VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Den saken er ikke nye. De fant vel ut det der i sommer?

 

Ja det stemmer nok. Var vel nå det ble offisielt innkalling for 127.000 EU6 biler. VW har sagt flere ganger at skandalen begrenset seg til en liten ingeniørgruppe ansvarlig for EA189; yeah right.

 

Neste nå er vel et ras av innkallinger på VW og Porsche mfl som deler plattform.

 

Det pussige er hvor lite oppmerksomhet det har alt stort sett alle biler fra VAG oppdateres med ny SW for tiden; EA288 osv.

 

Se Netflix promoen over; fint selskap VAG settes i bås med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det stemmer nok. Var vel nå det ble offisielt innkalling for 127.000 EU6 biler. VW har sagt flere ganger at skandalen begrenset seg til en liten ingeniørgruppe ansvarlig for EA189; yeah right.

 

Neste nå er vel et ras av innkallinger på VW og Porsche mfl som deler plattform.

 

Det pussige er hvor lite oppmerksomhet det har alt stort sett alle biler fra VAG oppdateres med ny SW for tiden; EA288 osv.

 

Se Netflix promoen over; fint selskap VAG settes i bås med.

 

Nå er vel omtrent hele bilbransjen satt i bås da. Mange fler som har jukset med forskjellige ting. Og sikkert masse som ikke kommer frem. Andre merker har også oppdateringer av SW ikke bare VAG..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er man nødt til å akseptere denne innkallingen når den kommer? Jeg har jo en custom mapping i min bil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er vel omtrent hele bilbransjen satt i bås da. Mange fler som har jukset med forskjellige ting. Og sikkert masse som ikke kommer frem. Andre merker har også oppdateringer av SW ikke bare VAG..

 

Men det er kun VAG som er dømt for å jukse og bryte utslippsdirektivene.

 

VAG hadde normalt sett vært konk nå hadde systemmekanismene virket som de prinsipielt skal, men som de nevner i Netflix-promoen: «too big to fail».

 

I starten tenkte jeg likt som deg, men slik det avdekkes stadig vekk at hele bedriftskulturen er pillråtten, er det helt skremmende. Når ryker Winterkorn? Sitter i tilsvarende jobb selv med programmering av systemer og det helt utenkelig og uakseptabelt å bevisst juske og svindle regelverkene som ligger til grunn. Det har blitt et begrep i bransjen, vi skal ikke «folkevogne».

 

Helt sykt spør du meg, og helt uforståelig hvordan dette utvikler seg skal fremme ærlighet, åpenhet og hva de såkalte tillitsbyggende tiltakene skal utrette. VW sjefen i England er sågar så arrogant at han mener at VW ikke engang har brutt noen regler, og at de 40-ganger for høye NOx utslippene ikke er noe problem fordi VW ikke spesifikt oppgav NOx-utslippstallene i salgsmateriellet når bilen ble solgt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde ikke vært økonomisk forsvarlig for verden om VAG hadde gått på ræva, derfor for de ikke mer enn en "straff" de takler, nå er de jo igjen på topp som bilprodusent.

 

Hadde det ikke vært for USA og den fanatiske saksøker kåtheten dems så ville ingen ha brydd seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er kun VAG som er dømt for å jukse og bryte utslippsdirektivene.

 

VAG hadde normalt sett vært konk nå hadde systemmekanismene virket som de prinsipielt skal, men som de nevner i Netflix-promoen: «too big to fail».

 

I starten tenkte jeg likt som deg, men slik det avdekkes stadig vekk at hele bedriftskulturen er pillråtten, er det helt skremmende. Når ryker Winterkorn? Sitter i tilsvarende jobb selv med programmering av systemer og det helt utenkelig og uakseptabelt å bevisst juske og svindle regelverkene som ligger til grunn. Det har blitt et begrep i bransjen, vi skal ikke «folkevogne».

 

Helt sykt spør du meg, og helt uforståelig hvordan dette utvikler seg skal fremme ærlighet, åpenhet og hva de såkalte tillitsbyggende tiltakene skal utrette. VW sjefen i England er sågar så arrogant at han mener at VW ikke engang har brutt noen regler, og at de 40-ganger for høye NOx utslippene ikke er noe problem fordi VW ikke spesifikt oppgav NOx-utslippstallene i salgsmateriellet når bilen ble solgt.

Likevel så har VAG hatt lavere faktiske utslipp enn maaange andre merker ifht oppgitte tall.. Mitsubishi hadde vel så mye som 5x så høye CO2 utslipp ifht oppgitt enn det VAG hadde..

 

Ja Mitsubishi blei nå tatt for juks dem å.. etter 25år!!! Da blir VAG sitt juks bare å pisse i havet i forhold.. Og dette er gjennomgående i bransjen.. Bare se hvordan lastebilprodusentene hadde gått sammen for å sette priser, og når dem skulle slippe ut nye teknologier.. Dette går igjennom hele bransjen, og jukset til VW har i hovedsak gitt deg og meg billigere biler, mens dem fortsatt er effektive nok til å være bedre enn de fleste på reelle utslipp ;)

 

Det som nå da virkelig blir spennende med nye måleverdistandarden er om AS Norge justerer avgiftsnivået på CO2 og Nox så pris på bil fortsatt blir det samme, eller om de bare lar diesel og bensinbiler få avgiftsøkning på mange ti-tusen kr..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoderystende til de to siste innleggene. Hehe.

 

At VW hadde gått konk hadde vært helt etter læreboka bortsett fra i Tyskland hvor bilindustrien er en av grunnpilarene for Tyskland som en av verdens ledende eksportmakt. Derfor er det blitt politikk, too big to fail bla bla bla. Svindel og løgn uten følger med Winterkorns fallskjerm på 500 millioner i spissen mens folk flest sitter igjen med verdiløse biler.

 

Uten USA så hadde VW fortsatt svindlet du og jeg.

 

Ingen andre er tatt for brudd på EU direktivene for utslipp. Selvsagt kan man påpeke at Jeep, Fiat mfl har store utslipp, men de er ikke tatt for lovbrudd. VW har alene ødelagt dieselmotoren, det ser man nå ved at ingen lengre vil ha diesel. Ville ikke vært bekymret for nye målestandarder, men heller hva politikerne finner på av symbolpolitikk jfr feks bompengedifferensieringen i Oslo.

 

Hadde dette utelukkende vært et engangstilfelle iscenesatt av en håndfull ingeniører, så hadde ikke jeg vært så kritisk. Og det var jeg heller ikke i starten. Men slik det stadig drypper med info, er det virkelig belymringsfullt.

 

Vi får se hva som er ståa om 5-10år; og VWs posisjon blant verdens bilprodusenter da. Interessant å følge saken ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 millioner mercedeser er også tilbakekalt for diesel juks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 millioner mercedeser er også tilbakekalt for diesel juks

 

Vennligst vis meg artikkelen hvor Mercedes innrømmer brudd på utslippsreglene? MB er såvidt jeg vet mistenkt (som alle andre med høye utslipp..), men ingenting er bevist å være kynisk manipulasjon av ECU under test slik VW har innrømmet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vennligst vis meg artikkelen hvor Mercedes innrømmer brudd på utslippsreglene? MB er såvidt jeg vet mistenkt (som alle andre med høye utslipp..), men ingenting er bevist å være kynisk manipulasjon av ECU under test slik VW har innrømmet.

 

Innrømmer nei. Men veldig rart at man skal tilbake kalle så mange biler plutselig spørre du meg.... Razzia hadde de i sommer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mercedes har mistet retten til og selge enkelte biler i USA. Godkjenninger er trukket tilbake man bruker ikke 230 folk i en razzia uten grunn..

https://e24.no/bil/bil/razzia-hos-mercedes-i-tyskland-mistenker-ny-diesel-skandale/24004930

 

Sitat: Flere statlige og føderale myndigheter, også i Europa og USA, har undersøkt og etterforsker testresultater, utslippskontrollsystemer brukt i Mercedes-kjøretøy og Daimler's forhold til relevante myndigheter, skrev bilprodusenten i rapporten

 

Mistanker og undersøkelser. Ingenting i nærheten av VW.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når mange andre merker sine biler stryker på tester, så blir det jo også en måte og jukse på for verdiene dems stemmer jo heller ikke. Selv om det er veldig viktig for deg Ole Martin og påpeke at VW jukset bevist. Men jeg tro at de fleste har gjort det. Når man ser tester rundt hvor biler stryker. Uavhengig om de har innrømmet noe som helst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat: Nøkleby understreker at det ikke er snakk om ulovlig utslippsjuks, men at rensingen blir justert ved lave temperaturer.

 

Igjen: ingen ulovligheter som VW innrømmer de holder på med.

 

Du glemte dem som innrømmet at de jukset

 

"Mitsubishi stanser foreløpig produksjonen og salget av bilene, og sier de vil undersøke om også biler solgt i utlandet kan være omfattet av lignende juks.

 

De sørkoreanske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når mange andre merker sine biler stryker på tester, så blir det jo også en måte og jukse på for verdiene dems stemmer jo heller ikke. Selv om det er veldig viktig for deg Ole Martin og påpeke at VW jukset bevist. Men jeg tro at de fleste har gjort det. Når man ser tester rundt hvor biler stryker. Uavhengig om de har innrømmet noe som helst..

 

Det er nå slik at det er forskjell på kriminelle lovbrudd og uforutsett kreativ bruk av regelverket. Førstnevnte havner du i buret for, sistnevnte havner du litt på skråplanet ift til det moralske kompasset men du er fremdeles innafor. De som er på skråplanet er det lovmakernes jobb til å fange opp igjennom et bedre lovverk, og det er nettopp det skjer nå (uten at bilindustrien denne gang får adgang til å lobbyere for unntak med liten skrift i lovverket)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du glemte dem som innrømmet at de jukset

 

"Mitsubishi stanser foreløpig produksjonen og salget av bilene, og sier de vil undersøke om også biler solgt i utlandet kan være omfattet av lignende juks.

 

De sørkoreanske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi."

 

Det handler om drivstofføkonomi. Ikke utspekulert «dobbelprogrammering» av ECU lik VW. Ikke sammenligningsbart.

 

Apropos drivstofføkonomi så er man på like ville veier med hybridene som selges idag; der har også regelverket sviktet etter min mening, men produsentene bryter likevel intet lovverk. Men det er annen diskusjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten annen sammenligning forøvrig, men å poste her å forvente gehør for at VW er den store synderen i dieselgate blir litt som å gå inn på RBK forumet og forvente å få gehør for at laget jukser utpå banen. Uavhengig av om det stemmer eller ikke så er det enkelte av oss som liker å se RBK vinne cupen. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten annen sammenligning forøvrig, men å poste her å forvente gehør for at VW er den store synderen i dieselgate blir litt som å gå inn på RBK forumet og forvente å få gehør for at laget jukser utpå banen. Uavhengig av om det stemmer eller ikke så er det enkelte av oss som liker å se RBK vinne cupen. ;)

 

Kan jeg spørre hva du ønsker å oppnå med ditt innlegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.