VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre hva du ønsker å oppnå med ditt innlegg?

 

Jeg vil heller spørre deg om hva du ønsker oppnå med alle dine innlegg her?

 

For det virker som om de fleste av oss har klart å komme oss videre i denne saken mens du fortsetter å spamme denne tråden med hver bidige negative artikkel som finnes om temaet. Ja VW tråkket i salaten, men det jobbes med å rydde opp i ting. Jeg fatter egentlig ikke hvorfor du er medlem her for det kommer ikke mye positivt fra deg.

 

Når et nytt medlem kommer hit i håp om hjelp med sin TDI, og du (naturligvis så fort du kan) kommer i tråden og det første medlemmet får servert er "har denne bilen fått EA189 nedgraderingen?" Ikke sikkert han/hun skjønner den - ta deg sammen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes at jeg periodevis har høyere tomgang enn tidligere (1200 rpm), kan de ha noe med SW-oppgraderingen å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg syns det kan være greit folk får en advarsel om å styre klar en viss bil for det kan spare folk for mye unødvendige utgifter.

Så personlig syns eg bare det er greit han holder oss oppdatert. Han gjør tross alt ikke dette for han vil medlemmene vond.

Ellers strekker han nok strikken litt langt for de som ikke vil det skal være noe galt med merke "sitt" så litt nedtoning hadde nok ikke skadet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg syns det kan være greit folk får en advarsel om å styre klar en viss bil for det kan spare folk for mye unødvendige utgifter.

Så personlig syns eg bare det er greit han holder oss oppdatert. Han gjør tross alt ikke dette for han vil medlemmene vond.

Ellers strekker han nok strikken litt langt for de som ikke vil det skal være noe galt med merke "sitt" så litt nedtoning hadde nok ikke skadet.

Men når infoen er at alle motorene til VAG som hadde oppgitt feil utslipp er ræva basert på sitt eget hat for hendelsen, så er det ikke.troverdig faktabasert opplysning. Og det fokuseres like mye på å renvaske og unnskylde andre bilmerker som gjør akkurat det samme. Det er like troverdig som å få Jehovas Vitne på døra som sier at hvis du ikke mener det samme som dem så havner du i helvete [emoji23][emoji23][emoji23]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du ønsker å oppnå med ditt innlegg?
Virker som gutta over her dekket det ganske greit.

 

Jeg er for åpenhet og har sågar blitt intervjuet om denne saken av norsk nasjonal media og radio dengang denne saken var helt fersk (satt i styret da).

 

De fisket veldig etter om jeg kom til å gi opp Vag nå som de hadde sveket meg så dypt å inderlig.

 

Jeg sa som sant var at 1303 bobla jeg hadde da fortsatt var akkurat den samme bilen for meg. Det samme var dieselbilen jeg eide, da jeg kjøpte dem på bakgrunn av så mye mer en det som kommer ut av eksosen.

 

Jeg personlig ser mer på dette som feil miljøpolitikk med fokus på helt feil ting. Tenk om alle bilmerker kunne bruke tid på å lage motorer som brenner renere en å lage systemer som skjuler avgassene, tenker da på egr, software som favoriserer avgass kontra effekt/kjørbarhet osv.

 

Mye bedre å sette pris på innovasjon en å straffe de som henger etter.

 

Jeg var ikke ute etter å henge ut noen, poenget mitt var bare at akkurat innpå her så får man kanskje ikke å veldig gehør for at VAG er den store stygge ulven. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes at jeg periodevis har høyere tomgang enn tidligere (1200 rpm), kan de ha noe med SW-oppgraderingen å gjøre?

 

Bilen er nok i en regenereringsprosess, da økes turtallet for å hindre at temperaturen i DPF skal synke for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil heller spørre deg om hva du ønsker oppnå med alle dine innlegg her?

 

For det virker som om de fleste av oss har klart å komme oss videre i denne saken mens du fortsetter å spamme denne tråden med hver bidige negative artikkel som finnes om temaet. Ja VW tråkket i salaten, men det jobbes med å rydde opp i ting. Jeg fatter egentlig ikke hvorfor du er medlem her for det kommer ikke mye positivt fra deg.

 

Når et nytt medlem kommer hit i håp om hjelp med sin TDI, og du (naturligvis så fort du kan) kommer i tråden og det første medlemmet får servert er "har denne bilen fått EA189 nedgraderingen?" Ikke sikkert han/hun skjønner den - ta deg sammen!

 

Det mest oppsiktsvekkende er hvor lite folk her inne bryr seg om dette. Her har VAG bevisst og systematisk svindlet kundene sine, og det gjelder 11 millioner biler/kunder. Rensesystemet på bilene er svært skjørt og mange har kjøpt feil bil i forhold til sin bruk pga dårlig veiledning av selgere. EGR og dyser byttes på samlebånd over en lav sko, til en enorm kostnad for konsernet under goodwill som varer i 2 år etter oppgradering. Tror du kundene blir glade når de må bytte 1-2 dyser til en pris av 15 tusen per stykk per år, eller bytte EGR annethvert år til 20 tusen? Veien til huggeriet blir svært kort for en del biler da når slike kostnader begynner å løpe, det er ikke lønnsomt å holde det i drift lenger. Jeg skjønner du ikke vil krisemaksimere eller snakke ned din EA189 bil, men denne saken er intet annet enn en katastrofe og fadese for VAG konsernet. Ordentlige, arbeidssomme og ærlige tyskere som de anser seg som, så er de egentlig bare noen lurendreiere. Dessverre er en del av det VAG har laget opp gjennom årene ikke verdt stort mer enn hundedritt, det faller istykker svært fort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest oppsiktsvekkende er hvor lite folk her inne bryr seg om dette. Her har VAG bevisst og systematisk svindlet kundene sine, og det gjelder 11 millioner biler/kunder. Rensesystemet på bilene er svært skjørt og mange har kjøpt feil bil i forhold til sin bruk pga dårlig veiledning av selgere. EGR og dyser byttes på samlebånd over en lav sko, til en enorm kostnad for konsernet under goodwill som varer i 2 år etter oppgradering. Tror du kundene blir glade når de må bytte 1-2 dyser til en pris av 15 tusen per stykk per år, eller bytte EGR annethvert år til 20 tusen? Veien til huggeriet blir svært kort for en del biler da når slike kostnader begynner å løpe, det er ikke lønnsomt å holde det i drift lenger. Jeg skjønner du ikke vil krisemaksimere eller snakke ned din EA189 bil, men denne saken er intet annet enn en katastrofe og fadese for VAG konsernet. Ordentlige, arbeidssomme og ærlige tyskere som de anser seg som, så er de egentlig bare noen lurendreiere. Dessverre er en del av det VAG har laget opp gjennom årene ikke verdt stort mer enn hundedritt, det faller istykker svært fort.

 

Kjørt over et år og 20k. Med EA189 ingen problemer. Vi står heller ikke og bytter deler over en lav sko hos oss på grunn av dette. Faktisk den bilen jeg har bytta dyse og EGR på er bilen jeg hadde med samme motor som jeg har nå men før Ea189... Ja vag dreit seg ut. Fulstendig enig der. Men resten av bransjen er nok dessverre ikke så JÆVLIG mye bedre.. Mange andre merker der EGR, dyser, svinghjul byttes like ofte som på en vag. Hadde bilene idag vært som en 240 hadde alt vært enkelere. Men når man dytter en elektronikk for en romskip inn i biler og en haug av dingsebomser på en motor så sier det seg jo selv at ting kan skje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har to biler med EA189 (2.0tdi), mamma har en (1.6tdi) og pappa har en (2.0tdi). Ingen av oss har hatt problemer etter oppdatering. Ene bilen vår ruller 35k i året og har gått 235k nå, hatt ett EGR bytte på den, men det var før oppdatering.

 

Alle merker og modeller har sine svakheter.

 

Mitt poeng var ikke mekanikken, men at mange innpå her brenner for vag, på et annet nivå en åssen eksosen lukter. For meg blir det vanskelig å forstå hvorfor man er medlem i denne klubben om alt man har å si om VAG er negativt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest oppsiktsvekkende er hvor lite folk her inne bryr seg om dette. Her har VAG bevisst og systematisk svindlet kundene sine, og det gjelder 11 millioner biler/kunder. Rensesystemet på bilene er svært skjørt og mange har kjøpt feil bil i forhold til sin bruk pga dårlig veiledning av selgere. EGR og dyser byttes på samlebånd over en lav sko, til en enorm kostnad for konsernet under goodwill som varer i 2 år etter oppgradering. Tror du kundene blir glade når de må bytte 1-2 dyser til en pris av 15 tusen per stykk per år, eller bytte EGR annethvert år til 20 tusen? Veien til huggeriet blir svært kort for en del biler da når slike kostnader begynner å løpe, det er ikke lønnsomt å holde det i drift lenger. Jeg skjønner du ikke vil krisemaksimere eller snakke ned din EA189 bil, men denne saken er intet annet enn en katastrofe og fadese for VAG konsernet. Ordentlige, arbeidssomme og ærlige tyskere som de anser seg som, så er de egentlig bare noen lurendreiere. Dessverre er en del av det VAG har laget opp gjennom årene ikke verdt stort mer enn hundedritt, det faller istykker svært fort.
Eneste grunn til at denne saken har blitt blåst opp er fordi saksøkerkåte USA fant ut dem kunne tjene penger på saken på vegne av miljøet. Det er ikke en kjeft som bryr seg om miljøet i denna saken. Og alle de som føler seg urettferdig behandlet av VW kan jo bare kjøpe seg et annet merke. Men det finnes jo ikke et ærlig merke det ute, en grunn til at VW igjen troner på toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest oppsiktsvekkende er hvor lite folk her inne bryr seg om dette. Her har VAG bevisst og systematisk svindlet kundene sine, og det gjelder 11 millioner biler/kunder. Rensesystemet på bilene er svært skjørt og mange har kjøpt feil bil i forhold til sin bruk pga dårlig veiledning av selgere. EGR og dyser byttes på samlebånd over en lav sko, til en enorm kostnad for konsernet under goodwill som varer i 2 år etter oppgradering. Tror du kundene blir glade når de må bytte 1-2 dyser til en pris av 15 tusen per stykk per år, eller bytte EGR annethvert år til 20 tusen? Veien til huggeriet blir svært kort for en del biler da når slike kostnader begynner å løpe, det er ikke lønnsomt å holde det i drift lenger. Jeg skjønner du ikke vil krisemaksimere eller snakke ned din EA189 bil, men denne saken er intet annet enn en katastrofe og fadese for VAG konsernet. Ordentlige, arbeidssomme og ærlige tyskere som de anser seg som, så er de egentlig bare noen lurendreiere. Dessverre er en del av det VAG har laget opp gjennom årene ikke verdt stort mer enn hundedritt, det faller istykker svært fort.

 

Spot on!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hvorfor man på et diskusjonsforum for VAG i en tråd som heter VW og utslippsjuks - ‘Dieselgate’, har store problemer med å akseptere at skandalen diskuteres? Og hvorfor leser dere i denne tråden; dere står jo fritt til å ignorere den?

 

Hvis man er uenig begrepet EA189/23R7 nedgraderingen hvorfor legger man ikke frem hva man oppgraderer ved den?

 

Det er minst ett tilfelle her inne hvor trådstarter har fått hjelp til å få dekket reparasjon gratis. Hvorfor er det så galt?

 

Videre er det er paradoks at de som bagatelliserer EA189 mest, stort sett har en profesjonell link til VW og ikke trenger å forholde seg til regninger 15000,- for ditt og datt, eller 18000,- for en 60’km intervallservice for den saks skyld.

 

Jeg sier det rett ut som det er, det er jeg klar over. Men å smøre utover at sprer «hat, lite troverdig, oppgulp» osv er helt bak mål. Som sagt er det lov å ignorere denne eller andre EA189 tråder, eller diskutere saken og heller droppe personkarakteristikker. Hvor stereotypisk skal forumet liksom være; liksom ikke lov å nevne en tilsynelatende helt pillråtten VW kultur, en industriskandale som mangler sidestykke. Det er ikke en dommeravgjørelse i en fotballkamp vi diskuterer trossalt, men kriminelle lovbrytere.

 

For the record; jeg eier heldigvis ingen EA189 bil, men interessert i saken fordi det er så sinnsykt ubegripelig hva VW har gjort, samt at saken slik jeg oppfatter det fremdeles treneres og legges lokk over av både VW og Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som ble diskutert her var ikke om det VAG har gjort er galt, det er vi alle enige om.

 

Så får hver enkelt gjøre seg opp hva det betyr for dem.

 

Det som jeg reagerte på var rimelig negative svar til folk som prøver å påpeke at dette er et bransjeproblem og at det nok er flere syndere her, men VAG ble dessverre valgt som syndebukk for en hel ukultur.

 

La oss bruke tråden til det den var opprettet for, diskusjon rundt oppgraderingen og konsekvenser av denne. Så lar vi synsing om det vag lager er bæsj eller ikke eller om det er alle som jobber på VAG som er lurendreiere eller ikke ligge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du leser som fanden jo hehe.

 

Enig med de to første avsnittene dine. Men så. Jeg sier ikke VW er bæsj (jeg har trossalt to av dem) og jeg sier ikke at du er lurendreier.

 

Jeg sier at VW er eneste som sålangt er dømt for svindel ift avgassrensing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du leser som fanden jo hehe.

 

Enig med de to første avsnittene dine. Men så. Jeg sier ikke VW er bæsj (jeg har trossalt to av dem) og jeg sier ikke at du er lurendreier.

 

Jeg sier at VW er eneste som sålangt er dømt for svindel ift avgassrensing.

Var ikke direkte rettet mot deg, vag ble faktisk sammenlignet med hundebæsj over her.

 

Til info, jeg jobber ikke i VAG konsernet, men kjenner flere som gjør. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg det er interessant å få inputs fra flere hold i denne saken, og synes Ole-Martin holder seg både saklig og kommer med info som er konkret og lite inhabil, i motsetning til mange av de andre synspunktene er her - siden vi tross alt er på et forum som omhandler VW/Audi. Å bevisst jukse med utslipp er ikke en bagatell og mange uskyldige har blitt lidende.

 

Med det sagt, så har jeg ikke lagt sjelen min med å følge med i denne saken, nettopp fordi det ikke berører meg direkte. Er for en grunn til at jeg liker å holde meg til VW fra 84-05 - kvaliteten siden 05 har mildt sagt vært varierende, om man ser bort fra "feilen" med mk3 og rust på 90-tallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har eg faktisk kjøpt meg en EA189 bil ,så det kan jo bli spennende siden eg er så heldige med alle di andre bilene mine..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har eg faktisk kjøpt meg en EA189 bil ,så det kan jo bli spennende siden eg er så heldige med alle di andre bilene mine..

 

Off. Føler litt med deg når jeg ser hvor uheldig du har vert med alle bilene dine! Du skulle kjøpt deg en mk4 R32 istedet, tipper det hadde vert billigere på lang sikt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såh, flere enn meg som har sett den første episoden i denne dokumentarserien (som omhandler Dieselgate)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler flere å se den også. Hvor nøytral den er, kan ikke jeg uttale meg om, men definitivt en tankevekker.

 

Ole-Martin, som er mer dedikert enn meg i denne saken (:P), har sikkert noen ord å komme med. Uansett, verdt en titt uansett hva man måtte mene om juksingen til VW.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe «dedikert»..! Fin oppsummering der, men ikke så mye nytt for mitt vedkommende. Bortsett fra gassinga av apekattene. Idag ble det vel kjent at de også gassa mennesker, så nettet er i harnisk over dette. Men syns all denne hitler’inga er en avsporing. Det er også forbløffende hvor dumme VW har vært; spesielt i den fasen de visste de var i avslørt (så fortsetter de med å strekke juksesoftware enda lengre..hallo?). Hvorfor gjorde de ikke som alle andre; bruke «protect the engine» frikjøpsklausulen i regelverket?

 

Jeg savner dokumentarer hvor eksperter gikk inn i hva ny SW gjør; dette ville avsløre bivirkningene og hvorfor valgte VW valgte å ikke levere denne SW’en når bilen var ny, men heller risikere å havne i fengsel og potensielt utradere hele selskapet (jeg har ikke noe tro på at dette skyldes ny viten rundt innsprøytningsforløp og EGR-programmering)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om man skipper å oppdatere sw?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om man skipper å oppdatere sw?

Det hadde nok eg gjort om eg kunne valgt, men det var alerede gjort når eg handlet bilen. Usikker på hva som sjer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.