Siste nytt om elektrohybriden Audi A3 e-tron

Recommended Posts

Er en del ting som blir nevnt i den videoen der som standardutstyr som ikke er det i Norge:

- ledhovedlykter

- mmi navigation plus

- audi connect

- keyless

- (panorama tak)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som har bestilt seg en slik og fått produksjonsdato? Hadde håpt å få den som jeg har bestilt før jul... Men det er lite trolig....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestiller ein no kan ein i verste fall måtte vente til etter sommaren 2015....

Norge bestilte 700 stk første døgnet, fabrikken skal produsere 7000..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er bare 2.000,- som skiller Sportback 1,4TFSI S-tronic og e-tron med Ambition-utstyrsnivå. Da er man vel riv ruskende gal om man ikke velger e-tron med godt over 50 hk og 100Nm mer og i tillegg mulighet til å kjøre elektrisk på småturer :)

 

Men utstyr ja, må nok kjapt regne med 70' i tillegg uten å ta helt av i utstyrslisten. Da er f.eks. ikke navi, Bang Olufsen, panoramatak e.l. tatt med.

 

120' til 130' i utstyr går fint :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bestiller ein no kan ein i verste fall måtte vente til etter sommaren 2015....

Norge bestilte 700 stk første døgnet, fabrikken skal produsere 7000..

 

Fabrikken skal produsere 7000 i løpet av hvor lang tid?

 

Og salget i Norge overgår vel de fleste andre land, siden bilen kommer veldig gunstig ut her i landet sammenlignet med andre land?

Share this post


Link to post
Share on other sites
The e-tron is almost guaranteed success due to the considerable tax savings, the standard turbo-diesel Sportback has a benefit-in-kind tax rating of 19 per cent, while the e-tron is just five per cent, giving the latter's 40 per cent tax payer a mere £598 annual company car bill.

 

With those figures in mind and when Audi estimates that some three-quarters of e-trons are likely to go to fleets it is not hard to see its appeal on a purely financial basis alone.

 

At bilen er klassen med 37g/km slår heldig ut i Europa også. Om noe straffes den en del i forhold til elektrisk Golf her i landet , men har jo langt bedre ytelser. De skriver at bare en liten andel A3 vil være hybrider det første året, og at produksjonen skal øke vesentlig på sikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fabrikken skal produsere 7000 i løpet av hvor lang tid?

 

Og salget i Norge overgår vel de fleste andre land, siden bilen kommer veldig gunstig ut her i landet sammenlignet med andre land?

 

Veit ikkje om det var fram til jul eller om neste år også var med..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg så i den nye lade-brosjyren Audi har fått at bilen ikke vil starte i temperaturer under -28C med mindre den står til lading.

Det høres fryktelig upraktisk ut i Norge. Vet noen her om:

Hvor lenge den må være tilkoblet lading?

Hvor lenge man må ha stanset før det blir et problem å så start igjen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke mange dagene til disse blir klar for prøverkjøring. Møllerbil Forus en klar på tirsdagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi mottok første på jobb i dag så da måtte vi bare få av plastikken og transportklossene for å prøve. Var positivt overraska! Skikkelig trøkk når man trødde pedalen helt ned til kick down og bensinmotoren også slo inn for fullt. Var også veldig liten forsinkelse :) Dere får bare glede dere til å prøve !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dette blir garantert suksess!

 

Blir nok det :) Nå er det bare å parkere el-bilene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bare synd det tar 'så lang' tid å få produsert bil med litt ok utstyr ;-)

 

Der er litt synd... jeg bestilte min 12. august, men jeg skulle ha litt ekstra bl.a. ACC. Har enda ikke fått produksjonsdato.

 

Jeg har endelig fått prøvd bilen en liten tur, men har booket en prøvekjøring som jeg kan kjøre litt lengre enn 2 mil. Jeg gleder meg fremdeles like mye til jeg kan hente min. Men jeg vurderer faktisk å utsette den til produksjon etter mai 2015, siden min mest sannsynlig vil bli produsert i mars/april slik som det ser ut pr dags dato.

 

a37e486add9998e8e39cb190ed76f301.jpg

 

Dette er spesifikasjonene til demobilen jeg hadde en liten runde med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der er litt synd... jeg bestilte min 12. august, men jeg skulle ha litt ekstra bl.a. ACC. Har enda ikke fått produksjonsdato.

 

Jeg har endelig fått prøvd bilen en liten tur, men har booket en prøvekjøring som jeg kan kjøre litt lengre enn 2 mil. Jeg gleder meg fremdeles like mye til jeg kan hente min. Men jeg vurderer faktisk å utsette den til produksjon etter mai 2015, siden min mest sannsynlig vil bli produsert i mars/april slik som det ser ut pr dags dato.

 

Samme som meg da, jeg bestillte også første dag (12. august) og med ACC ++.

 

Har fått foreløbig produksjonsplass i uke 11, så spørs det om det blir endelig dato hvor de kan levere alt utstyr ...

 

Bare å smøre seg med tolmodighet (og kjøre S4 ;-) så lenge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare å smøre seg med tolmodighet (og kjøre S4 ;-) så lenge.

 

Det er bare å smøre på.,., Jeg har ventet på denne i snart 2 år, fra de første ryktene begynte. Hadde egentlig gitt opp og spec´et en vanling A3 1,4 COD, men så kom min mann hos Audi og sa at nå skulle de åpne for bestilling. Og siden jeg har valgt "litt" ekstra utstyr blir jeg straffet med lang levering..... Får bare håpe at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ladbar hybrid som Audi A3 e-tron blir 13-15.000 kroner billigere med de endrede bilavgiftene som gjelder fra nyttår.

 

Sak hos NRK

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg låne en e-tron noen timer, kjørte Moss-Oslo-retur og sitter igjen med et utrolig godt førsteinntrykk. Bilen er veldig komfortabel, 300kg batterier plassert bakover gjør den fint balansert, teknisk fungerte den veldig bra uten vibrasjoner ved ut/innkobling av motorene. Her har ingeniørene gjort en god jobb!

 

Instrumentene viste ved start at jeg hadde 30km elektrisk rekkevidde og drøye 300 til på bensin, jeg startet på fullautomatisk "mode" og det betød at den dro i gang på elmotor og supplerte med bensinmotoren, akkurat som Toyota Prius. Men det var en veldig enkel sak å endre mode og jeg valgte "kun bensinmotoren" for å spare elmotor-rekkevidden til jeg kom inn mot hovedstaden. Der valgte jeg "EV-mode", dvs kun elektrisk drift som foregår uten lokale utslipp overhode. Vel ute av byen igjen gikk jeg over til lademodus, som betød at den kjørte på bensinmotoren og ladet batteriet via elmotoren/generatoren. Det kan være greit om man skal til et område med lavutslippssoner, noe vi sikkert vil gå her i landet også i løpet av noen år.

 

Jeg har noen års erfaring som daglig bruker av en Think elbil og kjenner betydningen av "rekkeviddeangst". Thinken har en rekkevidde på rundt 7-8 mil, dagens elbiler har det doble og jeg skal prøve e-Golf neste uke, men jeg tror nok at jeg ender med Audi e-Tron eller den teknisk identiske Golf GTE utpå nyåret.

Edited by Håkon Aurlien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håkon: var bilen fulladet når den viste 30km el-rekkevidde? Så du noe på bensinforbruk ved kjøring i lademodus?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Håkon: var bilen fulladet når den viste 30km el-rekkevidde? Så du noe på bensinforbruk ved kjøring i lademodus?

 

Nei, den kan ikke ha vært fulladet for da skulle den jo hatt en rekkevidde på nær 50 km. Det er helt klart at bensinforbruket økte under kjøring i lademodus, energien må jo hentes derifra, men tall har jeg ikke. Etterpå viste "appen" at jeg brukte 6,6 kw på den elektriske kjøringen, 5,5 l bensin/100km på bensinkjøringsstrekningene.

 

 

Her er bilen jeg testet, og et bilde av sentralinstrumentet med oversiktlig rekkeviddevisning.

E-tron Vdir.jpg

E-Tron dash.jpg

Edited by Håkon Aurlien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig spennende bil som jeg vurderer å skaffe meg selv også.. Tester den denne helgen.. Imponerende forbruk i "Hybrid-auto" modus..

Det er faktisk ikke vits å bruke "hybrid-charge" modus, for da bruker den så mye mer bensin at det lønner seg heller å kjøre uten EL- i vanlig bensin modus. Vi snakker over 1 liter på mila. At man kan styre oppvarming og nedkjøling av coupe med app er også utrolig tøft:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

At det er ulønnsomt å lade batteriet med bensinmotoren er ganske klart, men om det i framtiden kan bli steder man kun får kjøre elektrisk så er det fint at muligheten er der. :-)

 

Styring av oppvarmking / kjøling er bare mulig når bilen er koblet til strøm? (det virker sånn ut fra det Audi sier, men det er langt fra alt som har kommet av informasjon til nå som har stemt, så greit å høre det fra hands-on-erfaring)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.