TESLA S prøvekjørt i dag

Recommended Posts

iPad-en, er den standard, eller ekstrautstyr?

 

Standard:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prøvekjørte tesla s forrige dagen og det var ganske rått! Full kraft uansett hastighet, og det å kjøre i kollektivtfeltet midt i rushen var herlig!

 

Snakket også med en som har tesla roadster og han sa det var beste bilen han hadde kjørt om vinteren.. Men jeg også er litt skeptisk til 400+ hk og vinterføre. Men gjenstår og prøve.

 

 

 

 

Hva er forskjell på å kjøre 400hk Tesla S og en hvilken som helst annen bil på vinteren? Det er jo ikke slik at bilen har en av/på knapp.

Tror heller denne bilen skal by på få problemer jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esp på rein elektrisk bil = responstid på 20ms...

 

Momentet kan kuttes fra 100% til 0% på 400ms vis de kjører normal kraft elektronikk.

 

Hvor bra det funket avhenger av software.

Share this post


Link to post
Share on other sites

veldig mange som sier disse bilene er så og så bra. men hvor mange watt drar dette når det lader? hvor mange KWh går det med på en 16A kurs som de fleste har en plass i huset..

 

når en KWh koster oppmot 1 krone, hvor billig blir denne bilen og "fylle" opp igjen?

 

greit at man har en bråta med fordeler med gratis lading her og der. samt kan dure rundt på kollektivfelt etc (slike finnes ikke her hvor jeg bor uansett).

 

dette er jo noe som vil bli borte når nok folk har kjøpt seg slik bil :)

 

 

men ontopic. hvor mange KWh har gått med på en full lading på 16A kurs? anyone?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leaf koster 75kr for full tank på de plassene en må betale.

 

Er det ikke 4timer på 32A kurs da?

Antar det et 3fas.

32x400=12,8kw. 4t = 50kwh.

32x690=22kw. 4t = 88kwh.

Tviler på at de tømmer en 32A kurs fullstendig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

egentlig ikke billig mtp rekkevidde ;)

 

men er vel ingen som kjøper el-bil for rekkevidde. de kjøpes jo fortrinnsvis fordi de er så miljøvennlige... (yeah right) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Derfor eg skrev 100kr, dvs 100kwh.

Kraft elektronikk (lader) i den størrelsen her har en virkningsgrad på 95+%. Batteriet noe det samme ellers vil batteripakken bli veldig varm under både lading og forbruk

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Fornebu i dag, visstnok første bil på norske skilter i følge eier:

2013-08-12 12.04.16.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er jo flere tesla med norske skilt, har vært det i mange mnd;) folk som importerte fra utlandet etc. Men de første bilene som er levert til Norge hadde jo levering forrige uke så det bør være noen på veien nå.

 

Tesla har jo hatt norske skilt på sine egne testbiler også.

 

Kompis får sin om 3-4 uker nå, gleder meg til å låne den en tur.

 

Blir nok noen harryturer til Svinesund med den, ingen bompenger eller tilsvarende 0kr i strømutgifter, koster ikke stort å kjøre da.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ypperlig pendlebil, blir spennende når alle de som tidligere har kjørt rundt i Think, Buddy, Reva osv får sin model S. Litt mer Power enn de er vant til:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er jo flere tesla med norske skilt, har vært det i mange mnd;) folk som importerte fra utlandet etc. Men de første bilene som er levert til Norge hadde jo levering forrige uke så det bør være noen på veien nå.

Antar at han mente 'offisiell' norsk levert bil. Dette var privatbilen til en av selgerne i elbilsjappa her ute (http://www.elbilsenter.no/).

Det stod en hvit en her også (nesten samme skiltnr som ovenfor, 8 på slutten bare), tøff den også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, spent på hvor mange som blir registrert før kameraten min får sin den 10. september, skulle håpet på å få EL:20000 nummeret :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

og skal dere på lang tur med Teslaen så kommer det lade stasjon i Lyngdal på det blide Sørlandet ;) hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men hva med skiboks på en Model X, eller åpning av bakdører i et vanlig norsk P-hus eller garasje? Hmmmmmmmmmm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Japp, spent på hvor mange som blir registrert før kameraten min får sin den 10. september, skulle håpet på å få EL:20000 nummeret :P

 

Må nok dessverre skuffe der. Så igår en Nissan Leaf (Hva ellers?? : rolleyes) med reg.nr. EL24xxx. Så er han heldig kan han få EL25000 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja, han har peiling på batterier han. Men tankegangen hans er jeg ikke helt enig med.

 

Dvs at en må lade inn typisk 1100 At for å få akkumulert 1000At. Altså søler vi bort masse energi. Folk hadde nok reagert dersom de bare hadde 90 liter på tanken etter å ha fylt og betalt for 100…

 

Virkningsgraden på en firetaktsmotor er kanskje rundt 35%? Sikkert ikke mer på hans gamle amcars.

 

Men batterier som energibank er en enveisgate. Det er ingen løsning, men en blindvei.

 

Og petroleumsindustrien er ingen blindvei? På lang sikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Ikke skjedd en dritt på 150 år"

 

Tror han at vi fortsatt har kun blybatterier? Lithium Ion som er i Tesla S ble funnet opp i 1989. Spørs om han ikke må få hodet opp av V8'ern og se seg rundt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fikk en kort tur med Tesla S i dag, mye kø-kjøring men fikk også bekreftet det heftige skyvet!(demobiler er nedjustert....men likevel kjentes det godt i ryggen!)

 

Noen som vet om alle demobilene er nedjustert? evt hvor mye? Prøvekjørte den hvite som er i Bergen, men selgeren sa ingenting om at den var nedjustert..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det eneste han Rosenqvist sier som er sånn nogenlunde fornuftig er det om dimensjonen på ladestasjonene om man skal lade batterier på de sinnsyke størrelsene de er kommet til. Enten må spenningen økes eller strømmen. Begge deler innebærer en utfordring for nettselskapene og en fare for mann i gata.

 

Han er kanskje flink med 12 volt likespenning men moderne batteristyring og teknologi tror jeg han skal være litt forsiktig med å uttale seg om. Man er nødt til å begynne et sted og Tesla S er en god start på å få elbiler til å konkurere mot konvensjonelle biler.

Håper jeg får anledning til teste en Tesla S engang selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.