TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Hva må til for å beholde garanti på disse da ? må man ha orginal service på dem ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva må til for å beholde garanti på disse da ? må man ha orginal service på dem ?

 

Hva er evt alternativet på slike biler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel (årlig/etter intervall) service på autorisert (merke)verksted. I likhet med alle andre bilmerker solgt her til lands? For å beholde garantien vel og merke, 5 års reklamasjonsrett har man uansett her til lands.

 

http://www.teslamotors.com/no_NO/service

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men SnapDrive eller Mekonomen er vel neppe noe alternativ, f.eks. vil jeg tro at SW-oppdateringer etc ikke er trivielt (og oftere påkrevet?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Softwareoppdateringer

Akkurat som på laptopen din vil Tesla sende regelmessige oppdateringer til din Model S. Når en oppdatering er utgitt vil du bli varslet på bilens 17 " touchscreen. Du kan installere oppdateringen umiddelbart, eller planlegge å installere om natten mens du sover.

 

Man trenger ikke kjøre ut av sin egen garasje engang ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er ikke da disse servicepakkene relativt dyre? Hvis man får SW-service via nettet og ikke trenger bremseklosser eller noe i understellet de første par årene, og aldri trenger oljeskift regner jeg med, så er nesten bare bremsevæske igjen (det er vel som på andre biler?). Er dette mer en "trygghetsgaranti" enn noe som er priset ut fra jobben som gjøres? Evt, er det oppfriskningssykluser på batterier etc (ala "gamle" elbiler) som inngår?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som utføres skal jeg ikke begi meg inn på å svare på, men om man f.eks sammenligner med BMW sine punkter på en service, og trekker fra de som gjelder en forbenningsmotor, så er det mildt sagt litt mer enn "nesten bare bremsevæske igjen". (merket i rødt det som gjelder forbrenningsmotor, men regner med det er endel sjekkpunkter som skal gjennomgås ang batteri/elmotor istedenfor på en Tesla, eller elbil generelt).

 

Undercarriage

Change engine oil and Oil Filter, check engine at is at normal operation temperature.

Check transmission for leaks.

Check rear axle for leaks.

Visually check fuel tank, lines, and connections for leaks.

Check condition, position, and mounting of exhaust system. Examine for leaks.

Check power steering system for leaks.

Check overall thickness of front and rear disc brake pads.

Examine brake disc surfaces.

Clean brake pad contact points in calipers.

Grease wheel center hubs.

Check steering for absence of play, condition of suspension track rods, front axle joints, steering linkage, and joint disc.

Check front control arm bushing for wear.

Check brake and clutch system connectors and lines for leaks, damage, and incorrect positioning.

Check for free movement of the parking brake cables. Adjust parking brake if necessary.

Check all tire pressures (including spare). Correct if necessary.

Check condition of tires (outer surfaces (left/right)), tread wear and pattern; In case of uneven tread wear readjust wheel alignment if required.

Check thickness of parking brake linings.

Half-shafts; check for leaks at flexible boots.

Inspect entire body according to terms of rust prevention limited warranty.

 

Engine Compartment

Read out diagnostic system with BMW scanners.

Check engine cooling system/heater hose connections for leaks.

Check coolant level and antifreeze protection level; add coolant if necessary.

Check level of brake and clutch fluid in reservoir; add fluid if required.

Check windshield washer fluid level and antifreeze protection. Fill up and/or correct if necessary.

Check air conditioner for operation.

Reset Service Indicator.

Replace spark plugs.

Replace intake air cleaner element (Air Filter).

 

 

Body/Electrical Equipment

Check battery electrolyte level and add distilled water if required.

Perform batter load test.

Check lighting system, i.e. headlights, foglights, parking, backup, license plate, interior (including map reading lights), glove box, flashlight, illuminated makeup mirrors, luggage compartment lights.

Check instrument panel and dashboard illumination.

Check all warning/indicator lights, check control.

Check turn signals, hazard warning flashers, brake lights, horns, headlight dimmer/flasher switch.

Check wiper and washer system(s); wiper blades, washer jet positions.

Check condition and function of safety belts.

Oil hood, trunk/tailgate, and door hinges.

Grease hood, trunk/tailgate and door latches. Check operation of all latches.

Check central locking/double lock.

Replace microfilter or Acc Cabin Filter.

Check heater/air conditioner blower, rear window defogger.

Check rear view mirrors

Visually examine the SRS airbag units for torn cover, obvious damage or attachment of decals, decorations, or accessories.

 

 

Final Inspection

Road test with check of brakes, suspension, steering, clutch/manual transmission or automatic transmission

 

Som sagt så er dette BMW sitt oppsett, men en grei framstilling på hva som faktisk utføres på en service. Det er litt igjen selv om man tar vekk bytte av plugger/olje/filtere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng! Men for å snu på det: Jeg antar at det kreves at man følger serviceopplegget (minst 1 årlig service) for at garantien gjelder (som for andre biler)? Og har man noen alternative steder å ta denne servicen? (Men for all del: Bra opplegg fra Tesla, synes jeg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inniblant Tesla-hypen så er det greit å stikke finger'n i jorda og se litt realistisk på hva dette er; helt ny bil, ferskt firma, fersk fabrikk og lite erfaring med bilbygging:

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9112.0.html

 

 

Når det er sagt; sånn som staten "sponser" ola nordmann til å kjøpe Tesla nå, så er dette helt rått. får jo en vill bil til "normal" pris, i tillegg til at den er pen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvekjørte denne i går

-bra kvalitetsfølelse

-gøy med touchskjermen , med masse artige løsninger

-Går som et uvær, et skikkelig uvær!!!

-og så ser den veeldig bra ut !

025_zps838dfdaa.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har flott utseende, det er heilt sikkert. Er ikkje imponert over interiør kvaliteten og setene. Null sidestøtte i disse... Stod ein Tesla på bilmessa i Frankfurt, den hadde allerede hol i skinnet på sidene på setene (uten at eg veit kor gammal denne bilen var, men likevel...) att all informasjon er i "paden" må resultera i ein del leting i undermenyar osv. Kan ikkje sjå at dette er spesielt trafikksikkert, kan lett bli uoppmerksom pga dette. Men som sagt bilen er lekker utvendig og går fælt, blir moro å høyre erfaring frå eigarane etter ein vintersbruk. Stort moment og bakhjulstrekk kan sikkert bli underholdende :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Undermenyer og oppsettet er veldig enkelt å finne. Er veldig strenge regler på trafikksikkerhet nå om dagen. Mye moment og snø blir vel kanskje ikke så mye problemer med traction systemet som er på bilen. Og at den holder igjen når man går av gassen for å lade er også fullt justerbart. Synes grillen på bilen ikke er så appellerende. Men luftmotstanden er på 0.24 og det er vanvittig bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra VG:

En Tesla Model S begynte å brenne nær Seattle i USA tirsdag. Føreren skal ha truffet en metallgjenstand i veibanen, og det direkte sammenstøtet med bilens batteri skal vær årsaken til brannen.

 

 

http://e24.no/bil/tesla-tok-fyr/21621996

 

 

Fra Dagbladet:

 

Tesla-krise: Mystisk bil i full fyr og aksjene stuper

«Super-el-bilen» i hardt vær.

 

http://www.dagbladet.no/2013/10/03/nyheter/tesla/bil/29582455/

 

 

 

 

Ikke god reklame dette, nå som Tesla var i medvind og på vei oppover :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra VG:

En Tesla Model S begynte å brenne nær Seattle i USA tirsdag. Føreren skal ha truffet en metallgjenstand i veibanen, og det direkte sammenstøtet med bilens batteri skal vær årsaken til brannen.

 

 

http://e24.no/bil/tesla-tok-fyr/21621996

 

 

Fra Dagbladet:

 

Tesla-krise: Mystisk bil i full fyr og aksjene stuper

«Super-el-bilen» i hardt vær.

 

http://www.dagbladet.no/2013/10/03/nyheter/tesla/bil/29582455/

 

 

 

 

Ikke god reklame dette, nå som Tesla var i medvind og på vei oppover :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremt!!

 

 

Lurer på hvor mange sånne videoer vi får se bare i full size og brannvesenet som skal prøve å stoppe elektriske branner

 

[video=youtube_share;k9mcNvOGKtI]

[video=youtube_share;pizFsY0yjss]

 

Med all respekt ønsker jeg han lykke til, unge visjonærer med masse penger er hva verden trenger for å presse teknologien fremover, ikke gamle gubber som helst vil ha de med seg i graven.

 

 

Ifølge AP var det på grunn av batteriene et vanskelig slukningsarbeid som møtte brannmannskapet.

 

Etter å ha fått åpnet panseret og drillet hull på batteriene, brukte brannmannskapet en sirkelsag til å kutte hull for å få inn vann. Først da fikk de slukket brannen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremt!!

 

 

Lurer på hvor mange sånne videoer vi får se bare i full size og brannvesenet som skal prøve å stoppe elektriske branner

 

[video=youtube_share;k9mcNvOGKtI]

[video=youtube_share;pizFsY0yjss]

 

Med all respekt ønsker jeg han lykke til, unge visjonærer med masse penger er hva verden trenger for å presse teknologien fremover, ikke gamle gubber som helst vil ha de med seg i graven.

 

 

Ifølge AP var det på grunn av batteriene et vanskelig slukningsarbeid som møtte brannmannskapet.

 

Etter å ha fått åpnet panseret og drillet hull på batteriene, brukte brannmannskapet en sirkelsag til å kutte hull for å få inn vann. Først da fikk de slukket brannen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føreren har kjørt på "noe av metall", leste et sted at det var deler av et stilas.

 

" The car’s alert system signaled a problem and instructed the driver to pull over safely, which he did."

 

"All indications are that the fire never entered the interior cabin of the car"

 

"

Btw: There are approx. 250 million cars in the US and approx. 280.000 car fires a year that fire departments respond to. That is one fire in 1070 cars. It's actually amazing this is only the first fire in a Model S, given that there are 15.000 of them on the road."

 

 

Dessuten ser det ut til at det kun er fronten som er antent. Hovedbatteriet sitter under bilen, ca fra hjulbuen ender foran til hjulbuen begynner bak.. Så det ser ikke ut som det er hovedbatteriet som brenner..

 

[ATTACH=CONFIG]206112[/ATTACH]

 

Batteriet består av ca 7000 celler, som er designet slik at om en celler feiler, påvirker ikke det de andre.

 

Kan være 12v batteriet som sitter i fronten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føreren har kjørt på "noe av metall", leste et sted at det var deler av et stilas.

 

" The car’s alert system signaled a problem and instructed the driver to pull over safely, which he did."

 

"All indications are that the fire never entered the interior cabin of the car"

 

"

Btw: There are approx. 250 million cars in the US and approx. 280.000 car fires a year that fire departments respond to. That is one fire in 1070 cars. It's actually amazing this is only the first fire in a Model S, given that there are 15.000 of them on the road."

 

 

Dessuten ser det ut til at det kun er fronten som er antent. Hovedbatteriet sitter under bilen, ca fra hjulbuen ender foran til hjulbuen begynner bak.. Så det ser ikke ut som det er hovedbatteriet som brenner..

 

[ATTACH=CONFIG]206112[/ATTACH]

 

Batteriet består av ca 7000 celler, som er designet slik at om en celler feiler, påvirker ikke det de andre.

 

Kan være 12v batteriet som sitter i fronten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Media ELSKER slike ting!

Ref: Toyota og gasspedalen i Prius, Audi TT og stabilitet på autobahn (endte i bakspoiler på MK1), Mercedes og A-klasse MK1med TV Elg test velt (ender i standard anti skrens og traction controll på samtlige), Ford S-max brenner (2 insidenter på kort tid med taklyset som utløser), Volvo og Auto stop system demo som feilet, Ford F-150 og en dekktype som eksploderte, Ferrari 458 Italia i brann (flere tilfeller, men selger som bare det), etc.

 

Ja, noen av disse er ganske graverende feil, men andre blir blåst opp til kjempesaker da media spiller på hvor hen på populæritetsskalaen produktet ligger i øyeblikket.

Om Tesla Model S hadde vært på markedet i 5 år og det hadde brent 3 biler etter den tiden, ville det stått: "Bil i brann i kollektivfeltet på E18 - Mye forsinkelser i buss- og elbil-trafikken i ettermiddag".

Vi snakker 1 - EN - Tesla av hvor mange produsert og solgt i verden? Kom tilbake når det er prosenter og ikke promille!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Media ELSKER slike ting!

Ref: Toyota og gasspedalen i Prius, Audi TT og stabilitet på autobahn (endte i bakspoiler på MK1), Mercedes og A-klasse MK1med TV Elg test velt (ender i standard anti skrens og traction controll på samtlige), Ford S-max brenner (2 insidenter på kort tid med taklyset som utløser), Volvo og Auto stop system demo som feilet, Ford F-150 og en dekktype som eksploderte, Ferrari 458 Italia i brann (flere tilfeller, men selger som bare det), etc.

 

Ja, noen av disse er ganske graverende feil, men andre blir blåst opp til kjempesaker da media spiller på hvor hen på populæritetsskalaen produktet ligger i øyeblikket.

Om Tesla Model S hadde vært på markedet i 5 år og det hadde brent 3 biler etter den tiden, ville det stått: "Bil i brann i kollektivfeltet på E18 - Mye forsinkelser i buss- og elbil-trafikken i ettermiddag".

Vi snakker 1 - EN - Tesla av hvor mange produsert og solgt i verden? Kom tilbake når det er prosenter og ikke promille!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere som har kjørt disse, de er digre ned sine over 2 ganger 5 meter. Merkes det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dette hadde vært en tvilsom løsning på plassering og valg av batteritype, så hadde vel ikke Volkswagen gått for akkurat samme løsning på E-up! skulle man tro? Den har nettopp lithium ion batterier plassert under bilen akkurat som en Tesla:

 

6a00d8341c4fbe53ef019aff51f05c970b-800wi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.