Recommended Posts

Denne tråden trenger vel kanskje snart ikke flere meninger og synspunkter men tenkte jeg kunne liste opp hvordan jeg gjorde det etter overhaling av motoren min:) Kontaktet et par jeg vet har mye erfaring rundt dette emnet og konklusjonen min ble:

 

# Fylle på Biltema 20w50 mineralolje.

# Kjøre opp oljetrykk uten dysekontakter og plugger.

# Starte motoren og la den få opp litt temperatur mens man ser etter evt lekasjer.

# Kjøre lett til den har skikkelig driftstemperatur, deretter normal kjøring + skikkelig belastning (kjøretur på ca 30 min for min del).

# Tappe olje og skifte filter.

# Fylle på Sunoco Energy Racing 20w50 mineralolje (sommer).

 

Etter siste puntet har bilen stort sett blitt brukt som om den skulle vært stjålet: smil :

 

Dette var et oppsett med ferdig map så jeg slapp å ta hensyn til det, men om den måtte ha vært på justering så hadde byttet ut kjøreturen med benk kjøring:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Denne tråden trenger vel kanskje snart ikke flere meninger og synspunkter men tenkte jeg kunne liste opp hvordan jeg gjorde det etter overhaling av motoren min:) Kontaktet et par jeg vet har mye erfaring rundt dette emnet og konklusjonen min ble:

 

# Fylle på Biltema 20w50 mineralolje.

# Kjøre opp oljetrykk uten dysekontakter og plugger.

# Starte motoren og la den få opp litt temperatur mens man ser etter evt lekasjer.

# Kjøre lett til den har skikkelig driftstemperatur, deretter normal kjøring + skikkelig belastning (kjøretur på ca 30 min for min del).

# Tappe olje og skifte filter.

# Fylle på Sunoco Energy Racing 20w50 mineralolje (sommer).

 

Etter siste puntet har bilen stort sett blitt brukt som om den skulle vært stjålet: smil :

 

Dette var et oppsett med ferdig map så jeg slapp å ta hensyn til det, men om den måtte ha vært på justering så hadde byttet ut kjøreturen med benk kjøring:)

 

Fss, joda! Er jo bare fint det slik at folk ser at det ikke bare er en eller to som sier de har gjort det på denne måten :)

 

Foruten om mineral/syntetisk diskusjonen:

Ser at folk heller på 10w-60 og 20w-50 fremfor kanskje 10w-40 eller hva nå enn. Hvorfor det? er dette det som er optimalt for bilen i følge fabrikk/brukstemperatur eller? Hvis det er temperatur så gjerne oppgi driftstemperaturen/hva bilen blir brukt til :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal om ikke lenge bytte motor, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det med oljebytte på en nybygget 1.8T

 

Ser for meg dette :

 

Fylle mineral

Tomgang -> bli varm

Tømme

Fylle mineral

Tomgang -> bli varm

Tømme (Hvordan får jeg tømt hele systemet for mineralolje?)

Skifte oljefilter

Fylle syntetisk (anbefalinger?)

 

Så kommer 1000kronerspørsmålet..

Bilen må inn på rulle for å mappes, og når jeg må kjøre inn bilen med delvis / hard belastning så funker det dårlig med stor turbo og chip..

 

Så bør jeg da gjøre alt som er nevnt ovenfor, fylle syntetisk -> frakte bilen på henger til ES uten å kjøre en meter? Så den får innkjøres under dragene på rulle?

 

Edit : nyborret blokk med nye ringer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skal om ikke lenge bytte motor, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det med oljebytte på en nybygget 1.8T

 

Ser for meg dette :

 

Fylle mineral

Tomgang -> bli varm

Tømme

Fylle mineral

Tomgang -> bli varm

Tømme (Hvordan får jeg tømt hele systemet for mineralolje?)

Skifte oljefilter

Fylle syntetisk (anbefalinger?)

 

Så kommer 1000kronerspørsmålet..

Bilen må inn på rulle for å mappes, og når jeg må kjøre inn bilen med delvis / hard belastning så funker det dårlig med stor turbo og chip..

 

Så bør jeg da gjøre alt som er nevnt ovenfor, fylle syntetisk -> frakte bilen på henger til ES uten å kjøre en meter? Så den får innkjøres under dragene på rulle?

 

Edit : nyborret blokk med nye ringer

 

Poenget med mineral olje er jo at den er mere grov og lar stempelfjører og borring gå seg til fortere en med syntetisk olje. Ikke noe vits i å tømme ut olja med en gang vel ? Kjør starteren uten coiler plugget til for å få opp olje trykk. Så lar du den gå varm og kjør med det.

Pen kjøring uten noe spesiel belastning. Poenget er jo her at det skal slite seg til fortere.

Så kan du helle på syntetisk og bytte oljefilter før du lader på.

Iallefall slik jeg har gjort fra anbefaling av Motorteknikk i Oslo, der 3 motorbyggere snakket i munnen på hverandre at det var best slik. Motoren min har gått ca 1000 mil etterpå med varierende trykk og en GT35R, og fortsatt er den helt slik den skal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fss, joda! Er jo bare fint det slik at folk ser at det ikke bare er en eller to som sier de har gjort det på denne måten :)

 

Foruten om mineral/syntetisk diskusjonen:

Ser at folk heller på 10w-60 og 20w-50 fremfor kanskje 10w-40 eller hva nå enn. Hvorfor det? er dette det som er optimalt for bilen i følge fabrikk/brukstemperatur eller? Hvis det er temperatur så gjerne oppgi driftstemperaturen/hva bilen blir brukt til :P

 

Bump ! Lurer på det hvilken mineralolje jeg bør kjøre inn med :) 20w50?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke si hva du skal eller ikke. Jeg bare sier hva jeg gjorde. Jeg kjøpte Biltema 10/40 eller hva det var. Kjørte rundt 60 mil med dette. 100 mil ble anbefalt før bytting av filter og skikkelig olje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bump ! Lurer på det hvilken mineralolje jeg bør kjøre inn med :) 20w50?

 

Mange som har kjørt inn med feks. biltema sin olje. ville IKKE kjørt inn med 20w-50 da dette som regel er feil viskositet i utgangspunktet, men om du er interessert så kan du sjekke tekniske data på olja og hvis olja har høyt innhold av ZDDP så kan de kanskje forsvares.

 

Hvis jeg skulle kjørt inn med biltema olje så ville jeg valgt 5w-40 helsynt (IKKE longlife), da den har 1200ppm zddp og har fin viskositet. Ville heller kjørt inne med denne olja enn feks castrol edge.

 

Tror egentlig det ville blitt biltema olja på meg...

 

Det er hvert fall kort hva jeg tenker om denne saken akkurat nå ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

Har nettopp hentet meg en sprell ny Superb 2l.tdi 170 hk 4x4, lurte litt på hva ekspertisen her mener om innkjøring av bil.

 

Har lest mye rundt om og det er mye forskjellige meninger, og ja har tilogmed lest instruksjonsboka om emnet. Der står det noe som ikke dra den ut på girene og ikke dra henger de første 1000 km.

Siden jeg har DSG så høyt turtall ganske lett og unngå men derimot lavt turtall (har lest at dette er like skadelig for blant annet svinghjul) ikke så lett og gjøre noe med. (personlig mener jeg den girer alt for tidlig)

Bytte olje etter innkjøringen?

 

Rop ut.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ingen ekspert på området, men selgeren som solgte meg min nye Polo i fjor sa at man burde kjøre rolig de første 1-1500km, så kunne man kjøre mer normalt for å unngå "skader".

Fikk med olje i tilfelle den skulle bruke mye i starten, men det har ikke min gjort iallefall. Kjører manuell da, så er usikker på DSG-kassen. Kanskje greit å høre litt ekstra med forskjellige møllerstasjoner :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

IJeg kjøre normalt med mine biler når jeg henter ut ny bil.

Kjøre ikke noe turtall på kald motor og tar det gradvis etter mila ruller inn.

Har ikke brydd meg om di 1500 km

Og har ikke hatt noe tull med mine biler.

Du har nok fått med en litter olje med når du kjøpte bilen

Som du kan fylle etter om den bruker litt.

Det er egentlig normalt men er ikke bestandig bilen bruker noe olje.

Og jeg bruker og la bilen stå fem til ti min

Før jeg kjører så olja får rullet igjennom motoren litt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang det om og la bilen stå på tomgang vinterstid til den blir varm er ikke anbefalt, bruker tilogmed og stå i instruksjonsboken.

Beste er og begynne og kjøre med en gang, unngå høgt turtall, da blir motoren varm mye kjappere :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeg ville kjørt bilen hardt fra dag 1. min mening

 

Regner med du har en god begrunnelse?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjør normalt, men ikke dra den ut på girene :)

Har aldri hatt DSG før, frykter heller lavt turtall da denne girer i mine øyne veldig tidlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeg ville kjørt bilen hardt fra dag 1. min mening

 

Det er derfor jeg tok opp denne tråden igjen, forskjellige meninger på området.

Har hørt "dette" også med begrunnelse i at bilen blir "daukjørt" ikke at jeg tør og prøve da... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Regner med du har en god begrunnelse?

 

Masevis av god begrunnelse tidligere i denne tråden etter at den ble slått sammen med annen tråd med identisk tema. ;)

Se feks linken i første post.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående linken så dreier den seg om motorsykler og snøscotere, det er en en del likheter men det er også mange forskjeller.

 

En MC motor som går flere hundre tusen km er ikke veldig vanlig, turtall og belastning er ikke sammenlignbart i mine øyne.

 

Og de som benytter seg av denne innkjøringen er gjerne folk som har bygd en motor eller trimmet, ikke en som har vært og hentet en ny bil hos forhandler.

Eller er det virkelig noen som drar rett hjem og tapper av oljen, fyller mineralolje og gir jernet??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Angående linken så dreier den seg om motorsykler og snøscotere, det er en en del likheter men det er også mange forskjeller.

 

En MC motor som går flere hundre tusen km er ikke veldig vanlig, turtall og belastning er ikke sammenlignbart i mine øyne.

 

Og de som benytter seg av denne innkjøringen er gjerne folk som har bygd en motor eller trimmet, ikke en som har vært og hentet en ny bil hos forhandler.

Eller er det virkelig noen som drar rett hjem og tapper av oljen, fyller mineralolje og gir jernet??

 

Det er fullt ut sammenlignbart, alle motorene har stempler som går opp og ned i sylindre og med stempelringer som skal tette best mulig. Linken handler om å få tilpasset ringene til sylindrene før det er for sent i livsløpet til en nyhonet sylinder.

 

Ja, jeg tror jeg ville gjort akkurat det, kjørt rett hjem og skifte olje og gitt gjernet på en ny bil. ;)

Dog er det en del biler i dag hvor man ikke bør kjøre mineralsk av andre grunner og dessverre må unngå det, feks pumpedysemotorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husk at DPF stiller krav til oljen da.. Hadde aldri i verden giddi å tatt meg bryet med å dra hjem og skifte til mineralolje. Det er da "ingen" som gjør det med en ny bil.. Kjør som folk, vent til motoren er varm før du belaster den. Litt turtall skader ikke, så lenge det ikke er overdrevent. Heller kjøre en kald motor på rundt 2-2500 til den blir varm, enn tomgangskjøring, det er ikke bra.

 

Ikke tenk så komplisert, kjør på og kos deg;) Fabrikantene har jo selvfølgelig tatt høyde for dette ved produksjon, de er ikke dumme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor mange MC`r er det som har rullet over 2-300kkm i forhold til bil? En moderne bilmotor har lite problemer med og gå 500kkm uten og bytte stempler eller ringer, det tror jeg ikke du klarer med en MC, blant annet fordi man har en helt annen vekt/effekt ratio og et helt annet arbeids-turtall.

Så selv om teorien er den samme synes jeg ikke tingene er helt sammenlignbare, skulle likt og sett en sammenligning etter noen hundre tusen.

 

Hvordan blir det med garanti og sånt visst man bestemmer seg for og utforske på dette??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorsykler har 1 olje til motor, girkasse og kløsj. Litt for tykk for motoren. Litt for tynn for girkassa. Og smører dårlig nok til at kløsjen ikke slurer.

 

Resultat: Man klarer seg med 1 olje på hele greia. Men det går ut slitestyrken. Kløsj er en slitedel. Motor og girkasse er utslitt på 200.000 km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nye motorer er visstnok maskinert så bra at de ikke trenger innkjøringsolje. Men man får passe seg litt. Unngå bruke for mye dreiemoment og turtall. Så motoren ikke skjærer seg. Og la den gå litt på tomgang etter kjøring. For å unngå å "lime fast" spon på friksjonsflatene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.