad

Share this post


Link to post
Share on other sites

En god venn av meg har hatt en hel haug med div.totakts-mc og gokarter opp igjennom tidene. Han har funnet ut av egen erfaring at å kjøre inn flere hundre km med lave rpm er bare tull. Nå bruker han kun å la motoren gå seg varm med litt forsiktig rusing siden en totakter ikke bør gå for lenge på tomgang,da fylles veivhuset med olje og bensin. Han så stor forskjell på sylindervegger og stempelringer på de motorene som har vært innkjørt på den "gamle" måten og den "fullgass"-metoden. Men nå er det jo stor forskjell på en to og en firetakter,det skal legges til ;) Men han har også kjørt inn 2 stk Yamaha R6 på fullgassmetoden og de har fungert topp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt tidligere: Mest mulig belastning med en gang motoren er driftsvarm. Ikke press ned på lavt turtall, men heller ikke turtallssperre-kjøring. Finn en lang bakke hvor du kan gi full gass en god stund uten at farten går langt over det forsvarlige. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har jobbet ved motorteststasjonen på Romerike tekniske verksted en sommer (Forsvaret), hvor vi kjørte inn nyoverhalte motorer, bla til Leopard stridsvogn. Disse kjøres inn på samme måte som ved NSB sitt verksted. Først oppstart med forholdsvis rolig kjøring. Kontroll av alle målere og verdier til alt var varmt (store motorer skal alltid varmkjøres rolig pga spenninger i motoren ved hurtig oppvarming, varmen må fordeles). Deretter fikk motoren maksimal belastning og gikk på høyt turtallet (maks effekt). Husker ikke hvor lenge, men forholdsvis lenge (en time?).

 

Ellers kan jeg opplyse om at den største utfordringen med for mange hester er termisk belastning i toppen, dvs eksosvarme som tar knekken på ventiler og turbo. Belastningen er størst ved maksimal belastning og halvhøyt turtall. Ved høyt turtall er luftmengden gjennom motoren større slik at den termiske belastningen ble mindre. Med tilhenger opp Lierbakken er det derfor bedre for motoren og gire ned og la motoren gå lettere på et høyt turtall enn å gi full gass med turtelleren midt på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.