TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Deal, Sondre! :)

 

Deal :)

Skal si fra her eller på PM når den er kommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer Sondre :)

 

Fikk prøve en kamerat sin Model S og det er ingen tvil om at det er en morsom bil. Man må virkelig prøve en for å se hvor imponerende disse bilene er. Om man tar i betrakning størrelse, vekt, plass og rekkevidde samt det utrolige skyvet er det en ganske fenomenal bil i mine øyne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel vanedannende det der tenker jeg;) Nedtur å kjøre " vanlig " bil igjen etter å ha testet aksen på en Tesla ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir sikkert hinsides pris på denne, men for den gale med romslig lommebok - P85D

Dual motor (AWD), 691HK, 930Nm : eek :, 0-100 på 3,2 sek, toppfart 250 km/t og autopilotsystem som med fremtidige SW-oppdateringer skal kunne kjøre av seg selv på motorveier, rygge ut av garasjen selv ++ Nevnte jeg at dette blir verdens raskeste serieproduserte 4-dørs ;)

 

Kommer forøvrig AWD opsjon på S60 og S85 også. Da med vanlige ytelser, men med inntil 15% lengre rekkevidde på samme batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor ble det av videoen Sondre?

 

Vet ikke, ble noe feil. Her er linken:

 

Antatt pris i Norge +/- 1 mill

Fikk min S85 i forrige uke, og må nok dessverre regne inn et mer normalt verditap nå som AWD kom som opsjon. Men for all del. Jeg klager ikke. Har aldri hatt en bil som spinner på bakhjula når jeg trykker litt ekstra på padalen - i alle hastigheter. Vel og merke med Nokian piggfrie, men som sagt. Det skjer uansett hvilken hastighet jeg har : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremtiden er nå, det er det liten tvil om. Nesten like stort fremskritt som når man gikk fra hest til bil.

 

Jeg fikk også min Model S forrige uke, og du verden for en bil. Skikkelig moro! Så å gire en vanlig dieselbil virker helt fjernt. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornøyd med bilen så langt, Sondre? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye model D virker rå. 0-100 på 3,2 er jo ganske rått faktisk. Gleder meg til å prøve en sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornøyd med bilen så langt, Sondre? :)

 

Kan ikke klage nei :)

 

Helt enig med Ronny. Kjørte 2km med en kompis sin Golf 1,9 TDI 06 modell her om dagen. Never ever again. Makan til rakleverk :P Bensinmotoren i up!en går nå helt greit rent støymessig.

 

Det er noe med den umiddelbare effekten man får ved å trykke inn «potensiomenterpedalen» på Teslaen som er mindblowing. Hadde mistet lappen flere ganger på forrige fredags harrytur under noen forbikjøringer. Ikke fordi jeg bevisst grisekjørte, men rett og slett fordi den umiddelbare akselerasjonen ved forbikjøring er så vanvittig mye bedre enn det jeg er vant til fra tidligere at jeg ikke slapp opp tidsnok. Inkluderer man tiden det tar med nedgiring/kick-down på en fossilbil blir det rett og slett fjollete store forskjeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg vel mer enn én gang sagt at jeg mener elbil er er et blindspor, men med P85D begynner jeg å gå tom for argumenter.. Eneste må vel være den grusomme prisen, til tross for at den blir svært mye billigere enn i utlandet. (På våre mednordmenns bekostning, selvfølgelig..)

Hadde de enda kunnet gjort noe med den fæle 'grillen'!

20121214073056-e8c4e4b3.jpg

article-2287902-186EFBCB000005DC-771_306

 

(Men sammenlign med lignende bil, ikke en gammel dieselGolf!! Er vel mer RS6, M5 E66AMG etc. som er riktig, og der får Teslaen en virkelig ufin prisfordel.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir den svært mye billigere enn i utlandet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@ Bjørn Eirik

Jeg sammenlignet ikke direkte med Golfen. Jeg bare konkluderte med at noe lignende som den 06 mdellen skal jeg aldri ha (altså +/- samme årsmodell, motortype etc.). Er fullstendig klar over at det er bedre i dag. Lånte en Golf 7 stv. en hel helg i vår. 122hk bensin i den. Ikke mye lyd i denne fra motoren naturlig nok. Nå er det selvfølgelig fryktelig urettferdig å sammenligne Golfen med Model S i forhold til ytelser, men det er nå faktisk slik at Golf og Model S var to biler jeg vurderte før bestillingen gikk gjennom. Begge bilene oppfylte mine krav til en del ting og sannheten er at totalregnestykket er nesten identisk på disse selv om Golfen er mye billigere i innkjøp. Jeg valgte etter mye frem og tilbake å la Tesla få en sjanse. Hører med til historien at jeg bestilte Model S uten å ha prøvd den først. Føltes litt skummelt der og da, men akkurat nå angrer jeg ikke i det hele tatt selv om bilen egentlig er litt for stor for mitt behov.

 

Summa summarum. En tur på 30mil forrige helg kostet meg ca. 25,- i «drivstoff». Hadde jeg valgt Golfen hadde dette blitt 200,- ekstra + bom. I tillegg forpestet jeg ikke lufta med 35-36 kg CO2, NOX eller noe annet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får si fra om du er på disse kanter. Så jeg får prøvekjørt den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser fordelen, Sondre, det er ulempene jeg sliter litt med ennå. :)

 

Blir den svært mye billigere enn i utlandet?

 

Sannsynligvis uten momspåslaget som de aller fleste andre land har. (En stund til, i det minste.)

Det jeg egentlig mente, var vel i forhold til 'biler det er naturlig å sammenligne den med', som stort sett vil være rimeligere i andre land. (selv om det er veldig vanskelig å sammenligne de direkte.) Her vil jo en RS6 koste omtrent det dobbelte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke ulemper tenker du på (ja jeg skjønner at de eksisterer, og at elbil ikke passer for alle p.t.)?

 

Nå kjenner ikke jeg kjøremønsteret ditt, men for egen del vil jeg ha behov for å lade på veien kun når jeg skal på langtur. Det er altså da snakk om å bruke 60-80min på SC'ene til Tesla på min ferd nordover på familebesøk. Tatt i betraktning at vi vanligvis må stoppe 2-4x på distansen uansett for å strekke beina, lette på trykket, spise, fylle bensin/diesel så handler det egentlig bare om at jeg nå ikke kan stoppe akkurat der jeg vil. Det overlever jeg glatt siden vi på tur/retur sparer kr. 2000,- bare på drivstoff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Summa summarum. En tur på 30mil forrige helg kostet meg ca. 25,- i «drivstoff». Hadde jeg valgt Golfen hadde dette blitt 200,- ekstra + bom. I tillegg forpestet jeg ikke lufta med 35-36 kg CO2, NOX eller noe annet ;)

 

Da har du selvsagt ikke tatt med at det er ca like stort CO2 utslipp under produksjonen av batteripakken som en vanlig dieselbil har i hele sin levetid? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du selvsagt ikke tatt med at det er ca like stort CO2 utslipp under produksjonen av batteripakken som en vanlig dieselbil har i hele sin levetid? ;)

 

Det må du gjerne dokumentere om du kan...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde de enda kunnet gjort noe med den fæle 'grillen'!

 

er også enig i at fronten ikke er spesielt fin : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du selvsagt ikke tatt med at det er ca like stort CO2 utslipp under produksjonen av batteripakken som en vanlig dieselbil har i hele sin levetid? ;)

 

Jeg mener også at jeg har lest dette ett sted , men om det er sant vet jeg ikke.

Ett problem i dag er jo at hvis det kommer en negativ artikkel om elbiler på nett så blir den jo borte med en gang: mad :

Det er ikke politisk korrekt å være imot elbiler i Norge vettu.........

 

Når det er sagt så er ikke jeg missunlig på deg Sondre......ikke i det hele tatt: smil :: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg leste noe slikt i et leserinnlegg fra han ene lederen(?) i kommunistpartiet, som forøvrig mente at all flytrafikk burde nedlegges, samt at alle veiprosjekt i norge måtte stoppes for å legge de pengene inn i kollektivtransport. Men det innlegget (som fremstår som en reell avisartikkel) har jo blitt spredd som ild i tørt gress på facebook iallfall. Super PR til han som skrev det. Oljekrisa.no er vel bloggen hans. Ganske morsom lesing faktisk :)

 

Har sett noen litt mer faktiske artikler som at batteriproduksjon tilsvarte ca 50k km med utslipp fra forbrenningsmotor, så om batteribilen gikk på "ren" strøm, slik vi har i norge så var krysningspunktet 50k km der alt over dette gikk i elbilens favør. Og med "EU-mix" strøm, som er snittet av snittet av ren/uren strøm sett over ett, så gikk dette krysningspunktet opp til ca 70k km.

 

Men hadde en dieselbil kun vart i 50000km før levetiden var omme, så er vel utsagnet sånn sett korrekt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om det stemmer så kan man ikke argumentere med at man kjøper tesla for å spare miljøet kanskje, men man kan fortsatt si at man sparer drivstoffkostnader da.

 

Og jeg er også enig i at grillen er mindre pen, men den er visst laget sånn for en grunn.

 

Jeg venter bare på at passaten blir moden for utbytting så blir det nok tesla her også. Det som er bra med lanseringen av D er at det endelig kommer flere biler på bruktmarkedet og prisene synker. En som la ut en P85+ idag for hbo 599000,- da snakker vi 200k ned i pris, og det er ganske bra pris for 421hk og masse utstyr det.

 

Kamerat bestilte P85D idag, 700hk og 0-100 på 3,2, gleder meg til å prøve. Synes jo P85+'en han har var helt vilt så spent på den neste.

 

Artig at navn på kjøremoduser i den nye topputgaven: standard / sport / insane. Haha.

 

Funfact:

 

Om du bygger/speccer opp en tesla i USA og i Norge på hjemmesidene deres så er bilen billigere å kjøpe i Norge enn i USA. Egentlig burde de i usa bestille den på den norske siden å spørre om å få utlevert bilen i USA isteden, da ville de spart penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg forpestet jeg ikke lufta med 35-36 kg CO2, NOX eller noe annet ;)

 

Gratulerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.