TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Bare drøyt 3t jobb, det var jo ikke så galt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er på ingen måte noen Tesla fan eller entusiast, snarere tvert i mot, derimot kjenner jeg en kar som mener dette er biler uten feil og ingen negative sider/ulemper så bare morsomt og ha noe og slå i bordet med i diskusjonene våre.. : rolleyes

 

Han er tydeligvis veldig lite informert da.. Ta en titt feks på elbilforum så leser du at det er flere som har mindre og større problemer med bilene.

Det som går igjen er lade/batteri problemer og vann lekkasje div steder.

Heldigvis blir jo alt rettet på garanti hvis man har det som dekker feilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare drøyt 3t jobb, det var jo ikke så galt

 

Tar bare 90sekunder og bytte batteripakke på model s! Ligger video på YouTube:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...da er det drøyt 3t med garanti-/reklamasjon-/saksbehandling, da :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å dra på en haug batterier er bare én mulighet. Det er igrunn bare en energibærer som alle andre. Jeg ser vel at syntetisk drivstoff og kanskje også hydrogen (som er relativt vanskelig å hanskes med) blir fremtiden, men det vil nok alltid være sikkerhetsaspektet som vil diktere plassering av motor og 'tank'. Siden 'tanken' i en elbil er såpass tung, må den nødvendigvis plasseres så lavt som mulig.

Det var drøy pris på den batteripakka, ja.. Noe som også vil tilsi at en 10-12 år gammel Tesla med gåent batteri vil være omtrent gratis.. Det vil nok dukke opp batterifiksere både her og der etter hvert, i hvertfall hvis Norge fortsetter med den sinnsyke subsidieringen! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Subsidieringen" vil nok ta slutt, det er allerede satt opp skilting enkelte steder hvor det ikke er tillat å kjøre i kollektivfeltet til alle døgnets tider, så jeg tror nok det er denne type goder som forsvinner først, så kommer det moms på morroa, og så kommer det nok noen former for luksusavgifter, hk-avgifter osv. Noe av dette vil ha negativ innvirkning på verditapet, og noe positivt for de som har handlet bil før dette kommer.

 

Men når 90% av el.bil eiere kjøper el.bil for å spare penger og tid, så sier det seg selv at mange gidder ikke dette styret med batteribil når man må sitte i kø i x-tid, for da er det jo helt avhengig av køen hvor langt en kommer, og om en kommer på jobben med bilen den dagen!

 

En annen ting er dette med 0-utslipp, det er rett og slett rein reklame-sprøyt, enn så lenge 68% av verdens strømproduksjon kommer fra kraftverk som brenner fossilt brennstoff, så er jo klimagevinsten nærmest lik null, det fossile brennstoffet tar jo bare en fordyrende og veldig ueffektiv vei innom et kraftverk før den blir brukt i bilen.

 

Lokalt utslipp er null derimot, men globalt sett er el. bilen like ille, eller værre enn vanlige biler p.g.a batteriproduksjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem bryr seg om det, så lenge det går fælt? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er dette med 0-utslipp, det er rett og slett rein reklame-sprøyt, enn så lenge 68% av verdens strømproduksjon kommer fra kraftverk som brenner fossilt brennstoff, så er jo klimagevinsten nærmest lik null, det fossile brennstoffet tar jo bare en fordyrende og veldig ueffektiv vei innom et kraftverk før den blir brukt i bilen.

 

Lokalt utslipp er null derimot, men globalt sett er el. bilen like ille, eller værre enn vanlige biler p.g.a batteriproduksjonen.

 

Det siste kunne jeg godt tenke meg å vite litt mer om, har du noe dokumentasjon på miljøeffekten av batteriproduksjonen?

 

Til det første, er dette klart tilbakevist (se tidligere innlegg). Ingen ting slå elbilene når det gjelder energibruk pr kjørt kilometer, den ligger på rundt 1/4-1/3 av tilsvarende bensinbil. Jeg kjørte selv forløperen til Think en langtur fra Moss til Stavanger, omregnet i teoretisk energi endte jeg med et forbruk tilsvarende 0,15 liter pr mil. Energieffetiviteten skyldes i første rekke at at eksplosjonsmotoren har et tap på 65-75 prosent, dette er energi som gå ut av eksosrøret i bensin/dieselbiler. Elektromotoren har nesten ikke varmetap og lages strømmen i et varmekraftverk utnyttes varmetapet der i stor grad til fjernvarme. Legg til at det er et transporttap på rundt 10% når strøm produseres f.eks i Tyskland og sendes til Norge. Grovt sett koster utvinning, produksjon og distribusjon av bensin rundt 40% for hver liter bensin som vi fyller på tankene våre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en buddy i dag med 25 meter skjøteledning etter seg slengende rundt rundkjøringen, noen som har hatt det litt travelt he he.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er vel ofte tatt med merke om det er BMW som har kjørt fort f.eks? Eller Porsche som kræsjer :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

It's not the fart that kills, it's the smell..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter bare på ny artikkel om at trafikken står Tesla-fast :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter bare på ny artikkel om at trafikken står Tesla-fast :P

 

"Lang Tesla-kø i kollektivfeltet på E18 vestfra i morgentimene i dag. En Kewet hadde kjørt over sin egen skjøteledning og stod bom-fast ved bomringen."

: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nooooooooo..... et halvt år med Tesla-prat borte for alltid :bs:

 

901665_571243346275825_165721900_o-550x3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh.. tror de fleste bremser ser "små" ut inni 22" felger...

 

De er forresten 355mm foran. Må gå noen spesielle Nissan Micra i ditt nærområde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

se på bilde da mann. ser merkelig små ut foran. ser noe større ut bak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på teksten under bilde da mann, illustrasjonbilde. Er jo ikke bremsene som er der, er jo photoshop..

 

73_246879594_xl.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

se på bilde da mann. ser merkelig små ut foran. ser noe større ut bak

 

stemmer det ;)

 

Rear Brake Rotor Diam x Thickness (in) 14.4 x 1.1

Front Brake Rotor Diam x Thickness (in) 14.0 x 1.3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare jeg som syns bremseskivene på model s ser ut som de er hentet fra nissan micra? spesielt foran da de ser mindre ut enn de bak(!)?

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=50830041

 

 

 

ja prøv å sett noen std micra felger over de bremsene der ;) er vel 4 eller 6 stempla kalippere, vet ikke helt hvilke micra modell som hadde det.. (har ikke så peil på micra da men... ) enig i at bakbremser ofte har en del mindre diameter en frem bremser... men at denne har like stor diameter på bakbremsene betyr ikke at frem bremsene er små..

for meg ser dette ut som vertfall 350mm bremser, og sans større

 

Edit: der ser jeg rune var før meg med litt specs... omregnet til mm 355.. ikke bittelite det vel ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

355mm foran og 365mm bak. Vanlig med større bak enn foran på spreke rwd. Se f.eks M3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tesla satser høyt, det skal de ha! Utrolig bra garanti..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.