Erfaringer med kvalitet på ulike fabrikat av multilinkdeler?

Anbefalte innlegg

Multilink deler til forstillingen på A4, A6, A8, Passat, mv selges til svært ulike priser.

Trolig er kvaliteten svært variabel og jeg lurer på:

 

  1. er det noen her som har dårlige eller gode erfaringer med spesifikke merker?
  2. eller er kvaliteten såpass jevn at man like gjerne kan kjøpe billiste sort i umerkede plastposer?
  3. er "forsterkede" bare et salgsargument eller hva er faktisk forskerket på disse?
  4. er det noen av bilene som har like sett men hvor gummiens hardhet skal være ulik, slik at man feks til A6 risikerer å kjøpe "universal-type" for A4 og A6 men hvor gummien egentlig er for myk til A6?
     

 

Mine erfaringer:

Kjøpte et sett på finn av billigste sorten, umerkede plastposer i en pappekse, tror det var 3000 kr den gang.

Første gang byttet verkstedet alle 4 armene nede, inkl forstillingsjustering.

Ca 20.000 km etterpå var endeledd slarkete, så jeg byttet da resten av settet.

Før ferien var de to nedre bakre utslitt, etter totalt ca 70.000 km.

Satte i nøden på et brukt sett fra TRW som så mye fastere ut i gummien, det ser ut som om de var fastere i fisken også da de var nye.

 

Er ikke imponert over varigheten, men mulig dette ikke skal være bedre?

 

Legg inn dine erfaringer og gjerne svar på mine spørsmål:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har no kjørt 160 000km på originale multilinkdeler, og har enda ikkje skifta noke. Det er jo litt rart om nye deler berre skal vare 70 000km da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk kjøpt et komplett sett på møller gått 350 000 uten feil på noe av det som ble bytta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og har kjørt rimelig lenge med de orginale. 155000 med orginale har den gått, men den ene bakre nedre armen har gått nå pga hull i gummi rundt kula, så nå bytter jeg likegodt alt.

 

Det beste er vel Meyle sitt sett, det er vel også forsterka om jeg ikke husker feil. Det koster vel ca rundt 4000 hod frode kristoffersen (fk autoparts? heter det vel?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer dette Jan Terje. på 034motorsport selger de forbedrede foringer til bærearmene forran på b5 (a4) og c5 (a6)

Men er noget dyrt etter min mening, men de lover også at man får en forbedret kjørekomfort osv.

 

Men tipper Meyle sitt sett holder bedre enn originalt uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta komplett sett fra Febi-Bilstein, kjøpt hos bilextra.

Etter 3 år og 60000km var fire av åtte stag utslitte. Skulle være forsterka og alt det der.........men tydeligvis bare b-vare

 

Bytta i fjor igjen til ett komplett sett fra Mekonomen, dvs Lemførder som er det samme som originalt. Håper nå jeg er ferdig for en stund med forstillingen.

 

En kompis av meg bytta også i fjor, og kjøpte ett sett Som het Optimal type billig og innen ett år hadde begge linkarmene mellom stabilisatostag til nedre fremre bærearm ramlet av og boltene sto igjen!

 

Edit:

Vil bare legge til at foringene var helt fine etter 3 år, det var bare kulene som var slarkete og knirket mye.

Settet ble korrekt montert, dvs at boltene ble strammet etter at bilen var satt ned på hjula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte et billigsett inne på forumet og monterte. Kjørt rundt 10-15 nå uten noe problem, men kvaliteten virket billig når jeg monterte dette så spent på hvor lenge dette holder da de veiene jeg kjører på tar knekken på det meste. Demonterte alle mansjettene og smurte de skikkelig opp før jeg skrudde sammen. En annen ting, de boltene som fulgte med var noe skikkelig dritt. Skulle ikke mye moment til før gjengene gikk. Skulle handlet meg Meyle med engang, differansen er ikke så mye. Om man har tenkt å beholde bilen en stund fremover...

Holdbarheten på disse avhenger selvfølgelig av veiene man ferdes på.

En annen ting:

Hadde problem med endeleddene i dette settet. Må være feilproduksjon på gjengepartiet for de var utrolig vanskelig å montere, så jeg måtte slite hardt etterpå under hjulstillingskontrollen. Så må jeg vel belage meg på å skifte de indre leddene neste gang, da disse garantert har tatt skade i gjengepartiet.

Min mening er at "forsterket" er bare et salgsargument da tilogmed de billigste settene til 1000lappen blir kalt for forsterket.

Mine erfaringer tilsier at originalt/lemførder samt meyle er i en helt annen klasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig montering vil også kunne påvirke levetiden vil jeg tro. Alle bolter skal strammes med normal vekt på hjulene. Hvis man strammer de igjen før man har normal vekt på hjulene vil foringene alltid være i spenn, noe som kan føre til at de raskere slites ut. Stod tilogmed en egen lapp med denne beskjeden på på en arm jeg kjøpte fra meca. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig montering vil også kunne påvirke levetiden vil jeg tro. Alle bolter skal strammes med normal vekt på hjulene. Hvis man strammer de igjen før man har normal vekt på hjulene vil foringene alltid være i spenn, noe som kan føre til at de raskere slites ut. Stod tilogmed en egen lapp med denne beskjeden på på en arm jeg kjøpte fra meca. :)

 

Godt poeng å bli minnet på når man skal gjøre dette selv :)

I mitt tilfelle med de nedre bærearmene ble de montert på et velrenomert verksted med to ansatte, jeg har tiltro til at de gjorde dette riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg har opplevd med billige sett, er at de har vært så thight i kulene at selvopprettingen har blitt vesentlig dårligere. Dette er noe som er litt stress og kjøre med da man må sitte og korrigere på rattet mye under kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig montering vil også kunne påvirke levetiden vil jeg tro. Alle bolter skal strammes med normal vekt på hjulene. Hvis man strammer de igjen før man har normal vekt på hjulene vil foringene alltid være i spenn, noe som kan føre til at de raskere slites ut. Stod tilogmed en egen lapp med denne beskjeden på på en arm jeg kjøpte fra meca. :)

 

Vet det er mange som ikke gjør dette, noe som fører til vesentlig kortere levetid. Selv målte jeg avstand fra senter av nav opp til hjulbue når bilen sto på bakken og jekket opp fjærbeinet til samme posisjon før jeg strammet alle boltene etter bytte. (Kronglete å komme til når hjulet er på og bilen står på bakken.) Selv har jeg ikke kjørt mer enn ca. 15k etter bytte, så kan enda ikke uttale meg om kvaliteten på settet jeg kjøpte fra Thomas Christiansen her på forumet holder mål. Har hvertfall hørt fra en som skrur mye VAG at feilmontering er hovedårsaken til kort levetid på både originalt og 3.parts-sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller skulle ha 15K.

Sørensen & Balchen skulle ha ca 8-9K for Lemførder.

FK som nevnt høyere opp skulle ha 5,5K for Meyle, og 4,2K for Optimal

TC som nevnt høyere opp skulle ha 2,5K for umerket, visstnok produsert i Tyskland eller Italia.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte nylig et umerket sett kjøpt av en på forumet. Boltene var merket 12.9 eller 10.9 eller hva det var, men det er det dårligste boltene jeg har vært borti. Dro dem av som smør.

 

Brukte derfor kun de gamle orginale boltene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte ett sett på forumet her for 2200,- tror jeg. dette har kjørt over 30k nå, og er like fint. Er montert riktig da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte nylig et umerket sett kjøpt av en på forumet.

 

Hvem? Interessant å vite hvilke sett som har dårlige bolter. Leddene kan jo være bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte nylig et umerket sett kjøpt av en på forumet. Boltene var merket 12.9 eller 10.9 eller hva det var, men det er det dårligste boltene jeg har vært borti. Dro dem av som smør.

 

Brukte derfor kun de gamle orginale boltene

 

Sikkert det samme settet som jeg kjøpte. Boltene var merket 12.9, men kvaliteten minimal. Som smør...

Styr unna!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine erfaringer med originalt på '99 A4

- 105'km byttet alt på garanti, knirk

- 322'km, byttet alle 4 øvre, etter slark i ytre kule noen tusen km.

 

217'km er vel helt normalt hva en kan forvente av levetid. Skal sies at det har vært litt dårlig lager foran ett års tid nå, som har ført til akutt behov for nye fremdekk...kan jo ha gitt nådestøtet nå på slutten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert det samme settet som jeg kjøpte. Boltene var merket 12.9, men kvaliteten minimal. Som smør...

Styr unna!

 

Bjørnar og Hans, kom med navn! : vinke : Selger man lav kvalitet så er det ikke galt at andre er klar over det.

 

Har kjøpt fra en på forumet og trenger å vite om jeg må vente med montering og kjøpe et lass med orginale bolter.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei der,

 

har holdt igjen litt informasjon til jeg fikk bekreftet min mistanke.

Heiste bilen opp nå nettopp og fant slakk i mange av bærearmene, ikke bare lite slakk, men MYE.

Dette er ikke holdbart etter rundt 10 000 kjørte kilometer.

Mest irriterende er det at de nye dekkene mine har fått ringvirkninger av dette.

STYR UNNA!

Har send PM til selger Thomas Christiansen for en avklaring av hva jeg bør gjøre med dette problemet. Regner med han ordner det for meg.

Må nok bytte ut det meste, og da med skikkelig kvalitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hva jeg skrev til Thomas C i dag:

 

Hei

 

Takker for god service omkring levering av mulitlinkdeler. Kameraten som hentet dem hos deg på hytta lørdag var opptatt av billigst mulig pris og er klar over at man ikke kan forvente all verden av kvalitet. Så jeg klager i utgangspunktet ikke på dette.

 

Men jeg må likevel opplyse deg om at jeg ikke er imponert over kvaliteten på boltene. Muttrene på de koniske tappene på de nedre leddene er overhodet ikke tilpasset bilen, de har for liten flate i motsetning til de orginale som har en stor fast krave nederst. Man må altså putte på en ekstra skive. Gjengene var dårlige, ved det foreskrevne moment på 100Nm ga de etter. Heldigvis var det like gjenger på de orginale muttrene så jeg fikk brukt dem.

De fleste av de øvrige boltene hadde feil diameter, det manglet flere tidels mm ift orginalboltene, og de hadde også for lange gjengepartier der de egentlig skulle vært ugjengede.

Kvaliteten på alle boltene er rett og slett søppel, dette bør du absolutt opplyse om ved salg.

 

Både ytre og indre emballasje, samt armenes design og farge (feks orange i det bakre nedre ledd) minner mistenkelig om det settet jeg har på min egen bil. Ikke imponert over kvaliteten, men grei nok til prisen.

 

Med mindre leddene slites i filler etter kort tid så er vel settet greit nok til den prisen, men jeg synes nok kanskje du skrøt litt for mye av kvaliteten. Dersom dette settet er produsert i Europa så overrasker det meg stort at det er kinakvalitet på boltene.

 

Mvh S.

 

 

Jeg har forøvrig vært nøye med å la hjulet være belastet ved stramming av boltene, og bilen skal ikke kjøres mange meterne før den forstillingsjusteres. Kameraten kjører en god del km pr år, så vi får etterhvert erfaringer med kvaliteten på dette. Håper vi er heldigere enn Hans.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med boltene er nok søppel ja, gjengepartiene er astronomiske samt at boltene for korte. Er utrolig skeptisk til at dette skal belastes på en bil.

Greit nok at settet er billig, det var det jeg og tenkte og ville nok gi meg ut på å skifte dette vær 80`km.

Men det blir ikke billig da jeg må skifte dette vær 10000 kjørte km. Ennå så skal dette være en forbedret/forsterket utgave. Men virker mer som 3.ledds sortering fra fabrikk.

 

Jeg avventer svar fra TC. Det løser seg som regel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo samme settet som jeg kjøpte. Jeg kan ikke si at jeg merket noe dårlige bolter/muttre eller noe slikt. : klø :

 

Men når jeg leser dette blir jeg bekymret. Må nesten få bilen opp på bukker og sjekket hvordan det står til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kompis av meg kjøpe et nytt sett her på forumet. han må bytte alt etter 18 tusen. alt for dårlig spørr du meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hva jeg skrev til Thomas C i dag:

 

Hei

 

Takker for god service omkring levering av mulitlinkdeler. Kameraten som hentet dem hos deg på hytta lørdag var opptatt av billigst mulig pris og er klar over at man ikke kan forvente all verden av kvalitet. Så jeg klager i utgangspunktet ikke på dette.

 

Men jeg må likevel opplyse deg om at jeg ikke er imponert over kvaliteten på boltene. Muttrene på de koniske tappene på de nedre leddene er overhodet ikke tilpasset bilen, de har for liten flate i motsetning til de orginale som har en stor fast krave nederst. Man må altså putte på en ekstra skive. Gjengene var dårlige, ved det foreskrevne moment på 100Nm ga de etter. Heldigvis var det like gjenger på de orginale muttrene så jeg fikk brukt dem.

De fleste av de øvrige boltene hadde feil diameter, det manglet flere tidels mm ift orginalboltene, og de hadde også for lange gjengepartier der de egentlig skulle vært ugjengede.

Kvaliteten på alle boltene er rett og slett søppel, dette bør du absolutt opplyse om ved salg.

 

Både ytre og indre emballasje, samt armenes design og farge (feks orange i det bakre nedre ledd) minner mistenkelig om det settet jeg har på min egen bil. Ikke imponert over kvaliteten, men grei nok til prisen.

 

Med mindre leddene slites i filler etter kort tid så er vel settet greit nok til den prisen, men jeg synes nok kanskje du skrøt litt for mye av kvaliteten. Dersom dette settet er produsert i Europa så overrasker det meg stort at det er kinakvalitet på boltene.

 

Mvh S.

 

 

Jeg har forøvrig vært nøye med å la hjulet være belastet ved stramming av boltene, og bilen skal ikke kjøres mange meterne før den forstillingsjusteres. Kameraten kjører en god del km pr år, så vi får etterhvert erfaringer med kvaliteten på dette. Håper vi er heldigere enn Hans.

 

 

da har Steinar fått svar.

 

Hei Steinar.

 

Disse settene er produsert i Tyskland, jeg har merket at boltene har vært av dårlig kvalitet.

jeg anbefaler vanligvis og ikke bytte boltene, heller bruke de originale..

Dette kan jeg glemt i farta når han hentet settet. Dette beklager jeg.

I Fremtiden så vil jeg selge dette settet uten boltesettet som følger med

Kommer til legge med 2 bolter. Dvs den til den øvre bolten til de øvre armene.

Som i 99 % av gangene går i stykker.

 

 

Mine erfaringer med disse settene er veldig gode. minimalt med klager/reklamasjoner

Dessverre så er noen som monterer disse settene feil. dvs. at det er feil spenn i disse når de monterer dem. Dette resulterer dessverre i at vulkaniseringen i foringene blir overbelastet og de til slutt blir utslitt for tidlig.

Riktig montering av disse armene så skal man ha multilink justering. kort fortalt bør bilen stå på en 4 hjulsbukk men alle hjula på bakken og da skal man stramme alle multi link armene.

Da sitter ikke foringene med feil press.

Dette blir nok ikke gjort av mange som monterer disse. selv så har jeg kjørt 60000-70000 km med dette settet. Still going strong.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott.

Da gjenstår det å se hvor lenge dette holder, håper (og tror) på det beste.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.