TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Dere her som har Tesla: kjøpte dere en bil til en halv mill+ for å trille 10k i året i kø?

Jeg tviler ikke på at de med høy km eksisterer, bare lurer på hvor de er:-P

 

De er på veien i daglig bruk, og ikke tilsalgs på finn! Halloooo! :D

 

Denne var ganske morsom: http://m.heltnormalt.no/nasjonensoye/2014/10/15/125000 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Kristian, om han ikke alt har rundet 80k nå.

Jeg har uten sammenligning forøvrig kjørt 1350km på 16 dager. Fortsetter den trenden blir det 30k i året, men har kjørt litt ekstra første dagene må jeg innrømme :o

Akkurat det samme her! Rundet 1350km inn i garasjen tidligere i dag. Strålende bil! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Kristian, om han ikke alt har rundet 80k nå.

 

Kuriositet. Denne mannen har da tilbrakt ca. 83' km i sin bil nå.

Han har massevis av videoer ute på youtube. Alt fra korte videoer med tester og gjennomgang av funksjoner til timeslange roadtrip filmer.

https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4wd, leveringsklar i FEBRUAR. er jo da folk legger vinterbilene for salg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper den ikke kommer før april:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på hvorfor man skal betale overpris på en ny Tesla men... får vel bare bilen noen dager tidligere enn om man bestiller selv nå via Tesla, og da koster den vel 50k mindre :)

 

Noen som har testa 700hk versjonen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen stiger nok i verdi mens ventelistene blir lengre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen stiger nok i verdi mens ventelistene blir lengre...

 

One born every day.. : rolleyes

Det verste er at det du sier sannsynligvis er sant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En som har tatt en tur litt utenfor storbyjungelen.. :D

http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI87LH-h1uR

 

Og da legger vi til. Han kjører med minste batteripakken. Det medfører mer topplading = mye mer tid på ladestasjonene grunnet tregere lading siste 20% av batteriet. Dette er fysiologisk betinget, og maks fart helt til 100% vil skade batteriet over tid. I tillegg er batteriets totalkapasitet en begrensning på maks ladefart.

 

Fullt 60 kWh batteri = 70% ladet 85 kWh batteri

 

I tillegg har han slett ikke kjørt skikkelig effektivt. Det smarteste ved langkjøring er å komme til Tesla sine hurtigladestasjoner med ca. 20% kapasitet igjen. Da tar det 15-20min å lade nok slik at man trygt kommer seg til neste Tesla-lader (med det store batteriet) ;)

 

Siden vi er inne på batteristørrelse så har Bjørn Nyland laget en veldig informativ video som viser hvor mye tregere det minste batteriet er å lade opp kontra det største. Begge fra ca. 0 km rekkevidde. For de som ikke gidder. Det tar ca. 30min å lade et 85kWh batteri til 80% rekkevidde (301km). 60kWh batteriet trenger 60min på å nå 80% rekkevidde (229km). Dette er såkalt typical rekkevidde som er en svært realistisk kjøredistanse selv om man ikke kjører som ei kjerring :P

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette er svakt av Aftenposten, de pleier å levere bedre kvalitet enn dette. Uansett hva en mener om elbiler er det ingen som er tjent med at diskusjonen drukner i praktiske feil og usmart bruk som dette.

 

Slik NOK faller nå kommer det nok en oppjustering av nybilpris, så det er ikke utenkelig at bruktprisene vil fortsette å holde seg høye...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det lader med dobbel hastighet så er det fremdeles for lang ventetid til at det blir en praktisk langturbil.

Selv å stå 15min å vente hver 200km blir "kjedelig"

 

Men det er heller ikke det den er laget for. Hverdagspendlingen klarer den vel greit med lading på natta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så lenge den batteripakken de kjørte turen med selges så er det vel ikke en test uten rot i virkeligheten?

Om dere mener det så vil det jo si at alle tester av A6 må være med de råeste motorene til enhver tid da, at alle tester som ikke tester den råeste versjonen er ugyldig..?

Jeg bare spør..

Og den linken var ikke noe angrep på Tesla fra min side, det var bare en link som ikke var postet her før. Måten Sondre besvarte den på virker nesten som om dere tar alt som blir skrevet om Tesla både personlig og som om vi prøver å drite dere ut..? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at artikkelen hevder at en slik tur som de tilbakela måtte være for spesielt interesserte om den skulle gjennomføres med elbil.

 

Jeg vil nå påstå at en kjøretur på 1700km er for spesielt interesserte uansett hvilken bil man velger. Og at 9 timer med oppdelt pause på en 42 timers kjøretur sikkert ikke er noe dumt uansett drivstoff på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen liker friheten med å velge denne pausen når du vil, og hvor du vil. Tydeligvis også denne journalisten:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På langturer så liker jeg å ha litt lengre kjøreøkter enn hva et planlagt tur langs teslarutene gir mulighet for, men sånn til daglig så ville jeg nok digget Tesla tror jeg. I tillegg så er det et poeng Jostein har her med friheten til å ikke måtte stoppe der Tesla har bestemt at jeg må stoppe, selv om man i starten sikkert ikke synes det gjør noe.

Og så har du det som blir nevnt i saken da, hva om det dukker opp noe som gjør at veien blir stengt og man må ha omkjøringer osv, det er man jo ikke ukjent med her til lands.

Men klart, om det kommer en masse hurtigladestasjoner over _ALT_ etter hvert så blir det jo bra, men såvidt jeg har fått med meg så er Norge et av de landene som bygger ut mest ladestasjoner? Hvordan er dette i nabolandene våre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tesla økte prisene 00:00 idag. Så dere som har sittet på gjerde må nå betale ca 8% mer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte med en dansk kollega, i Danmark koster en Tesla drøyt 1.2 mill, så er ikke aktuell for like mange der.

 

Og tenker man på hva man kan få for Tesla penger i sverige så blir fort Tesla dyr der også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så lenge den batteripakken de kjørte turen med selges så er det vel ikke en test uten rot i virkeligheten?

Om dere mener det så vil det jo si at alle tester av A6 må være med de råeste motorene til enhver tid da, at alle tester som ikke tester den råeste versjonen er ugyldig..?

Jeg bare spør..

Og den linken var ikke noe angrep på Tesla fra min side, det var bare en link som ikke var postet her før. Måten Sondre besvarte den på virker nesten som om dere tar alt som blir skrevet om Tesla både personlig og som om vi prøver å drite dere ut..? :o

 

For gudskyld, misforstå meg rett ;) Jeg påpeker bare det journalisten elegant valgte å utelate.

 

På langturer så liker jeg å ha litt lengre kjøreøkter enn hva et planlagt tur langs teslarutene gir mulighet for, men sånn til daglig så ville jeg nok digget Tesla tror jeg. I tillegg så er det et poeng Jostein har her med friheten til å ikke måtte stoppe der Tesla har bestemt at jeg må stoppe, selv om man i starten sikkert ikke synes det gjør noe.

Og så har du det som blir nevnt i saken da, hva om det dukker opp noe som gjør at veien blir stengt og man må ha omkjøringer osv, det er man jo ikke ukjent med her til lands.

Men klart, om det kommer en masse hurtigladestasjoner over _ALT_ etter hvert så blir det jo bra, men såvidt jeg har fått med meg så er Norge et av de landene som bygger ut mest ladestasjoner? Hvordan er dette i nabolandene våre?

 

Det kan jeg skjønne, men da kan du selvfølgelig tenke over det faktum at det er fryktelig god timebetaling for disse minuttene, og man trenger faktisk ikke stoppe på hver eneste ladestasjon heller. Det går fint å hoppe over noen her og der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Det går fint å hoppe over noen her og der.

 

 

Slik jeg forsto artikkelen så var ikke det tilfellet med minste batteripakken...

 

Og du er uansett bundet til de løypene som faktisk har ladestasjoner, selv om det blir flere og flere av de...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje greit å huske på at for 5 år siden (eller 2 for den del) så hadde det vært bortimot umulig å tatt en slik tur med elbil i det hele tatt.

 

Det hadde iallfall tatt halvannen uke da man måtte ha ladet typ 12 timer pr 7-8 mil. La oss si 10 timer pr 10 mil da for å være optimistiske. Det hadde betydd 170 timer lading på denne turen - og avhengighet av å få ladet opp pr 8-10 mil hele veien ned.

 

Kanskje det ikke er så ille selv med den billigste Teslaen alikevel når man tenker seg om to ganger? :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg forsto artikkelen så var ikke det tilfellet med minste batteripakken...

 

Og du er uansett bundet til de løypene som faktisk har ladestasjoner, selv om det blir flere og flere av de...

 

Tja, er du nå virkelig det? Det er plenty med eksempler på folk som var på ferietur nordover i sommer. Da eksisterte ikke en eneste av disse hurtigladestasjonene nordover i landet. Ulempen da er naturligvis at man er avhengig av at overnattingsstedet man velger har strøm;) og lar deg lade på disse, gjerne mot tillegg i pris.

 

Men, det er klart at hvis hovedmålet med kjøreturen først og fremst er å transportere seg selv og evt andre over en så lang distanse som overhodet mulig så bør man velge en løype med Tesla sine egne hurtigladestasjoner. Smått traurig å måtte ta til takke med 22kW ladepunkter da det vil gjøre oppladingen til en særdeles langtekkelig affære.

 

Men så lenge den batteripakken de kjørte turen med selges så er det vel ikke en test uten rot i virkeligheten?

Om dere mener det så vil det jo si at alle tester av A6 må være med de råeste motorene til enhver tid da, at alle tester som ikke tester den råeste versjonen er ugyldig..?

Jeg bare spør..

 

Glemte å kommentere denne. Du blander kortene. Det er ikke motoren som er begrensningen her og din sammenligning blir derfor feil. Det er «drivstofftanken» som begrenser. Uvant å tenke slik? Javisst, men glem nå ikke at når man klager på/kommenterer at man må stoppe oftere på langtur med Model S kontra A6'en din så er det også slik at i det daglige trenger man aldri stoppe for å fylle opp batteriet med strøm. Det er akkurat så fullt som jeg ønsker hver eneste morgen. Disse ekstra stoppene på langtur utgjør for min del kanskje 20-60 min i løpet av 1 år. Så langt har jeg allerede spart den tiden på å slippe å fylle diesel (9-10 fyllestopp). Selvfølgelig ikke likt for alle, dette eksempelet gjelder kun meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må jo gå temmelig ok...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, og omtrent like spennende som å sitte på toget..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.