#376 Skrevet Mars 22, 2015 I en "real life situation" så har man vanligvis hverken fullt eller tomt, men et sted midt i mellom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#377 Skrevet Mars 22, 2015 Kan man leke seg med en tesla? f.eks ta den med på isbane eller lignende og ha det gøy? eller er det litt som en iPhone? begrensa i hue å ræva, slik at forbruker ikke har full kontroll på produktet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#378 Skrevet Mars 22, 2015 Endelig en film hvor noe tar en P85D til 100km/t.. Måtte bare en skarve RS7 til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#379 Skrevet Mars 22, 2015 Noe så kjedelig da at batteriet må være fulladet for og få skikkelig power ! Bedre med en tank der man bare må ha drivstoff på så går bilen like godt om den har 2 liter eller 60 liter på tanken...[emoji14][emoji14] Den har nok greit med power selv med lavt batterinivå.. Og når det gjelder 2 liter på tanken, så er jo forutsetningen at den går bra i utgangspunktet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#380 Skrevet Mars 22, 2015 Da hadde jeg blitt flau om jeg hadde hatt en 700hk bil, også må du innrømme at du har kun 700hk om du har fullt øs på batteriet.. haha.. dette blir en moderne utgave av den klassiske unnskyldningen med det å "bomgire" når man kjører om kapp.. Tankene bringer meg også tilbake til midten av 90-tallet når jeg holdt på med radiostyrte biler og når man merket på bilen at den begynnte å gå dårligere når batteriet nærmet seg tomt, så kan se ut som fysiske lover og begrensinger gjelder i praksis fortsatt Noen som har noe mer faktaopplysninger om dette med at den skrur ned på effekten når batteriet nærmer seg tomt? Når reduserer den effekten, og hvor mye reduserer den med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#381 Skrevet Mars 22, 2015 Da hadde jeg blitt flau om jeg hadde hatt en 700hk bil, også må du innrømme at du har kun 700hk om du har fullt øs på batteriet.. haha.. dette blir en moderne utgave av den klassiske unnskyldningen med det å "bomgire" når man kjører om kapp.. Tankene bringer meg også tilbake til midten av 90-tallet når jeg holdt på med radiostyrte biler og når man merket på bilen at den begynnte å gå dårligere når batteriet nærmet seg tomt, så kan se ut som fysiske lover og begrensinger gjelder i praksis fortsatt Noen som har noe mer faktaopplysninger om dette med at den skrur ned på effekten når batteriet nærmer seg tomt? Når reduserer den effekten, og hvor mye reduserer den med? Så ille er det ikke, Harald. Men jeg tror de fleste skjønner agendaen din her. Jeg hadde blitt flau hvis jeg hadde en bil med 700hk på en liten peek på toppen av et turtallsregister, helt avhengig av kald luft, uten dynamo, clutch og annet.. Og hvis utvekslingen var feil (feil gir) så fikk man aldri brukt denne svære effekten til noe. Jeg kan fortsette i det kjedsommelige.. Vi har forskjellige behov og det er ingen tvil om at Tesla har løftet effektsnittet på nye biler i Norge de siste åra, og det er bra. Kjøp deg Tesla nå, Harald. Vet du har lyst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#382 Skrevet Mars 22, 2015 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#383 Skrevet Mars 22, 2015 Så ille er det ikke, Harald. Men jeg tror de fleste skjønner agendaen din her. Jeg hadde blitt flau hvis jeg hadde en bil med 700hk på en liten peek på toppen av et turtallsregister, helt avhengig av kald luft, uten dynamo, clutch og annet.. Og hvis utvekslingen var feil (feil gir) så fikk man aldri brukt denne svære effekten til noe. Jeg kan fortsette i det kjedsommelige.. Vi har forskjellige behov og det er ingen tvil om at Tesla har løftet effektsnittet på nye biler i Norge de siste åra, og det er bra. Kjøp deg Tesla nå, Harald. Vet du har lyst haha... Never! Nå er det heller el. bilene som kun har full effekt i en bestemt hastighet, uten girkasse så får du jo ikke brukt den effektive delen av registeret hele tiden, motoren er jo "låst" i ett gir hele tiden! Hvordan ellers forklarer du at en tilsvarende bil med 150hk mindre kjører ifra Tesla'en? 700hk og 900nm er kun tilgjengelig innefor et bestemt hastighetsområde, når dette er passert så er effekt og momentkurven brått dalende. Og da uten full batterikapasitet så har du jo tydeligvis ikke 700hk i det hele tatt! Og har du 700hk i vognkortet for å si det enkelt, så er det etter en bestemt norm, så dynamo, temperatur osv er tatt med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#384 Skrevet Mars 22, 2015 BMW M4 425hk mot P85D: Ja, Tesla'n kjører ifra, men med tanke på at den har 700hk så er jeg fortsatt ganske s imponert over BMW'n... og jeg er ikke noe BMW fan for å si det sånn (Før Sondre høgger løs med all mulige faktaopplysninger, så får jeg si ifra at jeg "snakker litt fra levra" med vilje og setter ting på spissen for å provosere litt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#385 Skrevet Mars 22, 2015 For å snu litt på flisa og faktisk sammenligne to kjøretøy med tilsvarende drivlinje og prestanda. P85D mot MB SLS electric drive. Effekt: SLS: 750hk, P85D: 700hk 0-100: SLS: 3.9 sek, P85D: 3.4 sek Toppfart: SLS: 250km/t, P85D: 250km/t Rekkevidde: SLS: 250km, P85D: 500+ km Pris i Norge: SLS: 3,3 millioner, P85D: 800 000 Synes Teslaen står seg helt greit i forhold til eneste(?) produksjons-elbil med noenlunde tilsvarende ytelse jeg. Så får nå heller Røkke og Stordalen kose seg med Mercedesene sine Det river liksom ikke så hardt i den norske folkesjela når det kun er Røkke og co som kjører rundt i sånne biler. Men når nabo Olsen og Hansen har hver sin 700hk familiebil, da er det greit å vise sin misnøye. Hadde Tesla kun kommet med 180hk motorer og gått som en hvilken som helst Avensis eller Mondeo hadde ikke denne tråden eksistert engang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#386 Skrevet Mars 22, 2015 teslan er nok en kul bil den. jeg personlig liker ikke teslaen. synes ikke de er noe pene.. største problemet jeg har med teslaen er at "tilhengerene" er litt som apple folket. fanatisk overbevist om at nettopp deres produkt er verdens beste. og ikke faen om noen skal komme å si noe annet.. man ser noe av det samme hos religiøse.. galskap. bilen er nok et artigt leketøy for de som synes det. men prøv å slapp av litt. er ikke verdens undergang at noen er uenige. å måle krefter mellom en tesla til underkanta en million og en lambo til flerfoldige er ikke direkte sammenlignbart. samme å måle strøm mot forbrenning.. (så får dere tesla-folk bare starte å motargumentere alt dere klarer.. i know you want to) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#387 Skrevet Mars 22, 2015 Her med launch control 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#388 Skrevet Mars 22, 2015 Ikke i tvil om hvem jeg ville hatt 9 av 10 dager i året. Driftsutgifter inkludert Misforstå meg rett. Jeg elsker bensin, turbo, girkasser, motorlyd og banekjøring. Men Teslaen med såpass prestanda, driftsutgifter, pris, plass, stereo, komfort osv osv gjør at det rett og slett er et genialt valg som et effektivt fremkomstmiddel. Funker for meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#389 Skrevet Mars 22, 2015 Veldig enig med Dan. Det er den «religiøse» overbevisningen om at de (Tesla) har monopolet på den eneste rette bilen… Som bare er tullete. Det samme er disse akselerasjonstestene. Jeg like mange biler, en hel haug med forskjellige. Men Tesla står ikke på den lista. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#390 Skrevet Mars 22, 2015 Jeg pleier å si at det ikke er noe i veien med Tesla Model S - men med eierne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#391 Skrevet Mars 22, 2015 Hvorfor viser de 'aldri' Teslaen i en sving? Helt klar fet bil, men den 'fortjener ikke' fri bom, parkering og kollektivfelt for det. Tror det faktisk er mer ødeleggende enn fremmende nå for tiden.. Har ennå ikke prøvd en, da den er langt utenfor det jeg vil gi for ny bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#392 Skrevet Mars 22, 2015 Hvem er det ødeleggende for? De som vurderer å kjøpe en, eller de som ikke unner den slike fordeler? Fortjener f.eks en e-up slike fordeler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#393 Skrevet Mars 22, 2015 Jeg har en del kollegaer som har Tesla og siden vi alle er teknologer så har vi hatt en del diskusjoner rundt det tekniske. Siden jeg i tillegg til å være hiddenmann også har elektrobakgrunn så har jeg lest og fundert litt rundt hvordan Teslaen er bygd opp. Litt teknisk nedenfor: Noen som har noe mer faktaopplysninger om dette med at den skrur ned på effekten når batteriet nærmer seg tomt? Når reduserer den effekten, og hvor mye reduserer den med? Tesla har en batteripakke på som inneholder ~7000 stk 18650 celler, samme type som brukes i laptoper, lommelykter etc. Pakka er delt opp i 16 moduler hvor hver modul har 74 celler i parallell, og 6 i serie (6S74P). Dette gir en spenning på ca 400V totalt når den er fulladet (4.2V x 6 x 16 = 403,2V). Info om batteripakka her. Batteripakka har en maksstrøm den kan levere, har lest at det er rundt 800A, muligens noe høyere for korte tidsrom (tror ikke Tesla gir ut noe konkret info om det offentlig). Mellom batteri og motor så sitter det en inverter/kraftelektronikk som driver motoren (som er en børsteløs AC induksjonsmotor). Denne elektronikken har også en maks strøm (P utgave har kraftigere inverter som takler høyere strøm). Motoren har også en grense som går på effekt og magnetisk metning. Siden batterispenningen synker etter hvert som batteriet utlades så vil effekten synke tilsvarende. Dette blir spekulasjoner fra min side, men jeg vil også tro at maksstrømmen også reduseres kontinuerlig når batterinivået synker, særlig mot slutten for å spare batteriet (og muligens sikre en viss rekkevidde). Her er utladningskurve for celler tatt fra en Tesla batteripakke: http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=67721 Så har vi en annen faktor som begrenser effekten, nemlig varmeutvikling og kjøleevne, mer om dette nedenfor. Og har du 700hk i vognkortet for å si det enkelt, så er det etter en bestemt norm, så dynamo, temperatur osv er tatt med. Men Tesla har ikke i nærheten av det i vognkortet . Her kan du se oppgitt effekt på Tesla: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL19830 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL43313 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL38838 En Model S øverst, og to stk P85D nederst, de er oppgitt til henholdsvis 69 og 66kW, dette er såkalt 'max. continuous rated power'. Hvor konservative Tesla har vært her er vanskelig å si, men en kan anta at dette er kontinuerlig effekt under verst tenkelige forhold, f.eks veldig varm sommerdag i sydeuropa. Dette sier noe om systemets totale kjøleevne. Når en gir bånn gass så vil den høye strømmen/effekten gjøre at batteriet, inverteren og motoren blir varme, og dette må holdes i sjakk av kjølevannet som sirkuleres. Hvis du ser i info om batteripakka linken ovenfor så kan en se hvordan kjølevannsirkulering er i batteriet. Kjøling av inverter vet jeg ikke noe om, men motoren har hul aksling i rotoren for sirkulering av kjølevæske. Når maks temperatur er nådd (i en eller flere av komponentene) så vil elektronikken redusere effekten slik at temperaturen holdes i sjakk innenfor maks verdi. Det er litt info om kjølesystemet her. Motoren kan ses her. Her kan en se hvordan effekten reduseres basert på hastighet: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17256-The-real-top-speed-of-the-Model-S/page6 (Kurven gjelder kun model S 60/85 og P85, ikke D modellene med 4WD hvor effektreduksjonen tilsynelatende er mindre). Så kan vi diskutere hva alt dette betyr i praksis. En kan nok si at Tesla er bygd opp slik at den kan levere enorm effekt og god ytelse i korte sprinter, men ikke kontinuerlig over lengre tid. I praksis fungerer dette ganske bra siden en sjelden har behov for mye effekt kontinuerlig når en kjører på vanlig vei. Banekjøring derimot er nok ikke ideelt. Det spekuleres også i at det er systemets kjøleevne som gjør at Tesla ikke tilbyr hengerfeste på Model S (men de har vel sagt at det skal komme på Model X..). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#394 Skrevet Mars 23, 2015 Helt klar fet bil, men den 'fortjener ikke' fri bom, parkering og kollektivfelt for det. Tror det faktisk er mer ødeleggende enn fremmende nå for tiden.. . tja, det første er jo bestemt for hele elbilgruppen og ikke etter bilmerket. At elbilene er mer ødeleggende må du gjerne utdype, eller siktet du kun til Tesla? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#395 Skrevet Mars 23, 2015 Her kommer jeg Harald Neida, jeg skal ikke spre rundt meg med noe så kjedelig som fakta denne gangen. Tror bare vi konkluderer med at de som ønsker en bil som har super prestanda på bane kjøper en bil til det, ikke en Tesla. At noen mener det er fryktelig stas å ha denne potensielle banebilen som hverdagsbil får være deres eget valg. Det nærmeste fakta jeg skal komme denne gangen er komforten og fordelene en Tesla, og andre elbiler forsåvidt, gir i vanlige norske lovlige hastigheter. De er nærmest lydløse ved bykjøring, ingen lokale utslipp av div avgasser, lading er overhodet ikke noe man trenger å tenke på (så fremt bilen passer ditt bruk), svært lave driftskostnader, og en umiddelbart akselerasjon kontra sammenlignbare konkurrenter (test gjerne en standard forbikjørings-akselerasjon på e-Golf mot en ditto priset bensin/diesel Golf, og inkluder girskiftet som du faktisk må gjennomføre. Det blir morna til fossilbreneren). Skal jeg være negativ? Jepp. Vindusviskerne, i alle fall mine, er tydeligvis laget for å stå ubrukt i deilig og varmt California-klima. De fungerer i hvert fall ikke spesielt bra selv etter 4 bytter på min bil. Heller ikke Biltema-viskerne fungerte så det er nok noe annet feil enn selve viskerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#396 Skrevet Mars 23, 2015 Takk til Bjørn for et bra og oppklarende innlegg. Her lærte jeg mye som jeg ikke kunne noe om. Når forstår jeg hvorfor Tesla gutta kun henger på en liten stund og forsvinner når jeg passerer 2 x 100 km/t +. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#397 Skrevet Mars 23, 2015 Takk til Bjørn for et bra og oppklarende innlegg. Her lærte jeg mye som jeg ikke kunne noe om. Når forstår jeg hvorfor Tesla gutta kun henger på en liten stund og forsvinner når jeg passerer 2 x 100 km/t +. Da håper jeg lappen din ryker fortere enn svint om det er representativt for hvordan du kjører. Lite interessert å treffe på deg langs veien når du raser avgårde i 2-3x lovlig hastighet for å vise en med Tesla at du kan kjøre fort over større avstand enn hxn kan. Blir som BMW-idioten som skulle tøffe seg forrige helg. Jeg akselererte forholdsvis friskt opp til motorveihastighet i påkjøringsfeltet, men slapp opp når marsjfarta til resten av trafikken var nådd. Han i BMW'en, med kjerring og unger i bilen, kostet på og hadde sikkert 170-190 km/t når han passerte. Smarting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#398 Skrevet Mars 23, 2015 Helt enig Sondre, idiotkjøring skal ses veldig forsiktig ann, å kjøre bajas i tett trafikk er helt uakseptablet og det gjør jeg aldri selv. Har altfor mye respekt for det ukjente og for andre folk og familier til å ta noe sjanser der. På mer åpne strekninger og ved lite/ingen trafikk så er det veldig fort gjort å kjøre litt for fort når man har bilen til det. Det er litt som ved kjøring med R-sykler.. aldri en tur uten at man er oppe i 160km/t++. I min egen bil så tømmer jeg 3.giret fra 100km/t på ca 8sek og da har jeg 180km/t. 8 sekunder i en bil med fullt pådrag kjennes ut som veldig kort tid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#399 Skrevet Mars 23, 2015 Hvem er det ødeleggende for? De som vurderer å kjøpe en, eller de som ikke unner den slike fordeler? Fortjener f.eks en e-up slike fordeler? Ødeleggende for fremme av elbiler. Nei, som jeg har nevnt tidligere var disse fordelene tiltenkt ombygde dødsfeller av noen handlevogner, som kanskje holdt hele veien mellom Asker og sentrum. At en 'vanlig' bil som tar like mye plass og som kan brukes på samme måte som (til en brøkdel av prisen) en ordinær bil skal ha disse fordelene i dag, synes tydeligvis flere og flere at fordelene må endres. Klart at misunnelsen er til stede, men jeg tror nok elbiler i dag er såpass bra at de kan klare seg uten annet enn avgiftsfordelen. (Selv om poenget med bilavgifter er fiskale avgifter, uansett hvor mye det kalles CO2-avgift etc.) E-Up er en helt vanlig bil, som tilfeldigvis går på strøm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#400 Skrevet Mars 23, 2015 Ødeleggende for fremme av elbiler.Nei, som jeg har nevnt tidligere var disse fordelene tiltenkt ombygde dødsfeller av noen handlevogner, som kanskje holdt hele veien mellom Asker og sentrum. At en 'vanlig' bil som tar like mye plass og som kan brukes på samme måte som (til en brøkdel av prisen) en ordinær bil skal ha disse fordelene i dag, synes tydeligvis flere og flere at fordelene må endres. Klart at misunnelsen er til stede, men jeg tror nok elbiler i dag er såpass bra at de kan klare seg uten annet enn avgiftsfordelen. (Selv om poenget med bilavgifter er fiskale avgifter, uansett hvor mye det kalles CO2-avgift etc.) E-Up er en helt vanlig bil, som tilfeldigvis går på strøm. En ting først. Klart det på sikt skal betales mva. på elbiler, og at andre fordeler vil reduseres etter hvert som utbredelsen av elbiler øker, men elbiler og andre 0-utslipps biler (vi snakker lokalt utslipp) trenger startyhjelp. I Norge ble det tydeligvis for mye for enkelte den dagen en fullverdig elbil ble lansert, altså Tesla. Før den kom på markedet klagde ingen på disse blikk/plastboksene som suste forbi i kollektivfeltet. Undres på hvordan ståa hadde vært om det bare var e-Golf, Leaf, Zoe etc. på veiene i dag. Fremdeles klaging over fordelene? Det er solgt over 40000 andre elbiler enn Tesla i Norge forøvrig. Men hodet opp av sanden når det gjelder disse avgiftene på selve bilen, ikke bruken. Ladbar hybrid er fremtiden hører jeg mange si. Vel jeg tror de er et intermezzo, et helt ok et sådan. Men er det virkelig noen som har sjekket de faktiske avgiftene i forhold til dagens regelverk på f.eks en Golf GTE. Vel det er 25% mva, og ca. 3000,- i avgifter. Hvorav 2400,- av disse er vrakpantavgift som også må betales når man kjøper elbil. Det forteller også litt om avgiftene en elbil ville fått da samme regelverk ville blitt lagt til grunn ved utregning. Med andre ord vil en Tesla, en e-Golf, en Leaf osv. med dagens regelverk kun fått mva på toppen, og det kommer gradvis uten tvil. Andre fordeler. De forsvinner også på sikt. Setter en 10'er på at kollektivfeltet vestfra mot Oslo er det første som i det minste blir skiltet 2+ eller 3+ for elbiler/alle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...