VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Om det er NTB eller VG eller E24 som har misforstått vet jeg ikke, men selve teksten tyder på at VW snakker om alle forbrenningsmotorer (og ikke bare diesel).

 

Det står også at "den siste bilen med forbrenningsmotor bak VW-logoen i grillen blir solgt en gang rundt 2040". Så da er de borte fra veien rundt 2060, kanskje?

 

Synes dette er slurvete......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser man på litt statistikk så har elbiler gått fra ca 7% markedsandel til 27% på ca 4 år. Med unntak av Tesla har dette skjedd med relativt primitive elbiler med begrenset rekkevidde. Rekkevidden har bedret seg betraktelig og markedspotensialet for elbiler vil derfor bare bli større og større. Legges det til grunn vil elbiler ha tilnærmet 100% markedsandel innen 4-8år. 

 

Volvo lokalt selger knapt biler lengre; ca 80% er 3 års leasing. Hvem legger 300.000 og oppover på bordet for utskjelt og død teknologi som fossilbil er nå til dags? Jeg TROR det krisestemning hos salgsteamet hos Møller; det eneste som sannsynligvis selges der er korte leasingkontrakter og VW elbiler men sistnevnte er også iferd med å bli utdatert. Tiden vil vise, og forhåpentligvis går ikke VW overende.

836D96A5-115E-4D74-BAAD-8B5072DAF4FC.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi må ikke glemme hvor liten del av det internasjonale markedet Norge er. Jeg tipper at det værste som kan skje er at de gir opp det norske markedet, men fortsetter å selge fossile kjøretøy ellers. Snakker nå om bilfabrikanter generelt og ikke bare vag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artikkelen som står i NTB/VG/E24 er jo basert på utsagn fra VW-konsernet sentralt, så at det kommer til å skje store endringer på verdensbasis er det liten tvil om. Men det tar tid.

 

Norge er lite land, men jeg tror ikke "de gir oss opp". Snarere tror jeg at vi er i forkant og at vi brukes som "prøvekanin" av produsentene, vi er passe store og har krevende forhold som passer bra. Og offentlig "støtte" hjelper til.

 

Angående at Volvo ikke selger biler, så er jeg uenig. De selger jo leasingbilen til leasingselskapet (som gjør en avtale med "meg"), så sett fra Volvos side blir jo det sammenlignbart med at jeg låner penger i banken. (Så kan det være en avtale om senere gjenkjøp mellom leasingselskap og Volvo-forhandleren - eller ikke)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Artikkelen som står i NTB/VG/E24 er jo basert på utsagn fra VW-konsernet sentralt, så at det kommer til å skje store endringer på verdensbasis er det liten tvil om. Men det tar tid.

 

Norge er lite land, men jeg tror ikke "de gir oss opp". Snarere tror jeg at vi er i forkant og at vi brukes som "prøvekanin" av produsentene, vi er passe store og har krevende forhold som passer bra. Og offentlig "støtte" hjelper til.

 

Angående at Volvo ikke selger biler, så er jeg uenig. De selger jo leasingbilen til leasingselskapet (som gjør en avtale med "meg"), så sett fra Volvos side blir jo det sammenlignbart med at jeg låner penger i banken. (Så kan det være en avtale om senere gjenkjøp mellom leasingselskap og Volvo-forhandleren - eller ikke)

Stemmer. Men det er det ganske sykt at de skal basere all sin virksomhet på el når det er så få land i verden som gir sine beboere insentiver til å kjøpe det? Satse kun på el må da være en dødsdom når man får kjøpt fossile biler fra alle andre merker. Også i Norge er det mange som ikke kan kjøre el pga rekkevidde lading og bosted. Norsk infrastruktur er ikke forberedt for at alle skal lade elbilen hjemme. 

 

Jeg finner det merkelig at de velger å gjøre seg til et nisjemerke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det ikke mange dagene siden fossilbiler ble forbudt i Madrid sentrum. California har lenge vært ekstremt strenge på fossilbiler; det jo en grunn til at alle Tesla modell 3 sålangt har blitt solgt i USA. Tyske byer har også startet med visse dieselforbud. Kina er også langt fremme på bilutslipp. Så jeg tror ikke at det bare er Norge som er spesielt.

 

Mht leasing; jeg tror vel at mange forhandlere vil stå med mange returnerte biler om noen år, og potensiell priskollaps fordi da har alle de varslede og fullverdige elbilene kommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste et sted her at Norge sto for 4% av salget til Toyota på verdensbasis. Nekter å tro at det er så veldig anderledes for andre merker. 

 

Poenget mitt er bare at El er nok helt sikkert en del av fremtiden, men det _er_ ikke fremtiden. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verden:

Jeg tror ikke VW gjør seg til et nisjemerke. De andre store gjør jo det samme. Se f.eks.

https://e24.no/bil/elbil/nye-toner-fra-gigantene-ford-og-gm-satser-elektrisk/24154799

 

Norge:

Angående retur av leasing så kan det bli et problem for leasingselskap eller de som har gjenkjøpsansvaret. Men kanskje det ikke blir noe problem? Leser jo at det allerede er manko på nyere dieselbiler, og at merkeforhandlere må øke bruktimporten av slike for å dekke etterspørselen. At flere merker (og spesielt VW-gruppen) har vært på etterskudd med WLTP-godkjenning (Ikke bare Norge) og dermed salg/levering av "fossile" den siste perioden gjør jo også et det blir tilsvarende få brukte på markedet senere. Jeg tror dette ordner seg for alle parter....

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror lite på bruktimportert dieselbiler er en gjennomgående trend. Litt interessant statistikk under. VW, Skoda og Toyota er ned 15-18% foreløpig i 2018, Audi er ned knappe 33%. 2019 skal bli beintøft for disse fordi de knapt har noen modell kundene etterspør og pga EA189. Jeg tror VAG gjør rett ved å bytte teknologi; eneste spm er om det kommer tidsnok.. #Kodakmoment #Nokiamoment

 

Infrastruktur er knapt et problem; elbil lades typisk med 5-8A i det daglige. Snitt daglig kjørelengde er 33km såvidt jeg husker.

 

Nullutslippsbilene hadde 41,3 prosent markedsandel blant personbilene i november, i november 2017 var markedsandelen 19,7 prosent

 

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-november/category787.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snitt daglig kjørelengde på elbiler eller alle biler? 

 

Hadde vært morsomt å sett for alle biler. 

 

Mange steder med høy befolkningstetthet er det ikke mulig for å alle å lade bilen sin hjemme. Men det går seg vel til siden folk som bor i byer må bruke sykkel eller beina sånn det ser ut nå. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I gjennomsnitt kjører hver nordmann 33,5 kilometer med personbil hver dag, går det fram av en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå.

 

https://www.dagsavisen.no/innenriks/vi-er-europamestere-i-bilkjoring-1.293964

 

Problemet med elbiler, tror jeg, er at man vil kjøre desto mer fordi drivstoffutgiftene er i praksis null. Når myndighetene oppdager dette kommer avgiftene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om VW bare faser ut bensin og dieselmotorer før elektriske kjøretøy er fullt på høyde med dem kommer det til å slå dem hardt i trynet. Det er jo kun her i landet at det er så godt tilrettelagt for elbiler. Noen som har vært i øst-europa før? Når man ser innkjøpspris på elbiler, samt strømpris i andre land så er det lenge igjen før det lønner seg kontra diesel / bensin. Så er det denne unike fleksibiliteten man har ved flytende drivstoff. 

 

Jeg ser personlig ingen ulempe med at en elmotor driver bilen framover, annet enn at batteri av dagens teknologi som "drivstofftank" er håpløst. De fleste kjører til og fra jobb, da kan det duge, men så fort man skal være lengre tid vekk fra strøm nytter det ikke. 

 

Litt avsporing, men om ALT av forbrenningsmotorer skal forgå, hva skal drive strømaggregatene? Registrerer at mange er motstandere av både fossilt drivstoff OG hydrogen. En av de MÅ jo velges.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Fått brevet i dag fra Møller, fabrikken må kjøpe tilbake bilen min fordi det "er solgt biler med enkelte komponentter som ikke tilsvarer den tekniske standarden som forelå da de ble markedsført" Antar den er spiker om noen uker så gjenstår det å se hva Møller sier om pris når de tar kontakt i de ukene som kommer....

 

VW solgte 6700 biler ulovlig; skal VW bruke spikerne til sin egen kiste?

 

http://www.thedrive.com/news/25421/volkswagen-illegally-sold-pre-production-test-cars-instead-of-crushing-them

 

0F12D8B6-6DFD-4107-A0F8-323A33B3ACE2.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Tanker? Ja. At det er typisk amerikansk lavmål og gå til sak for å prøve å oppnå personlig gevinst i en sak der du overhode ikke har vært lidende på noen som helst måte..... VAG har ryddet opp etter seg så ser ikke poenget med å gjøre noe sånt. Egoistisk og kortsiktig tenking. Min mening så får andre ha sin mening om saken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Tanker? Ja. At det er typisk amerikansk lavmål og gå til sak for å prøve å oppnå personlig gevinst i en sak der du overhode ikke har vært lidende på noen som helst måte..... VAG har ryddet opp etter seg så ser ikke poenget med å gjøre noe sånt. Egoistisk og kortsiktig tenking. Min mening så får andre ha sin mening om saken.

 

Noen andre tanker;

 

1) du har kjøpt en vare du ikke har fått (EA189 softwaren er en nofix)

2) norske myndigheter forteller deg at bilen du har kjøpt i god tro, har så vesentlige mangler at de truer med avskiltning

3) du har blitt løyet til og svindlet

4) du sitter igjen med en verdiløs bil

4) du får ikke lov til å kjøre bilen hvor som helst

6) du og dine barn puster inn flere giftstoffer enn hva bilen skulle ha sluppet ut

7) VAG har blitt avslørt at ny SW fremdeles inneholder juksekode; se i denne tråden så ser du nysalget av flere modeller ble stoppet

8) i siste Autofil står det på fremsiden at «bilprodusentene jukser fortsatt»

9) sjefen for Winterkorn fikk med seg 500 millioner i fallskjerm, som du betaler gjennom din andel i oljefondet som ble dratt ned i VAG kollapsen

10) å karakterisere oljefondet og forbrukerrådet som «lavmål» henger ikke på greip

 

Det er vel ingen her som ønsker VAG konk, men VAG har jo stort sett gjort samtlige «dont’s» i bransjen og skjelettene i skapet synes knapt å ha noen ende. Om VAG ender opp som Opel er det neppe noen overraskelse

 

https://www.motor.no/artikler/2018/september/oljefondet-i-tysk-gigantsoksmal-mot-vw/

AA867864-1A4E-4F8C-B24B-72F158CEA886.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig Petter, alltid noen som ser sitt snitt til å melke situasjonen for alt det er verdt. Se bare innlegget over her, oppgulpet vil ingen ende ta. Jeg regner med han hadde en tung tid etter denne skandalen, slikt tærer på vettu - må ha oppreisning, huffameg.

 

Håper ikke alle fornyer medlemskapet for 2019 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du kjøpt en VAG idag, på tross av det som har skjedd? 

 

Ja: Da driter du i det som har skjedd, og ser VAG for den bilen det er. 

 

Nei: Synd, gå å kjøp en Toyota og bli misfornøyd. 

 

Noen negativ kommentar utover alternativ «ja», så henviser jeg til alternativ «nei». 

Så enkelt er det. VAG er IKKE alene i å jukse på SW i bilene sine, de er bare de eneste som har blitt fersket og hengt ut i media. 

 

Er mye som skjer bak forhengene som forbruker ikke skal vite om, f.eks komponenter som skiftes mens bil er på service uten at kunden vet om det, for at «fasaden skal se penere ut» (utbredt blandt noen merker for noen år siden) 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her går det som vanlig i vettug og saklig argumentasjon : haha :

 

Vi får fasit om 5-10 år; vi får snakkes igjen da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg argumenterer ikke, jeg irriterer meg over all klaginga på VAG konsernet selv om vi, forbrukeren, ikke vil merke store forskjellene (sett bortifra mikroskopisk ekstra slitasje på dyser og DPF. 

Fakta er at motorhavari står for døren før du vil få mekanisk slitasjehavari på dyser, fordi forbrukeren skal ha ting så jævlig billig at oljeskift intervallene tøyes 3x hva som er sunt for motoren. 

 

Bare fordi det kun er VAG som det står om i media så må du ikke tro at det BARE er VAG som er skitten under negla, det er mye mygel over hele fjøla. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde man ikke samtidig be om å få betale inn de ekstra kronene i avgift som ble lurt unna statskassen da bilen ble importert?  De slipper jo ut mer en ha som er oppgitt, ergo høyere avgifter. Ser ikke noen som klager over at bilen ble billigere en hva den skulle være ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jeg argumenterer ikke, jeg irriterer meg over all klaginga på VAG konsernet selv om vi, forbrukeren, ikke vil merke store forskjellene (sett bortifra mikroskopisk ekstra slitasje på dyser og DPF. 

Fakta er at motorhavari står for døren før du vil få mekanisk slitasjehavari på dyser, fordi forbrukeren skal ha ting så jævlig billig at oljeskift intervallene tøyes 3x hva som er sunt for motoren. 

 

Bare fordi det kun er VAG som det står om i media så må du ikke tro at det BARE er VAG som er skitten under negla, det er mye mygel over hele fjøla. 

 

 

 

Hvis det er mikroskopisk ekstraslitasje, hvorfor har du custommap med stengt EGR på bilen din? Hvorfor kjører du ikke selv EA189 nofix’en hvis denne er harmløs?

 

Du har selv erfart at hva VAG sier om LL-olje og 30.000km/2år skifteintervall er vas, og skifter selv på 1/3 av distansen? Og dette er forbruker skyld i, ikke VAG som hevder at dette er ok? Toyota har typisk 12 mnd intervall; de selger vel biler bøtter og spann de også?

 

Det er mye mygel helt sikkert, men VAG er rettslig dømt for svindel, og det er VAG sine stadige skjeletter som diskuteres i denne tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Burde man ikke samtidig be om å få betale inn de ekstra kronene i avgift som ble lurt unna statskassen da bilen ble importert?  De slipper jo ut mer en ha som er oppgitt, ergo høyere avgifter. Ser ikke noen som klager over at bilen ble billigere en hva den skulle være ;) 

 

Men VAG sier jo at bilen slipper ut mindre, så det skulle jo ikke være nødvendig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Jeg har map først og fremst for effektens del, samt at EGR er blokkert for å hindre sot i innsug.

Uavhengig av «fix’en» eller ikke så vil en få sot i innsug, det unngår jeg. 

 

2) Svarte jeg på i forrige innlegg. 

Det er uavhengig av «fix’en» ikke bra å kjøre 30’000km på olja. 

 

Litt dårlig formulasjon i forrige innlegg, for jeg mener ikke at «fix’en» er bra, men at problemene relatert til den ikke vil oppstå før et motorhavari som følge av LL-intervaller. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.